Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluid meten op schoolplein.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jurrien
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2012 11:33 am    Onderwerp: Geluid meten op schoolplein. Reageer met quote

Goedemiddag,

voor een opdracht van school moet ik op een schoolplein een geluidsmeting doen. Hiervoor ehb ik een geluidmeter meegekregen, namelijk een "Center 322 sound level meter".

Met dit apparaat kan ik een maximum en een minimum meten. Maar wanneer ik een minuut lang het geluid meet komt het bijvoorbeeld door een gil van een kind op 90dB. Vervolgens zijn ze allemaal even stil wanneer ik het minimum meet en kom ik op een laagste waarde van 70dB. Hoe kan ik over een minuut een gemiddelde berekenen? Hoe wordt dit normaal gesproken op professional gebied gedaan in bijvoorbeeld een fabriek?

B.v.d.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2012 11:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Staat hier prima, het is hier alleen nog ochtend Laughing

http://www.instrumentwarehouse.com.au/product_info.php?products_id=574

Je wilt eigenlijk een LAeq (equivalent geluidsniveau, A-gewogen) meten. Duurdere meters kunnen dit standaard.

Bij jouw meter hoort software, misschien kan het daarmee (in combinatie met een laptop dus). Ik begreep dat de bewuste software echter niet beschikbaar is voor Windows 7 (het is al een wat ouder model meter).

Vraag de software en experimenteer!

Als er geen software is ben je nog niet verloren, want volgens de specificaties zit er ook een AC/DC uitgang op de meter, die je zo in de microfooningang van de laptop kunt prikken. Download een freeware of demo versie van een geluidmeetprogramma, ijk de waarden (binnen) met de uitlezing van de meter en je kunt redelijk equivalente niveaus meten.

Schoolproject?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jurrien
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2012 11:53 am    Onderwerp: Alvast bedankt Reageer met quote

Alvast bedankt voor uw snelle respons.

Ik ga even via de docent vragen of ik aan software kan komen om dit voor elkaar te krijgen.

U heeft me in ieder geval op weg geholpen en ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2012 11:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat www.geluidmeter.nl de bewuste meter ook in hun programma had (misschien nog heeft), misschien kun je daar eens informeren mocht de software niet boven water komen...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.