Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Zwevende vloer bij een dubbelwandige geluidscabine
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Mei 20, 2012 4:50 pm    Onderwerp: Zwevende vloer bij een dubbelwandige geluidscabine Reageer met quote

Hallo iedereen
Ik ben nieuw hier (Nederlands is niet mijn eerste taal, maar met mijn spellingchecker moet het lukken Wink ). Ik heb wat artikelen hier gelezen over zwevende vloeren, ik hoop iemand kan me goed adviseren want ik heb een uitdaging.
Ik ben muzikant, en speel saxofoon. Ik zoek al jaren naar een oplossing om in mijn appartement s‘avonds muziek te spelen zonder overlast voor de buren te veroorzaken.
Omdat ik weinig wist van geluidsisolatie, besloot ik vorige jaar om een muziekstudio te kopen, dus een volledig bouwpakket met alle onderdelen, inclusief isolatiemateriaal. De studio bestaat uit MDF panelen met steenwolplaten tussenin (dus tussen de wanden en ook tussen de 2 vloeren). Het is in principe 2 cabines, de binnenste cabine is volledig ontkoppeld van de buitenste. Stel je voor je hebt een kartonnen doos, die je volledig uitvoert met steenwol aan de binnenkant, en dan plaats je een kleinere kartonnen doos binnenin. Dat is het principe.
De vloer van het buitenste cabine rust op een matriks van schuimrubber blokjes (ongeveer 10 bij 10 cm), die het geheel dus ontkoppelt van de laminaatvloer van mijn appartement:



Dan komt er een laag (drukvaste) steenwolplaten bovenop:



En dan komt de bovenste vloer (van de binnenste cabine) bovenop de steenwollaag:



Dus nu heb je 2 vloeren, gescheiden door steenwol, en het geheel rust op schuimrubberblokjes :



De ruimte tussenin de vloeren is 35mm. Ik kan hier niet van afwijken, omdat het cabine zodanig is ontworpen dat de ramen en deuren dan niet gaan passen (er zijn 2 deuren, 1 voor de binnenste, en 1 voor de buitenste cabine). Beide vloeren zijn gemaakt van MDF houten platen, plaatdikte is 16mm.
Ik ben op zoek naar een alternatief voor steenwol, dus heb de hele boel nu weer ontmanteld. Mijn vragen zijn:
1. Zou een laag gebonden polyurethaan schuimvlokken (bijvoorbeeld ‘Agglomer’: http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/agglomer-p.html) hier uitkomst bieden?
2. Hoe kan ik zeker zijn van zo een laag mogelijke resonantie frequentie tussen de 3 onderdelen:
a. Laminaat vloer
b. Vloer van buitencabine
c. Vloer van binnencabine
In principe heb ik 2 zwevende vloeren hier, dus ook 2 massa-veer systemen: 1 veer tussen de laminaatvloer en de onderste vloer van de cabine (de veer is hier de schuimrubber blokjes) en 1 veer tussen de 2 vloeren van de buitenste en binnenste cabine (de steenwol). Wat ik elders las op dit forum had alleen betrekking op 1 massa-veer systeem (zie bijvoorbeeld: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4037). Het wordt dus ingewikkeld. Is het wijs om de onderste vloer te ontkoppelen van de laminaatvloer? De schuimrubber blokjes zijn volgens de instructies van de fabrikant van de cabine geplaatst. Als ik geen schuimrubber blokjes plaatsen, dan heb ik in principe alleen 1 massa-veer systeem, en dan heb ik ook een zwaardere onderstructuur. Is dat niet misschien beter?
Wanneer de binnenste cabine voltooid is, zal de totale massa op de isolatielaag tussen de 2 vloeren ook zorgen voor wat inzakking van het isolatiemateriaal. Omdat het allemaal hout is, zal de massa van de binnenste cabine echter niet groot zijn. De binnenste cabine is wel de bovenste massa in de massa-veer systeem tussen de 2 cabines, en het is belangrijk omdat ik een inschatting moet maken over hoeveel statische inzakking te verwachten in het isolatiemateriaal tussen de 2 vloeren. De statische inzakking beïnvloedt namelijk het gedrag (bijvoorbeeld dynamische stijfheid) van het isolatiemateriaal. (Klopt deze stelling?)
Wat is wijsheid hier? Is een laag polyurethaan schuimvlokken (bijvoorbeeld 'Agglomer') tussen de vloeren een slimme keuze? Welke densiteit zal ik kopen? Is 80kg/m3 voldoende?
3. Zoals je kunt zien in de laatste foto, het isolatiemateriaal wordt begrensd aan de randen door houten profielen (voor de buitenste muren). Het isolatiemateriaal kan dus niet naar buiten uitzetten onder belasting van de massa van de binnenste cabine. Heeft deze invloed op het gedrag van het isolatiemateriaal (bijvoorbeeld dynamische stijfheid)? Ik kan me voorstellen dat het isolatiemateriaal minder gaat veren als het begrensd is aan de randen, omdat het materiaal, wanneer ingedrukt tussen de vloeren, wel ergens heen moet kunnen. Het ligt natuurlijk ook aan het type isolatiemateriaal.
4. Zou deze gebonden schuimvlokken ook zorgen voor een goede luchtgeluidsisolatie (in tegenstelling met contactgeluidsisolatie)? Ik kan me voorstellen dat het ook van belang is, want ik wil niet alleen de trillingen dempen, maar ook zorgen voor een goede algemene geluidsisolatie.

Ik kijk uit naar advies van de slimme mensen op dit forum Wink

Groet,
Jacques
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Mei 20, 2012 7:21 pm    Onderwerp: Re: Zwevende vloer bij een dubbelwandige geluidscabine Reageer met quote

Anonymous schreef:
In principe heb ik 2 zwevende vloeren hier, dus ook 2 massa-veer systemen: 1 veer tussen de laminaatvloer en de onderste vloer van de cabine (de veer is hier de schuimrubber blokjes) en 1 veer tussen de 2 vloeren van de buitenste en binnenste cabine (de steenwol). Wat ik elders las op dit forum had alleen betrekking op 1 massa-veer systeem (zie bijvoorbeeld: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4037). Het wordt dus ingewikkeld.

Voorlopig:

Jij hebt geen 2 massa-veer systemen, jij hebt 1 massa-veer-massa-veer-massa systeem wat iets anders is. Dat zijn geen twee autonome systemen die elkaar ondersteunen en verbeteren, maar die samen een twijfelachtig systeem creëren.

Jij wil het zo goed doen dat je het slechter gaat maken.
Zoek in het forum en op het net maar eens naar een triple leaf systeem.
http://www.soundisolationstore.com/research-the-triple-leaf-effect
http://www.tmsoundproofing.com/triple-leaf-effect.html

En lees dit eens:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1074

En kijk hier eens naar:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=5838#5838

Ik geef je wel een compliment voor je uitgebreide en gedetailleerde post. Knap van jou.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
botjac



Sinds: 20-5-2012
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Mei 21, 2012 9:54 pm    Onderwerp: Re: Zwevende vloer bij een dubbelwandige geluidscabine Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Jij hebt geen 2 massa-veer systemen, jij hebt 1 massa-veer-massa-veer-massa systeem wat iets anders is. Dat zijn geen twee autonome systemen die elkaar ondersteunen en verbeteren, maar die samen een twijfelachtig systeem creëren. 

Eric,

Ik ben nu geregistreerd hier, de post hierboven is van mij.

Dank voor je reactie. Ja, ik dacht al, zo een constructie is misschien geen goed idee.

Er is ook een (dunne) laag isolatie tussen de betonnen vloer van het appartement en de laminaat. Dus heb ik in totaal 4 massa's en 3 veren in het totaalsysteem :

1. Betonnen vloer van appartement (massa 1)
2. Dunne ondervloer (veer 1)
3. Laminaatvloer (massa 2)
4. Schuimrubber blokjes (veer 2)
5. Onderste MDF vloer (massa 3)
6. Isolatie laag bovenop onderste MDF vloer (veer 3)
7. Bovenste MDF vloer (massa 4)

Misschien is de veer tussen de betonnenvloer en de laminaat verwaarloosbaar klein ?

Ik heb de artikelen gelezen die je hierboven hebt voorgesteld, maar ik weet nog niet echt hoe nu verder. Wat ik denk is het volgende :

1. Verwijder laminaatvloer en verwijder isolatie onder laminaatvloer.
2. Plaats onderste MDF vloer direct op betonnen vloer.
3. Isolatielaag.
4. Plaats bovenste MDF vloer bovenop.

Kan ik dan zeggen dat ik nu de onderste massa heb vermeerderd, door de onderste MDF vloer direct op de betonnenvloer te leggen ? Zou dat beter zijn ?

Zodoende heb ik een vergrote massa aan de onderkant (betonnenvloer + MDF ondervloer), een veer, een een bovenste massa (bovenste MDF vloer). Is dat een betere opstelling ?

Jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 21, 2012 11:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jacques,

Lees het topic eens direct onder jouw topic. Dat gaat specifiek over zwevende vloeren.
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1325

Heel simpel:
Je hoeft je bestaande betonvloer niet te verzwaren.
Je legt een elastisch materiaal dat genoeg doorzakt onder de belasting van je bovenvloer.
En je maakt die bovenvloer zo zwaar en stijf mogelijk.

Je houdt dus 2 massa's over (beton- en topvloer) met één elastische tussenlaag die diep genoeg moet doorzakken onder de belasting van je topvloer.
Die doorzakking is direct gerelateerd aan de te bereiken isolatie. De massa en stijfheid van je topvloer aan de stabiliteit (gecombineerd met de MSM die mee bepalend is voor de te bereiken isolatie).

Lees dat topic eens om hier gevoel voor te krijgen.

Edit: tekst een beetje uitgebreid.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
botjac



Sinds: 20-5-2012
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2012 11:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Je hoeft je bestaande betonvloer niet te verzwaren.
Je legt een elastisch materiaal dat genoeg doorzakt onder de belasting van je bovenvloer.
En je maakt die bovenvloer zo zwaar en stijf mogelijk.

Je houdt dus 2 massa's over (beton- en topvloer) met één elastische tussenlaag die diep genoeg moet doorzakken onder de belasting van je topvloer.


Beste Eric

Hartelijk dank voor je advies, ik stel het echt op prijs. Ik heb de artikelen doorgelezen, en hoewel ik niet alles 100% begrijp, heb ik een goed gevoel voor wat me te doen staan.

Ik zit echter met de beperking van de studio, ik heb deze nu eenmaal gekocht en ik moet proberen om het te gebruiken in mijn oplossing. Ik bedoel met namen dus een aanpassing aan het ontwerp van een cabine binnen een cabine.

Stel dat ik de rubberen pads verwijderen onder de onderste vloer, en de binnenste cabine laten rusten op een laag bonden foam :



Hier is de binnenste cabine volledig ontkoppeld van de buitenste cabine. Ik kan de foam laag echter niet te flexibel maken, omdat het gehele binnenste cabine dus zouden meebewegen, dat zou de hele constructie beinvloeden. Een serieuse beperking van het ontwerp is dat de wanden vast zijn aan de vloeren (binnenste wand zit vast aan bovenste vloer, buitenste want zit vast aan onderste vloer).

Is er nog iets wat ik kan doen om het te 'redden' ? Of kan ik de cabine maar in de prullebak doen (het wordt dan wel een erg kostbare bezigheid...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mei 24, 2012 12:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is die buitenste kabine? Zijn dat de muren van je ruimte? Indien niet waar zijn die muren van je ruimte, en je plafond? En wat zijn die muren/plafond van je ruimte? en geef maten op, spouwbreedtes, welke materialen gebruik je, hoe zwaar, hoe dik, enz.....

Ik wil je gewoon waarschuwen.
Akoestiek is gewoon droge fysica en steenhard. Het houdt echt geen rekening met het feit dat bij een te lichte vloer jij je foam niet zacht genoeg kan maken wegens verlies aan stabiliteit.

Als jij dingen akoestisch fout uitvoert is het geen kwestie van: "dan is het maar wat minder goed".
Bij foute toepassingen kan jij dingen slechter maken dan ze reeds waren zonder iets te doen en kan je constructie als een versterker gaan werken eerder dan als een isolator waarvoor je al de moeite deed.
En dergelijke dingen zijn zeer frequentieafhankelijk. Het is dus zelfs belangrijk wat het frequentiebereik, vooral in het laag, is van je instrument. Er zijn dus veel saxofoons van een Subcontrabassaxofoon tot een Soprillo http://nl.wikipedia.org/wiki/Saxofoon .

Ik ben nog steeds (mondjesmaat) aan dit topic aan het werken en heb het vandaag/gisteren weer iets uitgebreid:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=5838#5838
Kijk ook naar de eventuele sublinks in dat topic.

Het is een klassiek probleem dat mensen in functie van lokale omstandigheden, beperkte budgetten, het feit dat het MAAR hobby-activiteiten zijn, het slechts gehuurd wordt, te weinig ruimte of hoogte hebben en/of 1001 andere parameters of argumenten hopen dat er dan wel andere manieren zijn om droge fysica te ontwijken via andere oplossingen.
Het is gewoon droog: fysica is fysica, ongeacht alle mogelijke lokale omstandigheden en beperkingen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
botjac



Sinds: 20-5-2012
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za Mei 26, 2012 4:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Eric,

Dank weer eens voor je reactie. Om je vragen te beantwoorden, heb ik de volgende schets gemaakt:



Zoals je kunt zien, is de binnenste cabine volledig ontkoppeld van de buitenste. Volgens mij kan men ook hier spreken van een zwevende vloer, of is deze stelling niet juist?

Er zijn aan de vloer en plafond speciale voegen, hierin passen de
wandpanelen:



De wanden worden door verticale houtpalen ondersteund:



De afmetingen van de materialen zijn als volgt:

Onderste vloer : MDF platen van 198cm x 63cm x 1,6cm (3 platen)
Onderste vloer : MDF platen van 198cm x 71cm x 1,6cm (1 plaat)
Bovenste vloer : MDF platen van 173cm x 63cm x 1.6cm (3 platen)
Bovenste vloer : MDF platen van 173cm x 46cm x 1.6cm (1 plaat)
Wanden : Plastic covered MDF wand platen, 20mm dik
Houtpalen (Naaldhout, Den) : 7cm x 7cm
Rockwool vloerisolatie: stevige, drukvaste platen, 35mm dik
Rockwool wandisolatie: zachte platen, 40mm dik

Afstand tussen wanden (spouw): 10 cm
Afstand tussen vloeren: 35mm

Helaas heb ik geen informatie over de rubberen blokjes onder de studio.

Ik speel voornamelijk tenorsax (frequentiebereik 100Hz – 6KHz).

Nu vraag ik me af: heb ik echt een zwevende vloer nodig? Ik ben ook nu in de war met contactgeluidsisolatie vs. luchtgeluidsisolatie. Moet ik hier aandacht aan beide factoren geven? Helpt een zwevende vloer alleen tegen contactgeluid, of ook tegen luchtgeluid?


Laatst aangepast door botjac op Do Jun 07, 2012 10:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Mei 26, 2012 7:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ziek nu ....
Ik denk niet dat je mij reeds begrepen hebt. Je moet mijn laatste link beter lezen.
Geef ook die meten van cabine naar de muren van de kamer. De dikte van die MDF, matjes, rotswol.
Op die onderste foto lijkt alsof die in de hoek staat. Indien zo heb je mij niet begrepen.
Die opbouw van die vloer klopt niet.

Ik snap ook die laminaatvloer niet.

Sorry heb de energie niet hier dieper op in te gaan nu. Wat ik voel is dat jij mooie dingen maakt maar die akoestisch NIET kloppen.

En hou je foto's eens op maximum 650 pixels breedte a.u.b.

Als ik zeg dat je maar één spouw mag hebben bedoel ik: dat je vloer of die muur reeds één kant van die spouw is, en je BINNENCABINE de 2de kant van die éne spouw.
De panelen van die binnencabine zo zwaar mogelijk, en de spouw tussen binnencabine en reeds bestaande steenachtige vloer of muur zo groot mogelijk.
Kan jij tussen die cabine en muur lopen? Wat is de maat tussen cabine en plafond?

 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
botjac



Sinds: 20-5-2012
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2012 11:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Eric

Dank dat je nog de moeite neemt om even hiernaar te kijken. Ik ben je dankbaar hiervoor.

Voor de maten van de kamer / cabine heb ik de volgende schets gemaakt :



De hoogte van de kamer is 269cm.

Het is niet duidelijk in de schets, maar de cabine is dubbelwandig.

Ik vraag me af hoe deze bedrijf dan deze cabines kan verkopen met allerhande beloftes die niet waar zijn.

Zie, voor hun grafieke, de volgende links :

http://www.desone.eu/acoustic-booth/impact-sound/dual-sprung-floor-and-impact-sound-level-difference.html

http://www.desone.eu/acoustic-booth/airborne-sound/sound-level-difference-zs.html

De eerste link is voor de vloer, de tweede voor de wanden. Wat vindt jij hiervan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2012 11:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

botjac,

Ik heb jou duidelijk verwezen gehad naar dit verder gelinkte topic, en ben ik achteraf nogmaals op teruggekomen.
Als ik dat doe is wel de bedoeling dat je dat ook leest, anders kan ik evengoed dat gelinkte topic hier terug kopiëren.

Als je iets niet begrijpt van die tekst mag je best vragen stellen over wat je onduidelijk is.
Nu heb ik de indruk dat je niet eens de moeite doet om dat te lezen.

Ik herneem hier LETTERLIJK een stukje tekst uit die post: (hier als blauwe tekst gezet)
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=5838#5838
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Het feit dat je dus geen visuele koppeling ziet betekent NIET dat ze niet bestaat. Dit leidt niet zelden tot verwarringen bij het gebruik of aankoop van bijvoorbeeld modulaire akoestische cabines.

Een hypothetisch voorbeeld:
  • Een drummer wil de isolatie van zijn ruimte verbeteren in functie van geluidsoverlast naar zijn buren.
  • Hij vindt al die ingrijpende werkzaamheden, waarschuwingen, tips, discussies en onderzoek inzake voorzetwanden, elastisch opgehangen plafonds en zwevende vloeren behoorlijk complex en energievretend.
  • Hij vindt op het net mooie aanbiedingen van modulaire isolatiecabines. De gepubliceerde isolatiewaarden lijken prachtig. Als hij dit kan toevoegen aan de reeds bestaande isolatie van zijn woning is de vrede met zijn buren zeker hersteld. En bij eventueel latere verhuis is deze investering, mits wat extra werk, niet verloren.
  • Thuis geleverd monteert de drummer deze cabine (die anders vreselijk in de weg zou staan) mooi in een hoek van zijn ruimte.
  • Na zich grondig ingelezen te hebben houdt hij er zéér aandachtig rekening mee dat de cabinewanden goed los blijven van de bestaande muren, zonder enig visueel mechanisch contact. Hij kan er zijn hand ruimschoots tussen steken. Hetzelfde geldt voor het plafond waar hij duidelijk doorheen de spleet tussen cabinedak en plafond van zijn ruimte kan kijken zonder één enkel obstakel dat contact zou kunnen maken.
  • Resultaat: Sad verdorie die buren reclameren nog ....
Wat is hier gebeurd?
Wel, de gepubliceerde isolatiewaarden zijn invoegdempingswaarden gemeten bij een volledig vrijstaande cabine. De waarden kloppen vermoedelijk wel, maar binnen de gemeten randcondities.
Eens die cabine dicht bij wanden staat, reageren de zijden grenzend aan die wanden en/of plafond akoestisch identiek zoals elk dubbelwandig systeem.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

En jij maakt hier zelfs 3-wandige systemen van (wat dus behoorlijk fout is hier). Jouw muur + buitencabine + binnencabine zijn 3 wanden met samen 2 spouwen.
Lees nu eens eerst wat ik refereerde en vraag dan naar onduidelijke dingen, anders blijven we in cirkels lopen.
Het antwoord op je huidige vraag wat ik denk over jouw links naar die cabines heb ik reeds gegeven vóór je de vraag gesteld hebt.
Ik wil eerst het gevoel krijgen dat jij iets doet met mijn vorige posts. Als je bepaalde zinnen niet snapt lees daar niet overheen maar stel daar vragen over.

En vertel eens gelijktijdig van waar naar waar jij eigenlijk wil isoleren? Naar buren? waar? Naar binnenhuis?, Naar ...?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
botjac



Sinds: 20-5-2012
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Mei 29, 2012 11:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Eric Desart schreef:
is wel de bedoeling dat je dat ook leest, anders kan ik evengoed dat gelinkte topic hier terug kopiëren.


Ja, ik was misschien te snel met mijn vragen / info. Ik stel je advies op prijs, en heb dat artikel eens goed doorgelezen. Sorry voor mijn ongeduld...

Eric Desart schreef:
Als je iets niet begrijpt van die tekst mag je best vragen stellen over wat je onduidelijk is.

Ik heb wel de volgende vragen over dat artikel, ik zou erg blij zijn als je me even weer op weg kunt helpen:

1. In je animaties bewegen de panelen dus in mindere of meerdere maten in/uit fase met elkaar. Maakt het uit of de panelen aan de onderkant / bovenkant vast zijn aan de vloer en plafond (zoals in mij cabine) ?

2. In je tabel aan het eind (Annex) staat samengevat de MSM resonantie van arbitraire wandcombinaties. Ik zie dat de dichtheid (logisch) hier een invloed heeft. Stel iedere wand is opgebouwd uit een basisconstructie van houten palen waartussen de wandpanelen worden bevestigd. Heeft de palen waartussen de wanden zich bevind, ook een invloed? Wat als de palen die de wandpanelen begrensen, niet over elkaar zijn geplaatst, maar 'staggered' ? Dus de binnen / buitenwanden komen niet recht tegenover elkaar te staan en zijn verschillende lengtes :

o--------o---------o-----o---------o
o-----o--------o---------o----o------------o

Zou dat invloed kunnen hebben op de fase-gedrag ?

3. Je stelt dat geluid niet doorheen een wand gaat, maar het brengt deze aan het trillen. Op welke manieren kan ik zorgen dat de wand zo weinig mogelijk trilt? Kan ik de massa van de wand vermeerderen? Wat als ik een meer dempende materiaal in de spouw plaatsen ? Hoe kan ik met meer demping zorgen dat de MSM resonantie verschijnsel minder wordt?

4. Is het altijd zo dat frequenties onder de MSM resonantie worden versterkt, en de frequenties daarboven worden verzwakt? Hoe speelt demping hier een rol ?

5. Je verwijst naar een basreflexopening. Kun je het niet misschien toepassen op een dubbelwand / vloer, zodat je de vering van de lucht eruit neemt? Zou je (met minder vering) niet de resonantefrequentie omlaag kunnen krijgen?

Misschien zijn een aantal vragen logisch te beantwoorden, neem me dan niet kwalijk. Maar ik ben redelijk gefrustreerd, ik heb dus duizenden euros uitgegeven en bovendien lijkt mijn woonkamer zoals een bouwwerf met al de panelen die ik (waarschijnlijk) toch in de afval moet gaan doen... Smile

Groet,
Jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 30, 2012 12:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

botjac schreef:

Misschien zijn een aantal vragen logisch te beantwoorden, neem me dan niet kwalijk. Maar ik ben redelijk gefrustreerd, ik heb dus duizenden euros uitgegeven en bovendien lijkt mijn woonkamer zoals een bouwwerf met al de panelen die ik (waarschijnlijk) toch in de afval moet gaan doen... Smile

Jacques,

Ik kom hier op terug (te laat nu).

Ik vind het echter fijn dat je dergelijke vragen stelt, en ik help je hier zeker door. Dit zijn heel logische vragen en tonen ook aan dat je die tekst grondig doorgenomen hebt.
Eerder dan je iets kwalijk te nemen ben ik eerder dankbaar omdat dit mij het gevoel geeft dat mijn bijdragen zin hadden wat stimulerend werkt.
Jouw vragen zijn ook vragen die anderen zouden hebben.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
botjac



Sinds: 20-5-2012
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo Jun 03, 2012 9:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:


Heel simpel:
Je hoeft je bestaande betonvloer niet te verzwaren.
Je legt een elastisch materiaal dat genoeg doorzakt onder de belasting van je bovenvloer.
En je maakt die bovenvloer zo zwaar en stijf mogelijk.

Je houdt dus 2 massa's over (beton- en topvloer) met één elastische tussenlaag die diep genoeg moet doorzakken onder de belasting van je topvloer.
 


Beste Eric,

Ik heb nog even gaan peinzen over wat je hierboven hebt gezegd. Ik heb een aantal mogelijkheden bedacht om de ontwerp van de huidige cabine te verbeteren. Ik zou erg dankbaar zijn als je naar de volgende punten kunt kijken en me laten weten wat je hiervan vindt.

Eerstens een schets van de beoogde constructie :



Kun je misschien commentaar leveren op de volgende punten ?

1. Zoals je kunt zien, zijn er nu maar 2 massa's (beton en bovenste vloer), met 1 elastische tussenlaag (sylomer / regufoam blokjes). Ik zit echter nu met een probleem : hoe bereken ik de stijfheid van deze rubberen blokjes ?
2. De ruimte tussen de rubberen blokjes ga ik opvullen met veselachtig isolatiemateriaal, van een medium dichtheid (om zodoende meer luchtgeluidsisolatie te bewerkstelligen). Zou polyesterwol hier werken?
3. Ik heb nog een laag 'phonestar' tussen de ondervloer van de cabine en de betonvloer gelegd om mogelijke contactgeluid tussen de cabine en vloer te dempen. Hopelijk werkt de phonestar plaat niet als veer? Is deze laag zinvol ? Zover ik weet bestaat deze plaat uit karton / zand.
3. Om de stijfheid en demping van de topvloer te verbeteren, wil ik een extra gypsum / staalplaat lijmen bovenop de topvloer, met green glue. Zou dat de demping verbeteren? Is staal een goede keuze hier (bv. 3mm staalplaat)
4. Ik wil de afstand tussen de buitenste wand van de cabine en de wand van de kamer zo groot mogelijk houden, om zodoende de effect van de extra luchtspouw (tussen cabine en kamerwand) te minimaliseren. Is een afstand van 15cm voldoende ?
5. Is de spouw tussen de 2 vloeren (20mm) voldoende ?
6. Zou het helpen om een piano in de cabine te plaatsen, om zodoende de gewicht van de bovenste vloer te vergroten ?

Alvast dank !

Groet,
Jacques
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 04, 2012 7:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
3. Ik heb nog een laag 'phonestar' tussen de ondervloer van de cabine en de betonvloer gelegd om mogelijke contactgeluid tussen de cabine en vloer te dempen. Hopelijk werkt de phonestar plaat niet als veer? Is deze laag zinvol ? Zover ik weet bestaat deze plaat uit karton / zand.


Om contactgeluid te dempen zou de plaat juist enigszins als veer moeten werken. Dat wil je juist niet om redenen van dubbele ontkoppeling. Deze plaat wordt wel geadviseerd als ondervloer voor parket e.d., maar ik vraag me af wat ervan overblijft wanneer je er een zware cabine op afsteunt. Het extra effect ervan in de opzet (op zware betonnen vloer) lijkt me nihil.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 04, 2012 12:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jacques,

Ik moet dit doen met beperkte energie, en ik heb het gevoel dat we in circeltjes blijven lopen.
Ik ga er dan ook van uit dat jij mijn teksten en links niet begrijpt.

Ik heb reeds een paar maal verwezen naar het feit dat je slechts één spouw mag hebben.
Ik vroeg mij af waarom die ruimte rechts zo groot was en tegelijkertijd te klein om tussen te lopen. Ik vroeg dan ook of jij tussen cabine en muur kon lopen.

VERGEET DIE DUBBELWANDIGE CABINE NU EENS.


Eric schreef:
En jij maakt hier zelfs 3-wandige systemen van (wat dus behoorlijk fout is hier). Jouw muur + buitencabine + binnencabine zijn 3 wanden met samen 2 spouwen.
Lees nu eens eerst wat ik refereerde en vraag dan naar onduidelijke dingen, anders blijven we in cirkels lopen.

Eric schreef:
Als ik zeg dat je maar één spouw mag hebben bedoel ik: dat je vloer of die muur reeds één kant van die spouw is, en je BINNENCABINE de 2de kant van die éne spouw.
De panelen van die binnencabine zo zwaar mogelijk, en de spouw tussen binnencabine en reeds bestaande steenachtige vloer of muur zo groot mogelijk.
Kan jij tussen die cabine en muur lopen? Wat is de maat tussen cabine en plafond?




Ik heb deze figuur nu speciaal gemaakt. In combinatie met mijn teksten, vragen en mijn links, begrijp jij de principes van deze figuur?
Dit zou jouw saxofooncabine kunnen zijn.
Jij moet aan een soort kamer in kamer geraken ....

En het rekenen naar die Sylomer in functie van gewichten heb ik speciaal links naar betrokken documenten in dat zwevende vloer topic gezet.
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=6107#6107
Die spouw rondom op die figuur is bedoeld als een spouw gemeten t.o.v. die binnencabine, niet die balkenstructuur die IN die spouw zit.

PS: Geluidforum kan jij die te brede tekening van Jacques eens versmallen? Dit topic is niet serieus te lezen zo.

Edit: Figuur Jacques aangepast door Geluidforum + dit bovenstaande tekeningetje lichtjes verbeterd echter zonder principiële wijziging.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.