Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Schapenwol / Wolvilt - Brandgedrag

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Schaapje
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Aug 24, 2012 11:30 am    Onderwerp: Schapenwol / Wolvilt - Brandgedrag Reageer met quote

Van veel leveranciers zie ik geluidsabsorberende materialen op basis van schapenwol of afgewerkt met wolvilt. Vaak worden deze materialen aangeprezen vanwege het goede brandgedrag:

http://www.kairatin.nl/images/doschaTemplate/WatmoetuwetenoverDoschawol.pdf schreef:
Doschawol is een veilig isolatiemateriaal bij brand mede omdat het geen brandende druppels vormt.
De brandvertragende eigenschappen van Doschawol hebben te maken met het hoge stikstofgehalte
van 16% een relatief vochtgehalte van 14 - 18%, de ontbrandingstemperatuur van 600°C, de lage
verbrandingswarmte van 20,5 KJ/gram waarbij opgemerkt moet worden dat keratine endotherm is en
dus meer energie nodig heeft voor verbranding dan afgeeft tijdens verbranding, aanvullend de hoge
grenswaarde in de zuurstofindex van 25,2%. Dit houdt in dat voor de zelfstandige verbranding van
keratine een zuurstofgehalte van minimaal 25% nodig is. Lucht bevat echter maar 21% zuurstof,
vandaar dat keratine niet zelfstandig brand. Deze fysische eigenschappen en door de productie
verkregen mechanische structuur zorgen ervoor dat Doschawol is ingedeeld in Euroklasse E, zonder
gebruikmaking van brandvertragers zoals boorzuur, borax of ammoniumverbindingen.

Het verbaast mij dat ik er echter nooit rapporten van zie (EN 13501), verschillende leveranciers die ik benaderde lieten niets meer van zich horen.

Kan iemand mij aangeven of en waar ik officiële testrapporten kan vinden? Ook leveranciers zijn welkom om te reageren uiteraard!
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Aug 24, 2012 11:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen juist antwoord maar vond een nuttig artikel over de brandeigenschappen van textiel.

http://wp.digischool.nl/scheikunde/files/2008/11/textiel.pdf
http://www.brandweer-waterland.nl/preventie15.htm

Waarom plaats je dat hier onder het subforum akoestiek (akoestiek als wetenschap, niet alle randfenomenen)?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Aug 25, 2012 9:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bij verbranding wordt Blauwzuurgas gevormd... (1e link)

Klinkt gevaarlijk...

Weet even niet waar naartoe dit te verplaatsen?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.