Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidswerende schutting achtertuin

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PJM
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 07, 2013 10:21 pm    Onderwerp: Geluidswerende schutting achtertuin Reageer met quote

Ik heb me uitgebreid georiënteerd op dit forum. Dit heeft me al behoorlijk wat ideeën gegeven. Ook de wiskundige handleidingen heb ik gevonden, maar dit vraagt nog wel wat handigheid. Graag leg ik met deze post mijn specifieke situatie (en mijn ideeën) nog even voor aan mensen die hier duidelijk meer verstand van hebben dan ik.

De situatie: Het gaat om geluidsoverlast van onze achterburen. De afstand vanaf ons huis tot de achterburen is circa 20 meter; halverwege staat een hoge coniferen haag als erfscheiding. De achterburen hebben recht achter hun huis een terrasoverkapping (circa 3 mtr de tuin in; circa 8 meter breed).

Het ‘probleem’: De achterburen zijn behoorlijk luidruchtig. Vaak veel mensen over de vloer (tot laat). Ook kijken ze regelmatig tv in de tuin. Nu hoeft het van mij zeker niet helemaal stil te zijn (we wonen in een woonwijk), maar ik heb de indruk dat het geluid wel erg sterk onze kant op komt. Als de achterburen in de keuken een lade dichtdoen (net achter de deur onder de terrasoverkapping), dan kunnen wij dit extreem goed horen. De terrasoverkapping werkt ogenschijnlijk als en versterker van het geluid; ik kan me hier ook wel wat bij voorstellen.
Mijn ideeën: Mijn idee is om over een afstand van circa 13 meter een schutting te plaatsen (dit ga ik voor de coniferen doen; ze blijven dan licht krijgen vanuit het zuiden). Ik wil dit doen met massieve planken met een redelijke massa (minimaal 28 mm dikte; wellicht lariks planken met mes en groef). De hoogte zal ruim 2,2 mtr worden (hoogte coniferen).
Uiteraard heb ik ook gelezen over noise stop systemen, maar dan lopen de kosten wel erg op; ik zoek een betaalbaardere oplossing.

Mijn vragen:
- Gaat dit veel effect hebben naar jullie idee? Door de klankkast van de overkapping is mijn hypothese dat het geluid geconcentreerd (en laag) onze kant op komt; dit wil ik blokkeren. Heb ik voldoende massa met een houten oplossing?
- Moet ik nog iets doen met de achterkant van de schutting (tussen conifeer en schutting)? Kan ik hier iets aanbrengen dat extra dempt, of heeft dit geen zin? Zorgt de massieve oplossing niet voor een versterkend effect?
- Ik lees ook veel over geluid dat over een schutting heen kan ‘golven’. Kan ik hier nog iets slims mee doen in de afwerking van de bovenkant?
- Hebben jullie nog andere tips en ideeën?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ideeën. Alvast bedankt!
Peter
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2013 10:59 am    Onderwerp: Re: Geluidswerende schutting achtertuin Reageer met quote

PJM schreef:

Mijn vragen:
1 - Gaat dit veel effect hebben naar jullie idee? Door de klankkast van de overkapping is mijn hypothese dat het geluid geconcentreerd (en laag) onze kant op komt; dit wil ik blokkeren. Heb ik voldoende massa met een houten oplossing?
2 - Moet ik nog iets doen met de achterkant van de schutting (tussen conifeer en schutting)? Kan ik hier iets aanbrengen dat extra dempt, of heeft dit geen zin? Zorgt de massieve oplossing niet voor een versterkend effect?
3 - Ik lees ook veel over geluid dat over een schutting heen kan ‘golven’. Kan ik hier nog iets slims mee doen in de afwerking van de bovenkant?
4 - Hebben jullie nog andere tips en ideeën?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ideeën. Alvast bedankt!
Peter

1 - Dit is moeilijk te zeggen aangezien de juiste locatie van de bron niet te zeggen is en afhankelijk tot jouw locatie in de tuin. Voor de lage frequenties niet veel, voor de hoge 6 à 8 dB.
Je hebt voldoende massa met je hout.

2 - Neen dit heeft geen zin.

3 - In theorie wel maar dat is een complexe bedoening, geen typische DHZ zaak.

4 - Neen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Mrt 13, 2013 6:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In vervolg op de vraag:


Is er een schutting die hoge frequenties vanaf 13KHz goed tegen kan houden? Zie ook mijn verhaal over de katten verjagen en het oorsuizen...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.