Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Blaasinstrumenten (saxofoon) dempen (verdraagbaar maken)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bart Beurskens
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2012 10:36 pm    Onderwerp: Blaasinstrumenten (saxofoon) dempen (verdraagbaar maken) Reageer met quote

Mensen,

Na lang speuren (vooral op dit forum) ben ik veel te weten over verschillende soorten demping, maar ben ik nog steeds einde raad mbt het repeteren in mijn huis.
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!

Ik woon een een oud huis, ietwat slecht geisoleerd, en speel hoofdzakelijk saxofoon.
Ik heb leuke buren, maar voel me mede door de kleine kinderen erg geremd om te repeteren, omdat ik weet dat het erg goed hoorbaar is.

Om het een klein beetje verdraaglijk te maken voor de buren, en zodat ik met een goed gevoel zonder aarzelen wil repeteren ben ik op zoek naar een eenvoudige oplossing om het geluid te dempen. Daarmee bedoel ik dan ook echt dempen, zodat de "overlast" gewoon (zo ver mogelijk) teruggedrongen wordt. Ik kan er op dit moment niet te veel geld aan spenderen, en het hoeft niet perfect te zijn. Ik heb zelf iets eenvoudigs en goedkoops uitgedacht wat het geluid misschien kan "remmen".

Mijn vraag is nu: hoe groot zal het effect zijn als ik onderstaande constructie zou proberenedxszoik:
Ik maak een soort boekenkast van bijvoorbeeld MDF die iets breder is als mijn schouders, zodat er zo min mogelijk geluid langs me af gan glippen. Van boven en beneden wordt hij op dezelfde manier zo veel mogelijk op me heen getimmerd. Toch blijf ik vóór de kast staan en dien ikzelf als "deur", maar de saxofoon is dan "binnen". De zogenaamde kast wil ik dan van binnen voorzien van noppenfoam met daartussen eventueel een dun laagje tempex platen.

Hoe kijken jullie tegen dit idee aan? Mijn gevoel zegt dat het geluid "gebroken" wordt, en trillingen met mindere maten. Graag voorop dat het niet perfect hoeft te zijn, maar ook goedkoop. Het idee heb ik gebaseerd op een zogenaamde "silent bag" (zie onderstaande link) wat de enige demper voorsaxofoons blijkt te zijn.

Is dit realistisch of heeft dit geen of nauwelijk nut?

Silent Bag demper voor sax:
http://2.bp.blogspot.com/_upUhj9JHiXM/TO0j-tGMfRI/AAAAAAAAAUU/HqZ-g0tcSpM/s1600/mute_side_view.jpg
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2012 1:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jouw link werkt hier niet. Ik zie gewoon een ronde circel met een horizontaal streepje in.

Naar hoeveel dB demping zoek jij? 3 tot 5 dB?
Wat jij beschrijft wordt zeer richtingsgevoelig.
Voor jezelf zal dat een vreemde klank geven, niet aangenaam om te repeteren. Je verliest gevoel voor je instrument.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2012 6:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beter een geïmproviseerde gesloten cabine dan een 'abri', inderdaad vanwege de geringe demping. Je haalt dan in elk geval een relevante demping:

Puur praktisch (dus naar prijs gekeken en niet afgestemd op bereik van je sax): 18 mm multiplex of underlayment wanden (en deur) op een houten skelet, aan binnenzijde 80 á 100 mm steenwol of glaswol, afgedekt met een opgespannen doorblaasbaar doek. Alternatief is polyesterwol van eenzelfde dikte met eenzijdig een verdicht (afwerk)oppervlak.

Denk als je langer repeteert aan (gedempte) ventilatie!

De absorptie zal inderdaad de klankkleur beïnvloeden, maar dit is in professionele repetitiecabines (die veel zwaarder zijn en dus meer zullen dempen) in de handel meestal ook het geval.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2012 4:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

De absorptie zal inderdaad de klankkleur beïnvloeden, maar dit is in professionele repetitiecabines (die veel zwaarder zijn en dus meer zullen dempen) in de handel meestal ook het geval.

Met zo'n abri (of hoe jij dit ook noemt) staat TS deels (rugzijde) in een normale ruimte, deels (voorzijde) in een absorberende cabine. Dit geeft een asymmetrie die nog vreemder aanvoelt.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2012 4:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Geluidforum schreef:

De absorptie zal inderdaad de klankkleur beïnvloeden, maar dit is in professionele repetitiecabines (die veel zwaarder zijn en dus meer zullen dempen) in de handel meestal ook het geval.

Met zo'n abri (of hoe jij dit ook noemt) staat TS deels (rugzijde) in een normale ruimte, deels (voorzijde) in een absorberende cabine. Dit geeft een asymmetrie die nog vreemder aanvoelt.
 


Inderdaad. Ben nog wel benieuwd naar die demper van de niet werkende foto...

*edit*

(www.silentbag.com)


(www.dawkes.co.uk/accessories/el+sax+co+silent+sax+gig+bag+-acc366.html)

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2012 5:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://forum.saxontheweb.net/showthread.php?5088-El-Saxco-Silent-Bag-Opinions

Lijkt dus, zoals je gevoelsmatig zou verwachten, geen wereldding.

Bart, hoe oefen je nu?
Heb je een kamer waarin je oefent, of doe je het in de woonkamer, of?

Je zegt dat je een slecht geisoleerd huis hebt.
Heb je een idee van hoe de constructie naar de buren is?
Enkele wand, spouwmuur, hoe dik, wat voor materiaal....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bart beurskens
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2012 10:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties. Ik had gehoopt dat het positiver was.
De link werkte inderdaad niet, maar jullie hebben hem zelf al gevonden!

Geluidtechnisch zal het zeker tegenvallen, zou het zo erg zijn?
Qua volume zal het dus ook niet of nauwelijks baten?

Ik speel momenteel in een kamertje die grenst aan de buren. Aan de andere kant zit er nog een kamer tussen maar toch kunnen de buren meegenieten. Alles is enkelsteens, geverfde muren en laminaatvloertje op betonnen dekvloer.
Ik ben geen kenner, maar het zal dus te maken hebben met de trillingen die door ons, en de aansluitende huizen dreunt.
Daarom leek het me een (te) eenvoudige en (te) goedkope oplossing om het geluid, al is het maar een beetje, terug te brengen
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Okt 11, 2012 11:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt wel wat, Bart, maar dan moet je je oefenkamer isoleren.
Saxgeluid is best wel redelijk te isoleren zonder dat je met betonnen constructies aan de gang gaat.

Maar je moet dan met maten van de ruimte komen, en met exacte aanwijzingen over scheidingsconstructies. Dan kun je voor het geld dat die saxzak kost wellicht nog iets doen dat wel werkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Okt 16, 2012 7:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bart beurskens schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik had gehoopt dat het positiver was.
De link werkte inderdaad niet, maar jullie hebben hem zelf al gevonden!

Geluidtechnisch zal het zeker tegenvallen, zou het zo erg zijn?
Qua volume zal het dus ook niet of nauwelijks baten?


Die 75% die op die advertentie staat door geluidforum geënterd komt neer op een isolatie van ca 6 dB.
Zie ook hier:
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=6629&sid=3a7c87cd4a0fb38ae164fa591d8486b0#6629

Men drukt dit uit in % omdat dit voor leken meer kan lijken dan het reëel is.
Om gehoormatig (subjectief) een isolatie van 75% te hebben zou je een isolatie moeten hebben van 18 à 20 dB.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.