Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

karakteristieke lucht- geluidniveauverschil

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rubenvw
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 6:28 pm    Onderwerp: karakteristieke lucht- geluidniveauverschil Reageer met quote

Goedemiddag allemaal,

Ik ben een bouwkunde student en ben momenteel aan het afstuderen. Voor mijn afstudeerscriptie heb ik veel te maken met het BB2012. Nu kom ik er over het algemeen wel uit, maar ik loop toch tegen een puntje aan waarvan ik niet precies weet wat er mee bedoeld wordt en waar ik nog niets over heb kunnen vinden. In het Bouwbesluit wordt er een karakteristiek lucht- geluidniveauverschil van 52dB geeist voor de geluidsoverdracht van een besloten ruimte naar een verblijfsgebied van een aangrenzende woonfunctie.

Mijn vraag is: Wat is de toevoeging van het woord "karakteristiek" aan de geluidseis van 52dB? Kan ik dit woord vergeten en bijvoorbeeld gewoon een wand plaatsen met een geluidswerendheid van 52dB of vereist het een extra berekening e.d.? Wat betekent het?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.


Vriendelijke groeten,

Ruben
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 9:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij moet zo'n gevel voldoen aan een norm die wordt bepaald door de belasting.
Dus er wordt gekeken naar wat voor geluid er op de gevel staat, bijvoorbeeld vliegverkeer, gewoon verkeer, treinverkeer....
Al die geluiden hebben een eigen spectrum, dus als een gevel 30 dB verkeersgeluid reduceert, wil dat niet zeggen dat hij ook 30 dB treingeluid weghaalt.
Dat is het karakteristieke van het verhaal.

Je zou ook kunnen kijken hoe groot de geluidsbelasting en de geluidsisolatie zijn in octaven of 1/3 octaven en dan zien of dat voldoet aan een referentiespectrum, maar dan krijg je iets dat veel mensen complex vinden, dus rekenen ze dat allemaal naar een ééngetalsgrootheid.
Vroegah gingen ze uit van een norm van 0 dB voor lucht- en geluidisolatie, en net toen ik dat een beetje begreep moest het volgens europese normen en kregen we dat wat jij aandraagt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruben



Sinds: 19-11-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 10:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel voor je antwoord, dan snap ik in zoverre het karakteristieke verhaal. Alleen als je gaat kijken naar deze eis en wanneer die wordt toegepast, is dit altijd vanuit een besloten ruimte naar een aangrenzend verblijfsgebied van een woonfunctie. Dit betekend dat het altijd een binnen situatie is, dus bijvoorbeeld van een gemeenschappelijke verkeersruimte (corridor of besloten atrium) naar het verblijfsgebied van de woning. Dus van industrie, verkeer, luchtvaart e.d. is allemaal geen sprake. Het ergste wat er kan gebeuren is iemand die wat hard staat te praten op de gang een paar keer in het jaar. Is deze eis van 52 dB dan niet wat overdreven? Aangezien een buitengevel aan veel meer geluid onderhevig is, maar een veel lagere eis heeft.

ben benieuwd!

gr. Ruben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 12:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee hoor, ik zit meer in de echte akoestiek dan in het regelneuken, maar de Ga,k (karakteristieke gevelisolatie) geldt ook voor buitengeluid, dus het is voor alle soorten geluid een standaard om er voor te zorgen dat je binnen kunt wonen zonder gek te worden.

Als ergens een huis mag worden gebouwd is als het goed is onderzocht of er niet extreem veel geluid in de buurt is. Dus de gevelbelasting door verkeer etc is meestal niet erg hoog.

In een woning is vaak wel veel kabaal: feestjes, tv's die luid aanstaan, mensen die DJ Tiesto, Slayer of Mahler mooi vinden, lui die ruzie maken.....
Je zit zo aan de 80 of 90 dB(A), en dan is 52 dB isolatie niet erg veel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruben



Sinds: 19-11-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, je kan het natuurlijk ook andersom bekijken, wat in dit geval redelijk logisch is. Dus bij de buitenschil vooral wering van buitenaf (en uiteraard ook binnenuit) en bij toepassing bijv. aan een corridor vooral rekening gehouden met geluid van binnenuit. Smile

Maar als de 52 dB eis karakteristiek is, is deze dan ook veranderlijk als er in een bepaalde situatie minder geluid verwacht wordt? Of kan dit lager worden door het toepassen van absorberende materialen in de woning/corridor e.d. ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 4:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat het een minimumeis is, dus daaraan moet je theoretisch altijd voldoen.
Zoals Bart uitlegt in een andere draad, wil het in de praktijk nog wel eens anders uitpakken Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Di Nov 20, 2012 7:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Uitleg over "Nieuwe geluideenheden in het nieuwe Bouwbesluit" kan je vinden op bouwbesluit.net.
Ken je sbr.nl al? Misschien weten zij hier meer over. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Jan 14, 2013 5:50 pm    Onderwerp: karakteristiek Reageer met quote

Helaas heb ik deze post niet eerder gezien, want het de gegeven antwoorden wijzen naar de verkeerde kant:

De term karakteristiek duidt erop dat de geluidisolatie gecorrigeerd moet worden voor de indeling van de ruimte (in dit geval de verhouding tussen het oppervlak van de scheidingsconstructie en het volume van de ontvangstruimte). Dit heeft er mee te maken dat bij wijziging van de indeling van een pand de kwaliteit van isolatie op voldoende niveau met blijven: Bouwbesluit principe van vrije indeelbaarheid.

Let wel de DnT (en ook de Ilu) gaan over de effectieve isolatie van de gehele constructie, niet de isolatiekwaliteit van alleen de scheidingswand.

De eis geldt voor een besloten ruimte en een verblijfsgebied, dus ook tussen bijvoorbeeld twee woningen. 52 dB is dan niet overdreven. Een buitengevel is (gezien gebruikelijke elementen als deuren en ramen) nu eenmaal moeilijker te isoleren, en de buren moeten toch gewoon TV kunnen kijken (om maar wat onschuldigs te noemen) zonder dat jij kan meegenieten.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.