Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

karakteristieke lucht- geluidniveauverschil

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rubenvw
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 6:28 pm    Onderwerp: karakteristieke lucht- geluidniveauverschil Reageer met quote

Goedemiddag allemaal,

Ik ben een bouwkunde student en ben momenteel aan het afstuderen. Voor mijn afstudeerscriptie heb ik veel te maken met het BB2012. Nu kom ik er over het algemeen wel uit, maar ik loop toch tegen een puntje aan waarvan ik niet precies weet wat er mee bedoeld wordt en waar ik nog niets over heb kunnen vinden. In het Bouwbesluit wordt er een karakteristiek lucht- geluidniveauverschil van 52dB geeist voor de geluidsoverdracht van een besloten ruimte naar een verblijfsgebied van een aangrenzende woonfunctie.

Mijn vraag is: Wat is de toevoeging van het woord "karakteristiek" aan de geluidseis van 52dB? Kan ik dit woord vergeten en bijvoorbeeld gewoon een wand plaatsen met een geluidswerendheid van 52dB of vereist het een extra berekening e.d.? Wat betekent het?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.


Vriendelijke groeten,

Ruben
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 9:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij moet zo'n gevel voldoen aan een norm die wordt bepaald door de belasting.
Dus er wordt gekeken naar wat voor geluid er op de gevel staat, bijvoorbeeld vliegverkeer, gewoon verkeer, treinverkeer....
Al die geluiden hebben een eigen spectrum, dus als een gevel 30 dB verkeersgeluid reduceert, wil dat niet zeggen dat hij ook 30 dB treingeluid weghaalt.
Dat is het karakteristieke van het verhaal.