Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

DB afname van airco op 10 meter afstand

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bart1970
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2013 10:26 pm    Onderwerp: DB afname van airco op 10 meter afstand Reageer met quote

Binnenkort ga ik mijn kantoor verhuizen naar een nieuw pand. Voor het koelen van een serverruimte zal ik dag en nacht een airco laten draaien die op de begane grond in de tuin van het pand wordt geplaatst. Volgens de specificaties geeft de airco buitenuit 48 db(a) aan geluid.
Ik moet 's nachts zorgen dat het geluid maximaal 40 db is op de dichtstbijzijnde gevel van andere woningen. Deze liggen op ca. 10 meter afstand met tussen mijn pand en de andere woningen een schutting.
Ga ik deze norm halen? Of moet ik geluiddempende maatregelen nemen?

Natuurlijk wil ik ook kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat buren zo min mogelijk hinder ondervinden van de airco's.

Dank!

Bart
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2013 9:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Is die 48 dB(A) geluidsvermogen of geluidsdruk op afstand x?
Met een airco heb je snel last van een strafpenaliteit van 5 dB voor zuivere tonen, wat zou betekenen dat je je airco op 53 dB moet rekenen.

De afname inzake geluid = 10 x log(4 x pi x r²)
r = straal van de bol = afstand airco tot gevel
Hoeveel die schutting doet is zo niet te zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2013 9:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Is die 48 dB(A) geluidsvermogen of geluidsdruk op afstand x?
Met een airco heb je snel last van een strafpenaliteit van 5 dB voor zuivere tonen, wat zou betekenen dat je je airco op 53 dB moet rekenen.

De afname inzake geluid = 10 x log(4 x pi x r²)
r = straal van de bol = afstand airco tot gevel


Praktijk is helaas dat Lw of Lp (plus afstand) vaak niet bij dit soort installaties wordt aangegeven. Meestal is het een Lp, soms op 1 meter, soms zelfs tot 10 meter. Meest belangrijk lijkt wat er in de folder staat, t.o.v. de concurrent. Tip: zoek op typenummer (merk wordt vaak gewisseld bij import) en spit de Chinese, Koreaanse, Poolse of Italiaanse documentatie online door.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di Feb 19, 2013 11:05 am    Onderwerp: geluid airco Reageer met quote

Bij Japanse aircos, gemeten volgens JIS B 8616 gaat het om het hoogste geluidniveau op 1m hoogte, 1 m afstand, boven een reflecterend vlak. Maar pas op: dit is een RATING niveau en niet het A-gewogen geluidniveau - ook al wordt het vaak, ten onrechte, met dB(A) aangegeven. Dit kan een afwijking van enkele dB's zijn. Het A-gewogen niveau kan worden herleid uit het oktaafspectrum, indien beschikbaar.
Eric's opmerking over tonale toeslag is ook belangrijk.

Oppassen geblazen dus ....
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.