Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

30 km/zone /beschermd stadsgezicht en geluid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ron J
Gast





BerichtGeplaatst: Za Apr 06, 2013 11:29 pm    Onderwerp: 30 km/zone /beschermd stadsgezicht en geluid Reageer met quote

Goedenavond,
Ik zie veel vragen/antwoorden met een hoge kwaliteit van antwoorden dus ik verzoek jullie graag even mee te lezen met mijn probleem welke niet heel eenvoudig is.

ik woon in een vestingstadje met een 30km/zone/straat voor mijn deur (stoep 90cm!) welke op het eerste gezicht verkeerd is ingericht. Mijn rijdt regelmatig te hard. Dit betekent dat er geen snelheidsremmende maatregelen zijn genomen om het straatbeeld te behouden. Dit op zich is al een punt om de gemeente aan te pakken en hier is op middellange termijn uitzicht op een oplosisng (gemeente luistert maar heeft te maken met bouwwerkzaamheden en daar wachten ze op alvorens straat aan te pakken).

Mijn grootste probleem is het geluid want ondanks dat er te hard wordt gereden gebeuren er nauwelijks ongelukken (dus nietzozeer onveiligheid). Men remt wel:-). Het lijkt wel een soort star wars aanrijroute waar spaceships landen/opstijgen alvorens ze afzakken naar rustig rijden. Het galmt ontzettend tussen de gevels en binnen irriteer ik mijzelf er regelmatig aan.

Ik heb op de slaapkamer van mijn zoon het standaard isolatieglas laten vervangen door ilsolide phon 35/29 wat bovenverwachting goed helpt. Voor dit klap/kantelraam denk ik dat het niet heel veel zwaarder kon. Het geluid is zeker niet weg maar laten we zeggen dat de scherpe rand er vanaf is en acceptabel. De keuze van dit type glas lag bij de glasboer (ik had mijzelf niet verdiept en ben op hun advies afgegaan dus vandaar ook opmerking dat het niet zwaarder kon).

Het raam in de keuken had al Hr++ glas maar met een standaarddikte zonder geluidsremmende maatregelen en hier wil ik nu een zo zwaar mogelijk type glas in laten zetten teneinde het maximale resultaat te bereiken. Als het kan dus glas van een Rw van 38 or 40 (boven is het 35, -1,-4)

Echter ik twijfel of ik nu toch eerst een meting/calculatie moet laten doen om de gemeente tot de orde te roepen voordat ik geld ga uitgeven aan nieuwe ramen beneden.

Nu kom ik dus op mijn punt. In hoeverre kun je je als burger beroepen op de wet geluidshinder voor bestaande bebouwing en dan ook nog in beschermd stadsgezicht?

> kan ik de gemeente dwingen om klinkers te vervangen door asfalt om geluid te reduceren?
> kan ik de gemeente dwingen om snelheidsremmers te plaatsen?
> kan ik de gemeente dwingen om mijn geluidswerende maatregelen te vergoeden?
> een geluidsmeting op mijn verzoek, wat kost dat ongeveer?

Maw > glas laten vervangen en dan verder zien ? of geluidmeten/calcularen en dan gemeente aanpakken met het risico dat ik nog steeds zelf het glas ga vervangen.

alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ron
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo Apr 07, 2013 9:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik beginnen dat ik snap wat het dilemma is.
In mijn bestaan heb ik meerdere malen strijd gevoerd tegen gemeente cq overheid. Ik heb een klant gehad die aan mij gevraagd heb om de gemeente op iets aan te pakken. Ik heb hem het volgende advies gegeven en ik denk dat voor u ook kan gelden.
Om een overheidsinstantie aan te pakken moet je goed weten waar je het over heb. De overheid heeft onnoemlijke mogelijkheden om zich te verweren. De wet is zodanig ingericht dat het voor een burger zeer moeilijk is om voor je recht op te komen. Ik zeg niet dat je het moet laten maar besef heel goed waar je aan begint. Het kan jaren duren met veel ergenis frustratie en zo meer.
Ik zeg dit uit eigen ervaring en toch ga ik soms door.
Wat betreft uw vragen.
Daar de gemeente het gebied als 30 KM gebied heeft verklaard hoeft er niets aan de geluidswering gedaan te worden. Het maakt niet uit of er aan die snelheid gehouden wordt.
Voor de wegenverkeerswet moet een 30 KM weg als 30 KM weg ingericht worden om dit te kunnen en te mogen handhaven. Dus de politie kan en mag enkel een bekeuring uitschrijven als de weg als 30 KM weg is ingericht. Bekeuren ze mensen die rijden op een niet ingerichte 30 KM weg dan wordt deze bekeuring door de rechter van tafel geveegd.
U kan de gemeente verzoeken om de weg in te richten als 30 KM, maar bezint eer ge begint.
Wat betreft een meting. U kan het doen maar het heeft niet veel zin. De geluidsbelasting wordt berekend en een meting heeft geen effect voor de besluitvorming van de gemeente. Als u een meting verricht is het uzelf onnodig op kosten jagen, want nogmaals door de 30 KM zone hoeft de gemeente niets te doen en niets te vergoeden.
Let wel ik wil het ontzettend graag horen dat ik ongelijk heb, maar dit is mijn ervaring.

Ik weet dat u niet op dit verhaal zit te wachten , maar ik kan het niet mooier maken. Ik hoop dat iemand anders het wel kan, uit de grond van mijn hart.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Apr 07, 2013 10:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

In aanvulling op Bart:

Quote:
  1. kan ik de gemeente dwingen om klinkers te vervangen door asfalt om geluid te reduceren?
  2. kan ik de gemeente dwingen om snelheidsremmers te plaatsen?
  3. kan ik de gemeente dwingen om mijn geluidswerende maatregelen te vergoeden?
  4. een geluidsmeting op mijn verzoek, wat kost dat ongeveer?


  1. Asfalt in een 30km zone in een beschermd dorpsgezicht zie ik persoonlijk niet gebeuren. Zo je de gemeente al aan kan zetten tot maatregelen zul je niet concreet kunnen bepalen waarvoor zal worden gekozen. Daar worden eerst enige tijd wat planologen en andere ambtenaren mee bezig gehouden
  2. Zie 1.
  3. Je kunt het proberen, maar snel zal het niet gaan en het zal je eerst veel tijd (en wellicht geld) kosten
  4. Ongeveer evenveel als dikker glas waarschijnlijk. Bovendien kan niet worden uitgesloten dat de gemeente je rapport niet accepteert en ze het zelf opnieuw (misschien) zullen laten doen.
Concreet zou ik je adviseren zelf de beglazing te laten plaatsen. Denk ook aan goede kierdichtingen van het kozijn en eventueel gedempte ventilatie. Daarna zou je eens bij gemeente kunnen aankloppen, maar gezien inderdaad de 30 km zone kan dat vruchteloos blijken.

Het kunnen aanvechten van boetes voor snelheidsovertredingen in 30 km zones, zoals Bart aangeeft, staat los van de geluidsproblematiek, naar mijn mening.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Apr 07, 2013 12:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En verkeersremmers willen ook wel voor lawaai zorgen doordat auto's rammelen als ze over een drempel rijden, of steeds afremmen en optrekken.....

Lastig probleem, succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ron J
Gast





BerichtGeplaatst: Za Apr 13, 2013 10:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goedenavond,
bedankt voor jullie antwoord. Niet geheel onverwacht moet ik zeggen maar exact het dilemma waar ik mee zit. Je wil de gemeente graag aanpakken maar weet dat het vrijwel onmogelijk is. Ik heb trouwens ook contact gehad met het juridisch loket en zij meldden hetzelfde en konden eventueel alleen verder helpen als ik uitgebreide correspondentie had met de gemeente over de inrichting van de zone.

Vwb de ramen > het blijkt dat mijn kozijn niet 1,2,3 geschikt is om voor de dikste beglazing te gaan dus ik kan nu het kozijn laten aanpassen of kijken naar eventueel een voorzetraam wat ook goed kan werken, toch? Niet helemaal etisch maar je ziet het wel meer in zones met verkeer dicht op het huis.

voor wat betreft 30km/zone > Door een aantal redenen (teveel om helemaal uit te schrijven) is het nu nog niet mogelijk om de straat beter in te richten maar ik ben er vrij zeker van dat dit wel zal gebeuren over een 12 a 24 maanden vanaf nu.

ik denk voor nu maar dat ik mijn ruit gewoon laat aanpassen en eea maar moet slikken en druk op de gemeente houden vwb herinrichting. Tenslotte = lagere snelheid = lager geluidsniveau.



mvrgroet,
R
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Apr 14, 2013 2:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ron J schreef:
Vwb de ramen > het blijkt dat mijn kozijn niet 1,2,3 geschikt is om voor de dikste beglazing te gaan dus ik kan nu het kozijn laten aanpassen of kijken naar eventueel een voorzetraam wat ook goed kan werken, toch? Niet helemaal etisch maar je ziet het wel meer in zones met verkeer dicht op het huis.

ik denk voor nu maar dat ik mijn ruit gewoon laat aanpassen en eea maar moet slikken en druk op de gemeente houden vwb herinrichting. Tenslotte = lagere snelheid = lager geluidsniveau.


Neem aan dat je esthetisch bedoelt, maar voorzetramen kunnen inderdaad prima werken. Zoals Bert al aangaf is langzamer niet altijd stiller, vanwege mogelijk mee remmen, optrekken of stuiteren over drempels.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.