Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast afzuiging restaurant

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anne
Gast





BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2013 8:36 am    Onderwerp: Geluidsoverlast afzuiging restaurant Reageer met quote

Restaurant Shinzo op 15 meter van onze achtertuin veroorzaakt al 4 jaar geluidsoverlast. Gemeente Tilburg heeft jarenlang verzuimd te handhaven, ondanks het feit dat er geregeld overschrijdingen van de geluidsnorm werden gemeten. Althans: wanneer ze kwamen meten was het geluid "ineens" steeds steeds zachter. (?!) Nu is er sinds april uiteindelijk een handhavingstraject opgezet, omdat er in de avonduren 70 dB met piekwaarden tot 89 dB werd gemeten. Kortom: we kunnen al vier jaar niet buiten zitten of onze ramen en deuren open zetten. Onze dochter slaapt vanwege het resoneren van het geluid in haar slaapkamer zelfs vaak bij haar broer.
Inmiddels is er een dwangsomprocedure van 6 weken opgestart. De eerste keer heeft het restaurant een dwangsom opgelegd gekregen, van de metingen die erna kwamen en komen is het onzeker, want "ineens" wordt het geluid zachter gezet. In plaats van stand 5 functioneert de afzuiging nu op stand 3. Tijdelijk, vanzelfsprekend, want wanneer de meetperiode voorbij is, kunnen ze de boel gewoon weer opschroeven en kunnen wij weer van voor af aan beginnen. Er is namelijk NIETS structureel aangepast.
Let wel: het geluid wat nu wordt geproduceerd is voor ons nog steeds onacceptabel, een continue brom-, blaas-, zoemtoon van 45 dB tussen 18:00 uur en 0:30 uur is nog steeds gekmakend! Ikzelf zit inmiddels aan de slaapmedicatie en de oxazepam. Ons hele gezinsleven gaat er aan onderdoor!
We worden gedwongen te verhuizen, maar zijn bang ons huis aan de straatstenen niet kwijt te kunnen met die herrie in onze achtertuin. Elke avond!

Is er echt geen oplossing? Kan zo'n afzuiging echt niet zonder geluid?

Bijkomend probleem is dat ons huis, door de ligging verreweg het meeste last heeft van het geluid!

Binnenkort ga ik de gemeenteraad toespreken. Wat adviseert u mij?

Hierbij het artikel wat recentelijk ook in op Stadsgezicht van het Brabants Dagblad verscheen.

http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/jaren-in-mangel-tussen-toren-afzuiginstallatie-en-gemeente-tilburg-1.3947777

Vriendelijke groet,
Anne
Naar boven
Anne
Gast





BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2013 8:54 am    Onderwerp: Re: Geluidsoverlast afzuiging restaurant Reageer met quote

Wellicht interessant om te weten: de toon die doorlopend wordt uitgestoten is een valse hoge E.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2013 9:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Afzuiging kan meestal prima van een geluiddemper worden voorzien. Misschien een bedrijf laten meten of de gemeente trachten zover te krijgen zonder medeweten van het restaurant in uw tuin te meten?

In Goirle zijn recent dempers geplaatst op de klimaatinstallatie van de Brede School, ook n.a.v. klachten van buren.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Anne
Gast





BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2013 12:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is juist het probleem: de gemeente Tilburg heeft meer op met het restaurant dan met ons. Als het ons niet zint, kunnen we vertrekken. Eigenaren van het restaurant schermen met de vergunningen die de gemeente verschaft zou hebben. Met andere woorden: zowel het restaurant als de gemeente wil niet opdraaien voor de (flinke) kosten die aanpassing van de inferieure afzuiging.

Uiteindelijk heeft de gemeente onder druk van meerdere buurtbewoners dus een "objectieve" meting gedaan. (70 dB in de avonduren!) Nu geldt er dus een dwangsomtraject van 6 weken. Als deze voorbij zijn kan Shinzo weer zijn gang gaan.

Er is dus NIKS gewijzigd aan de afzuiging, Shinzo zet nu tijdelijk gewoon de afzuiging wat lager. Het geluid is dan nu wel zachter, maar nog steeds gekmakend! Het gaat om een doorlopende valse hoge E!

Ik geloof dat het geval in Goirle niet vergelijkbaar is. In het geval Shinzo gaat het om een prestigeproject waarin de gemeente Tilburg zelf boter op haar hoofd heeft. Daarbij komt dat, zoals ik al eerder zei, wij door de ligging van ons huis en tuin, extreem veel meer geluidsoverlast ervaren dan de rest van de buurt. Dus waarom zou een restaurant/de gemeente investeren in het belang van zo weinig mensen?

Bedankt voor je reactie!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2013 1:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je al contact opgenomen met de Nationale Ombudsman? http://www.nationaleombudsman.nl/
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Anne
Gast





BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2013 8:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Heb je al contact opgenomen met de Nationale Ombudsman? http://www.nationaleombudsman.nl/


Nee? Wat kan hij doen?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Aug 29, 2013 9:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anne schreef:
Geluidforum schreef:
Heb je al contact opgenomen met de Nationale Ombudsman? http://www.nationaleombudsman.nl/


Nee? Wat kan hij doen?


Is het het instituut bij klachten over (lokale) overheid. Lees anders de site even waarvan ik hierboven de link al plaatste Rolling Eyes

http://www.nationaleombudsman.nl/over-de-nationale-ombudsman-0
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Vr Sep 20, 2013 7:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De gemeente Tilburg kennende kan ik me deze houding niet goed voorstellen. Gewoon op een gepast tijdstip (even na verlopen van de dwangsomtermijn) gewoon weer (schriftelijk!) verzoeken om handhaving. Kalm blijven, volhouden en procedures volgen. Moet lukken.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Anne
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 17, 2013 10:56 pm    Onderwerp: Excuses burgemeester Tilburg geluidsoverlast Reageer met quote

Hieronder het bericht uit Brabants Dagblad: Excuses Tilburg voor labbekakkerige handhaving bij Shinzo.
Klik in het artikel door naar het interview wat eraan vooraf ging en mijn tekst die ik heb voorgelezen aan de Raadscommissie Leefbaarheid.

http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgeving/tilburg/excuses-tilburg-voor-labbekakkerige-handhaving-bij-shinzo-1.4008146
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Okt 18, 2013 12:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor dit interessante verhaal.
Mensen die dit soort toestanden nooit hebben meegemaakt willen meestal niet geloven dat het in Nederland vaak zo gaat als de overheid een dubbele agenda heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lersch
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Okt 02, 2015 9:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mensen die niet juridisch onderlegd zijn vergissen zich vaak in het onderscheid dat gemaakt wordt tussen de bestuursrechtelijke kant van het verhaal en de privaatrechtelijke kant.

Heel vaak wordt er door een partij geschermd met het hebben van een vergunning, dus kan alles maar door de beugel. Zo werkt het niet. De vergunningsprocedure staat in principe los van de privaatrechtelijke aspecten.
De overheid (gemeente) kijkt vaak naar andere te vervullen vereisten waaraan een vergunningvrager moet voldoen.

Echter, wanneer er een onaantastbare vergunning aanwezig is, dan staat het een ieder vrij die onrechtmatige hinder ondervindt om hiertegen in het geweer te komen.

Hiernaast is ook handhaving mogelijk op basis van het strafrecht, de bepalingen van de apv eventueel.

Onrechtmatige hinder kan bijvoorbeeld geluidshinder zijn. Het is heel ruim.
Wat wel zo is, is dat waarschijnlijk wel wordt gekeken naar: welke situatie was er eerder. Als de geluidsoverlast er al was, dan zal bijvoorbeeld geredeneerd kunnen worden, dat toen u het huis kocht, u beter onderzoek had moeten doen. Aan de andere kant geldt dit niet altijd.
Dat de vorige bewoner nooit wat heeft gezegd over de overlast, betekent niet dat u dan daaraan gebonden bent en ook niets meer mag zeggen als opvolgend koper.

Voor zover ik me niet vergis zijn er sowieso vaste regels over de geluidsproductie tijdens de voor de rust bestemde uren. Dat is uit mijn hoofd de periode zo tussen 22:00 en 8:00.
Men wordt dan geacht zich in te houden. Iemand mag bijvoorbeeld niet zomaar 's nachts een verbouwing beginnen en gaan boren en breken e.d.
Dit mag niet, want dit staat ergens vastgelegd. Waar weet ik zo niet.

De door u beschreven decibel dat geproduceerd wordt lijkt mij teveel, zeker tijdens de nacht.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.