Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsisolerende maatregelen tegen wegverkeer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
chrisfix
Gast





BerichtGeplaatst: Di Okt 08, 2013 10:55 pm    Onderwerp: geluidsisolerende maatregelen tegen wegverkeer Reageer met quote

Beste mensen @ geluidforum.nl

Al enkele maanden bekijk ik met veel belangstelling de onderwerpen op dit forum. In de hoop een sluitend antwoord te kunnen formuleren op de door mij ervaren geluidsoverlast van wegverkeer in mijn woning. Ik ben er echter nog steeds niet helemaal uit wat ik het beste kan doen. Mijn situatie is als volgt:

De woning is gelegen op een druk kruispunt in het centrum van een grote stad met veel remmend en optrekkend (zwaar) verkeer (tevens motoren) vanwege de stoplichten, en bij regen heb je te maken met veel geluid van regenafslag.

De situatie aan de voorgevel is als volgt:

- 1 deur die direct uitkomt op de hal die naar binnen leidt en waar zich ook de trap naar het benedendeel en de deuren naar de woonkamer bevinden. Het betreft hier een oude deur met daarin de brievenbus verwerkt, tochtkieren en daarboven een bovenlicht met enkelglas. Afstand tot verkeer naar voordeur is max 5 meter. Diepte gang ca 7-8 m. Maatregelen waar ik zelf aan denk is het creeren van een tochthal dmv kozijn plus geluidsisolerende deur. De gehele hal is nu een soort van echoput voor al het lawaai en dat moet opgelost.

Vraag:

Maakt het uit wat voor een deur en kozijn ik hier plaats? Veel mensen gaven al aan dat enkel het plaatsen van een deur met kierdichting en valdorpel al meer dan genoeg zou zijn door de spouw die ontstaat.

Of een dubbele deurconstructie? Dit lijkt me echter niet een mooie oplossing.


- 2 ramen aan de voorzijde met dubbelglas in kunstofkozijnen rond eind jaren 80 geplaatst. Behoorlijke dikte al ca 10-22-6. Het raam bestaat uit 2 delen, bovenste deel niet te openen, onderste bestaat uit kantelraam. 1 raam is voorzien van een suskast wat een behoorlijk geluidslek kan zijn. Formaten van het glas ca 98 cm x 241 cm. Ook hier ben ik op zoek naar de optimale isolatie-oplossing.

Vraag: wat is de beste oplossing?
De kozijnen geheel vervangen door houten kozijnen (vanwege welstand) met glas 66.2a-20-44.2a ?

Het plaatsen van achterzetramen? En maakt het dan uit welke dikte je neemt, bv44.2a of 66.2a? Zag ergens dat 44.2a bv een rw + ctr waarde heeft van 35dba, maar neemt het geluid dan ook weer met die waarde af of een andere?

Of het plaatsen van dubbelvensters? Ik las hier ergens dat de max redemptiewaarde vaak niet hoger uitkomt dan 50 dba. Het is dan wel de "mooiste" oplossing maar ook de duurste volgens mij.


- En misschien door de voorzetwand (12,5 mm gipsplaat - 5 cm isover) rondom de kozijnen te vervangen en voorzien van geluidwerende materialen ? (deze voorzetwand is echter pas twee jaar geleden geplaatst want totale pand is vernieuwbouwd en heb ook niet het idee dat het daaraan ligt)


En dan de allerlaatste vraag: zoek ik het in de juiste richting en wanneer ik de maatregelen heb getroffen die noodzakelijk zijn ga ik dan echt substantieel verschil merken?

Graag jullie advies en hulp en bij voorbaat dank! Smile
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 08, 2013 11:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je wilt het allemaal in detail weten, wat duidt op een analytische geest, waarvoor chapeau.
Maar ik denk dat als je het allemaal qua advies wilt weten je toch iemand moet laten komen die iets doet met veel ervaring/meetapparatuur, zodat je niet achteraf wordt teleurgesteld omdat er iets niet duidelijk was.
Als je auto gek doet zal de gemiddelde monteur ook liever even kijken dan dat hij op afstand een diagnose/oplossing gaat bedenken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
nickfix
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2013 9:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Je wilt het allemaal in detail weten, wat duidt op een analytische geest, waarvoor chapeau.
Maar ik denk dat als je het allemaal qua advies wilt weten je toch iemand moet laten komen die iets doet met veel ervaring/meetapparatuur, zodat je niet achteraf wordt teleurgesteld omdat er iets niet duidelijk was.
Als je auto gek doet zal de gemiddelde monteur ook liever even kijken dan dat hij op afstand een diagnose/oplossing gaat bedenken.


Hoi Bert,

Dank voor de woorden natuurlijk Wink

Ik heb inmiddels al veel mensen over de vloer gehad. Mensen die aangaven dat ze ervaring hadden of waarvan ik dacht dat ze t hadden. Projectleiders geluidssaneringsprojecten, grote aannemers, timmerfabrieken, binnenhuisarchitecten. Tot dusver varieren de oplossingen eigenlijk zoals ze door mij zijn geschetst of gesteld/gevraagd.

Een echte meting heeft nog nooit plaatsgevonden. Ik vind de kosten daar erg hoog voor plus bijbehorend advies en vind het ook lastig kiezen om voor een bepaald bureau te gaan. Ik hoopte dan ook van de hier aanwezige kennis te kunnen gebruiken. Maar wellicht kan men hier een expert voordragen?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2013 9:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Welke regio woon je?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Okt 09, 2013 11:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Regio Amsterdam
Naar boven
nickfix
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Okt 13, 2013 7:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Welke regio woon je?


in de regio amsterdam dus Smile

weet iemand dan hier een deskundige in de buurt wellicht?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Okt 13, 2013 7:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

geluidBuro in Haarlem wellicht?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.