Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Is deze decibelmeter goed voor registratie overlast cv-ketel

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark01
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Nov 12, 2014 5:35 pm    Onderwerp: Is deze decibelmeter goed voor registratie overlast cv-ketel Reageer met quote

Wij hebben 's ochtends overlast van de blauwe vlam cv installie van onze buren en willen de overlast meten voor de vrederechter.. dus verschil achtergrondlawaai vs als die ketel brandt.

Is volgende decibelmeter daar al goed genoeg voor: http://geluid.eu/nl/geluidsmeters/137-geluidsmeter-klasse-2.html

Wat ik vooral bedoel.. hij begint maar vanaf 30Hz en 30db..

is 30Hz laag genoeg om laag frequent lawaai van een cv-ketel op te pikken.. er bestaan ook meters die al van 20Hz beginnen maar die zijn veel duurder.. zal dat veel verschil maken?

en kan achtergrond lager zijn dan 30db.. dan zou een dbmeter die lager kan meten beter zijn omdat het verschil dan groter is met wanneer de ketel brandt..

als de gerechtsdeurwaarder met een pro toestel komt meten weet ik uiteraard niet of die minder dan 30db registreert.

Ik woon overigens in Belgie maar kan iemand voorbeeld geven welk toestel door gerechtsdeurwaarders voor officiele metingen gebruikt wordt en is bovenstaand toestel al genoeg voor een eerste indicatie

Graag jullie meningen!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Nov 12, 2014 8:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De getoonde meter geeft een momentaan geluidsniveau weer. Je zou moeten meten in de A-weging. In de praktijk zal de aangegeven waarde (sterk) fluctueren afhankelijk van de ingestelde tijdconstante (Fast, Slow) en dus lastig af te lezen zijn.

Ik neem aan (maar Nederlands) dat officieel een energetisch tijdgewogen gemiddelde LAeq moet worden gemeten over een relevante tijdsduur. Dat kun je dus (inderdaad) enkel met een professioneler apparaat óf (om Bert voor te zijn) met een meetopstelling met een goede microfoon, software en ijkingsmogelijkheid.

Persoonlijk vind ik de getoonde meter speelgoed. Doet niet af aan het feit dat de getoonde waarde in veel gevallen redelijk accuraat is. In hoeverre de laagfrequente gevoeligheid in jouw geval van belang is kan op afstand niet worden bepaald door ons.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark01
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 2:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Voordeel is wel dat die ketel ofwel uit is of ineens voor enkele minuten aan, dus zou het verschil toch moeten kunnen meten met dat toestel of welke problemen kan ik hebben?

Wat is overigens het verschil tussen fast en slow? En gebruik ik db(a) want je kan ook db(c) doen.

Wat ik mij vooral afvraag is of zo'n toestel vrij nauwkeurig het verschil zal kunnen registreren tussen stilte bvb 30db(a) en als die ketel aanslaat en bvb 40db(a) produceert..

zulke toestellen zijn vooral gemaakt denk ik voor fuiven om te zien of de muziek boven 85db is ofzo, maar is die ook precies bij aangeven verschil tussen lage geluidsniveaus?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Nov 13, 2014 8:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je zult wel enig verschil kunnen meten, maar wat wil je met die informatie? dB(A) is voor regelgeving bepalend, vergeet dB(C).

Hoe dan ook gaan instanties je metingen met een dergelijk apparaat niet zomaar accepteren of gebruiken.

En nee, ze zijn niet precies, maar dat hadden we al vastgesteld. Je zou een integrerende type I meter moeten hebben om goed een verschil in kaart te kunnen brengen. Dan nog kun je gerechtelijk niets met deze zelf uitgevoerde metingen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mark01
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 14, 2014 9:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedoeling is om zelf al een eerste meting te doen vooraleer een gerechtsdeurwaarder te laten komen.

Wat ik vooral wil weten of dat toestel ook het verschil zal geven in de lage volumes..

als bvb achtergrond (stilte) 30db(a) is.. en die ketel slaat aan en geeft 40db(a).. zal bovenstaand toestel dat weergeven of is dat soort toestellen alleen gevoelig bij verschil luide volumes bvb 85db vs 90db op fuiven?
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Za Nov 15, 2014 6:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Om de hoeveel tijd registreert zo'n toestel eigenlijk.. in de handleiding van bovenvermeld toestel staat:

a.Selecting FAST is to pick up the current reading;
b.Selecting SLOW is to pick up the reading of average within 1 second.

en in de specs staat ook nog: sampling rate 20 times / second
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Nov 15, 2014 7:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Om de hoeveel tijd registreert zo'n toestel eigenlijk.. in de handleiding van bovenvermeld toestel staat:

a.Selecting FAST is to pick up the current reading;
b.Selecting SLOW is to pick up the reading of average within 1 second.

en in de specs staat ook nog: sampling rate 20 times / second


Het staat er al hè? Registratie 20 maal per seconde. Weergave 20 waarden per seconde in stand Fast, weergave gemiddelde per seconden (1 waarde per seconde) in stand Slow.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Nov 15, 2014 10:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Anonymous schreef:
Om de hoeveel tijd registreert zo'n toestel eigenlijk.. in de handleiding van bovenvermeld toestel staat:

a.Selecting FAST is to pick up the current reading;
b.Selecting SLOW is to pick up the reading of average within 1 second.

en in de specs staat ook nog: sampling rate 20 times / second


Het staat er al hè? Registratie 20 maal per seconde. Weergave 20 waarden per seconde in stand Fast, weergave gemiddelde per seconden (1 waarde per seconde) in stand Slow.


Kan je met die dbmeter dan toch niet vrij acuraat meten omdat je hierboven zei dat dit toestel maar een "momentaan" geluidsniveau zal geven en je een A-weging (wat is dat?) nodig zou hebben. Als ik op het scherm kijk zal ik toch onmiddelijk zien hoeveel db lawaai er is op elk moment is?

Als die bij FAST meermaals per seconde registreert zou je toch vrij acuraat geluidsoverlast van een cv-ketel moeten kunnen registreren tov. stilte, net zoals men op een fuif met zo'n toestel waarschijnlijk ook kan vaststellen als er te luide pieken (lees: bassdrum) zijn, niet?

Wat bedoelde je precies met bovenstaande kritiek op dat toestel?

Het enige wat ik mij afvraag is of dat ie wel even gevoelig zal zijn bij lage volumes (verschil 30dba en pakweg 40dba) als bij luide volumes waarvoor ie waarschijnlijk gemaakt is (fuiven etc..).

Je kan wel de range zetten met name tussen 30-80db, 50-100db, 60-110db of 30-130db (auto). Zegt dat iets?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Nov 15, 2014 11:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand kan de specificaties en gevoeligheden raden zonder testen van de meter of zonder opgaaf van de leverancier. Ik heb al eerder gezegd dat de waarden in de praktijk vaak redelijk accuraat zijn. Bij zeer laagfrequente geluiden of zeer hoogfrequente kunnen soms afwijkingen optreden. Als je een verschil wilt zien tussen wel en geen ketel aan bij de buren zul je dat prima kunnen zien. In hoeverre de exacte waarden accuraat zijn is te bezien.

Ik begrijp nog steeds niet waarom je het nodig vindt om eerst zelf te meten, dan pas door een bevoegd persoon. Zijn de kosten zo aanzienlijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 16, 2014 10:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mis in dit topic een deel van het verhaal ,lijkt op kip zonder kop........

- Hoe weet je zo zeker dat die blauwe vlam zoveel geluid produceert dat jij er last van hebt?
- Is er gesproken met betreffende buur?
- Buurtbemiddeling al geprobeerd?
Lees meer over burenbemiddeling en stap naar de vrederechter op leuven.be.
Zie ook pagina 33 op pdf RUSTIG WONEN IN BRUSSEL.

Het is aangewezen vaststellingen van geluidsoverlast niet alleen te laten uitvoeren door een gerechtsdeurwaarder. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat deze gerechtsdeurwaarder vaak niet over de geschikte meetapparatuur beschikt, niet vertrouwd is met de in concreto toepasselijke geluidsnormen, geen kennis heeft van de voorwaarden die worden gesteld rond de toe te passen meetplaats en vaak ook niet in staat is het achtergrondgeluidsniveau te bepalen.
Bron:bramvandromme.be.

Om iets te meten zal er minstens een verschil van 3dB moeten zijn.
Wat getallen op nl.rockwool.be + wtcb.be.

@ Geluidforum ,kosten geluidsmeting gerechtsdeurwaarder in België circa €150,-.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Nov 17, 2014 8:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
@ Geluidforum ,kosten geluidsmeting gerechtsdeurwaarder in België circa €150,-.


Dan zou ik niet eerst gaan prutsen met een inferieur metertje van 100€...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.