Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

stapelgek van supermarkt

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rebecca



Sinds: 13-8-2015
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Do Aug 13, 2015 2:03 pm    Onderwerp: stapelgek van supermarkt Reageer met quote

Ik woon al bijna 12 jaar met veel plezier in mijn appartement, gelegen boven een supermarkt.
Behalve de intercom nooit enige geluidsoverlast ondervonden - tot een paar maanden geleden de ellende begon.

Geklos, gebonk, geschuif, getik, geschuur, geloop...noem het maar op. Af en toe lijkt het wel alsof er een complete volksverhuizing gaande is onder me. En dat zes dagen per week van half 8 's morgens tot half 9 's avonds. Ik werk vaak tot laat 's nachts, dus ik ben niet iemand die elke dag keurig om 7 uur op is of zo...en ik heb dus inmiddels al een flink slaaptekort opgebouwd de laatste maanden. Vanaf half 8 's morgens hoor ik vanalles schuiven en bonken: deuren, lades, stellingen, ga zo maar door. Ik zit boven de kassa's, servicebalie en uitgang: letterlijk elke klant die op hakken loopt, hoor ik van de kassa's naar de uitgang lopen. En dan hebben we nog diverse personeelsleden die ook op hakken lopen en die tig keer per uur heen en weer tikken tussen servicebalie en pakketjes-afhaalkasten.

Uiteraard een gesprek met de manager gehad, maar die is eigenlijk met handen en voeten gebonden aan wat de directie besluit, en die lijken niet bijster gemotiveerd om hier iets aan te gaan doen. Manager is wel bij mij boven komen luisteren en gaf idd toe dat er geluiden te horen waren, maar vervolgens blijft het bij: "ik geef het door aan het hoofdkantoor en meer kan ik ook niet voor u doen".

In september 2013 is de winkel verbouwd en er is toen zelfs een speciale geluidsisolerende laag over de vloer gekomen. Maar blijkbaar helpt die dus niet. Het bedrijf dat die vloer destijds heeft aangelegd blijkt failliet, dus ook daar valt niets meer te halen aan garantie o.i.d.
Ik heb in al die jaren dat ik hier woon nooit last van de winkel gehad: het enige dat ik af en toe wel eens hoorde was de intercom. Van "meneer die en die, kassa zoveel alstublieft". Nou ja, dat is nog te overzien. Maar al dat gestommel van de laatste maanden, dat is er echt nooit geweest.

Andere buren horen het ook wel, maar ja, je weet hoe het gaat: als je dan actie wilt ondernemen, geven de meesten niet thuis en krabbelen ze terug met "het is allemaal niet zó erg" en zo. Eén man zit aan de achterkant bij het magazijn en hij wordt er ook al jaren helemaal gek van. Hij heeft ooit met een akoestisch bedrijf metingen laten verrichten en op die manier uiteindelijk die verbouwing afgedwongen, waarbij dus die isolerende laag over de vloer kwam. Toen is het een jaar goed gegaan, zegt hij, maar sinds september 2014 is het weer bingo. En dat kan wel kloppen, want ik ben toen enige tijd in het buitenland geweest, en sinds eind januari dit jaar ben ik weer terug thuis, en vanaf toen is het mij idd ook op gaan vallen.

Ik heb de verhuurder ook al ingeschakeld en er zijn wel gesprekken, maar ik ben toch bang dat het allemaal heel lang zal gaan duren - ALS er überhaupt al iets gebeurt.

Ik sta zelf inmiddels echt op het punt om met een advocaat aan het werk te gaan en via de rechtbank af te dwingen dat er iets aan gebeurt. Ik ben gewoon echt doodop en heb slaapproblemen ontwikkeld. Vaak word ik ook middenin de nacht wakker tegenwoordig, puur omdat je onderbewuste alert is en bij zichzelf denkt "hoe lang kan ik nog slapen, begint het alweer, hoeveel tijd heb ik nog?" Niet echt bevorderlijk voor je nachtrust.

Maar voor ik met een advocaat aan de slag ga, dacht ik: ik ga hier eens posten, en vragen wat ik zelf kan doen. Ik heb al gelezen dat je aan contactgeluid niet zoveel kunt doen, maar ik merk wel, dat ik niets meer hoor zodra ik van die gehoorbescherming opzet. Het nadeel is alleen dat je met zo'n grote koptelefoon niet kunt slapen (ik ben een zijslaper). Ik zou toch nog steeds herrie moeten horen als het contactgeluid was, of toch niet?
Wat kan ik zelf doen om te zorgen dat ik uit de herrie ben? Ik ben inmiddels zo wanhopig dat ik gerust mijn hele slaapkamer hermetisch wil isoleren, als ik in vredesnaam maar gewoon eens een nacht normaal kan pitten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2015 10:17 am    Onderwerp: Re: stapelgek van supermarkt Reageer met quote

Rebecca schreef:
Ik sta zelf inmiddels echt op het punt om met een advocaat aan het werk te gaan en via de rechtbank af te dwingen dat er iets aan gebeurt.

Ik begrijp dat je, je gefrustreerd voelt en daarvoor ook redenen aangeeft. Maar vraag je eerst eens af hoeveel een juridisch traject je kan gaan kosten. En als je financieel leegloopt hoe het dan verder gaat. Van een juridisch traject is de uitkomst onzeker, geeft misschien helemaal niet een gehoopt resultaat, slaat deuren vaak definitief dicht. Als je hoog van de toren gaat blazen is er grote kans dat je helemaal niks bereikt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2015 10:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn ervaring is dat veel supermarkten écht wel belang stellen in het tevreden houden van de bewoners in hun 'werkgebied'. Die zorgen immers voor hun inkomsten.

Ze zijn dus gevoelig voor slechte publiciteit uit de buurt Wink.

Probeer je klacht dus bij de supermarkt neer te leggen en maak eens een praatje met de vestigingsleider.

Aan de gang gaan met advocaten lijkt me alleen interessant als je de hinder onafhankelijk kunt aantonen. Ik zou dus eerst de hinder door een erkend adviseur laten meten en rapporteren en laten toetsen aan geldende regelgeving. Adviseurs in je buurt kun je vinden op www.adviseurs-geluid.nl.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Buitenhuis



Sinds: 1-10-2015
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Vr Okt 02, 2015 1:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je al contact gehad met de gemeente? Zij dienen te handhaven indien de normen overschreden worden. De gemeente zal dan een meting uitvoeren bij jou thuis en/of bij je medebewoners om een rapport op te stellen. Indien daaruit blijkt dat de waardes boven de gestelde normen liggen, dan kan de gemeente dit gebruiken tegen de supermarkteigenaar.

Wij zitten hier momenteel in een soortgelijke situatie. De supermarkteigenaar heeft o.a. de wielen van de rolcontainers al vervangen door stillere en hij zet trollies in met rubberen wielen. Maar het probleem is daarbij nog niet opgelost. Wij ervaren ook piekgeluiden van mensen die spullen laten vallen in de bakkerij (zit direct onder ons en begint om 0600 uur!) en van hakken en/of klompen van winkelend publiek.

Daarnaast zijn wij nu al 7 maanden bezig met deze situatie. Wij hopen voor de gemeente dat ze nu gaan handhaven, anders spannen we een kort geding aan tegen de gemeente. Hierin zullen we eisen dat ze dienen te handhaven tegen de supermarkteigenaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Albert GJ



Sinds: 2-3-2016
Berichten: 4
Woonplaats: Wierden

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 02, 2016 4:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem is contactgeluid dat onvoldoende door de constructie wordt uitgedempt. Dit is niet op te lossen met maatregelen die geluid via de lucht doorgeven. In de ontvangende ruimte kan wel iets worden gedaan om het geluid dat wel binnenkomt minder kans te geven op te bouwen. Het hebben van harde ruimten zonder vloerkleed, stoffen banken, zonder overgordijnen, enz maakt dat het geluid dat via de constructie binnenkomt en daarvan uitstraalt alleen maar harder gaat klinken.

Ik ken het effect van kloshakken op een linoleumvloer die rechtstreeks op een kanaalplatenvloer is geplakt. Alsof er een kudde paarden voorbijkomt. Voor een supermarkt is het natuurlijk uit hygiënisch oogpunt niet mogelijk vloerbedekking te leggen en schuimvinyl is niet duurzaam. Het akoestisch ontkoppelen van de vloer van de gehele constructie zou een oplossing zijn, maar dat betekent dat de supermarkt leeg moet en er een nieuwe vloer moet worden gelegd die los ligt van de constructie van de bestaande vloer en dat lijkt mij haast een onmogelijke opgave. Het is wel zaak dat gemeenten er meer aandacht aan geven dat wanneer bekend is dat een supermarkt wordt gevestigd dat meer energie wordt gestoken in de constructie van de vloer en niet van standaardvloeren wordt uitgegaan.

Of er een oplossing is in deze situatie kan ik niet beoordelen. Of er een schuldige is? De bouwer? De eigenaar van het pand? Vaak wordt de winkelruimte gehuurd van de ontwikkelaar die de appartementen heeft verkocht. Wellicht hen aansprakelijk stellen rechtstreeks of via een klacht bij de gemeente? Zijn er fouten gemaakt bij de uitvoering van de bouw of was op voorhand aan de constructietekeningen van de bouw te zien dat contactgeluid een probleem zou worden? Zijn de normen wel gehanteerd door de bouwer of stonden die voor Jan Flauwekul op de tekening? En als wel de juiste materialen zijn gebruikt, is het dan correct uitgevoerd? Zijn er wellicht geluidbruggen ontstaan door een onvoldoende goede verwerking van - op zich - goede materialen?

Albert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Adri78978
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jul 19, 2016 9:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Maar het belangrijkste is dat je vast kunt leggen wat je geluidsoverlast is. Dus echt het aantal decibel meten en ook voor een langere tijd vastleggen. Ik woonde naast een leegstaand winkelpand wat om is gebouwd tot kinderdagverblijf. Ik werd helemaal gek van het geluid maar de gemeente wilde geen actie ondernemen. Toen heb ik deze meter aangeschaft https://www.pce-instruments.com/dutch/meettechniek/meetapparatuur-voor-alle-parameters/geluidsmeter-pce-instruments-geluidsmeter-pce-322a-det_492780.htm?_list=kat&_listpos=6 van PCE Benelux en het geluid voor langere tijd vastgelegd. Met deze gegevens (en een advocaat!) naar de gemeente gegaan en die hebben (na lang touwtrekken) voor een isolerende wand gezorgd. Ik hoop dat je hier iets mee kunt en alvast veel succes! Smile
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jul 19, 2016 11:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kan zijn dat een gemeente hier in trapt, maar dit is een apparaat dat niet voor officiële metingen mag worden gebruikt omdat het type II is. Dus om een idee van de overlast te krijgen is het wellicht aardig, maar de suggestie dat je met gegevens verkregen via dit apparaat naar de gemeente kunt stappen is volgens mij misleidend. Dan moet worden gemeten met een gekalibreerd type I apparaat met een LAeq functie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Albert GJ



Sinds: 2-3-2016
Berichten: 4
Woonplaats: Wierden

BerichtGeplaatst: Wo Jul 20, 2016 4:02 pm    Onderwerp: Geluidmeting klasse-II Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Kan zijn dat een gemeente hier in trapt, maar dit is een apparaat dat niet voor officiële metingen mag worden gebruikt omdat het type II is. Dus om een idee van de overlast te krijgen is het wellicht aardig, maar de suggestie dat je met gegevens verkregen via dit apparaat naar de gemeente kunt stappen is volgens mij misleidend. Dan moet worden gemeten met een gekalibreerd type I apparaat met een LAeq functie.


Het klopt natuurlijk dat een officiële meting met klasse-1 apparatuur moet worden uitgevoerd, maar wat belangrijker is, is of de meting op een representatieve plek is heeft plaatsgevonden en of de juiste parameters zijn verzameld. Het resultaat van de meting kan zodanig overtuigend zijn geweest dat de gemeente voldoende reden had maatregelen te verlangen.
Ik heb prive een heel leuk klasse-II metertje die gekoppeld aan de PC ook nog octaaf-en terts(!)-banden weergeeft in dB(A) en dB(C), de BG4. Ook voor automatische metingen die elke willekeurige tijdspanne een meetresultaat vastlegt in vele papameters tegelijk waaronder de LAeq. Voor een luttel bedrag op de kop getikt via Marktplaats. Laatst deze meter simultaan gebruikt naast een B&K 2236 Klasse-1 meter van mijn werk. Het verschil tussen de metingen lag binnen 1 dB. Dus het verschil is genoeg om bij de rechtbank discussies te krijgen maar het meetresultaat is ook voldoende overtuigend om in situaties waar overlast buiten discussie staat een goede indicatie te krijgen.
De juistheid van een meting wordt meer bepaald door de persoon achter de meter en deze bedient dan door de meter zelf (mits de meter een juiste waarde kan weergeven - een smartphone kan door de beperkte grootte van de eigen microfoon de lagere frequenties niet pakken en de apps blijken niet allemaal even betrouwbaar).
Particulieren die met een meting ( b.v. met een BG4) bij mij komen neem ik serieus en zoek de mogelijkheid hun bevindingen te toetsen. Ik zal niet snel gaan strijden over de kwaliteit van hun meter. Wanneer ze op de juiste plaats hebben staan meten en de meter meet wat wij nodig hebben voor de beoordeling zal ik het resultaat serieus nemen (maar niet klakkeloos overnemen, wetende dat dit later eventueel voor het gerecht moet worden verdedigd).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jul 20, 2016 9:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal 110% met je eens.
Als je handig bent met computers kun je zelfs met een Behringer ECM 8000 of een UMIK microfoon van een paar tientjes en een programma als ARTA alles wat je wilt meten, en zeker zorgvuldig genoeg.
Het ging er mij meer om dat je er niet zomaar vanuit kunt gaan dat dit soort metingen wordt geaccepteerd; als de behoorde of een tegenpartij dwars wil liggen zeggen ze dat het meetresultaat niet valide is en heb je toch een substantieel bedrag uitgegeven aan een metertje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.