Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Voorzetwand tegen tv geluiden

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roos
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mrt 24, 2015 1:36 pm    Onderwerp: Voorzetwand tegen tv geluiden Reageer met quote

Hallo,

Ik wil graag advies in het plaatsen van een voorzetwand. Wij delen een tussenmuur van 26,5 cm kalkzandsteen. Wij hebben daarbij last van voornamelijk tv geluiden en muziekinstrument trombone/ trompet. Ik wil voornamelijk voor de tvgeluiden een voorzetwand plaatsen (die contactgeluiden en hoge frequentiegeluiden als trompet niet versterkt). Wat is het beste systeem binnen redelijk budget? En hoe verleg je daarbij stopcontacten?

Groetjes,

Roos
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 24, 2015 3:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=434 - Gaat over eenzelfde soort probleem. Anders de zoekfunctie, want er is al veel besproken over voorzetwanden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Mrt 28, 2015 11:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Roos,

Om meer inzicht te krijgen in wandconstructies kan ik het wandenboek van Gyproc aanraden. In deze handleiding wordt zeer uitvoerig ingegaan op het plaatsen van scheidingswanden en voorzetwanden middels metals stud en gipsplaat. De geluidsprestaties zijn ook inzichtelijk gemaakt, uiteraard op basis van laboratoriumcondities. Het is zelfs mogelijk om via de website dempingswaarden in te voeren en dan wordt de wand voor je berekend.

Denk overigens niet alleen aan een voorzetwand maar ook aan een verlaagd plafond. Oudere huizen in Nederland hebben erg veel last van flankerend geluid via de vloerplaat van de verdiepingsvloeren. In feite wordt het geluid via alle vlakken afgestraald. Dus hoe meer voorzetconstructies je maakt, des te beter de demping van het geluid.

In beginsel plaats je een vrijstaand metal stud frame voor de muur of vrijhangend onder het plafond. Daartussen kun je vlokkenschuim of steenwol aanbrengen. Vervolgens ga je meerdere lagen gipsplaat of gipsvezeplaat aanbrengen. Mijn voorkeur gaat uit naar gipsvezel omdat dit echt een stuk zwaarder is dan gipsplaat en ook stootvaster.

Hoewel voor een woningscheidende muur niet echt noodzakelijk, maar plaats ook even een dampschermfolie voordat je de beplating aanbrengt, gewoon voor de zekerheid.

In het ideale geval plaats je tussen de metal studs en ruwbouw ontkoppelingband, zoals een strook harde persing steenwol, vlokkenschuim, verdichtingsband etc. teneinde de metal studs zoveel mogelijk vrij te houden van het metselwerk.

Een belangrijk punt: het is beter meer massa aan te brengen dan de spouw te verbreden. Dus als de ruimte beperkt is, dan liever een smallere spouw en bijvoorbeeld 3 lagen gipsvezel dan de spouw breder maken en 2 lagen gipsvezel aanbrengen.

Stopcontacten kun je eenvoudig plaatsen middels een hollewand contactdoos. Gewoon de bedrading van de oude stopcontacten verlengen en door een flexibel manteltje naar het nieuwe wanddoosje leiden. Gebruik een gatzaag op je boormachine voor het maken van een gat waarin de wanddoos moet komen. Gatzagen koop je tegenwoordig bij de bouwmarkt.

Ik heb dit soort wandjes ook in mijn huis geplaatst. Het is niet goedkoop. Denk toch zeker aan 1000 euro voor een serieuze voorzetwand van zo'n 7 a 8 meter lang en 2,6 meter hoog, 50 cm metals studs, steenwol, schroeven, muurpluggen, tekschroeven, dichtingsband, dampfolie, inbouwdozen, voegengips, wapeningspapier, 2 a 3 lagen gipsvezel ad 10 mm of 12 mm dikte per plaat. De laatse laag gipsvezel wel de AK-versie (afgeschuinde kant) nemen en gaasband of wapeningspapier aanbrengen, dan flexible voegengips gebruiken. Ook moet het weer even gestuct worden neem ik aan.

Je moet er wat voor over hebben, maar de akoestiek verbetert aanzienlijk. Smile

Soprano
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 29, 2015 7:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1008 voor de theorie-etende diehards.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Aug 12, 2015 10:15 am    Onderwerp: Reactie voorzetwand Reageer met quote

Voorzetwand is zonde van het geld is mijn ervaring.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Aug 12, 2015 2:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Altijd fijn, zo'n stukje goed onderbouwd advies! Bedankt hiervoor!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2015 11:59 am    Onderwerp: voorzetwand onderbouwing Reageer met quote

Omdat ik niet wist of mijn reactie op de juiste plaats kwam, geen verdere onderbouwing toegevoegd over de voorzetwand. hierij alsnog: voorzetwand geplaatst (zo'n metal stud) tegen tv/muziek geluid. Heeft zo'n 2200 euro gekost en weinig tot niks opgeleverd (hoor alles nog steeds). daarom zonde van het geld omdat het weinigg uitmaak.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Aug 17, 2015 1:08 pm    Onderwerp: Re: voorzetwand onderbouwing Reageer met quote

Gast schreef:
Omdat ik niet wist of mijn reactie op de juiste plaats kwam, geen verdere onderbouwing toegevoegd over de voorzetwand. hierij alsnog: voorzetwand geplaatst (zo'n metal stud) tegen tv/muziek geluid. Heeft zo'n 2200 euro gekost en weinig tot niks opgeleverd (hoor alles nog steeds). daarom zonde van het geld omdat het weinigg uitmaak.


Zuur. Ben je slecht geadviseerd of heb je je niet (deskundig) laten adviseren? Bouwmarkten hebben mooie filmpjes over hoe een voorzetwand te maken, maar zeggen niets over de situaties dat het niet werkt.

Wat voor plafond heb je in je kamer? Loopt de voorzetwand daarachter door?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Aug 19, 2015 9:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb meerdere bedrijven laten komen om een offerte op te stellen, duidelijk onze klachten uitgelegd. kwamen beide met een metal stud voorzetwand. Konden kiezen uit iets van 7 cm. dik of het dubbelen. Wij hebben gekozen voor het dubbele (staat nu in totaal een wand van 20 cm dik). Voorzetwand loopt niet achter het plafond door, maar is tussen het plafond en de vloer geplaatst, volgens mij zit er tussen het bevestigen speciaal soort rubber band. Werd ons duidelijk gemaakt dat de harde tv/muziek met deze muur weg zou zijn, niet dus.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Aug 19, 2015 9:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gast schreef:
Ik heb meerdere bedrijven laten komen om een offerte op te stellen, duidelijk onze klachten uitgelegd. kwamen beide met een metal stud voorzetwand. Konden kiezen uit iets van 7 cm. dik of het dubbelen. Wij hebben gekozen voor het dubbele (staat nu in totaal een wand van 20 cm dik). Voorzetwand loopt niet achter het plafond door, maar is tussen het plafond en de vloer geplaatst, volgens mij zit er tussen het bevestigen speciaal soort rubber band. Werd ons duidelijk gemaakt dat de harde tv/muziek met deze muur weg zou zijn, niet dus.


Is het plafond beton?
Is de vloer beton?

Wat voor bedrijven heb je benaderd?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.