Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidswerende deur kopen als particulier

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
badboy1999



Sinds: 19-10-2015
Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Okt 19, 2015 8:19 pm    Onderwerp: Geluidswerende deur kopen als particulier Reageer met quote

Doordat ik woon in een studentenhuis heb ik vrij regelmatig last van huisgenoten die laat thuiskomen, 's ochtends vroeg ontbijten terwijl juist ik laat thuis ben gekomen, enzovoort.
Nou komt dit vooral doordat afscheiding van mijn kamer naar de woonkamer (waar al het geluid vandaan komt, de muren van de flat zijn 15cm gewapend beton en bijzonder stil) een houten schuifdeur is van pak 'm beet 2 bij 2 meter die vrij waardeloos afsluit. Als ik hard roze ruis afspeel op m'n kamer en net daarbuiten meet, is het ~80dB (c), met de deur dicht ~72dB (c).

Het leek me handig om een weekendje ervoor uit te trekken om een muur te bouwen die ongeveer de helft van het 180b*220h gat naar de woonkamer opvult, en en in de andere helft een standaardformaat deur+kozijn te plaatsen.
Het voorlopige plan voor de wand is om gelijmde kalkzandsteenblokken van 10cm te gebruiken, en de afdichting bij het plafond met specie (of toch iets om het verend op te hangen), dit zou een rw van 40-47dB moeten opleveren.
De deur is een ander verhaal. In een folder van Albo deuren kwam ik tegen dat de rw van volspaan deuren 26dB is (link: http://albodeuren.nl/producten/utiliteitsdeuren/hpl.-binnendeuren), wat in lijn ligt met de data hier, waar gesteld wordt dat een 4cm dikke volspaan deur een rw heeft van 30dB : http://www.facilitaire-info.nl/gebouw/990503-vanwandenweten.html

Nou vraag ik me af of dit voldoende is om niet meer gehinderd te worden door woonlawaai van m'n huisgenoten. Alternatief zou zijn een speciale geluidswerende deur te kopen, helaas lijken die bijzonder duur te zijn (>1000 euro) of alleen aan aannemers geleverd te worden. Heb één plek gevonden waar ik zo'n deur misschien kan halen: http://www.nb-deuren.nl/Assortiment/HPL-Deuren/Geluidswerende-HPL-deuren/HPL-deur-42-dB-geluidswerend-dicht-model-dikte-40-mm, inclusief btw, verzending, kozijn (staat niet bij wat voor kozijn helaas) kom ik op €400, wat ik vrij duur vind ook omdat ik geen PDF van het testrapport kan inzien.

Daarom mijn vraag, weten jullie een bedrijf waar geluidswerende deuren worden geleverd aan particulieren? Of is het waarschijnlijk overkill t.o.v. volspaan met goede kierdichting?

Alle op/aanmerkingen meer dan welkom!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 20, 2015 1:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is 40 mm multiplex nog beter dan spaanplaat (hoger soortelijk gewicht). 400 € voor een deur inclusief kozijn is geen geld. Kwaliteit is verder wel sterk afhankelijk van de kierdichting.

Als je handig bent kun je overwegen de bestaande deur op te dekken met een 18 of 24 mm multiplex. Je zou dan de op te dekken plaat moeten laten oversteken, zodanig dat je een extra kierdichting kunt maken.

http://www.akoestiek-woning.nl/blog/2015/02/03/verbeter-de-geluidsisolatie-van-uw-deur/

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=16&t=14242

http://geluid.startpagina.nl/forum/topic/753973/deur-issoleren-op-geluid/
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert wachtwoordkwijt
Gast





BerichtGeplaatst: Di Okt 20, 2015 1:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie dat ik in dat draadje op zelfbouwaudio over acrylaatkit lig te OH-en, maar dat moet siliconenkit zijn.
Verder biedt de BBC in document RD 1994-14 een mooi overzicht betreffende deuren.
Een 150 mm steenachtige wand doet ongeveer 50 dB Rw.
Met een zelfbouwdeur kom je een heel eind in die richting.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 20, 2015 6:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert, hulp nodig met je wachtwoord?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
badboy1999



Sinds: 19-10-2015
Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Wo Okt 21, 2015 9:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de replies.
€400 voor een deur is voor mij best wat, aangezien het huis via tijdelijke verhuur wordt gehuurd en we over een jaar waarschijnlijk eruit moeten, of ik de deur in een volgend huis kan gebruiken is nog maar de vraag aangezien de formaten niet al te universeel lijken te zijn. Maar als ik hierdoor wel kan slapen moet het maar.

De bestaande deur aanpassen zou inderdaad kunnen, maar hij is erg groot en boven/onder hou je altijd een spleet die je niet af kan sluiten omdat de wieltjes vrij moeten kunnen rollen, dus ik weet niet of dat voldoende zou zijn.

Het document van de BBC heb ik inmiddels gelezen, het valt me op dat de deuren veel zwaarder zijn dan wat ik kan vinden, en toch geen al te goede demping hebben, wellicht omdat ze geen massa/veer/massa systeem gebruiken?

Denk er op het moment over om deze te halen:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/instrumenten-toebehoren/m970603742-geluidsdichte-geisoleerde-deur-voor-muziekkamer.html

Hoewel 30 kilo voor een geluidsisolerende deur vrij licht klinkt, 4cm*200cm*80cm spaanplaat (0.6kg/liter) zou al 38 kilo moeten zijn. Ik kan helaas nergens bevestigen of een volspaan deur daadwerkelijk zo zwaar is, want hoeveel commerciële volspaan deuren wegen kan ik nergens vinden. Weten jullie hier iets van?

Daarnaast slaap ik altijd met oordopjes in die ik vanwege kriebelende gehoorgang niet ik kan doen, als dit weer hersteld is (duurt nu al weken) zou deze halve verbouwing niet eens nodig moeten zijn..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Do Okt 22, 2015 12:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
....boven/onder hou je altijd een spleet die je niet af kan sluiten omdat de wieltjes vrij moeten kunnen rollen,...

Als er geen goede kierdichting is dan heeft een geďsoleerde deur geen nut ,het geluid komt rondom de deur alsnog door.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
badboy1999



Sinds: 19-10-2015
Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2015 10:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Quote:
....boven/onder hou je altijd een spleet die je niet af kan sluiten omdat de wieltjes vrij moeten kunnen rollen,...

Als er geen goede kierdichting is dan heeft een geďsoleerde deur geen nut ,het geluid komt rondom de deur alsnog door.

Ja precies. Dus er moet iets nieuws komen, maar het is nog steeds niet echt gelukt om een mooie deur te vinden voor < €1500.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2015 6:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een enkele deur wordt wat betreft de totale isolatie als de deur heel goed isoleert beperkt door de kierdichting. Verder dan een dB of 45 kom je dus niet. Ik weet alleen uit m'n hoofd niet zeker of dat 45 dB muziekspectrum of Rw/STC is, maar ik vermoed met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het laatste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
badboy1999



Sinds: 19-10-2015
Berichten: 6
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2015 11:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

OK, heb de deur van marktplaats gehaald, 54 kilogram, nou de rest nog! Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.