Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Isolatievloer onder vleugel in woonkamer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willem753
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2016 12:01 am    Onderwerp: Isolatievloer onder vleugel in woonkamer Reageer met quote

Dag,

Ik ben musicus en ben van plan een vleugel te kopen. Die wil ik in mijn huiskamer (met open keuken) neerzetten. Ik woon op de bovenste etage van een jaren 80 appartement in Amsterdam, met betonnen constructie. Ik heb geen zijburen of bovenburen, enkel onderburen. Dat is, voor Amsterdamse begrippen, al behoorlijk geisoleerd. : )

Maar de afgelopen tijd had ik een staande piano en daar hadden mijn onderburen toch behoorlijk veel last van. Nu ik een vleugel aanschaf, wil ik kijken of ik daar iets aan kan doen.

Op Akoestiekwinkel kwam ik dit tegen: een IsoVloer van 4 cm dikte.

Ze hebben ook een drumvloer van nog eens 3cm extra, maar volgens mij is dat voor een vleugel niet nodig?

Nu heb ik het volgende probleem: de vleugel komt maar in een hoek van de huiskamer. Ik heb geen zin om het laminaat van de hele huiskamer plus keuken (bij elkaar 30 m2) eruit te halen en overal een isolatievloer onder te leggen. Dat lijkt me onnodig en wordt bovendien een duur grapje.

Wat ik nu overweeg is om in de hoek waar de vleugel moet komen bovenop het bestaande laminaat een Isovloer te leggen van 2 bij 3 meter met daarop een extra afwerklaag van laminaat. Je krijgt dan wel een deel van de kamer dat 5 cm hoger ligt. En een lelijke rand. Om die weg te moffelen dacht ik aan een groot tapijt dat over de randen heen kan liggen. Ziet er ook niet supermooi uit, maar goed. Een tapijt heeft bovendien als voordeel dat het extra geluid absorbeert.

Mijn vraag is: kan dit werken? Of moet je zo'n Isovloer echt op de kale betonnen ondergrond leggen (en kun je hem dus niet op laminaat leggen)?

Ik hoor graag jullie mening!
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2016 1:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je een probleem met contactgeluid of met luchtgeluid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Willem753
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2016 11:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vooral het contactgeluid zorgt denk ik voor geluidsoverlast. Via de poten van de vleugel gaan de trillingen van het geluid direct naar de vloer. Maar luchtgeluid is er natuurlijk ook. Een vleugel van 1 meter 80 vult de ruimte nogal met muziek. Dus ik kan me voorstellen dat dit ook te horen is door de benedenburen.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2016 11:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Willem753 schreef:
Maar luchtgeluid is er natuurlijk ook. Een vleugel van 1 meter 80 vult de ruimte nogal met muziek.


Met een gedeeltelijke vloer ga je dat luchtgeluid dus nauwelijks reduceren. Je zou eigenlijk de vleugel (provisorisch?) bij de poten moeten kunnen ontkoppelen om te zien wat er dan aan hinder overblijft...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Willem753
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2016 11:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ha,

Dat wordt lastig... Ik kan ook eerst proberen met een dik tapijt plus extra isolerende voetjes onder de poten. En isolatiematjes onder het tapijt. Mocht ik daarna nog steeds hinder geven, kan ik altijd nog de hele vloer isoleren...

Helpt het voor dat luchtgeluid trouwens om de muren ook te bedekken? Ik heb een wand volledig bedekt met boekenkasten (van vloer tot plafond). Absorberen boeken veel geluid? Ik overweeg om dan een tweede wand ook helemaal te dekken met boekenkasten en boeken.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 8:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Willem753 schreef:
Absorberen boeken veel geluid?


Nauwelijks. Zorgen wel voor enige verstrooiing van het geluid. Gaat geen significante vermindering bij je buren opleveren (sorry).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Willem753
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 10:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat helpt wel?

-Qua luchtgeluid? Voorzetwanden bijvoorbeeld?
-Qua contactgeluid? Helpt een gedeeltelijke isovloer? maakt het uit of dat alleen onder de vleugel ligt of in de hele kamer?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2016 11:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je zegt dat er al een probleem is . Als je een (ik neem aan dure) piano koopt en je wilt er ook op kunnen spelen zou ik eerst heel goed uitzoeken wat je probleem is en of je dat probleem voldoende adequaat kunt oplossen. Dus je moet weten wat voor soort overlast je veroorzaakt en die overlast kwantificeren. Daarna kun je bepalen welke maatregelen je moet nemen (en of die maatregelen ueberhaupt te realiseren zijn). Zomaar een isovloer plaatsen of iets anders doen is gokken zoalng je niet weet hoeveel en welk soort isolatie je tekort komt.
Anders kun je beter een elektrische piano aanschaffen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.