Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

dB Max - Isopan 52

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
niek
Gast





BerichtGeplaatst: Za Okt 08, 2016 11:36 pm    Onderwerp: dB Max - Isopan 52 Reageer met quote

Beste forumleden,

Na de laatste maanden veel hinder te hebben ondervonden van burenlawaai tot in de vroege uurtjes overwegen wij de woningscheidende wand te voor zien van een voorzetwand.
Het betreft een tweekapper uit 1962 met een steens woningscheidende bouwmuur. De trap, toilet, hal, badkamer zijn aan deze zijde gelegen. Vloeren zijn hout.
Enkel de woningscheidende wand aanpakken zal niet voldoende zijn vanwege flankerend geluid in binnenspouwblad een stab. wand.

Nu kwam ik recent het product van dB max tegen (isopan 52). Een praktisch en betaalbare oplossing. Zal het product het beoogde resultaat van 20 dB waarmaken? Het is ca. 40mm cellulose + 2*12,5mm gips.

Ik ben voornemens om wand tegen de haakse wanden om te zetten tot ca. 2m. Dekvloer en plafond zijn reeds ontkoppeld/zwevend.

(Overlast: MUZIEK met flinke BASS/ stemgeluid/ vaatwasser/ schuifkast en stofzuiger. Waarvan de laatst genoemde beperkt hinder geven.) En nee, praten helpt helaas niet. Het is hiermee eerder erger geworden.... Zucht Evil or Very Mad

Graag jullie advies/ oordeel van dit product.

MvrG

Niek
Naar boven
themx



Sinds: 14-4-2014
Berichten: 21
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: Ma Okt 10, 2016 10:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Niek,

Als je plafond en vloer al ontkoppeld is, kan je dan niet het beste je muur ook gelijk ontkoppeld bevestigen?

Iets van 20 cm vanaf de muur, zodat je 2x8cm glaswol tegen de muur drukt, 4cm luchtspouw, en 2 a 3 x 12.5mm gips overlappend tegen je zwevend aangebrachte raamwerk?

Gipsplaten mogen dan het pafond, vloer en bestaande muren niet raken. Houd tenmisnte 5mm afstand rondom, en kit dit af met siliconen (hogere massa dan bijv kit).

Kit elke kier af tussen elke gipsplaat onderling, behalve op je laatste laag waar de stucpleister op komt. Als je dit doet kan je niet meer stucen namelijk.

Overigens als je andere 3 muren ook kan doen, heb je een volledige box in box, wat de hoogste resultaten haalt.

Wat jij nodig hebt is veel massa en geen contact met je bestaande constructie rondom. Alleen zo kan je effectief basgolven dempen. Isopan 52 werkt wel, echter kan je veel hogere resultaten behalen met minder geld.


Denk hierbij wel aan voor voldoende aan en afvoer van frisse lucht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Okt 10, 2016 8:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Themx,

Allereerst bedankt voor je reactie!

Helaas heb ik niet de ruimte om een wand van 20cm te plaatsen... Het betreft namelijk grotendeels het trapgat over drie verdiepingen. Ik wil de dikte proberen te beperken tot max 70mm.
Binnen deze 70mm ben ik benieuwd wat de meest bewezen opbouw is.

Daarnaast kamp ik nog met het dilemma om trap in te kapselen in de voorzetwand, of de trap van de wand te halen en de voorzetwand hier achterlangs te halen. De tweede optie is wel een stuk ingrijpender... / kostbaarder.

Met vriendelijke groet,
Niek
Naar boven
themx



Sinds: 14-4-2014
Berichten: 21
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: Di Okt 11, 2016 9:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Niek,

Ik ken het dilemma maar al te goed, vaak weinig ruimte en andere constructies die in de weg zitten.
Indien je trap in de muur zit, zou je dit eventueel wel met balk drager kunnen ophangen.
In de balkdrager doe je celrubber rondom, zodat de balk van je trap tredes geen contact maakt met je muur.

Echter zou je dan precies moeten uitrekenen wat het gewicht van de trap is, zodat het cel rubber precies 50% ingedrukt wordt bij normale belasting.

Die voorzetwand waar ik het over had kan je natuurlijk dichter op de muur zetten, waardoor het effect wel iets minder wordt. Dit is effect is alleen bijna niet te behalen omdat de trap dan in de weg zit.

Ik vrees dat dit voor bijna alle oplossingen van toepassing is.

Voorbeeld uit eigen ervaring:

Ik ben niet aan het isoleren tegen buren (vrijstaand) maar juist tegen wegverkeer.
Bij mij kwam het geluid niet rechtstreeks binnen, zoals ik eerst dacht, maar via de grond in de constructie.

Mijn muur "straalde" het geluid niet af vanwege zijn massa, echter gaf het wel de trillingen door aan de lichtere gevel delen. Kozijn + afwerking. Omdat deze wel makkelijker in beweging kwamen dan een muur, "straalde" deze het geluid doodleuk af, ondanks mijn glas al een massa van 85kg/m2 had. Nadat ik mijn kozijn had verzwaard met lood en vervolgens een nieuwe houten afwerking van lood en maranti, was de massa te hoog om het nog in beweging te brengen.

Dit was de oplossing van mijn probleem. Geluid is net water en zoekt altijd het zwakste punt op.
Ik denk dat het in dit geval je trap wel een zou kunnen zijn. Je kan namelijk de muur isoleren wat je wilt. Je trap wordt nog steeds in trilling gebracht, en is in feite een klankkast geworden.

Maar dit is maar mijn inzicht, en er zitten leden op dit forum die veel beter onderlegd zijn dan mij kwa geluid. Hopelijk reageert een van hen ook nog.

Voor welke constructie je overigens gaat, je hebt tegenwoordig Mass-Loaded-Vinyl van acoustiblok. is tussen de 2mm en 5mm. Het schijnt gooed te werken en is in samenwerking met de NASA geproduceerd. Google het eens, heb het zelf namelijk nooit geprobeerd.


PS. Ik weet niet in welke regio je woont, maar indien je huis op palen staat houdt er dan aub rekening mee dat heel veel massa toevoegen aan de constructie, je palen meer belast. Dit kan voor overbelasting zorgen, met alle gevolgen van dien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 11, 2016 11:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

50 % invering? Mr. Green Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Okt 11, 2016 7:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wederom bedankt voor de reactie! Wordt erg gewaardeerd Very Happy

Met nader inzien overweg ik toch om de trap van de wand te halen en deze los van de wand te monteren. De suggestie van de geïsoleerde balkschoen vind ik een goede! Als ik aan de boom enkele klossen schroef kan ik deze 'verend' in de balkschoen opleggen (2 a 3 nokken in de langsrichting van de trap.
Op de site van Akoestikon kwam ik veel bruikbare informatie tegen. Waaronder:
Akoestiplex MXT100 systeem tegen steenachtige constructie van circa 400 kg/m²

Binnen de 100mm dikte: voorzetwand - 40mm trapboom - 2x 12.5 beplating -10mm speling => rest 25mm vrije ruimte tussen boom en bestaande wand. Dan komt de trap wand slechts 25mm van de wand.

Voorzetsysteem tegen binnenwand
Rw(C;Ctr) 72(-4; -9) dB
Ra,pop 66,3 dB(A)
Ra,house 54,9 dB(A)
Ra,film 60,4 dB(A)


T.o.v. kalkzandsteen steens (huidige wand).

Rw(C;Ctr)55(-2; -6)dB
Ra,pop 48,6 dB(A)
Ra,house 44,5 dB(A)
Ra,film 43,5 dB(A)

Uiteraard zijn dit theoretische waarden. Maar met het bekleden van de twee haakse wanden in het trapgat hoop ik ook het flankerend geluid te beperken.


Ben benieuwd naar het prijskaartje. Offerte is opgevraagd.
Zal het de moeite en kosten waard zijn? En dat voor een stelletje... Evil or Very Mad

Acoustibloc zal ongetwijfeld werken. Maar is voor mij wel een beetje rocket-science. Zal ook niet goedkoop zijn... vrees ik.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 11, 2016 9:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

themx schreef:
(...) je hebt tegenwoordig Mass-Loaded-Vinyl van acoustiblok. is tussen de 2mm en 5mm. Het schijnt goed te werken en is in samenwerking met de NASA geproduceerd. (...)

Amerikaans zwamverhaal. Acoustiblok heeft een door NASA 'bedacht' product, niet het Acoustiblok Mass-Loaded-Vinyl overigens, succesvol toegepast in de bouw (als thermische ontkoppeling, niks akoestisch dus) en doet nu of ze een spin-off company van NASA zijn (de Nederlandse verdelers zetten het zelfs nóg wat dikker aan).

Zie hier de waarheid.

De spelfouten op de NL site van Acoustiblok maken ook niet bepaald dat je het materiaal erg serieus neemt...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Okt 12, 2016 9:57 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
themx



Sinds: 14-4-2014
Berichten: 21
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: Wo Okt 12, 2016 9:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat acoustiblok, heb het nooit geprobeerd, en vindt het ook moeilijk om te zeggen wat het nou wel en niet doet geizen de prijs.

er was wel een demo bij National geographic die ik wel erg indrukwekkend vond, en dat heeft mij toen der tijd doen twijfelen.

Zie hier op youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=3kDBxYdBpVo

Als dit het product echt is, is het mij wel het geld waard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Okt 12, 2016 10:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

themx schreef:
(...) demo bij National geographic die ik wel erg indrukwekkend vond, en dat heeft mij toen der tijd doen twijfelen.


Leuk, maar de opbouw van die cabine staat niet gespecificeerd. Waarschijnlijk gewoon gipswanden met mineraalwolvulling, vervolgens aan beide zijden voorzien van het materiaal. De kap heeft duidelijk 'dikte'. Trouwend, als het 'vol' Acoustiblok is bij die dikte is het gewicht hoe dan ook gigantisch, dus de demping eveneens.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.