Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

D/R ratio uit een impulse response halen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gert-Jan
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 3:09 am    Onderwerp: D/R ratio uit een impulse response halen Reageer met quote

Hallo,

Na veel opzoekingswerk hoop ik hier een antwoord te vinden op mijn vraag.

Uit een impulsrespons van een ruimte wil ik graag de scheiding weten in seconden tussen het directe- en reverberant geluid, of wil ik met andere woorden weten wat de exacte tijdsduur is van het directe geluidssignaal.
Volgens een wetenschappelijk artikel (Reverberation Radius in Real Rooms) kan de grens van het directe geluid gevonden worden door de geluidsverhoudingen Direct/Reverberant te gaan bekijken over verschillende tijdsgrenzen.

Als voorbeeld hieronder zijn de D/R verhoudingen in dB dus weergeven over verschillende tijdsgrenzen op 1 kHz:

directe geluid tussen 0 ms en 1,5 ms: -1.06 dB
" 0 ms tot 2,5 ms: -0.93 dB
" 0 ms tot 3,5 ms: -0.87 dB
" 0 ms tot 4,5 ms: -0.48 dB

Volgens het artikel is de tijdsduur van het directe geluidssignaal in dit voorbeeld 2,5 ms omdat de verhoudingen D/R in dB tussen 2,5 en 3,5 ms het kleinst zijn (0,06 dB) en dus het minst variëren. Dat klopt dus in dit voorbeeld, maar mag ik dit zomaar aannemen? Stel nu dat dat de dB verhouding van Direct/reverberant tussen 6 en 7,5 ms ook 0,06 dB is, waar ligt de grens van het directe geluidssignaal dan?

Kan iemand mij de reden geven waarom deze onderzoeker op deze manier te werk ging?
Of kent iemand een programma (mac) die de D/R verhouding voor mij kan berekenen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 9:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

(Artikel) https://www.arauacustica.com/files/publicaciones_relacionados/pdf_esp_247.pdf

Quote:
Uit een impulsrespons van een ruimte wil ik graag de scheiding weten in seconden tussen het directe- en reverberant geluid, of wil ik met andere woorden weten wat de exacte tijdsduur is van het directe geluidssignaal.
Volgens een wetenschappelijk artikel (Reverberation Radius in Real Rooms) kan de grens van het directe geluid gevonden worden door de geluidsverhoudingen Direct/Reverberant te gaan bekijken over verschillende tijdsgrenzen.


De beschreven methode (artikel slechts 'diagnonaal' gelezen) gaat uit van meerdere metingen op verschillende afstanden van een (sferische) bron. Ik begrijp je insteek v.w.b. 'tijdsduur van het direct geluidssignaal' niet helemaal'. Die tijdsduur is in feite discreet en de galmstraal (in meters) is een functie van de akoestiek in de ruimte, die in het artikel wordt bepaald o.b.v. niveauvergelijking tussen direct geluid en galmgeluid in de respons (op diverse afstanden van een bron).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gert-Jan
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 3:14 pm    Onderwerp: D/R ratio uit een impulse response halen Reageer met quote

Geluidforum,

Bedankt voor uw spoedig antwoord.

Het is inderdaad de bedoeling om op verschillende afstanden impulsresponsies op te meten en de afstand te bepalen waar de energieverhouding tussen direct en reverberant gelijk is aan 0 dB, want daar ligt namelijk de galmstraal. Maar om dit te doen is het belangrijk om uit iedere gemeten respons, de exacte grens tussen directe- en reverberante energie te bepalen.

Mijn vraagstelling van hierboven is misschien wat onduidelijk maar ik geef graag een voorbeeld van een testmeting die ik overlaatst heb afgenomen.




Uit deze afbeelding is te zien dat er op verschillende afstanden impulsen zijn opgemeten.
Het is ook duidelijk dat naarmate ik de tijdsgrens van mijn 'directe geluid' breder maak (van 0 ms - 2,5 ms naar bv. 0 tot 7 ms) dat mijn galmstraal verder komt te liggen. Dat is normaal want hoe verder die grens van direct geluid wordt ingesteld, hoe meer energie het directe geluid zal innemen.

De bepaling van de exacte D/R grens van iedere gemeten respons is dus van cruciaal belang om die galmstraal aan te duiden. Maar waar ligt die exacte grens in de gemeten impulsrespons? Het kan bv. zijn dat als ik de tijdsgrens instel op 7 ms, dat er in die 7 ms al vroege reflecties aan te pas komen, met afwijkende resultaten als gevolg.

In sommige impulsen kan je visueel zien na hoeveel tijd de eerste reflectie begint. In vele gevallen ook niet. Daarom wil ik graag de veronderstelling in het wetenschappelijk artikel volgen, maar niet zonder de reden te weten.

Mijn excuses al op voorhand voor dit lange bericht. Maar soms is het niet mogelijk om alles in één zin te verwoorden.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2017 4:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je aan de hand van de kleinste afmeting van de ruimte (op basis van geluidssnelheid) geen 'veilig korte' pulsduur/tijdsconstante kiezen, met andere woorden, geldt niet: hoe korter hoe beter?

Of denk ík nu veel te simpel?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2017 7:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kan iemand me uitleggen wat hier nu eigenlijk het probleem is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 28, 2017 8:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Kan iemand me uitleggen wat hier nu eigenlijk het probleem is?


Ik niet, maar heb nog geen tijd gehad het artikel helemaal te lezen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gert-Jan
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2017 9:43 am    Onderwerp: D/R ratio uit een impulse response halen Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Kan iemand me uitleggen wat hier nu eigenlijk het probleem is?


Mijn vraag is hoe je uit een impulsrespons de Direct/Reverberant verhouding kan halen en wat m.a.w. de exacte grens is tussen direct geluid en reverberant geluid.

Met vriendelijke groeten.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2017 12:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kun je niet uit één impulsrespons halen voor zover ik er iets van snap.
Een impulsrespons is gewoon een totale omschrijving van een bepaald geluid op een bepaalde plaats.
Om een galmstraal te bepalen moet je meerdere metingen aan hetzelfde geluid op verschillende plekken vergelijken, zoals wat ik zo snel lees in dat verhaal ook wordt gezegd en zoals het ook in de bij het verhaal geplaatste referenties (die ik wel goed heb gelezen) wordt omschreven.
Normaal gesproken wordt uit de impulsrespons (wat een in het tijddomein gesitueerde meting is) via een FFT het in het frequentiedomein gesitueerde geluidsniveau bepaald; als dat niveau stabiliseert heb je je galmstraal gevonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gert-Jan
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2017 7:58 pm    Onderwerp: D/R ratio uit een impulse response halen Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Dat kun je niet uit één impulsrespons halen voor zover ik er iets van snap.
Een impulsrespons is gewoon een totale omschrijving van een bepaald geluid op een bepaalde plaats.
Om een galmstraal te bepalen moet je meerdere metingen aan hetzelfde geluid op verschillende plekken vergelijken, zoals wat ik zo snel lees in dat verhaal ook wordt gezegd en zoals het ook in de bij het verhaal geplaatste referenties (die ik wel goed heb gelezen) wordt omschreven.
Normaal gesproken wordt uit de impulsrespons (wat een in het tijddomein gesitueerde meting is) via een FFT het in het frequentiedomein gesitueerde geluidsniveau bepaald; als dat niveau stabiliseert heb je je galmstraal gevonden.


Bert Stoltenberg,

Bedankt voor uw antwoord.
In mijn 2de bericht ziet u een meting die ik overlaatst heb afgenomen. Ik heb dan ook verschillende impulsen opgemeten en vergeleken op verschillende afstanden van de bron. Als ik de galmstraal wil bepalen uit een impulsrespons dan is het belangrijk om op iedere afstand de verhoudingen van mijn direct geluid en "diffuus" geluid te bepalen. Maar die exacte grens weet ik voorlopig dus niet. We spreken dan namelijk over energieverhoudingen. Als ik gewoonweg het geluidsniveau wil bepalen en zien tot wanneer het niveau stabiliseert, kan ik dat evengoed met de sonometer doen. Wat ook een methode is uiteraard.
Maar verschillende methodes vergelijken maakt het in de akoestiek des te meer interessant.
Naar boven
Gert-Jan
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2017 8:24 pm    Onderwerp: Re: D/R ratio uit een impulse response halen Reageer met quote

Gert-Jan schreef:
bert stoltenborg schreef:
Dat kun je niet uit één impulsrespons halen voor zover ik er iets van snap.
Een impulsrespons is gewoon een totale omschrijving van een bepaald geluid op een bepaalde plaats.
Om een galmstraal te bepalen moet je meerdere metingen aan hetzelfde geluid op verschillende plekken vergelijken, zoals wat ik zo snel lees in dat verhaal ook wordt gezegd en zoals het ook in de bij het verhaal geplaatste referenties (die ik wel goed heb gelezen) wordt omschreven.
Normaal gesproken wordt uit de impulsrespons (wat een in het tijddomein gesitueerde meting is) via een FFT het in het frequentiedomein gesitueerde geluidsniveau bepaald; als dat niveau stabiliseert heb je je galmstraal gevonden.


Bert Stoltenborg,

Bedankt voor uw antwoord.
In mijn 2de bericht ziet u een meting die ik overlaatst heb afgenomen. Ik heb dan ook verschillende impulsen opgemeten en vergeleken op verschillende afstanden van de bron. Als ik de galmstraal wil bepalen uit een impulsrespons dan is het belangrijk om op iedere afstand de verhoudingen van mijn direct geluid en "diffuus" geluid te bepalen. Maar die exacte grens weet ik voorlopig dus niet. En dat is hetgeen waar ik op zoek naar ben. We spreken dan namelijk over energieverhoudingen. Als ik gewoonweg het geluidsniveau wil bepalen en zien tot wanneer het niveau stabiliseert, kan ik dat evengoed met de sonometer doen. Wat ook een methode is uiteraard.
Maar verschillende methodes vergelijken maakt het in de akoestiek des te meer interessant.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 01, 2017 9:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je diffuse geluidsveld wordt bepaald door het gedeelte van de impulsrespons te nemen dat qua niveau 5 dB onder het totale niveau ligt.
Uiteraard is dat frequentie-afhankelijk; in een kleine ruimte heb je alleen bij hogere frequenties een galmveld wat je kunt controleren met een Schroederplot, als die niet heel netjes verloopt maar hobbels vertoont, dan heb je geen stochastisch geluidsveld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.