Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Gaat een terrasoverkapping helpen?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 10, 2017 4:24 pm    Onderwerp: Gaat een terrasoverkapping helpen? Reageer met quote

Hallo allemaal,

Wij wonen in een wijkje waar heel veel jonge kinderen wonen. De bewoners hebben kleine tuinen en horen letterlijk alles van elkaar.
Het zijn redelijk normale leefgeluiden, maar huilende, spelende en jengelende kinderen kunnen wel op de zenuwen werken. Echter, het is moeilijk om daar iets over te zeggen.

Er is altijd wel ergens een kind hoorbaar dus rust is zeldzaam.

Nu dacht ik eraan om een terrasoverkapping te maken in het zitgedeelte van de tuin. De afscheidingen nu naar beide buren toe zijn hagen. Dat groen vinden we mooi, al doet het weinig voor het weren van de akoestiek. Denk ook niet dat de buren de hagen weg willen. Dat zou betekenen wanden ervóór, met een dak.

Wat voor terrasoverkapping kan helpen? De tuinen zijn 5 meter breed, dus we zitten altijd dichtbij de geluidsbron van buren. Ik wil geen overkapping over de hele tuin, dus het wordt een relatief kleine overkapping. Zou dit effect hebben of creëren we daarmee een klankkast? En wel of geen glas?

Hoop dat iemand ervaringen/advies heeft. Bedankt.
Naar boven
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 22, 2017 8:40 am    Onderwerp: Overkapping Reageer met quote

Beste,

Indien u een overkapping van glas wilt plaatsen, zou ik aanraden om gebruik te maken van dubbel glas met in ieder geval aan de binnenzijde gelaagd glas. Los van de veiligheid (gelaagd glas zorgt ervoor dat wanneer het breekt, geen glas naar beneden valt omdat het aan een folie vast zit) heeft gelaagd glas een sterk geluidswerende functie.
Veel gebruikte glas-soorten voor geluidswerende werking zijn bijvoorbeeld ST3141, waarbij de buitenste glasplaat 6 mm dik is, vervolgens een luchtspouw van 16 mm en aan de binnenzijde 44.2 glas, dat wil zeggen twee glasplaten van 4 mm dik met een dubbele folie er tussen.
Dit soort glas blokkeert ca. 2 - 3 keer zoveel geluid als normaal dubbel glas (41 dB i.p.v. 23 dB). Qua geluids-isolatie komt het daarmee in de buurt van een redelijke spouwmuur.

Voor de zijwanden (waarschijnlijk het belangrijkste) zou ik gebruik maken van wanden die gevuld zijn met glas- of steen-wol, aan de buitenzijde hout of steen en binnenzijde van gips. Een opbouw van 22 mm hout aan buitenzijde met minimaal 40 mm glaswol tussenin en liefst toch twee lagen van 12 mm gips aan de binnenzijde, zou in dat verband nogal kunnen helpen.
Deze wanden zou ik aan beide zijden zover mogelijk naar achter door laten lopen (tot ver voorbij de glazen overkapping). Let hierbij vooral ook op het hermetisch afsluiten van alle luchtspleten tussen wanden, dak en bestaande bouw.

Recht voor de opening zou ik dan, midden in de eigen tuin, een water-ornament plaatsen. Hier komt in ieder geval een geluid vanaf wat u zelf kunt regelen en wat de overige geluiden min of meer "wegdrukt".

Veel succes!
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jul 22, 2017 12:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als de overkapping niet helemaal gesloten en kierdicht is (en dus een gesloten ruimte in de tuin vormt) hebben dat speciale glas en die dubbele wandconstructie voor de isolatie helemaal geen zin vanwege omloopgeluid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Sep 04, 2017 11:49 am    Onderwerp: Gaat een terrasoverkapping helpen? Reageer met quote

Dank voor de antwoorden en adviezen.
Is omloopgeluid zo sterk?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.