Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Extra demping voorzien op plafond hellend dak

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kuiperik



Sinds: 16-3-2019
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 18, 2019 10:00 pm    Onderwerp: Extra demping voorzien op plafond hellend dak Reageer met quote

Vanuit mijn muziek/hifi hobby ben ik altijd al geinteresseerd geweest in de verbeteringen die te behalen zijn middels aanpassingen in de akoestiek. In de woonkamer dan ook al middels een verlaagd akoestisch plafond een prettige akoestische situatie kunnen creeeren om naar muziek te luisteren.

Nu zijn we voor onze slaapkamers aan het kijken om het geluid vanuit buiten wat meer gedempt te krijgen. We slapen onder een hellend dak wat is opgebouwd uit gebakken pannen, isofix 4.0 8/8 dakplatten welke aan de binnenkant zijn afgetimmerd met een houten plafond (op tengels tegen dakplaten gemonteerd). De architect heeft destijds al de 8/8 versie van de dakplaten gekozen, omdat deze een betere demping geven vanwege de dikkere platen die hierin gebruikt zijn.

Ondanks deze voorzieningen hebben we toch nog best wat geluidshinder van buiten:
- Geluid van passerende autos, langs de woning loopt een "woonwijk" 30km straat.
- Dak ligt op het zuiden vrij open en vangt dan ook volle wind en regen.

Mijn idee was om aan de binnenkant van de dakplaten het plafond te ontkoppelen. Dit zou er als volgt uit komen zien (linkse voorbeeld):

Bron: https://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?cat=publications&sub=bbri-contact&pag=Contact26&art=389&lang=nl

Je krijgt dan in principe deze volgorde: gebakken pannen, isofix 4.0 8/8, open ruimte ~4 cm en vervolgens ontkoppeld middels veer-/spijkerregels een gipsplaat met daarop het houten plafond. De gipsplaat komt er bij om massa toe te voegen en op die manier wat beter het laagfrequent geluid te dempen. De open ruimte zouden we opvullen met minerale wol.

Gezien het constructie voorbeeld uit de afbeelding zou dit een goede verbetering moeten geven. Echter na het lezen over triple leaf effect, betwijfel ik of dat effect niet ook op deze constructie van toepassing is:

- In hoeverre is de dakplaat met Airpop EPS kern als een holle ruimte te beschouwen? De platen zijn tijdens de bouw zo goed als mogelijk tegen elkaar gelegd, maar er zit altijd wel wat ruimte tussen, waar mogelijk met pur opgevuld)
https://www.isobouw.nl/nl/kennisbank/wat-is-airpop-eps/
Indien wel holle ruimte: De fysieke ruimte van de dakplaat waarin de Airpop EPS kern zit, kan via de naden tussen de platen in contact met de ruimte waarin de minerale wol zich bevindt gebracht worden. Indien ik de strips van de binnenafwerking er tussen uit haal.

Omdat het triple leaf effect met name nadelig is voor de isolatie in het lage frequentiegebied, zou dat in ons geval waarschijnlijk juist averechts werken, aangezien daar voor ons het meeste overlast ligt.

Met mijn kennis op gebied van akoestiek kan ik dit niet goed inschatten. Het voorbeeld op de illustratie geeft me wel vertrouwen dat dit moet gaan werken, echter exacte werking lijkt me wel van de details afhankelijk. Ook onderstaande site geeft de voordelen aan van een ontkoppelde extra binnenafwerkingslaag:
https://www.naa.nl/nieuws/geluidsisolatie-dak-is-slecht/

Toevallig iemand die ervaring heeft met dergelijke constructies?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 18, 2019 11:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

EPS is een hard schuim dat niet opencellig is en dat koppelt die platen aardig aan elkaar (daarom mag je nooit piepschuimachtig spul als spouwvulling in een akoestische toepassing gebruiken, het absorbeert geen geluid en laat trillingen door), dus je zult niet echt een triple leaf creëren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kuiperik



Sinds: 16-3-2019
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Za Mrt 23, 2019 8:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel voor je reactie Bert en fijn te vernemen dat de bedachte oplossing een goed uitgangspunt is.

Op basis van het volgende interessante artikel is het plan om in ieder geval wat massa in het plafond te gaan verwerken, aangezien dat bij dergelijke lichte massa's meer resultaat geeft als vergroten van de vrije ruimte ertussen.
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1042




In ons geval zouden volgende lagen ontstaan:
Buitenlaag:
Pannen op panlatten ~75kg/m2 (als die meetelt?)
De dakplaat zelf weegt 13kg/m2

5cm isolatie

Vervolgens aan de binnenzijde (ontkoppeld van de dakplaat):
Een laag gipsplaat rond de 10kg/m2
Een laag vurenhout weegt rond de 9kg/m2

Ik overweeg nog de optie om een gipslaag extra te voorzien om massa te creëeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 24, 2019 5:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

als ik het goed begrijp heb je 5 cm ruimte met minerale wol of zo erin en dan nog extra ruimte vanwege die spijkerregels?
Of zijn die spijkerregels 5 cm hoog?
Je moet namelijk die spouw wel helemaal losjes vullen met minerale wol, dat scheelt bij lichte constructies een aantal dB's isolatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kuiperik



Sinds: 16-3-2019
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 24, 2019 8:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De ruimte met de spijker- of veerregels zal rond de 5 cm worden en deze wil ik voorzien van minerale wol. Goede tip om de minerale wol losjes te vullen.

Moet nog kijken welke materialen precies verkrijgbaar zijn voor de consument. Afhankelijk daarvan zullen de definitieve afstanden bepaald worden. Op basis van bovenstaande gegevens is in ieder geval nu wel helder waar naar gezocht kan worden. Met name in de spijker- en veerregels is niet heel veel keuze.

Mogelijke andere interessantie optie:

https://webshop.warmteplan.nl/midi-kruisbeugel-type-w-1448
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.