Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsoverlast van schoolplein

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rosa
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 24, 2020 7:54 am    Onderwerp: geluidsoverlast van schoolplein Reageer met quote

Hallo,

Hopelijk kunnen jullie advies geven over het volgende:

Wij wonen sinds 1,5 jaar achter een schoolplein. Onze tuin is ongeveer 20 meter diep, daarachter ligt een sloot van 2 meter breed en daarna begint het schoolplein met schuin links het schoolgebouw.

Tot een paar weken geleden hadden we weinig last van het schoolplein. Overdag natuurijk spelende kinderen maar dat is helemaal prima. Nu is recentelijk (maart 2020) het schoolplein opgeknapt met stukken kunstgras waar de kinderen op kunnen spelen en een pannaveldje.
Door deze verbeteringen hebben nu alle pubers/jongeren uit het dorp van tussen de 12 en 18 het schoolplein en aangrenzende veldje gebombardeerd tot hun nieuwe hangplek. We balen hier echt zo ongelofelijk van. Het is zo mega irritant om iedere avond in hun herrie te zitten. En aanspreken heeft geen enkel effect, lijkt het zelfs alleen maar erger te maken.

Ze zijn hier nu iedere avond te vinden van ongeveer 18.30 tot 23.00 uur. Inclusief geschreeuw, gekrijs (van de dames), meegebrachte muziek en keihard gepraat.

Naast dat we proberen om via de gemeente het gebruik van het schoolplein in de avonduren aan banden te laten leggen (geen idee of dat gaat lukken..), willen we ook kijken of het zin heeft om een schutting aan de achterkant van onze tuin te plaatsen over de gehele lengte van tenminste 3 meter hoog (daar gaan we een vergunning voor aanvragen).

Nu lees ik hier van alles over de massa van de schutting, de afstand tot het geluid en de frequentie van het geluid zelf en dat dit allemaal invloed heeft op het al dan niet succesvol verminderen van de geluidsoverlast.

Het geluid van schreeuwende en lachende jongeren die muziek draaien, is dat met een schutting tegen te gaan? Welke frequentie heeft dit? En heeft het zin om bovenaan de schutting een schuin deel te plaatsen in de richting van de geluidsbron? En zijn er bedrijven die een goede inschatting kunnen maken van of het zin heeft om een schutting te plaatsen?
En waarom zijn als die schuttingen van kokowall, greenwall, noistop zo mega duur??

Heel veel dank alvast!

Groeten,
Rosa
Naar boven
Rosa
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 24, 2020 7:59 am    Onderwerp: geluidsoverlast van schoolplein Reageer met quote

Het onderwerp had eigenlijk moeten zijn: geluidsoverlast van hangjongeren.

En we worden er zo gestoord van dat we ook aan het nadenken zijn over 3 dubbelglas. Zou dat helpen om het binnen minder hoorbaar te maken?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Mei 24, 2020 2:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt met een schutting volgens de rekenmethode in de Handleiding Meten en Rekenen Industriegeluid (software door Eric Desart) een dB of 12-14 demping bij schreeuwgeluiden en bij muziekgeluid een dB of 8.

Als het kabaal 90dB(A) bedraagt (wat fors is, maar heel hard geschreeuw...) gaat er op een afstand van 25 meter door de geometrische uitbreiding een dB of 28 af, plus 12 dB door de schutting, blijft er 50 dB(A) over in plaats van 62 dB(A).

Met glas kun je het zo stil krijgen als je maar wilt maar om daar iets over te zeggen moet ik details weten.


http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1462

Hier kun je horen wat een bepaalde verzwakking in dB uitmaakt.
Het is wel een beetje kort door de bocht; het is lineair verzwakt terwijl met schuttingen en andere scheidingsconstructies de verzwakking frequentieafhankelijk is waarbij lage tonen minder worden gedempt dan hoge.
Daarom hoor je door de frequentieafhankelijke verzwakking van geluid van bijvoorbeeld de Zwarte Cross in Lichtenvoorde in de omliggende dorpen alleen laagfrequent gebonk Very Happy .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rosa
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2020 9:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel Bert voor je antwoord!

Nog even een vraag aan jou als expert:

Ik heb ook op het forum gelezen dat het bij een schutting vooral om de massa gaat. Dit zorgt ervoor dat het geluid wordt tegen gehouden. Betekent dat dat een schutting van hard materiaal (bv beton) op eenzelfde manier geluid tegenhoudt als een schutting van zachter materiaal zoals hout of kokos als de massa van beiden gelijk is?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2020 12:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wow! Ik ben een expert, eindelijk erkenning Very Happy .
Schuttingen van normale afmetingen zwaarder dan 10 kg/m^2 hebben geen toegevoegde waarde omdat geluid er omheen buigt.
De schutting moet uiteraard wel massief zijn.
Als de zijde waar de bron zich bevindt absorberend is helpt dat in de meeste gevallen om mid- en hoogfrequent geluid beter te dempen, zeker als er ook nog reflecties van de schutting tegen andere harde obstakels aanwezig zijn.

Maar met harde materialen zoals hout, beton, glas etc maakt het inderdaad niet uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2020 1:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Wow! Ik ben een expert, eindelijk erkenning Very Happy


Je had het gewoon aan me mogen vragen hoor! Kijk eens hierboven, onder je gebruiksnaam...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2020 7:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
bert stoltenborg schreef:
Wow! Ik ben een expert, eindelijk erkenning Very Happy


Je had het gewoon aan me mogen vragen hoor! Kijk eens hierboven, onder je gebruiksnaam...


Very Happy
Kan ik nu ook geld verdienen? Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 26, 2020 9:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Geluidforum schreef:
bert stoltenborg schreef:
Wow! Ik ben een expert, eindelijk erkenning Very Happy


Je had het gewoon aan me mogen vragen hoor! Kijk eens hierboven, onder je gebruiksnaam...


Very Happy
Kan ik nu ook geld verdienen? Mr. Green


Geen idee... Idea - Ik heb nog nooit iets verdiend aan dit forum.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.