Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Formule A-weging
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bart
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 09, 2006 2:54 pm    Onderwerp: Formule A-weging Reageer met quote

Ik heb de waarden voor de A-weging gevonden voor octaafbanden en 1/3 octaafbanden, maar is er een formule om voor elke afzondelijke frequentie de correctie conform de A-weging te berekenen?

Anders misschien iemand bekend met een programma om de A-weging door middel van curve-fitting te benaderen als polynoom?

Alvast dank voor een reactie!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 09, 2006 3:22 pm    Onderwerp: Re: Formule A-weging Reageer met quote

Bart schreef:
(...) Anders misschien iemand bekend met een programma om de A-weging door middel van curve-fitting te benaderen als polynoom? (...)


Er is vast veel te koop, maar ik heb even geGoogled op 'freeware curve fitting':

Shareware-programma: hier

Aantal programma's: hier

Ik heb er niets van geprobeerd om eerlijk te zijn. De 1e link wel gedownload maar nog niet geïnstalleerd.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Cas
Gebruiker


Sinds: 13-3-2006
Berichten: 16
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Di Mei 09, 2006 3:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens op deze link voor een algemene formule:

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=407526
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Di Mei 16, 2006 8:36 pm    Onderwerp: A-weging is niet de enige Reageer met quote

Het is belangrijk te begrijpen dat ons gehoor niet-lineair is. De A-weging is correct voor lage geluidsterktes. Zodra het geluid harder wordt verandert de frequentie-karakteristiek van ons gehoor. Dan horen wij relatief gezien de lage frequenties nog beter. Daarom klinken de bassen in muziek zoveel mooier als je het harder afspeelt. De C-weging wordt gebruikt voor het meten van veel hogere geluidniveaus.
In de boeken bestaat er ook nog een B-weging, maar die heb ik nooit ergens toegepast gezien. De D-weging is van toepassing voor het keuren van vliegtuigen met straalmotor. Je kunt ook geluid meten geheel zonder enige weging, danwel correctie voor het menselijk gehoor. Vroeger noemde we dit lineair. Nu is dat de Z-weging (=zero).
Vragen hierover van harte welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 16, 2006 10:36 pm    Onderwerp: Re: Formule A-weging Reageer met quote

Bas, is het niet nuttig te vermelden dat de 'liniaire' weging op geluidmeters meestal met F (Flat?) wordt aangeduid? Ik heb de Z-notatie nog nooit op een meter mogen ontdekken (ervaring met B&K en RION)...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Mei 17, 2006 8:08 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 6:12 am    Onderwerp: Re: Formule A-weging Reageer met quote

De letter F is voor de tijdweging FAST gereserveerd en nooit voor Flat dus dat is onjuist. De Z-weging is te vinden op de hagelnieuwe meters van diverse merken. Is dus nieuw en inderdaad staat deze niet op oudere meters.

Vriendelijke groet
Bas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 8:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

RION NA29E -> Weight A/C/F

Mijn B&K 2260 gebruikt A/C/L

Rolling Eyes
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 8:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
RION NA29E -> Weight A/C/F

Mijn B&K 2260 gebruikt A/C/L

Rolling Eyes


Ik begrijp het. Je hebt gelijk.
Ik ben blij met de keuze van de letter Z omdat het verwarring voorkomt zoals F=fast, F=flat.

En bovendien werd het woord lineair gebruikt voor vlakke frequentie-weging maar ook voor tijdmiddeling = Leq. Ook die verwarring is nu voorbij. Heb je mijn spreadsheet al ontvangen? De formules komen uit een zeer oude Technical Review van B&K
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2006 3:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bas stuurde me een EXCEL-sheet met zijn uitvoering van de A-weging. Cas gaf in een eerdere reactie al een link naar een site waarin de formule ook uiteengezet wordt.

Ik heb de EXCEL-sheet een beetje leesbaarder gemaakt (door een aantal kolommen te verbergen) en de formule van Cas er ook ingezet. Wil je er uitgebreid in grasduinen, maak dan even alle kolommen zichtbaar!

De file kun je downloaden via deze link...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 18, 2006 3:00 pm    Onderwerp: Re: Formule A-weging Reageer met quote

Bas Möllenkramer schreef:
De letter F is voor de tijdweging FAST gereserveerd en nooit voor Flat dus dat is onjuist. De Z-weging is te vinden op de hagelnieuwe meters van diverse merken. Is dus nieuw en inderdaad staat deze niet op oudere meters.

Vriendelijke groet
Bas


Bas,

Wat is juist het verschil tussen Flat and de Z-weighting,

Is hier een roll-off bij de lage frequencies (en/hoog?).
Indien ja hoe exact?

Vriendelijke groeten
Eric Desart
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mei 19, 2006 5:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Ik bedoelde natuurlijk het verschil tussen lineaire (geen weging) en Z-weging.
Ik vermoed dat dit te maken heeft, met het afsnijden of controleren van de laagste frequenties, maar het is een beetje gokken en ik heb de gerelateerde standaard niet.

Voor zover mij gekend is de D-weging (vlieg weging) al minstens 10 tot 15 jaar (of meer) uit de standaards verdwenen. Juister: de complete standaard waarin de D-weging zat is vervallen. ( Smile alles uit geheugen nu, hoop dat er nog niet teveel gaten in zitten)

Ik vindt het spijtig dat de B-weging verdwijnt, niet in functie van weging versus niveau, maar het lijkt mij een goede en directe weging voor isolatie metingen.
Ik zou dit terug moeten checken maar ik vermoed dat deze dicht bij de Rw; Ctr weging traffic (ISO 717-1) ligt.

Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 8:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Smile Ik bedoelde natuurlijk het verschil tussen lineaire (geen weging) en Z-weging.
Ik vermoed dat dit te maken heeft, met het afsnijden of controleren van de laagste frequenties, maar het is een beetje gokken en ik heb de gerelateerde standaard niet.

Voor zover mij gekend is de D-weging (vlieg weging) al minstens 10 tot 15 jaar (of meer) uit de standaards verdwenen. Juister: de complete standaard waarin de D-weging zat is vervallen. ( Smile alles uit geheugen nu, hoop dat er nog niet teveel gaten in zitten)

Ik vindt het spijtig dat de B-weging verdwijnt, niet in functie van weging versus niveau, maar het lijkt mij een goede en directe weging voor isolatie metingen.
Ik zou dit terug moeten checken maar ik vermoed dat deze dicht bij de Rw; Ctr weging traffic (ISO 717-1) ligt.

Eric



Ik merk dat ik deels op mijn woorden moet terugkomen. Ik heb een document uit Engeland waarin zowel Flat als Z worden beschreven. Maar ik kan het exacte verschil nog niet precies vinden. Ik geloof dat Flat inhoud dat je minstens van 50 Hz tot 10 k moet kunnen meten. Binnenkort heb ik wat vrije tijd, dus ga ik het eens goed bestuderen, dan kunnen we hier het definitieve antwoord plaatsen.

Bas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Mei 20, 2006 1:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks Bas

Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 30, 2006 7:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Bas stuurde me een EXCEL-sheet met zijn uitvoering van de A-weging. Cas gaf in een eerdere reactie al een link naar een site waarin de formule ook uiteengezet wordt.

Ik heb de EXCEL-sheet een beetje leesbaarder gemaakt (door een aantal kolommen te verbergen) en de formule van Cas er ook ingezet. Wil je er uitgebreid in grasduinen, maak dan even alle kolommen zichtbaar!

De file kun je downloaden via deze link...


Iemand wees me op een mogelijk copyrightprobleem met de genoemde formules. In elk geval de 'niet-A-wegingen' zouden wellicht niet vrij reproduceerbaar zijn. De link van Cas is extern en laat ik dus ongemoeid. De EXCEL-file heb ik vooralsnog zodanig aangepast dat de wegingen B,C en D niet meer worden berekend.

Mocht iemand hier verder uitsluitsel over kunnen geven, dan graag!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Di Mei 30, 2006 9:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Geluidforum schreef:
Bas stuurde me een EXCEL-sheet met zijn uitvoering van de A-weging. Cas gaf in een eerdere reactie al een link naar een site waarin de formule ook uiteengezet wordt.

Ik heb de EXCEL-sheet een beetje leesbaarder gemaakt (door een aantal kolommen te verbergen) en de formule van Cas er ook ingezet. Wil je er uitgebreid in grasduinen, maak dan even alle kolommen zichtbaar!

De file kun je downloaden via deze link...


Iemand wees me op een mogelijk copyrightprobleem met de genoemde formules. In elk geval de 'niet-A-wegingen' zouden wellicht niet vrij reproduceerbaar zijn. De link van Cas is extern en laat ik dus ongemoeid. De EXCEL-file heb ik vooralsnog zodanig aangepast dat de wegingen B,C en D niet meer worden berekend.

Mocht iemand hier verder uitsluitsel over kunnen geven, dan graag!


Ik zal het nakijken. De formules werden gepubliceerd in een Technical Review uit de vroege jaren 60. Dat was juist een blad om zaken openbaar te maken. Dus kan ik me niet voorstellen dat er copyright op is. maar ik zoek het uit en kom erop terug. (Bas)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.