Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidswal met grote bomen / begroeiinig

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ger
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Aug 24, 2008 8:55 pm    Onderwerp: Geluidswal met grote bomen / begroeiinig Reageer met quote

Ik woon in Duitsland en tussen het huis (en tuin) is een flinke geluidswal (3.5-4 meter, hoek leten we zeggen 45 graden).
De geluidswal (van steen en keien) is begroeid met flnke bomen en struiken.

Nu is de geluidsoverlast van de verkeersweg vrij groot. Theorie gaat dat de wal het geluid niet meer "weg straalt" maar dankzij de grote bomen "verstrooid", waardoor het geluid vel meer is dan ten tijde de wal onbegroeid was.

Is er iemand die kennis heeft hierover of kan verwijzen naar een site/rapport ?

groeten en bedankt,
Ger
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Aug 25, 2008 8:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Ger,

Een beetje een vreemd verhaal. Het nadelige effect van de begroeiing (als daar al sprake van is) zal echter niet ontzettend groot (lees: hoorbaar) zijn volgens mij.

Misschien kun je een doorsnedetekeningetje van de wal maken en daarop de wegzijde en huiszijde en de plaats en hoogte van de begroeiing aangeven? Dat geeft wat meer inzicht wellicht...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Aug 25, 2008 3:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan onder omstandigheden voorkomen dat bomen die dichtbij een geluidwal staan en daar ruim bovenuit komen (of als ze erop staan) de prestaties van de geluidwal verminderen. Dit kan zelfs een sterk effect zijn (rond de 5 dB, afhankelijk van o.a. het spectrum van de bron). Onderzoek in specifieke gevallen zal naar mijn idee moeten plaatsvinden door metingen, indien dat praktisch mogelijk is.

Schuller et al (Peutz) NAG bulletin nr. 56 1980.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Aug 25, 2008 7:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Het kan onder omstandigheden voorkomen dat bomen die dichtbij een geluidwal staan en daar ruim bovenuit komen (of als ze erop staan) de prestaties van de geluidwal verminderen. Dit kan zelfs een sterk effect zijn (rond de 5 dB, afhankelijk van o.a. het spectrum van de bron). Onderzoek in specifieke gevallen zal naar mijn idee moeten plaatsvinden door metingen, indien dat praktisch mogelijk is.

Schuller et al (Peutz) NAG bulletin nr. 56 1980.


I stand corrected Wink?

Kun je iets uitleggen over het principe dat erachter schuilt?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Aug 25, 2008 7:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De vraagsteller gaf het principe al aan: verstrooiing. Bomen (bladeren) schermen wel af maar reflecteren (beperkt) ook. Een boom die dichtbij een scherm staat, en daar ruim bovenuit komt, kaatst een deel van het geluid naar beneden. Alsof je een 'plafonnetje' boven het scherm maakt....
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.


Laatst aangepast door MichielvanEeden op Do Aug 28, 2008 9:42 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Aug 27, 2008 10:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Onderzoekende geest, dus vanavond even uitgetest in Eindhoven (Noordbrabantlaan) op mijn puberplofje...



Naast de weg staan lage heggetjes (hegjes?) en voorwaar, wanneer ik op korte afstand parallel aan de heg reed (in tegenstelling tot parallel aan de verderop gelegen huizen als relfectievlak) was duidelijk een hoger geluidsniveau waarneembaar.

Niet wetenschappelijk, wel wetenswaardig, toch? Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ger
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Sep 21, 2008 1:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allemaal,
Een tijdje gelden alweer, maar bedankt voor jullie antwoorden.
Het lukt me niet om een exacte situatieschets te maken, maar ik heb ier 2 foto's

1) de 3-4 meter hoge zand geluidswal met veel begroeiing vanaf de weg


2) de wal vanuit mijn tuin gezien
Naar boven
lersch2
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2015 7:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Of de begroeiing het geluid versterkt dat weet ik niet. Het lijkt mij in ieder geval niet logisch dat begroeiing geluid versterkt.

Hou er wel rekening mee dat begroeiing ook fijnstof absorbeert. Ook is groen voor een mens bevorderlijk voor het welzijn. Daarom zie je ook vaak allerlei planten, soms zelfs nep!, in een kantoortuin.

Dit is niet louter als ruimtevulling. Het idee erachter is dat de mensen zich vitaler voelen met 'groen' om zich heen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.