Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Laminaatvloer op houten verdiepingsvloer?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jun 27, 2006 9:59 am    Onderwerp: Laminaatvloer op houten verdiepingsvloer? Reageer met quote

Op een houten verdiepingsvloer (planken, geen underlayment) wil ik laminaat leggen. Ik wil dit contactloos doen door middel van Rockwool vloerplaten op de ondervloer, omhooggezet aan de randen, plinten los, etc.

Ik heb (goede) ervaringen met deze methode bij een betonnen verdiepingsvloer, veel beter dan met al die (dunne) onderlegmatten en folies van de Gamma, Fixet, Hubo.

Ga ik vergelijkbare resultaten halen op deze verdiepingsvloer? Ik vermoed zelf bijvoorbeeld dat het loopgeluid (klikken van hakken op de vloer, neerzetten van stoelen) best gedempt kan worden, maar dat het kraken van de bestaande vloer blijft.

Graag jullie reactie!
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jun 27, 2006 11:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hans,

Gewoon oppervlakkig van mij:

Hoe exact was de vloer op beton met dat laminaat? Had jij daar een stevige onderbeplating (enkel?, dubbel met offset?)
Hoe dik die Rockwool? Wek type?

Hoe dan ook:
Je moet een duidelijk onderscheid maken of je hoofdzakelijk contactgeluiden (je stappen, syoelen etc.) mee wil behandelen, of ook geluidsisolatie. En als je over geluidsisolatie praat over hoofdzakelijk stemgeluid of ook muziekgeluid.
Lieve of minder lieve subwoofertjes kunnen ergerlijke dingen zijn.

Akoestisch:
Het effect van zo'n vloer wordt bepaald door de massa-veer-massa resonantie van het systeem.

Hoe hoger dat die komt te liggen hoe slechter voor geluidsisolatie.
Voor contactgeluiden echter, die relatief hoogfrequent zijn, heb je relatief snel een goed resultaat.

In beide gevallen echter geraak je echter niet aan een goede geluidsisolatie tot in het laagfrequent gebied.
Die bovenvloer is gewoon te licht in verhouding met de stijfheid van die rotswolplaten.

Maar eigenlijk moet jij een betere beschrijving geven van die vloer.
Ik kan mij voorstellen dat een soort licht laminaat zonder onderbeplating, rechtsteeks op 25 mm (of hoeveel?) wol behoorlijk riskant is, of je zou densiteiten moeten gebruiken die de winst van de grotere dikte terug teniet doen.

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Hans
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 8:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Even nog wat toelichting van mijn kant dan. Het betrof destijds een Rockwool 'Zwevende Vloerplaat' type 501. Een vrij harde plaat met een dikte van 20 / 25 mm.

Verwerking destijds door het opleggen van de platen op de betonvloer, opstaande zijkanten maken, daarover, tussen de opstaande randen, een laag underlayment van 18 mm met daarop de laminaatvloer.

Nu wilde ik hetzelfde doen, alleen met een houten vloer in plaats van beton (planken op balken, balken ongeveer 40 cm hart-op-hart).
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jun 29, 2006 12:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hans,

Lijkt mij goed,
Verwerkingsblad Rockwool voor Zwevende Vloerplaat 501 (PDF)

Als je het beter wil:
Verzwaar bestaande vloer.
Ik weet niet of dit verantwoord is in functie van brandeigenschappen (misschien zijn er intelligentere bezoekers dan ik - Smile  nu niet al te enthousiast bevestigen a.u.b.):
Roofing op de bestaande vloer leggen vooraleer de rockwool (meerdere lagen indien mogelijk).
Dan de 25 mm plaat gebruiken.
Dan houten vloerplaat (hoe zwaarder hoe beter)
Dan laminaat.

Eigenlijk de totale combinatie zo zwaar mogelijk maken in functie van het verantwoord toelaatbaar gewicht op de bestaande balken structuur.

En hoe dan ook, je kan physica niet bedotten. Het totale eindresultaat blijft beperkt in functie van deze eigenresonantie.
Dus verwacht geen superieure laagfrequente geluidsisolatie.

Je zal zien in het gelinkte document dat de metingen uitgevoerd werden met chape beton bovenvloeren van 40 tot 70 mm op een zware draagvloer.
Je kan dit moeilijk simuleren met houten vloeren

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Paulo
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 03, 2006 7:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Verzwaar bestaande vloer.
Ik weet niet of dit verantwoord is in functie van brandeigenschappen (misschien zijn er intelligentere bezoekers dan ik - Smile  nu niet al te enthousiast bevestigen a.u.b.)


Ik ben zeker niet intelligenter dan u op geluidgebied en placht dit ook niet te zijn inzake brandeigenschappen of bouwkundige stabiliteit. Smile

Het lijkt mij evenwel in dit kader een goede tip om (zeker bij oude woningen) het verzwaren van verdiepingsvloeren voor te leggen aan een bouwkundig adviseur.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jul 04, 2006 12:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een perfecte tip Paulo ....

k'Zou toch graag een paar gedachten horen van een bouwkundige of men verantwoord roofing kan gebruiken in zo'n toepassing (even uitgaand dat gewicht geen probleem is).

Voordeel: goedkope massa voor dergelijke toepassing, perfecte afdichting en hoge interne demping.
Nadeel: lage smelt temperatuur en heb weinig idee over brandveiligheid.

PVC brand niet zo, maar bij brand wordt je alleen vergiftigd (chloordamp).
Ik ben echter geen chemicus.

Groetjes

Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2007 11:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuwe brochure ‘Geluidsisolatie - Vloeren’ uitgegeven door de Nederlandse Stichting Geluidshinder (www.nsg.nl).

Quote:
Geluidsisolatie vloeren verdient aandacht
Veel onbegrip bij bouwers, adviseurs en bewoners
Delft, 14 december 2006


Hinder door loopgeluiden van buren is voor velen een dagelijkse bron van ergernis. Oorzaken zijn harde vloerbedekking en onaangepast woongedrag, maar vaak ook een geringe geluidsisolatie. Vooral in woningen met houten draagvloeren is dat het geval. Maar ook in de nieuwbouw worden nogal eens verkeerde keuzes gemaakt.
In de nieuwste brochure van de Nederlandse Stichting Geluidshinder is te lezen hoe de geluidsisolatie van vloeren kan worden beoordeeld en op welke wijze deze kan worden verbeterd.

In de nieuwe NSG-brochure ‘Geluidsisolatie - Vloeren’ ligt het accent op het verbeteren van de geluidsisolatie van oude etagewoningen met houten woningscheidende draagvloeren. Deze woningen hebben een zeer geringe geluidsisolatie, zowel voor lucht- als contactgeluiden. Bij de renovatie kunnen verkeerde constructies zijn toegepast en verkeerde materiaalkeuzes zijn gedaan. Zo kunnen verend gelegde loopvloeren op een planken draagvloer resonanties oproepen waardoor bij het lopen dreunende geluiden worden opgewekt. Zelfs zachte vloerbedekking of zacht schoeisel lost dit probleem niet op. Voor de verbetering van de geluidsisolatie van houten vloeren moet gekozen worden voor vloerverzwaring en een vrijdragend verlaagd plafond.
Ook wordt ingegaan op nieuwbouwappartementen die zijn uitgerust met een zwevende dekvloer op een betonnen draagvloer. Sinds de aanscherping van de voorschriften voor de contactgeluidsisolatie in het Bouwbesluit van 2003 komen deze constructies steeds vaker voor. Een zwevende dekvloer is een kwetsbare constructie. Tijdens de bouw kunnen gemakkelijk akoestische kortsluitingen ontstaan. Indien de bewoner op een zwevende dekvloer een verende harde vloerbedekking legt, is verbetering van de contactgeluidsisolatie veel minder dan gewenst. Bij de zwevende dekvloeren waar dunne stijve ondervloerproducten zijn toegepast, kunnen bij de lage tonen problemen ontstaan.

Hier meer over de brochure, bestellen kan op de site van de NSG.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.