Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidwering voor hondenpension, wat is de beste methode?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arvid



Sinds: 27-3-2010
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 28, 2010 9:11 pm    Onderwerp: Geluidwering voor hondenpension, wat is de beste methode? Reageer met quote

De gemeente wil graag meer informatie hoe wij denken het geluid te kunnen drukken. Nu heb ik redelijk wat kunnen vinden, maar niet wat nu de beste wand of structuur is en ook geen plaatjes of tabellen waarbij zichtbaar wordt wat de geluidsdruk doet over een grotere afstand tegen een bepaalde hoogte wand.

Wie kan mij hierbij helpen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 1:11 am    Onderwerp: Re: Geluidwering voor hondenpension, wat is de beste methode Reageer met quote

Arvid schreef:
.......... maar niet wat nu de beste wand of structuur is en ook geen plaatjes of tabellen waarbij zichtbaar wordt wat de geluidsdruk doet over een grotere afstand tegen een bepaalde hoogte wand.


Voor vrijstaande wanden of schermen:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=2797#2797

en anders: duidelijker uitleggen wat jouw juiste plannen zijn.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Arvid



Sinds: 27-3-2010
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 8:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Eric,

dank je voor je antwoord en de link die je hebt gegeven, verwijst ook naar een boek wat veel informatie verschaft. Je geeft aan om iets duidelijker te zijn wat de plannen zijn.

Het gaat hier om een nieuw op te zetten hondenpension waarbij de gemeente vraagtekens zet over de geluidsproductie en met de vraag komt hoe we dit kunnen gaan indammen of kunnen beperken. Het gaat dus om honden die een geluidsproductie kunnen maken van 70 - 110 dB en waarvan er straks 100 tot 150 gelijktijdig buiten zullen lopen. De kortste afstand van de velden tot de eerste woning is 270 meter.

Om een beter inzicht te geven, hier even een plattegrond met de afstand van de dichtsbijzijnde buren. De groene haag is nu een coniferen haag, verder zijn er geen barrieres gemaakt. De velden worden gescheiden door hekwerken. De vraag is dan ook, wat moet waar geplaatst worden om een zo goed mogelijke afscherming van het geluid te krijgen en zijn er ook standaard tabellen die aangeven welke geluidsreductie haalbaar is met welke hoogte van een wand gerelateerd aan de afstand van de zender en van de ontvanger?


Edit: ik kan me voorstellen dat de grootte van de velden van belang is. De kleine velden zijn 12 bij 23. De twee grote boven zijn 30 meter lang het grote veld in het midden is 25 meter lang en 15 breed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Arvid,

Ik zou hiervoor zeker een adviesbureau in de arm nemen, die de situatie kan modelleren en kan toetsen aan de geldende regelgeving (is het blaffen bijvoorbeeld wettelijk gezien impulsachtig geluid?). Adressen op http://adviseurs-geluid.nl

Meestal zie je juist dat de hokken rondom de velden worden geplaatst in plaats van andersom. Idea
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Di Mei 20, 2014 2:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 10:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Adressen op http://www.adviseurs-geluid.nl


Ik heb de indruk dat er wat gebeurd is met de adviesbureaus op deze startpagina.
Tegenwoordig vind je ze hier:
http://www.adviseurs-geluid.nl

En als advies: Smile Volg hier het advies van geluidforum maar.
Als er ooit problemen komen wordt jij toch getoetst aan de geldende normen en heb je best een serieuze studie.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Ma Mrt 29, 2010 10:51 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 11:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het juist 28 dagen geleden ontdekt en ben gaan zoeken: "verdorie waar zijn die dingen heen?"
Ik vind het niet echt logisch dat ze van deze pagina afgehaald zijn. Dat ze ergens anders ook staan is OK, maar geen reden (in mijn ogen) om ze van een totaal-overzicht pagina te halen, of minstens met een duidelijke onmiskenbare link naar de nieuwe pagina.

Van wanneer het juist is weet ik niet.
Als ik zou gokken zou ik denken dat Elly hier van af zou kunnen weten.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Arvid



Sinds: 27-3-2010
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 11:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Over een adviesbureau hebben we inderdaad nagedacht en zeker omdat ze het kunnen staven. We zitten alleen nog aan het begin van een weg en het inschakelen van een adviesbureau is nu nog te duur voor een perceel waarvan nu nog niet zeker is dat we het kunnen krijgen. Deze vraag is dus eigenlijk meer nog als aftastend/onderzoekend of het haalbaar is en wat we globaal kunnen verwachten en wat dan de beste methodieken zijn.

De panden aan de buitenkant plaatsen, is volgens mij niet functioneel. Althans, als ik de diverse stukken zo lees. Een pand is meer te vergelijk met een geluidswal die meer rond is van boven. Volgens die stukken geleid een ronde top beter het geluid dan de top van een geluidsmuur of -wand. Verder is het buitengebied en is het zaak om de panden zo laag mogelijk te houden. Het is dan makkelijker om een 4 meter hoge wand met begroeiing aan te leggen wat de ruimte niet verstoord, dan een pand van 4 meter hoog te bouwen wat zeker impact zal hebben op het aangezicht (laat staan de kosten van een groter pand ten opzichte van de kosten van een wand plaatsen).

Misschien heb ik het mis, dat kan, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Het gaat nu dus voornamelijk om een globaal advies, wat is "best practice" zeg maar, nog niet om de beste methode. Die moet dan later met een bureau in de arm genomen en bepaald worden. Die lijst komt dan alvast goed van pas, dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 29, 2010 2:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Verschrikkelijk grof:

Stel dat die honden gemiddeld 100 dB zouden maken
en je hebt 150 honden dan 100 + 10 log(150) = 100 dB + 22 dB = 122 dB

Dichtste afstand = 270 m = - 10 log( 4*pi *270^2) = 122 - 59.6 dB + een paar dB reflectie = ca 64 dB wat nog steeds een hel is voor die buren.

Maar ter zake ervaren akoestici weten beter hoe ze dergelijk geluidsniveau moeten inschatten/verantwoorden. Hoeveel % van de tijd blaffen zo'n honden, hoeveel honden blaffen gelijktijdig enz. Dus hoe bepaal je het bronvermogen (emissie), het impulsvormig karakter. Welk immissieniveau is toegelaten daar? Enz.

Als jij van plan bent zoiets te starten, of het nu op dit pand of een ander is, denk ik dat je best direct je laat begeleiden door een bureel. Die passen de diepgang van hun begeleiding aan in functie van jouw wensen en de fase waarin je je bevindt op een bepaald tijdstip. Een ernstig bureel gaat geen overbodig werk presteren.

Dit aanpakken of uitzoeken kan gewoon niet even oppervlakkig. Met wanden/schermen haal je niet zomaar even 20 dB weg (ongeacht welke).
Dat probleem wordt akoestisch niet eenvoudiger omdat je nog niet zeker bent van dit pand. Het is in elk geval, op basis van de informatie die je nu gaf, geen situatie waar je rustig kunt op slapen zonder verder ernstiger nazicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lersch



Sinds: 4-10-2015
Berichten: 59
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2015 8:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Honden blaffen met een reden. Net zoals mensen iets zeggen met een reden.

Probeer uit te zoeken waarom de hond blaft. Ik ben geen hondenkenner. Ik kan niet zo een lijst aandragen met mogelijke oorzaken.

Als de oorzaak gevonden is kan deze weggenomen worden.

Dit lijkt me niet alleen voor topicstarter fijner, maar ook voor degenen die werken in dit pension.
Constant geblaf kan echt vermoeiend zijn en stress opleveren.

Het heeft enige raakvlakken met het huilen van een baby. Hier speelt niet alleen het geluid an sich mee, maar ook dat je lichaam erop reageert dat er mogelijk sprake is van een bedreiging.

Een blaffende hond kan namelijk betekenen dat de hond in een geagiteerde staat verkeert.

Het zal waarschijnlijk ook zo zijn dat er een kettingreactie ontstaat. Wanneer een hond begint met blaffen, dan reageren de andere honden vaak ook door te gaan blaffen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.