Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

[link] VROM over 'burenlawaai'

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jul 04, 2006 9:40 am    Onderwerp: [link] VROM over 'burenlawaai' Reageer met quote

Op de site van VROM een 'Handreiking Burenlawaai', interessant voor professionals die met deze problematiek te maken krijgen én gehinderden zelf.

Quote:
(...) burenlawaai is een fenomeen waar veel mensen last van hebben, al bestaan hiervoor geen wettelijke normen. De handreiking Burenlawaai (http://www.vrom.nl/burenlawaai_online) is in eerste instantie bedoeld voor mensen die beroepsmatig met burenlawaai te maken hebben (gemeenten, politie, verhuurders). Maar ook als u zelf last heeft van burenlawaai, kunt u de handreiking raadplegen om tot tips en maatregelen te komen voor uw specifieke situatie.

(Bron: VROM)

Quote:
Er zijn geen wettelijke normen vastgelegd voor burenlawaai. Wel is bij de vaststelling van een aantal normen, bijvoorbeeld in het Bouwbesluit, rekening gehouden met het voorkomen van burenlawaai. Ook zijn een aantal tips te geven:

  • Gaat u eerst na van welke geluiden u precies last heeft. Heeft u last van praten, lachen, lopen, de radio of tv, huishoudelijke apparaten, deuren die worden dichtgegooid, klussen…?
  • Wanneer komen deze geluiden voor en heeft u er altijd evenveel last van?
  • U kunt ook met omwonenden gaan praten, zodat u uw probleem zo objectief mogelijk kunt beoordelen.
  • Wacht niet te lang wachten met het praten met buren. De ergernis wordt anders te groot en daarmee de kans op ruzie. Praat op een rustige manier en leg er de nadruk op dat u last ondervindt. Probeer met ze te bespreken wat u hier samen aan kunt en wilt doen. Maak bijvoorbeeld afspraken over vaste tijden om piano te spelen.
  • Blijf redelijk. Je kunt in een flat niet verwachten dat het stil is om je heen. Maak duidelijk onderscheid tussen overlast en leefgeluiden.
    Meld overlast aan de woningcorporatie/huiseigenaar. Laat bij escalatie de zaak over aan de woningcorporatie/huiseigenaar. Blijf uiteraard wel melden.
  • Raadpleeg ook eens de handreiking burenlawaai (http://www.vrom.nl/burenlawaai_online). Deze handreiking is in eerste instantie bedoeld voor mensen die beroepsmatig met burenlawaai te maken hebben. Maar ook als u zelf last heeft van burenlawaai, kunt u de handreiking (http://www.vrom.nl/burenlawaai_online) raadplegen.
  • Op de site van de Nederlandse Stichting Geluidhinder (http://www.nsg.nl) is meer informatie te vinden over hoe om te gaan met burenlawaai.


(Bron: VROM)


Als u te maken heeft met geluidsoverlast van buren is het de moeite waard de site en daar opgenomen 'Lessen uit de praktijk' door te lezen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
zeeland
Gast





BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2006 9:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi hoi,
Hier is mijn vraag :
Is er in de wet een gedeelte opgenomen waar in staat wanneer iets als burenoverlast bestempeld mag worden.

Ik hoop het want ik ben bang dat ik de familie next door iets aan ga doen als er niks aan te doen blijkt te zijn.
Ik heb nu na 4 jaar naast ze wonen,,,,,,,,wallen onder mijn ogen die mijn schoen bereiken....................lekker als in de Horeca zit!!


Khad niks aan die goedpraatsite van VROM!!

Ik wil nu echt wel eens iets er aan gaan doen.

thanks alvast
Naar boven
Cas
Gebruiker


Sinds: 13-3-2006
Berichten: 16
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2006 5:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

zeeland schreef:
(...)
Khad niks aan die goedpraatsite van VROM!!

Ik wil nu echt wel eens iets er aan gaan doen.


Ik ben bang dat ik (en wellicht verder niemand hier) je concreet verder kan helpen. Als ik je moet adviseren, in volgorde:
  • Leg het probleem voor aan de buren (praten dus);
  • Mocht het een huurwoning betreffen kun je de hinder melden bij de verhuurder / woningbouwvereniging;
  • Hou bij wanneer je hinder ondervindt (start-tijd, type hinder (muziek, ruzie, wat dan ook), eindtijd);
  • Stap naar de politie om de hinder te melden (desnoods meermaals en direct telefonisch wanneer er hinder ondervonden wordt)! De politie MOET je klacht in behandeling nemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Gast





BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2006 5:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En aangezien dat gepolder toch waarschijnlijk niet werkt kun je ook een paar locale bandieten inhuren om de boel op te knappen
Very Happy
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2006 11:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
En aangezien dat gepolder toch waarschijnlijk niet werkt kun je ook een paar locale bandieten inhuren om de boel op te knappen
Very Happy


Als er geen kern van waarheid inzat zou ik het als zijnde 'aanzetten tot illegale activiteiten' wegmodereren!



Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
b
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Aug 06, 2006 2:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, ik ben ook maar een idioot, maar je weet dat in dit soort gevallen iedereen probeert z'n straatje schoon te praten.
De klager zou wat meer info moeten geven over wat exact de problematiek betreft. Dan kunnen de slimme gasten op dit forum wellicht beter adviseren.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Aug 06, 2006 9:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dienstmededeling: Bert, waarom registreer je je niet? Dan kun je sneller reageren (geen vervelende beveiliging), je abonneren op bepaalde onderwerpen. Bovendien kunnen jij en anderen zoeken binnen posts op auteursnaam...


Overigens ben ik het er mee eens dat die VROM-site een beetje een aanfluiting is wanneer je er met wallen onder de ogen van de slapeloze nachten een oplossing zoekt...

In Engeland schijnt politie bij aanhoudende klachten van burengerucht een soort 'black boxes' te gebruiken...

Men plaats bij de klager een zwart koffertje met een kabel en een drukknop. Als de klager het geluid hoort drukt hij/zij de knop in en wordt het geluid geregistreerd. Om te voorkomen dat de klager fraudeert (de kinderen laat gillen, muziek aanzet etc.) kan het systeem een bepaalde (random) periode voor en na indrukken van de knop (onzichtbaar voor de klager) registreren. In de praktijk zou zijn gebleken dat dit prima werkt (tot groot genoegen van agenten die bij het naluisteren van de DAT 'Zo, nu hebben we de buren mooi te pakken' kregen te horen).

Verhaal heb ik eens gehoord van een geluidmeter-leverancier.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Hans van Setten
KGI kennispartner


Sinds: 27-6-2006
Berichten: 9
Woonplaats: Veenendaal

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 8:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Dienstmededeling: In Engeland schijnt politie bij aanhoudende klachten van burengerucht een soort 'black boxes' te gebruiken...

Men plaats bij de klager een zwart koffertje met een kabel en een drukknop. Als de klager het geluid hoort drukt hij/zij de knop in en wordt het geluid geregistreerd. Om te voorkomen dat de klager fraudeert (de kinderen laat gillen, muziek aanzet etc.) kan het systeem een bepaalde (random) periode voor en na indrukken van de knop (onzichtbaar voor de klager) registreren. In de praktijk zou zijn gebleken dat dit prima werkt (tot groot genoegen van agenten die bij het naluisteren van de DAT 'Zo, nu hebben we de buren mooi te pakken' kregen te horen).

Verhaal heb ik eens gehoord van een geluidmeter-leverancier.


Mag ik wel reclame maken ? Smile

Voor de 'Black Box' (die in het echt Matron heet) kun je kijken op [Link]

Systeem word ook in NL inmiddels ingezet door politie en gemeenten. Niet alleen voor burenlawaai, maar ook voor de zogenaamde vage klachten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 9:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hans,

Kun je ook nog iets toevoegen of corrigeren aan mijn omschrijving van het systeem?

Hans van Setten schreef:
Mag ik wel reclame maken ? Smile


Kan zo snel geen concurrerend systeem vinden Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Hans van Setten
KGI kennispartner


Sinds: 27-6-2006
Berichten: 9
Woonplaats: Veenendaal

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 3:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Geluidforum schreef:
Hans,

Kun je ook nog iets toevoegen of corrigeren aan mijn omschrijving van het systeem?



DAT recorder is inmiddels achterhaald, en is vervangen door een moderne geluidmeter die het geluid op kan slaan op een SD- of CF kaartje.

Je omschrijving is voor de rest enorm duidelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 5:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hans van Setten schreef:
(...)
Je omschrijving is voor de rest enorm duidelijk.


Goed om te horen, dat ik duidelijk ben, jammer om te horen dat ik echt oud word (DAT-recorder Confused)


Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 6:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Goed om te horen, dat ik duidelijk ben, jammer om te horen dat ik echt oud word
Wink

Smile Nu niet overdrijven hé, of er zijn er anderen die echt complexen gaan krijgen ter zake.

Mr. Green
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.