Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast buren 2-kapper (ankerloze spouwmuur)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Froukje
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 7:31 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast buren 2-kapper (ankerloze spouwmuur) Reageer met quote

Ik ben zomaar op deze site terecht gekomen, op zoek naar informatie omtrent geluidsoverlast.

Ik heb "slechts"een vraag en wie weet kunt u mij een beetje op weg helpen. Ik woon in een huis (2 onder 1 kap) van 1 en een half jaar oud. Ankerloze spouwmuur.

Probleem: ik hoor de buren te vaak. Het gaat om "gewone"geluiden als gordijnen dichtdoen, praten, niezen, hoesten,stofzuigen en lopen op de parketvloer (dat dit laatste hoorbaar is kan ik me voorstellen). De bouwer van het huis wil wel een geluidsmeting doen, maar dat moet betaald worden (ong. 2 en een half duizend euro) als het huis voldoet aan de normen. Ik geloof niet dat het huis voldoet aan de normen, maar indien dat wel zo is, ben ik dat geld kwijt. Daarom ben ik op zoek naar een betrouwbare, doch betaalbare vorm van meten.

Als deze meting aangeeft dat er niet voldaan wordt aan de normen, durf ik een officiele meting via de bouwer aan. Zij moeten dan het euvel verhelpen. Ik zou overigens niet weten hoe dat moet.

Kunt u mij een adres opgeven van iemand die zo'n meting kan verrichten?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 12, 2007 7:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien een tip ervan uitgaand dat je een koopwoning hebt. Ben je lid van de Vereniging Eigen Huis (http://www.eigenhuis.nl)?

Dit lijkt me overigens ook een nuttige link voor anderen en zéker voor mensen wiens huis momenteel (of binnenkort) wordt gebouwd...

Vereniging Eigen Huis ondersteunt eigenaren (onder andere) bij discussies met bouwers. Misschien helpen ze je zelfs als je (ik geloof een voor een paar tientjes per jaar) alsnog lid wordt.

Ik zou je vraag zeker (ook) daar even stellen!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Cas
Gebruiker


Sinds: 13-3-2006
Berichten: 16
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Di Feb 13, 2007 10:04 am    Onderwerp: Re: Geluidsoverlast buren 2-kapper (ankerloze spouwmuur) Reageer met quote

Froukje schreef:
Kunt u mij een adres opgeven van iemand die zo'n meting kan verrichten?


Deze metingen zijn niet goedkoop en eenvoudig uit te voeren. Bovendien moeten uw buren meewerken (dat zal geen probleem zijn, hebben zij ook hinder van u? twee bereiken meer dan één natuurlijk) in verband met de opstelling van apparatuur.

Het goedkoopst en wellicht het eerst bereid (hoewel zeker niet gratis) een soort van 'indicatieve' meting te doen is een klein bureau in de buurt. In welke regio woont u?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
zoveelste_slachtoffer
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 1:16 am    Onderwerp: geluidsmetingen Reageer met quote

Ook ik ben zeer benieuwd naar de kosten van een geluidsmeting. Heb zelf al ruim 2 jaar ernstige, structurele overlast van 3 studenten die boven mij wonen. Jaren 30 woning, houten scheidingsvloer. Koop; ouders van 1 van studenten zijn eigenaren. Slapende VvE, met regels die misschien juridisch nog wel gelden maar weinig mogelijkheden tot handhaving geven.
Door de ligging van de appartementen zit er een buffer naar naastgelegen appartementen. Tussen gezamenlijke woonkamer luidruchtige studenten en naastgelegen appartement ligt hun slaapkamer en die van naastgelegen buren. Hun bovenburen zijn ook studenten, die zich waarschijnlijk iets minder storen aan overlast, met name in late uren.

In mijn situatie liggen er na 2 jaar ruim 45 meldingen bij meldpunt overlast (alleen over extreme overlast; omdat ik ook 's nachts probeer te slapen en een drukke baan heb schiet het er wel eens bij in om alle daadwerkelijke overlast te melden), is de wijkagent al eens bij buren langs geweest, heeft wijkagent enkele maanden daarna nog eens brief geschreven en ligt nu een voorstel voor bemiddeling door speciale bemiddelaars voor studentenoverlast. Alleen mogelijk als overlastveroorzakers dat willen.

Lastig in mijn situatie is dat naastgelegen buren van mij weinig overlast hebben door tussenliggende slaapkamers, dat naastgelegen buurvrouw van overlastveroorzakers al maanden elders revalideerd wegens ziekte, dat bovenwonende huurders ook studenten zijn met waarschijnlijk minder last van lawaai en afwijkend woonritme.

Getuigenverklaringen verzamelen is lastig als de overlast vooral ernstig is tussen 23.00 uur en 02.30 uur 's nachts. Mijn familie, vrienden en collega's slapen dan en kan ik moeilijk bellen om te getuigen. Enige optie om bewijsmateriaal te verzamelen lijkt dan geluidsmetingen. Maar ik schrik ervan dat zoiets 2.500 euro kost. Hoewel ik zolangzamerhand in wanhoop geneigd ben om dat uit te gaan geven en via een rechtszaak op de eigenaar van de bovenwoning te gaan verhalen.

HELP! Wie heeft ervaring met een dergelijke situatie en tips.
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 9:37 am    Onderwerp: geluidsmetingen Reageer met quote

Geluidsisolatiemetingen kunnen voor minder geld worden uitgevoerd. In eerste instantie zou bijvoorbeeld alleen luchtgeluidisolatie kunnen worden gemeten tussen twee aangrenzende vertrekken. 2.500 euro vind ik, ook voor een uitgebreide geluidsisolatiemeting, wel erg pittig.

De persoon die last heeft van de studenten heeft mogelijk een heel andere meting nodig, niet van de isolatie, maar het geluidniveau ten gevolge van de bovenburen.

Het huis van 1,5 jaar oud moet namelijk voldoen aan het bouwbesluit. Als het niet voldoet zal de bouwer iets moeten doen. Het jaren dertig-huis hoeft nergens aan te voldoen. Hierbij moeten de bewonders er samen uit komen.

Geluidisolatiemetingen worden uitgevoerd volgens een precies in normen omschreven procedure. Meting van de overlast zelf kan op verschillende manieren en met uiteenlopende omvang (één of meerdere nachten, al of geen geluidsregistratie enzovoorts).
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het gevoel dat de berichtjes in een mooie volgorde staan.

Ik zo ook wel eens willen weten in hoever een eigenaarsvereniging (en eventueel huurdersvereniging) hierin kan assisteren.

Ik zou zeker een meting niet laten uitvoeren via de bouwer (mensen zijn mensen)

Mogelijk helpt het voorstel van Cas om met een indicatieve meting en een bezoekje van iemand met ervaring een eerste idee te hebben.

Uitgebreide metingen volgens de standaards kunnen wel op een juridische verantwoordelijkheid wijzen.
Maar een controle meting hoe goed ook, is nog steeds geen meting in functie van oplossingen of aanpassingen. Zo'n probleem kan eenvoudig te localiseren zijn, of men dient de bijdragen van diverse paden te onderzoeken. Op dat ogenblik lijkt mij 2500 Euro zelfs onvoldoende.
En de bouwer heeft er alle belang bij aanpassingen tot een minimum te herleiden. Als hier principiele fouten inzitten kan dit behoorlijk gecompliceerd worden.

Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 10:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Michiel aangeeft denk ik ook niet dat een onderzoek gewenst is in de zin van het treffen van (bouwkundige) maatregelen. De woning behoeft gezien de ouderdom niet aan specifieke eisen te voldoen en bovendien moeten die studenten zich gewoon gaan gedragen! Er is in dat kader ook weinig aan te merken op de weg die tot nu toe door de klager is gekozen (via klachtenlijn, politie, etc.). Het lijkt er naar mijn mening meer op dat de instanties het laten afweten of onvoldoende mogelijkheden hebben om daadwerkelijk in te grijpen.

Ik persoonlijk vraag me af of er voldoende duidelijke regelgeving (nog buiten de daadwerkelijk gerechtelijk te nemen maatregelen) is zélfs voor (door middel van metingen) 'bewezen' overlast. Misschien kan iemand daar een licht op werpen?

Idee van Cas lijkt me inderdaad goed. Indicatief meten, liefst gedurende langere tijd. Er is ook al (door mij) gewezen op een 'black box' die manipulatie door de klager zou kunnen uitsluiten. Vaststellen lijkt me geen probleem, maar daarna...

Een VvE heeft statuten maar zou gerechtelijke stappen moeten ondernemen naar een eigen bewoner. Gesteld dat de VvE een rechtbijstandsverzekering heeft is het nog maar de vraag of gerechtelijke kosten in zaken tussen bewoners onderling worden gedekt. Anders komen deze kosten voor rekening voor de vereniging (=de eigenaren van de panden). De nietklagende eigenaren zullen niet willen betalen (want geen hinder) ergo: geen actie!

Het klinkt allemaal erg negatief en ik hoop van harte dat iemand aankomt met 'harde' en eenduidige maatregelen die de klager aan de politie kan voorleggen...

Hans van Setten schreef:
Geluidforum schreef:
Dienstmededeling: In Engeland schijnt politie bij aanhoudende klachten van burengerucht een soort 'black boxes' te gebruiken...

Men plaats bij de klager een zwart koffertje met een kabel en een drukknop. Als de klager het geluid hoort drukt hij/zij de knop in en wordt het geluid geregistreerd. Om te voorkomen dat de klager fraudeert (de kinderen laat gillen, muziek aanzet etc.) kan het systeem een bepaalde (random) periode voor en na indrukken van de knop (onzichtbaar voor de klager) registreren. In de praktijk zou zijn gebleken dat dit prima werkt (tot groot genoegen van agenten die bij het naluisteren van de DAT 'Zo, nu hebben we de buren mooi te pakken' kregen te horen).


Voor de 'Black Box' (die in het echt Matron heet) kun je kijken op [Link]

Systeem word ook in NL inmiddels ingezet door politie en gemeenten. Niet alleen voor burenlawaai, maar ook voor de zogenaamde vage klachten.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 1:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn opmerking relateerde hoofdzakelijk aan de oorspronkelijke vraag.
Voor de stundenten ga ik 100 % akkoord.

Wat kost zo'n blackbox eigenlijk?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat met de huidige stand van apparatuur, relatief goedkope dingen zouden kunnen gemaakt worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Moet je indicatief meten? Als je de buren de gordijnen hoort dichtdoen, kun je gewoon officieel laten meten, wat kan het jou schelen wat het kost, je hoeft toch niet te betalen, als ik het goed begrijp.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Moet je indicatief meten? Als je de buren de gordijnen hoort dichtdoen, kun je gewoon officieel laten meten, wat kan het jou schelen wat het kost, je hoeft toch niet te betalen, als ik het goed begrijp.

Je móet niks... In mijn betoog gaat het erom dat je met het resultaat (als dan niet 'officieel') misschien toch niets kunt om het probleem op te lossen. In het geval met de studenten gaat het meer om hun dagritme dan om de bouwkundige kwaliteit van het (oude) pand.

Bert, wáár lees jij dat de klager niet hoeft te betalen voor de metingen? Rolling Eyes

Eric Desart schreef:
Wat kost zo'n blackbox eigenlijk?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat met de huidige stand van apparatuur, relatief goedkope dingen zouden kunnen gemaakt worden.

Black box (via zoekfunctie) is een (exclusief?) product van Bruël & Kjaer. Het ding heet daar de Matron III. Kosten van het apparaat aldaar te bevragen. Ze leveren niet aan particulieren, enkel aan bedrijven (maar ja, dat mag geen belemmering zijn).

Men kan iets dergelijks vast ook wel 'goedkoop' maken, maar wie springt in die markt? Hoeveel van die apparaten kun je verkopen, etcetera.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 5:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er lopen twee dingen door elkaar:

De geluidisolatiemeting voor Froukje kan beperkt zijn: gewoon alleen Ilu,k meten. Als de woning niet voldoet is het aan de bouwer om het op te lossen. Hij mag zonodig nader onderzoek betalen op de juiste oplossing te realiseren. Dat meer analitische metingen duurder zijn is helder, maar voor deze vraagstelster niet relevant.

Meting van overlast is moeilijker, er zijn geen toetsingscriteria. Maar zonder meting heb je eigenlijk helemaal niets. Het is dus niet zinloos, maar de waarde ervan moet niet worden overschat.

Naast de B&K black box kent ook een bekend Japans merk geluidniveaumeter een type dat uitgebreid kan worden met een monitoring module. Dit kan deels hetzelfde doen; langetijd geluid meten op vaste intervallen en niveau gestuurde geluidopname.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 10:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Er lopen twee dingen door elkaar:

De geluidisolatiemeting voor Froukje kan beperkt zijn: gewoon alleen Ilu,k meten. Als de woning niet voldoet is het aan de bouwer om het op te lossen. Hij mag zonodig nader onderzoek betalen op de juiste oplossing te realiseren. Dat meer analitische metingen duurder zijn is helder, maar voor deze vraagstelster niet relevant.

Meting van overlast is moeilijker, er zijn geen toetsingscriteria. Maar zonder meting heb je eigenlijk helemaal niets. Het is dus niet zinloos, maar de waarde ervan moet niet worden overschat.

Naast de B&K black box kent ook een bekend Japans merk geluidniveaumeter een type dat uitgebreid kan worden met een monitoring module. Dit kan deels hetzelfde doen; langetijd geluid meten op vaste intervallen en niveau gestuurde geluidopname.


Michiel, dank voor de duidelijkheid.... Ook ik liet me meeslepen in de 'dubbele' vraagstelling. Smile

Dat japanse merk (Rion?) en het type mag je overigens best noemen hoor. Altijd goed als (t.o.v. genoemd B&K apparaat) een alternatief wordt genoemd!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gerwim
Gast





BerichtGeplaatst: Za Dec 15, 2007 3:16 pm    Onderwerp: Re: geluidsmetingen Reageer met quote

zoveelste_slachtoffer schreef:
Ook ik ben zeer benieuwd naar de kosten van een geluidsmeting. Heb zelf al ruim 2 jaar ernstige, structurele overlast van 3 studenten die boven mij wonen. Jaren 30 woning, houten scheidingsvloer. Koop; ouders van 1 van studenten zijn eigenaren. Slapende VvE, met regels die misschien juridisch nog wel gelden maar weinig mogelijkheden tot handhaving geven.
Door de ligging van de appartementen zit er een buffer naar naastgelegen appartementen. Tussen gezamenlijke woonkamer luidruchtige studenten en naastgelegen appartement ligt hun slaapkamer en die van naastgelegen buren. Hun bovenburen zijn ook studenten, die zich waarschijnlijk iets minder storen aan overlast, met name in late uren.

In mijn situatie liggen er na 2 jaar ruim 45 meldingen bij meldpunt overlast (alleen over extreme overlast; omdat ik ook 's nachts probeer te slapen en een drukke baan heb schiet het er wel eens bij in om alle daadwerkelijke overlast te melden), is de wijkagent al eens bij buren langs geweest, heeft wijkagent enkele maanden daarna nog eens brief geschreven en ligt nu een voorstel voor bemiddeling door speciale bemiddelaars voor studentenoverlast. Alleen mogelijk als overlastveroorzakers dat willen.

Lastig in mijn situatie is dat naastgelegen buren van mij weinig overlast hebben door tussenliggende slaapkamers, dat naastgelegen buurvrouw van overlastveroorzakers al maanden elders revalideerd wegens ziekte, dat bovenwonende huurders ook studenten zijn met waarschijnlijk minder last van lawaai en afwijkend woonritme.

Getuigenverklaringen verzamelen is lastig als de overlast vooral ernstig is tussen 23.00 uur en 02.30 uur 's nachts. Mijn familie, vrienden en collega's slapen dan en kan ik moeilijk bellen om te getuigen. Enige optie om bewijsmateriaal te verzamelen lijkt dan geluidsmetingen. Maar ik schrik ervan dat zoiets 2.500 euro kost. Hoewel ik zolangzamerhand in wanhoop geneigd ben om dat uit te gaan geven en via een rechtszaak op de eigenaar van de bovenwoning te gaan verhalen.

HELP! Wie heeft ervaring met een dergelijke situatie en tips.

HALLO,

sinds 3 jaar wonen wij in een appartementencomplex wat op en tot moet zijn geisolleerd. Mooi niet dus , want ook wij horen onze boven buren lopen, tassen inpakken, stofzuigen noem maar op.
Vanaf dag 1 zijn wij gaan klagen, maar niemand neemt je serieus.
Nu is er na veel gedoe een geluidsmeting gedaan door de eigenaren
( bouwer en makelaar) en de meting kwam uit op 10 DB. Deze is gedaan door Physicon te Eindhoven. Wij op onze beurt hebben teneinde raad een advocaat in de arm genomen. Deze raad ons een contra expertise uit te laten voeren, kosten €1100,00. Dit bedrijf Mets komt uit Giessen.
Het is van den domme dat men zo moet vechten om aan te kunnen tonen dat je geluidsoverlast hebt. En dan ook nog, dat het ons een hoop geld mag gaan kosten voor misschien dezelfde uitslag als de meting die al is gedaan.
Toch ga ik door, want in het modelreglement bij splitsing in appartementsrechten
( het gele boekje) artikel 17 paragraaf 5 staat duidelijk, dat wanneer de vloer ondanks 10 db er geen overlast voor de buren mag zijn, aan die norm moet worden voldaan, ondanks het huishoudelijk regelement, de plitsingsakte voorang heeft.
Ook u kunt terug grijpen naar de splitsingsakte, want in de oudere woningen zijn die nog strenger dan van de nieuwe woningen.

MET VRIENDELIJK GROET GERWIM
Naar boven
kaaj
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 14, 2010 5:38 pm    Onderwerp: overlast Reageer met quote

Als je huurder bent heb je recht op rustig woongenot als ik me niet vergis staat dat in artikel 431 van het wetboek verder moet de huurder je ook een leefbaar huis verhuren misschien een idee om contact op te nemen met je woningstichting, helaas gelden er andere regels voor kopers
Naar boven
Althausen
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 20, 2012 3:13 pm    Onderwerp: geluidsoverlast buren Reageer met quote

Sinds 1,5 jaar woont een achtkoppige familie naast me die eneorme herrie maakt tot diep in de nacht.Ik heb met zowel de ouders als de kinderen toen gepraat en gevraagt of het wat zachter kon en zeker 's nachts. Dat is op niets uitgelopen.
Toen buurtbemiddeling ingeschakeld maar die kregen geen medewerking van die buren. de buren aan de andere kant zijn dikke maatjes en zeggen dus dat er geen herrie is. De buurvrouw 2 huizen verder !!! hoort wel all de herrie en het geschreeuw. Inmiddel klopt men op mijn muren, gooit met zware voorwerpen en roept men beledigingen. Ik heb alles in een lijst bijgehouden, ook melding gedaan iedere keer bij de politie. De wijkagent heeft mij laten weten er niets mee te kunnen het is zaak van de verhuurder. Door mijn verhuurder wordt niet veel ondernomen. Ondanks de lange lijst miniteus bijgehouden herrie. Ook de buurvrouw verderop heeft bevestigd via de mail dat ze die herrie hoort. Mijn zoon heeft dan geluidsopnames gemaakt toen hij hier op vakantie was. Nu vindt de verhuurder dat dit niet genoeg herrie is. Dat is ook maar een schijntje van de herrie die ze maken als niemand bij mij op visite is. Ik ben ten einde raad en heb dus ook geen geld om een Black Box in te huren....

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-CXDRKUOW8WC7.mp3

stukje herrie - heb het op CD gebrand het in hun brievenbus gedaan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.