Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsoverlast door airco van de buren
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jul 25, 2006 9:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

I wist dat ze bestonden, zonder de juiste Nederlandse regels te kennen (Ik heb wel documenten, maar hou deze niet echt up to date).
Met hier bedoelde ik, in deze situatie.
Ik zie in de berekening van IWB geen vermelding staan, maar vermoed dat deze Airco tonaal is, of op zijn minst een behoorlijk grote kans is.

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jul 25, 2006 10:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Hmmm,

die verklaring van Muchall is meer van: ik zal het even simpel uitleggen, dan kun je daarna mij inhuren om de uitleg te verklaren Smile


Toch is het wel een redelijk 'straight-forward' benadering die hij hanteert. Best netjes!

Wat ik een beetje mis is of en waar staat of het niveau bij de buren binnen met gesloten ramen wordt gemeten en in hoeverre dit relevant is bij het geluid van een airco, gesteld dat de potentiële klagers er géén hebben (en derhalve 's-avonds de ramen openen).

Wellicht is dé oplossing wanneer je een airco neemt de buren er gelijk een cadeau te doen. Als zij dat dan weer aan hun buren doen kun je een leuke kwantum-korting bedingen Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 26, 2006 12:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric en Muchall zijn toppers.
Ik mag gewoon graag zeuren Very Happy
Naar boven
collega Garcia
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2006 8:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat mij n collega op vakantie is, zal ik de vraag duidelijker omschrijven.

De meting is verricht tegen de gevel van de dichtsbijzijnde, tevens klagende, buren.

In hoeverre is zo´n geluid nu storend als een gewoon gesprek al 60db geeft?

Gr. Wouter
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2006 10:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

collega Garcia schreef:
Omdat mij n collega op vakantie is, zal ik de vraag duidelijker omschrijven.

De meting is verricht tegen de gevel van de dichtsbijzijnde, tevens klagende, buren.

In hoeverre is zo´n geluid nu storend als een gewoon gesprek al 60db geeft?

Gr. Wouter


Wouter,

Er is nergens een niveau opgegeven in deze topic. Meting? .......

Feit is dat de tonaliteit van aircos behoorlijk storend kan werken, en ik denk in behoorlijk wat gevallen onderwerp van penaliteitstoeslagen.
In hoever geluid reëel storend is is afhankelijk van de maskering van door ander geluid. Een zuivere toon van 50 dB in een achtergrond niveau van 30 dB is iets heel anders dan wanneer de achtergrond er 45 is.

De vergelijking met een gesprek van 60 dB gaat niet op. Heb je als eens muziek van de buren weten binnenkomen aan 60 dB in een stille huiskamer?
Geluidshinder op deze wijze benaderen geeft mij het gevoel dat je als gemeente beter eens een studiebureel uitnodigd om eens over geluid te praten.

Hoe hinderlijk geluid is in absolute zin is ondermeer mee gerelateerd aan maskering door ander geluid, tonaliteit, dynamiek, herkenbaarheid, enz.
En aircos zijn zeer klassieke stoorbronnen.

Groetjes
Eric

PS: In één van de links hier vermeld in de topic zijn een aantal topics gerelateerd aan airco.
Ondermeer: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=130&i=6341&t=6341 en http://geluid.prikpagina.nl/read.php?f=130&i=6292&t=6292
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2006 4:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Even over het stiller maken van een buitenunit van een compacte airconditioning. Ik ga hierbij uit van een unit voor plaatsing verticaal op een dak of opgehangen aan een gevel. De unit 'bevat' twee potentiële geluidbronnen:
  • Een compressor;
  • Een condensor met ventilator.

De compressor 'pompt' het koudemiddel rond door de condensor (warmtewisselaar) en verdicht het, de ventilator forceert een luchtstroom door de lamellen van de condensor.

Beide bronnen zijn veelal tonaal van karakter. De compressor is meestal geplaatst in een plaatstalen kast of (hetgeen geluidstechnisch vervelender is) tussen de (dan vaak U-vormige) condensor. Wanneer de compressor star aan de behuizing is bevestigd kan door trillingoverdracht veel geluid van de vaak lichte plaatstalen behuizing afstralen. Wanneer de beplating erg dun en niet ontdreund is kan ook de isolatie ervan onvoldoende zijn. Het trillingvrij opstellen van de compressor (let er op dat leidingen niet stuk kunnen trillen) en het aanpassen van de beplating (ontdreuning aanbrengen en absorptieschuim in de behuizing plakken) kan een relevante geluidsreductie TEN AANZIEN VAN HET GELUID VAN DEZE DEELBRON teweeg brengen. Bij een niet ingesloten compressor wordt de geluidsreductie altijd beperkt door de (open) condensor. Het geluid ervan moet dan worden gereduceerd door het dempen van het geluid in de luchtstroom (zie hieronder).

Zoals Eric (hier?) al terecht opmerkte zijn condensors met stille ventilatoren soms moeilijk stiller te maken dan 'standaard' varianten. In principe moeten aan zowel de aanzuigzijde als aan de afblaaszijde geluiddempers worden aangebracht (het condensorvlak is namelijk open en heeft slechts een zeer beperkte geluidsisolatie, zoals we hadden gezien). Meest van belang voor het ontwerp van deze dempers is de beschikbare opvoerhoogte van de ventilator, de mate waarin deze ventilator 'druk op kan bouwen' met behoud van de benodigde luchthoeveelheid die door de condensor stroomt. Een ventilator met een hoge 'opvoerhoogte' kan toe met kleinere (en goedkopere) dempers dan een ventilator die slechts zeer weinig drukval over de condensor toelaat. Let er bovendien op dat de unit ook bij een (licht) vervuilde condensor (met een hogere drukval) nog moet kunnen werken. In sommige gevallen is de beschikbare drukval zo klein dat dempers niet praktisch kunnen worden toegepast. Het kan dan noodzakelijk zijn op grotere afstand van de unit geluidsisolerende en absorberende wanden te plaatsen of een andere ventilator (vaak opgenomen in één van de twee toe te passen dempers) te voorzien.

Noot: Bij grotere installaties (supermarkten e.d.) wordt vaak enkel de condensor buiten geplaatst en is de compressor binnen in het pand voorzien.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 7:54 pm    Onderwerp: [link] Reageer met quote

Nieuwbericht (Bron: AD) met enige reacties van sitebezoekers over de hier besproken airco-problematiek.

Betreft ervaringen Milieudienst Midden Holland.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluid&Verkeer
Gebruiker


Sinds: 5-1-2007
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: Vr Jan 05, 2007 12:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn buurman heeft een bakkerij. Mijn tuin loopt parallel aan zijn bedrijfspand (afstand ongeveer 5 meter). Mijn buurman heeft aan de buitenmuur van zijn bedrijfspand een koelmotor laten plaatsen. Deze koelmotor draait 24 uur per dag (zeker in de zomer) en geeft een monotoon geluid. Dit geluid is in onze tuin duidelijk te horen en heeft een indringend karakter. Mijn vraag is nu: Mag deze bakker zomaar, zonder overleg, deze koelmotor plaatsen? Is voor zo'n plaatsing een vergunning vereist?

Hoogstwaarschijnlijk valt de bakker onder het "Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven met winkel". Deze bepaalt in beginsel dat zo'n bedrijf niet meer dan 50 dB(A) op de gevel van de woning overdag mag produceren, en 40 's-nachts. U kunt zich tot de gemeente wenden als u denkt dat dit overschreden wordt. Op Infomil (www.infomil.nl)vindt u meer info.
_________________
Bovenstaande post is met toestemming overgenomen uit de FAQ van de site Geluid en Verkeer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 30, 2007 10:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Over stille airco's op een 'airco-forum' <-- Klikken
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 29, 2009 11:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

linkje met voorbeeld-PDF omkasting airco buitenunit
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Aircoinfo
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 03, 2010 9:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt je buren adviseren een grotere split unit te nemen, deze heeft een grotere rotor en maakt vaak minder geluid.

***edit - link werkt niet***
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.