Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidshinder rijwoning
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
osieke
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Ma Feb 19, 2007 12:45 pm    Onderwerp: Geluidshinder rijwoning Reageer met quote

Hoi,

Tijdens mijn zoektocht naar informatie over geluidsisolatie en geluidshinder belandde ik op dit forum.

Mijn situatie is als volgt:

Ik woon in een bel-etagerijwoning (regio Antwerpen - Belgie) en heb aan 1 kant de volgende problemen:

- Contactgeluid (spelende kinderen)
- Luchtgeluid (luide televisie)

Resultaat: onaangename avonden, slapeloze nachten

Ik heb een voorzetwand laten plaatsen tegen de muur waar de televisie van de buren tegen staat. Opbouw: pan-terre tegen de muur, 3 cm luchtspouw, 7 cm rotswol tussen metalstud frame, 2.5 cm gipskarton). Resultaat: nihil.

Als ik m'n oor tegen muren en vloeren leg, stel ik vast dat het geluid op zowat alle vloeren en muren wordt overgedragen. Hebben jullie eventuele tips om de hinder toch te verminderen of is dit zowiezo een verloren strijd? (verbaal contact met de buren in kwestie heeft geen verbetering gebracht)

Stappen die ik zelf nog overweeg:

- Architect aanspreken om de constructie te bestuderen (eventuele herverdeling van de ruimten)
- Akoestisch advies inwinnen...al vind ik daar nauwelijks tot geen informatie over in Belgie.
- Woning verkopen (misschien drastisch, maar mezelf kennende kan ik op deze manier niet tot rust komen)

Alvast bedankt voor enige info.

Gr,
Joris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Feb 19, 2007 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je last hebt van flankerende geluidsoverdracht (geluid via vloeren, wanden, plafonds) moet je of die geluidspaden onderbreken, als dat kan, of een doos in een doos maken (zwevende geisoleerde ruimte). Lijkt nauwelijks een optie in dit geval.

http://www.nevima.nl/geluidframe.htm

Hier een link over hoe zoiets zou kunnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 19, 2007 2:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook via:(zulks mede i.v.m. meerdere bedrijven-noemen-policy)

Quote:
Linken
(...)
Wil je verwijzen naar een bedrijf, geef dan minimaal twee alternatieven (als die er zijn) of verwijs liever nog naar een portal, bijvoorbeeld geluid.startpagina.nl.


Overigens denk ik dat in woningen (in een rij) het zeker aan te raden is om een expert in de arm te nemen (niet noodzakelijk letterlijk) die de problematiek o.b.v. metingen in kaart kan brengen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Feb 19, 2007 3:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb aandelen nevima
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 19, 2007 3:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Ik heb aandelen nevima
Very Happy

Laughing toch ook bij ál die anderen, Bert?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
osieke
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 10:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast bedankt voor de tips...het zal zowiezo geen eenvoudige klus worden, maar ik ben er ondertussen wel in geslaagd een architect te vinden die alvast een kijkje wil komen nemen en die de problematiek van akoestiek in de bouw wel schijnt te begrijpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 10:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

osieke schreef:
Alvast bedankt voor de tips...het zal zowiezo geen eenvoudige klus worden, maar ik ben er ondertussen wel in geslaagd een architect te vinden die alvast een kijkje wil komen nemen en die de problematiek van akoestiek in de bouw wel schijnt te begrijpen.

Een goed begin is het halve werk! Hou je ons op de hoogte?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 12:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een architect die akoestiek begrijpt?
Twisted Evil Twisted Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Een architect die akoestiek begrijpt?


Degelijk in België geschoolde architect*? Is het niet zo dat een architect daar meer 'bouwkundige' is dan in Nederland (waar ik vind dat ze meer 'ontwerper' zijn)?

Misschien wel goed als iemand eens uitlegt (zowel voor Nederland als voor België) hoe de verantwoordelijkheden nu eigenlijk liggen bij het bouwen van een huis? Architect? Aannemer? Bouwkundige? Rolling Eyes
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
osieke
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 1:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Een architect die akoestiek begrijpt?
Twisted Evil Twisted Evil


Daarmee bedoel ik natuurlijk niet de volledige wetenschap achter akoestiek, maar zoals Geluidforum aangeeft, hebben de architecten in Belgie toch een sterke bouwkundige achtergrond (dat is tenminste toch mijn indruk).

Het kan natuurlijk zijn dat ik er naast zit...ik ben zelf een totale leek op dat vlak, maar ik zal in elk geval wel een update posten als de man is langsgeweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 1:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

- Een architect is iemand die weinig weet over zéér veel, en die in functie van tijd minder en minder leert weten over meer en meer tot hij niets weet over alles.

- Een wetenschapper/ingenieur is iemand die véél weet over weinig en meer en meer begint te weten over minder en minder tot hij alles weet over niets.

- Een aannemer is de sukkelaar die soms tussen beide vuren gevangen zit en geen idee heeft wie gelijk heeft.

Twisted Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 2:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geintje.
Architecten willen altijd zalen bouwen met eigenschappen die akoestici juist niet willen.
Laatst nog in een oude kerk geweest die tot een prachtige, strakke, kale hal was omgetoverd waar alles wat ze willen (kerkdiensten, muziek, bijeenkomsten) onmogelijk is omdat de galmtijd ergens rond de 6 seconden bedraagt.
Maar het ziet er wel tof uit.
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 2:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

He Eric,
Mies van der Rohe zei het al: "Less is more".
Twisted Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 2:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
(...)
Laatst nog in een oude kerk geweest die tot een prachtige, strakke, kale hal was omgetoverd waar alles wat ze willen (kerkdiensten, muziek, bijeenkomsten) onmogelijk is omdat de galmtijd ergens rond de 6 seconden bedraagt.(...)


Ah, multifunctionele ruimte (NL) oftewel polyvalente zaal (B)! Dergelijke zaken ook wel eens tegengekomen:
  • kloosterkapel omgebouwd tot vergaderzaal Shocked
  • deel kerk omgebouwd tot kinderdagverblijf Shocked Shocked

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 2:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Laatst nog in een oude kerk geweest die tot een prachtige, strakke, kale hal was omgetoverd waar alles wat ze willen (kerkdiensten, muziek, bijeenkomsten) onmogelijk is omdat de galmtijd ergens rond de 6 seconden bedraagt.
Maar het ziet er wel tof uit.
Very Happy


Smile Was dat in Borgerhout hier?
Vergelijkbare situatie .... en zij zoeken nu blijkbaar naar speaker oplossing (ik dacht aan jou als supertop expert).

Verhaal:
Geen geld. Mooie strakke locale kerk (recent herschilderd binnenin) met nog slechts 23 parochianen. Nevenactiviteiten worden toegelaten, door reeds op rust zijnde pastoor.
Mijn zus is lid van één van die groepen en kwan op het idee Eric eens uit te nodigen wanneer het kleine koor centraal in de kerk, begeleid door een vleugel, aan het oefenen was.

Op 3 meter van het koor had ik geen idee meer in welke taal ze aan het zingen waren. Ik hoorde dat de mening van de koorleden was dat de pianiste zéér mooi gespeeld had ....... Ik vroeg of zij hetzelfde stuk gespeeld had dat het koor aan het zingen was. ...
Reden: zéér hoge nagalmtijd in strakke haast naakte kerk.
Zoveel mensen (vrijwilligers) zijn hierbij betrokken dat vergaderen de hoofdactiviteit is.
Iedereen komt met eigen ideeën (egos en politiek zijn hier niet helemaal vreemd aan).
Het laatste dat ik hoorde was mogelijke aanpassing van het luidsprekersysteem.

Kerk heeft een echt tof potentieel voor culturele activiteiten. Zal wel potentieel blijven.

Yep

Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.