Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

beoordelingsniveau nachtperiode

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
john B
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 02, 2007 1:46 pm    Onderwerp: beoordelingsniveau nachtperiode Reageer met quote

goedemiddag
ik zit met een probleem achter mijn woning bevindt zich een fabriek die een milieuvergunning heeft
na 23.00 uur mag het Lden( langtijdgemiddeld) niet meer dan 40 db(a) zijn
controle van de gemeente werd constant 43-45 db en met pieken van 49-54 db op onregelmatige tijden gemeten. Hiervoor zou door het heel snel pieken van vallende pallets een strafvermeerding van 5 db moeten worden toegevoegd
De werkzaamheden stoppen of verminderen sterk na 02.00 uur
nou zegt de gemeente dat het erg moeilijk wordt om de overlast te berekenen omdat dit over de gehele periode van 23.00 uur tot 07.00 uur gedaan moet worden
is dit wel zo? ik snap dit niet
als burger zou ik zeggen, 23.00 uur tot 02.00 uur wordt overlast gemeten dus in overtreding.
gaarne uw mening
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Za Nov 03, 2007 6:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste John,

Voor de goede orde: voor industrielawaai zijn dag, avond en nachtwaarden maatgevend voor vergunningverlening en handhaving, niet Lden. Lden geldt alleen voor verkeerslawaai en dergelijke.

Het is vreemd dat de gemeente beweert dat het berekenen erg moeilijk is, want dat is niet het geval. Maatgevend is het gemiddelde over de hele nacht, dus het geluid wordt 'uitgesmeert'.

Stel dat het bedrijf tussen 23 en 02 uur een geluidniveau van 44 dB produceert en voor de rest van de nacht 'muisstil' is, dan is het gemiddelde voor de hele nachtperiode 40 dB.
Dat is namelijk 44 min tijdsduurcorrectie Cb.
Cb = 10 * log (3/8) want de nacht duurt 8 uur en het geluid 3.

Pieken worden apart beoordeeld, 54 dB voor de nacht wordt vrijwel altijd vergund.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
john b
Gast





BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2007 7:01 am    Onderwerp: uitkomst meting snap het nu helemaal niet meer Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Beste John,

Voor de goede orde: voor industrielawaai zijn dag, avond en nachtwaarden maatgevend voor vergunningverlening en handhaving, niet Lden. Lden geldt alleen voor verkeerslawaai en dergelijke.

Het is vreemd dat de gemeente beweert dat het berekenen erg moeilijk is, want dat is niet het geval. Maatgevend is het gemiddelde over de hele nacht, dus het geluid wordt 'uitgesmeert'.

Stel dat het bedrijf tussen 23 en 02 uur een geluidniveau van 44 dB produceert en voor de rest van de nacht 'muisstil' is, dan is het gemiddelde voor de hele nachtperiode 40 dB.
Dat is namelijk 44 min tijdsduurcorrectie Cb.
Cb = 10 * log (3/Cool want de nacht duurt 8 uur en het geluid 3.

Pieken worden apart beoordeeld, 54 dB voor de nacht wordt vrijwel altijd vergund.
Naar boven
john B
Gast





BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2007 7:17 am    Onderwerp: ben nu helemaal de draad kwaad Reageer met quote

de gemeente heeft 2 x 15 min gemeten. het gemiddelde incl piek geluiden lag op 45 decibel, produktie tijd was van 23.30 tot 02.00,
toegestaan voor de nacht van 23.00 tot 07.00 uur is 40 decibel
gemiddeld worden tussen 00.00 en 07.00 uur nog 8 vrachtwagens gelost waarbij dan vaak piekgeluiden tussen 50 en 60 decibel, het lossen van een vrachtwagen duurt een 20 to 30 minuten, daarbij wordt gebruik gemaakt van een heftruck

uitkomst gemeente is dat het gemiddelde voor de nacht uitkwam op 38, 4??????
piekgeluid 58 decibel hetgeen ook onder de norm ligt dus niks aan de hand

vind dit ontzettend laag, mijn informatie, dat er ook nog vrachtwagens worden gelost heeft men volgens mij niet meegenomen
en als je vraagt pas de uitkomst van deze meting dan toe op de avond periode waarbij 45 decibel is toegestaan dan willen ze dat niet doen omdat ik dat niet gevraagd heb.
als burger voel ik me in de kou staan
Help Help Heeft het nog wel zin om tegen die muur van ambtenaren te vechten als je ook aangeeft dat de bron van het geluid direkt achter een geluidswal ligt waarbij de berekingen volgens mij moeten worden verhoogd met 2 decibel, kortom een lang verhaal maar als burger wordt je moedeloos van, verhuizen is dan maar het credo

voor degene die antwoordt alvast hartelijk bedankt voor de aandacht en prettige feestdagen voor een ieder in goede gezondheid
john b
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2007 2:07 pm    Onderwerp: nachtelijk geluid Reageer met quote

Als 45 dB(A) maatgevend is voor een periode van 23:30 tot 02:00 uur, dan is het nachtgemiddelde 45 - 10*log (2,5/8) = 39,9 dB(A) afgerond 40 en geen 38,4.
Als er na 02:00 uur nog actitiviteit van betekenins plaatsvindt dan is het aannemelijk dat 40 dB(A) nachtwaarde overschreden wordt.

Daarnaast kan mogelijk de grondslag voor de grenswaarde van het piekniveau (Lmax is maximaal 60 dB(A)) nog eens kritisch tegen het licht worden gehouden.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Dec 22, 2007 5:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als de overheid vindt dat een bepaalde activiteit economisch belangrijk is, jokken ze er maar al te vaak vrolijk op los.
Je moet het dan hogerop zoeken, in jouw geval bijvoorbeeld bij de gemeenteraad of de wethouder mekkeren en als dat niet helpt naar de rechter stappen.
Ik weet niet zoveel van al die zotte regeltjes, maar als Michiel zegt dat Lden een verkeerde beoordelingsgrootheid is in dit geval (zal wel LAR,lt ofzo moeten zijn), dan klopt er niks van wat de gemeente heeft vergund en lijk je een goede kans te hebben in het gelijk te worden gesteld.
Die jongens van de raad van state zijn tuk op procedurele fouten, daar weet ik dan wel weer wat van.
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
john B
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Dec 23, 2007 12:30 pm    Onderwerp: rapport milieudienst Reageer met quote

hartelijk dank voor jullie reacties
officieel het rapport vandaag binnengekregen en ja daar wordt je niet vrolijk van
heb zelf aangegeven aan de controleur, dat meestal om 01.30-01.45 uur die machine die continue 45 db produceert stopt,
dus bij een LaeqiLT ( van de milieudienst) van 45,5 wordt dan een bedrijfscorrectie toegepast van 7,3
dat was dus stom van mij had beter kunnen zeggen tot 02,00 uur
dat daarna nog buitenactiviteiten plaatsvinden wordt niet meegenomen en helaas vinden zij dat niet relevant.
meeste hinder heb ik ook van het lossen van die vrachtwagens
ik had gehoopt dat ze een extra belasting van 5 db zouden toepassen voor piekgeluiden
in de regeling meten industrielawaai wordt omschreven dat vallende pallets, ijzer daaronder vallen
zij stellen dat impulsachtig geluid niet aanwezig was. doordat de geluiden op het terrein gedeeltelijk indirect via de gebouwen over de geluidswal bij mij te horen was. Tussen de losruimte en mijn woning bevindt zich een aarden wal
het bevreemdt me dat wel het einde van de machine van 45db tot 01.30 uur wordt meegenomen en dat de andere activiteiten genegeerd worden omdat dat geen wezenlijke verandering in de meting teweegbrengt
weet iemand een soortelijke situatie die eerder heeft plaatsgevonden dat ik van internet kan plukken waar de toeslag van 5 db wel is meegenomen
en is het niet zo dat er 2db bijgeteld moet worden omdat de geluidsbron binnen 10 meter van de geluidswal ligt
moet nu de buurt langs om te vragen om meer medestanders, als dit lukt dan leg ik dit voor aan de milieuadvocaten spuistraat 10


Voor een ieder fijne kerstdagen
Naar boven
nicohaas



Sinds: 28-11-2007
Berichten: 2
Woonplaats: Katwijk

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 12, 2008 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou naar een geluidsbureau voor een second opinion.
Niet naar een advocaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jun 18, 2008 5:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

john B schreef:
Hallo
Zoals een ieder kan lezen had ik overlast van een fabriek dicht bij een woonwijk.

wat heb ik de afgelopen tijd gedaan.
Eerst advies ingewonnen bij advocaat, die adviseerde een bewonersgroep te vormen.
De buurt langs geweest en ja dit gaf problemen. De een had er geen last van en de ander wilde er niets mee te maken hebben, de derde durfde niet enz
uiteindelijk vier bewoners gevonden die mee wilden doen om het probleem op te lossen
De geluidsoverlast werd veroorzaakt door een kratttenwassery, pompwagens heftrucks en het laden en lossen van vrachtwagens die af en toe met draaiende koelagregaten stonden.
Om een lang verhaal kort te maken, aan de milieudienst, afdeling controle heb ik totaal niets gehad.
wel praten maar niets doen Twisted Evil
Het advies van de advocaat vond ik ook onvoldoende. Ze komen pas in actie als ze daadwerkelijk bewijs hebben dat het bedrijf in overtreding is.
Dit betekend dat je als burger veel onderzoeken moet laten verrichten door een erkend bureau om je recht te halen.
Dus bleef de optie open om met de directie van dat bedrijf om de tafel te gaan zitten
We zouden dit met twee buren doen maar helaas op het allerlaatste moment kon niemand, dus stond ik er weer alleen voor.
Ik heb van diverse avonden dat ik een geluidsmeting had verricht de audio geluiden op een cd gezet. Deze heb ik de directie laten horen.
Dit heeft geholpen men was geschrokken hoe hard bepaald geluid een woonwijk indringt en men zegde maatregelen te nemen die nu hun vruchten afwerpen. Natuurlijk blijft er af en toe overlast maar veel minder dan vroeger, daar zal ik mee moeten dealen. Voor mij was het belangrijk dat de directie begrip had voor de situatie van de bewoners in de woonwijk, klasse zo als zij dit hebben opgepakt daar kan de milieudienst niet aan tippen

groeten john

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.