Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Betrouwbaarheid decibelmeter
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ronald
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 15, 2008 2:45 pm    Onderwerp: Betrouwbaarheid decibelmeter Reageer met quote

Ik heb - om eens wat te experimenteren - een eenvoudige decibelmeter gekocht. Type sl-50 van voltcraft. Thuismetingen lijken me redelijk accuraat voorzover ik dat kan inschatten. In de auto lijkt het meetresultaat echter volkomen onjuist te zijn. Als ik bij stationair draaien van de motor in de auto zit geeft de meter zo'n 82 decibel aan en bij 120 km/uur zo'n 92 decibel. Ik weet dat mijn auto volgens fabrieksopgave 72 decibel produceert bij 120km/uur. Vanwaar dit grote verschil van 20 decibel?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jan 15, 2008 4:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk hier eens.
PA-forum.de

Ik vermoed dat je auto info uitgedrukt is in dB(A).
Volgens dit berichtje kan deze meter uitsluitend meten in dB(C).
Een dergelijke meter laat slechts zelden toe vergelijkende waarden te meten die meestal in dB(A) zijn.
Haast alle regelgevingen zijn in dB(A).

Dit geeft een enorm verschil.
dB(A) verwaasloost het laagfrequent aandeel in het geluid in belangrijke mate.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/acont.html

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ronald
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 15, 2008 4:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor dit antwoord! Weer een hoop geleerd. Lijkt me dat mijn aanschaf niet echt bruikbaar is voor mijn doeleinden. Ik ga me verder verdiepen en sparen voor een geavanceerde geluidsmeter (A-filter).
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jan 15, 2008 4:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gegarandeerd zijn er goedkope meters die dB(A), dB(C) en soms linear kunnen meten voor minder dan 50 Euro.
Die dB(C) kan vaak nuttig zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jan 16, 2008 12:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kijk eens bij lutron, die hebben goede meters die relatief heel goedkoop zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jan 16, 2008 12:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

"relatief heel goedkoop" Laughing

Lutron handmeters, te koop bij:
En dat Voltcraft spul (via www.conrad.nl bijvoorbeeld):
  • type SL-100, ca. 50 EURO
  • type SL-200, ca. 100 EURO
  • type SL-300, ca. 200 EURO
  • ...en een geluidsmonitor met groot display, SL-130, ca. 150 EURO

Verder op www.geluidmeter.nl
  • type BG-1 (met a-weging) ca. 100 EURO

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2008 1:32 pm    Onderwerp: geluidsniveaumeter Reageer met quote

Mooie discussie!

Reken voor een echte meetmicrofoon (alleen het kapsel!) minimaal 500 euro, dan hebben we het over betrouwbaar en stabiel. Maar je, dat ga je als partikulier niet kopen. Het geeft wel aan dat je bij de resultaten van goedkope meter enige reserve moet betrachten. Ik heb ook wel eens iemand hier gehad die zijn meter (nieuwe Voltcraft - 250 euro) wilde laten controleren en de verzwakkerschakelaar werkte niet goed. Dan zit je er ook zomaar 10 of 20 dB naast.

Bedenk ten slotte dat een goedkope (klasse 2) meter in de praktijk nooit wordt getoetst aan de norm, dit in tegenstelling tot klasse 1 meters. De markt van goedkope (klasse 2) meters is wat betreft conformiteit volkomen 'wild west'.

Denk bij het meten in een auto ook aan mogelijke plaatselijk variaties van het geluidniveau, en deze weer verschillend per toertal!

Ik heb overigens nog een goed werkende oude B&K geluidmeter te koop (klasse 1!).
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2008 8:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die Michiel, een echte entrepeneur!
Twisted Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Local



Sinds: 1-6-2008
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Zo Jun 01, 2008 6:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Goedendag,

In verband met een reeds langslepende kwestie met de (zeer lakse) Gemeente en een tuinbouwbedrijf in mijn nabije omgeving, heb ik zelf maar eens een Db meter aangeschaft, de Voltcraft Sl-100, welke ook Db(a) weergeeft.
Is dit apparaat inderdaad zo onbetrouwbaar, en dus niet bruikbaar, om een goede indicatie te krijgen van de geluidsoverlast?

Letterlijk ziek en moe gestreden tegen de ambtelijke muur van onwil en laksheid, ben ik ten einde raad.

Is er wellicht iemand in de omgeving van Den Haag met een professioneel apparaat, bij wie ik kan testen of de waarden van mijn SL-100 inderdaad een afwijking vertonen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jun 01, 2008 1:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Local,

Ik heb de vraag al eerder gesteld in dit soort situaties, maar wat wil je precies met een geluidmeter? Zelf het geluidsniveau meten... en dan?

Je kunt het resultaat niet opslaan, er (wellicht) zelf niet aan en mee rekenen en uiteindelijk zal er altijd iemand van de gemeente of milieudienst moeten meten (en blijkbaar is het regelen van deze metingen bij je gemeente een probleem) met geclassificeerde en geijkte apparatuur?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Local



Sinds: 1-6-2008
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Zo Jun 01, 2008 2:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Admin Geluidforum,

Ik ben nu onderhand zo'n 8 jaar in procedure's verwikkeld geweest. Het heeft klauwen vol geld gekost aan juridische kosten, en is ongeveer 2 jaar geleden t/m de Raad van State behandeld.
Uitspraak in mijn voordeel, dus je denkt dat de Gemeente (eerst Wateringen, nu Westland) haar verantwoording en concrete stappen zal nemen. Dus niet, het zootje ongeregeld gaat weer rustig indutten, en de betreffende ondernemingen breiden ongeremd uit, met bijvoorbeeld zware Warmtekrachtinstallaties en koelinstallaties in de nabijheid van woningen. En dan nog niet eens bij hun eigen woning, maar daar waar het liefst anderen er last van hebben. Mijn financiële middelen zijn inmiddels als sneeuw voor de zon opgelost, en nog heb ik niets bereikt.
De gezondheid van mijn gezin en ik laten inmiddels ook de nodige ernstige gevolgschade zien. Verhuizen is helaas ook geen optie, omdat de situatie potentiële kopers afschrikt.

Juridische bijstand kost geld, maar dat kan ik niet meer opbrengen. Het enige dat ik nog kan doen is met regelmaat het Milieubureau opbellen, met klachten over geluidsoverlast.
Soms komt er eens iemand een hap-snap meting doen, waarbij de overlast veroorzakende onderneming ook op de hoogte wordt gesteld. En op het moment van de meting is het dan wonderbaarlijk een enorm stuk rustiger.
Conclusie van de ambtenaar is dan dat er aan de toch al ruime geluidsnormen wordt voldaan. De volgende dag of in de loop van de week is het dan weer BINGO qua herrie.

Nu heb ik dus zelf dat Voltcraft ding gekocht om een indicatie te krijgen van het geluid, wanneer dus van de aangeklaagde danwel controlerende partij niemand op de hoogte is.

Dat heeft dus een totaal ander beeld opgeleverd dan dat wat de Gemeente mij wil doen geloven.
Vandaar de vraag in hoeverre mijn resultaten representatief zijn.

Ik weet ook niet of iemand zich in onze ellende kan verplaatsen, maar het een fysiek en psychisch slopend proces, waar wij zonder daadkrachtige hulp niet meer uitkomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jun 01, 2008 6:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je al gedacht aan ombudsman (www.ombudsman.nl), Rijdende Rechter, andere media?

Ik denk dat je best zelf een juiste indicatieve waarde zult kunnen meten, ook met een goedkopere meter, maar wie gaat aannemen dat het niveau daadwerkelijk is geregistreerd onder de juiste omstandigheden? De bewijsmogelijkheden zijn, hoe triest ook voor jullie, minimaal.

De Black Box oplossing (in de advertorial van deze maand (juni 2008)) zou een uitkomst zijn. Misschien is de gemeente genegen een dergelijke weg te bewandelen?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Local



Sinds: 1-6-2008
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Ma Jun 02, 2008 11:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tips.

Om de Gemeente te triggeren, zou het volgens mijn advocaat voldoende zijn om met een representatieve referentiewaarde aan te kloppen.

Weet u misschien iemand in de ruime omgeving van Den Haag die heel kort even kan testen of die Voltcraft SL100 juiste waarden weergeeft? Ik hoef geen rapporten, e.d.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 02, 2008 5:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zoek even tussen de Adviesbureaus op http://adviseurs-geluid.nl en bel wat in het rond zou ik zeggen. Je wordt er altijd wijzer van Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Di Mei 20, 2014 2:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Crashcage
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 06, 2010 6:56 pm    Onderwerp: Betrouwbaarheid decibelmeter Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Kijk hier eens.
PA-forum.de

Ik vermoed dat je auto info uitgedrukt is in dB(A).
Volgens dit berichtje kan deze meter uitsluitend meten in dB(C).
Een dergelijke meter laat slechts zelden toe vergelijkende waarden te meten die meestal in dB(A) zijn.
Haast alle regelgevingen zijn in dB(A).

Dit geeft een enorm verschil.
dB(A) verwaasloost het laagfrequent aandeel in het geluid in belangrijke mate.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/acont.html

Groetjes
Eric


Hallo,
Ik wil geluid meten van race uitlaten,van race autos/motoren,welke geluid class is hier van toepassing.
Is het mogelijk geluids meters te calibrieren?
Hoe weet je waneer je meter door tijd/gebruik uitloopt van calibratie?
Bvd

Anthony
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.