Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Betrouwbaarheid decibelmeter
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 8:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn speciale systemen voor, maar ik neem aan dat de meetmethode (met daarin de apparatuureisen en de calibratie-eisen) is vastgelegd in een norm.

Om het productblad in te zien moet je registreren, maar voorbeeldset voldoet aan:
Quote:
STANDARDS
Conforms with the following:
• IEC/EN 61672 –1:2002 Class 1
• IEC60651 Type 1, 1979 & Amendment 1 1993 & Amendment 2 2000
• EN60651 Type 1
• EN60804 Type 1
• ANSI S1.4 – 1983 Type S1
• ANSI S1.43 – 1997 Type 1
• Measurements of exhaust sound levels emitted by stationary road vehicles according to ISO 5130 and 70/157/EEC: Standards:
• ISO – 5130:1982 (under revision)
• SAE J1492: 1998–05, Measurement of Light Vehicle Stationary Exhaust System Sound Level Engine Sweep Method
• SAE J1297: 1998–07, Measurement of Exhaust Sound Levels of Stationary Motorcycles

NATIONAL LEGISLATION
Germany: DIN ISO 5130 Methode für die Messung des Standgeräusches von Straßenfahrzeugen; 70/157EWG, 2/97/EWG, 96/20/EG, ECE-R 63, 78/1015/EWG, 97/24/EG, 1999/101/EC

France: Arrêté du 18 juillet 1985 relatif au contrôle au point fixe du
niveau sonore des véhicules; 70/157/EEC
De set heeft een geautomatiseerde calibratiefaciliteit.

Andere voorbeeld is deze set en hier een PDF met een Amerikaanse standaard voor het meten aan uitlaten.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 11:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien nuttig: (ik was even aan het zoeken typisch Nederlandse regelgeving)

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=10631

Dit komt van hier = met extra links (lastig direct te linken, zoek naar: Uw uitlaat en de wet in linker menu):
http://www.uitlaten.com/main.html
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Crashcage



Sinds: 13-4-2010
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 5:02 pm    Onderwerp: betrouwbarheid decibelmeter Reageer met quote

Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Heb geregistreed.
I wil een meter kopen,ik heb er een nodig.Maar weet niet wat alle info bedoeld om eerlijk te zijn.
Is er een keus van apparaten dat zijn geschijkt voor mijn doeleinden zijn?

Bvd voor u advies

Crashcage
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 5:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom als geregistreerd lid Crashcage. Om te kunnen bepalen welke meter of meter/software combinatie nodig is:
  • Aan welke eisen (norm) moet je voldoen?
  • Wat is de bedoeling van de metingen (bijvoorbeeld typegoedkeuring voertuig of beoordeling toelating circuit)?
  • Om welk land gaat het?
Met deze informatie kun je je wenden tot verschillende leveranciers, zoals:
  • www.bksv.nl
  • www.geluidmeter.nl
  • www.norsonic.com
Heb je het apparaat eenmalig nodig? Dan is huren misschien een optie!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
shaka
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 3:51 pm    Onderwerp: decibelmeter Reageer met quote

Hallo,

even een vraagje, als je een decibelmeter wilt aanschaffen voor het meten van burenlawaai/overlast : Shocked , hoe ver is het bereik van zo'n meter zodat ie nog accuraat meet. En welk type is dan goed?

alvast bedankt,

groeten Andrea
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 4:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Shaka,

Lees dit topic en bekijk de links.
Elke meter is goed. Je moet weten wat je wil meten en hoe.

Een meter meet niet op afstand maar het geluid dat in de microfoon van de meter zelf komt, of dat dit nu van 100 km afstand komt of 1 m.

Dus als je hulp wil beschrijf EXACT het probleem hoe en wat je wil meten.
Wat wil je met dat resultaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
shaka
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 28, 2010 2:03 pm    Onderwerp: geluidsmeter Reageer met quote

Heb inmiddels alles gelezen, maar het verschil tussen al die meters en hoe goed ze zijn is me nog niet helemaal duidelijk. Stel ik wil een SL-100 aanschaffen voor het meten van circelzaag, waterpomp, motorzaag, grasmaaier etc. is ie dan wel voldoende precies?
het gaat mij erom om te weten te komen wat mijn rechten zijn en of het geluid boven de norm is, dus overlast.
en als dit wel zo is of ik dan bij de politie/gemeente iets kan uithalen (bijv. herriemeting Rotterdam) en hulp krijg zonder een rechtszaak aan te moeten spannen zoals local.
Alvast bedankt voor de info.

groeten
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jul 28, 2010 3:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

shaka,

Meters bestaan in verschillende nauwkeurigheidsklassen. Dit is belangrijk voor commercieel gebruik of research.

Toch is het zo dat voor normale metingen als particulier de nauwkeurigheid van zelfs die goedkope meters (van gekende merken) meer dan voldoende is om relatief goede metingen te doen.
Het is als je in de buurt van grensgevallen komt dat de grotere nauwkeurigheid van hogere (betere) klassen een rol kan gaan spelen. Maar de prijzen van dergelijke toestellen gaan dan exponentiëel omhoog.

Verder gaat het om de mogelijkheden van dergelijke apparatuur. Heb je frequentiebandanalyse nodig? Hoe smalbandig?

En het belangrijkste: Een meetapparaat is een GEREEDSCHAP geen kennis op zich.
Dit wil zeggen als jij met een meetapparaat een resultaat bekomt en gaat daarmee naar de gemeente of politie, kan dit helpen om een punt duidelijk te maken als er van zware niveaus sprake is, maar men zal zo'n meting gewoon herdoen.
Weet jij hoe je zo'n variërend geluid moet middelen? Hoe haal je het geluid van de buur uit andere stoorgeluiden? Met jouw gehoor herken je dit, voor die meter is het allemaal geluid en maakt geen enkel onderscheid.

Vergelijk dit met het kopen van een hamer en beitels. Ik kan stukken van stenen kappen maar slaag er hoegenaamd niet in om hier een serieus beeld van te maken.
Je moet al iets van akoestiek en regelgeving kennen voor je meer kan dan ruwe dingen te doen.

Dus als je al gevoel voor dingen wil krijgen start gewoon met een goedkope meter.
misschien wil je frequentieanalyse: koop een duurdere meter.
Je wil LEQ meten (lange periode gemiddelde) koop een meter die dat kan.

Alleen al een ijkbron voor een goede meter kost zeer veel geld.

Je draait de boel om. Een meter is een gereedschap om je te helpen iets te doen dat je kent en begrijpt, niet omgekeerd.

Als je een goedkoop toestel wil dat veel kan : voor je iPhone
http://www.studiosixdigital.com/products_2.html
Ik heb dit zelf nog niet onderzocht.

De Erasmus Hogeschool in Brussel heeft software geschreven:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GQT9CM2V
http://www.slmsolutions.be/ (ik vind niet direct de Nederlandstalige site).

Voel je wat ik bedoel? Het is niet zo dat een meter jou akoestiek leert, maar een meter is een hulpmiddel voor iemand die reeds enig inzicht heeft.
Dus de vraag: "Wat is een goede meter?" is onbeantwoordbaar zonder duidelijke doelstelling en begrip over wat die meters kunnen en wat dat dan akoestisch betekent.
In elk ander geval is de goedkoopste meter van gelijk welk degelijk of gekend merk de beste koop.

Als je akoestiek wil leren en spelen met meten kan je gebruik maken van freeware softwareprogrammas (die dingen kunnen meer dan goedkope meters). Enz......

Er zijn echt akoestici die meetapparatuur hebben voor een tegenwaarde waar je makkelijk een splinternieuwe behoorlijke wagen kan voor kopen.
.


Laatst aangepast door Eric Desart op Wo Jul 28, 2010 4:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jul 28, 2010 4:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zet hier wat links van dat programma Euterpe van de Erasmus Hogeschool (Brussel), naargelang ik ze vind.
Dat programma en betrokken pagina staat niet meer waar het origineel hoorde te staan.
http://elektronica.ehb.be/euterpe

http://www.provant.be/binaries/instructiefiche%20hoger%20lager_tcm7-42412.pdf
http://www.vub.ac.be/infovoor/onderzoekers/downloads/Ecodag09052008/AT.Euterpe-VUB-Ecoconstruct.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jul 28, 2010 9:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Shaka,

Mijn kwartje valt hier vermoedelijk met vertraging.

Als ik dit juist inschat, en vooral tussen de regels lees, heb jij helemaal geen behoefte aan een geluidsmeter, maar heb jij vooral last van een buur en hoopt een dossiertje te kunnen opbouwen waarmee je dit probleem kan aantonen en onderbouwen.

Maak je eigen leven eens eenvoudiger en zoek contact met de juiste dienst en persoon van de gemeente.
Beschrijf die exact MET JE EIGEN WOORDEN, wat er gebeurt en waaruit die hinder bestaat.
Die mensen weten wat mag en niet mag in functie van het APV (gemeentelijke reglementering), en kunnen je verder vertellen hoe dit eventueel kan en dient aangepakt te worden.

Het is volslagen onzinnig zelf even snel expert te worden. Wat jij doet is werk van een leek (zonder enige kennis en ervaring ter zake), mogelijk/waarschijnlijk inzake rapportering beïnvloed door jouw aversie als klager tegen deze hinder. Per definitie dient de gemeente kritisch te staan tegen dergelijke gang van zaken en zal alleen eigen nazicht vertrouwen.
Gebruik je eigen woorden en verhaal, en laat anderen hun deel van het werk doen.
Of jij hier nu 10.000 Euro aan een meetapparaat betaald of 50 Euro, je zal hier voor geen cent meer of minder gelijk door krijgen.
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
gast
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jul 28, 2011 7:02 pm    Onderwerp: Euterpe software Reageer met quote

De Euterpe software kan je downloaden van de website van SLM solutions:

Introductie: http://www.slmsolutions.be/Euterpe_versions.html

Direct link naar de zip-file: www.SLMsolutions.be/EuterpeFree.zip
Naar boven
verklikker
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Dec 18, 2011 3:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allen,

Ik ben leerkracht in het secundair onderwijs. Ik geef vooral een praktijkvak. Van mij mogen de leerlingen fluisteren, maar je kent dat misschien al wel. Na 5 minuten is dit niet meer fluisteren maar praten en nog eens 5 minuten later is dat luid praten.

Daarom had ik een idee om een soort dB meter te kopen en te verbinden met een rode verklikkerlamp. (of iets anders) Zodat het zou opvallen dat ze boven een bepaald niveau zitten en vanzelf dan terug stiller praten (zonder dat ik steeds opmerkingen moet maken). (dat ze dat effectief zouden doen is natuurlijk nog af te wachten)

Is dit te koop/ te maken voor een redelijke prijs. Ik wil hier zeker geen 100'en euro's aan uitgeven! Het moet dus ook niet exact exact zijn. Als het er wat dB naast zit, dat is op zich geen probleem lijkt me. Ik had zo'n 50 euro in gedachten.

Bedankt.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Dec 18, 2011 4:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk hier eens:

Ik denk dat die 50 Euro wel weinig zal zijn.
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=4296
Hier staan een berg gerelateerde links die we ooit uitgezocht hebben.

Zelfs als je een handige DHZ'er vind die gratis iets in elkaar knutselt op basis van de uitgang van een goedkope geluidsmeter zal je aan materiaal al gemakkelijk meer hebben.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Dec 18, 2011 5:49 pm    Onderwerp: Digibord geluidsmeter? Reageer met quote

Ik weet niet of je een digitaal schoolbord (digibord) gebruikt, maar daarvoor zijn er volgens mij wel dergelijke applicaties. Met een laptop en beamer zijn er uiteraard ook oplossingen denkbaar.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
verklikker
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Dec 18, 2011 6:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oké bedankt voor jullie antwoorden.

Wij hebben helaas geen digitaal bord en of laptop met beamer, maar ik hou dit zeker in mn achterhoofd voor als dit ooit komt! Superplan en dat kunnen al mn leerlingen direct zien dan! Bedankt daarvoor!

Ik heb gekeken in het andere topic en je hebt gelijk, mn 50 euro is wat te beperkt, maar om daar direct een smak geld tegenaan te smijten vind ik dan niet echt een optie.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.