Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

electronisch drumstel isoleren geluid
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
anja
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 14, 2008 11:52 pm    Onderwerp: electronisch drumstel isoleren geluid Reageer met quote

ik heb een electronisch drumkit (met gaasvellen) en woon op een appartement. Nu heb ik volgens eerdere adviezen een zgn zwevende vloer gemaakt, ( 2 lagen Agglomer met erop dikke mdf plaat , daarop vloerbedekking daarop drumkit)

En toch heeft mijn benedenbuurman er nog last van.....

Wat kan ik nu nog doen ?
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Di Apr 15, 2008 1:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

waar heeft hij last van?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Apr 15, 2008 8:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
waar heeft hij last van?


Goede vraag... Hoe speel je? Versterkt (misschien maken de luidsprekers contact met de vloer)? Is het niet zo dat voor een elektronische drumset er sowieso vrijwel geen trillingoverdracht (van een bassdrum) naar de vloer zijn?

Wil je hem eens vragen wat hij nu precies hoort? Bekkens of bassdum?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
anja
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 16, 2008 10:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hij heeft last van "getik" dat hoort hij door zijn plafond. Verder speel ik met koptelefoon. Hij hoort niet de bekkens en toms, maar alleen de basdrum.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2008 7:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anja,

Welke densiteit van Agglomer zijn die platen?
Hoe dik is die Agglomer? 2 lagen zegt niet veel aangezien dergelijke lagen kunnen starten van ettelijke mms tot behoorlijk dik.

Zit jij mee als drummer op dat zwevende vloertje?

Hoeveel mm zakt dat vloertje in? Vergelijk dikte schuim zonder iets op versus schuim met totale statische belasting mdf, drumkit en drummer.

Die inzakking (samenpersing schuim) zou best ca 2.5 a 3 mm moeten bedragen.
Ik vrees dat ten behoeve van de stabiliteit de stijfheid van dat schuim te hoog is.

Zelfs met een electronische drum heb je nog steeds die slaghamer.
Je zou moeten uitproberen wat de oorzaak is.
Is het die slaghamer, dan is dat zwevend vloertje niet goed.

Wat is trouwens die basisvloer zelf? Hout, .... hoe opgebouwd?
Als het luchtgeluid is wordt het uitgebreid en kostelijk, mijn buik vertelt mij dat er behoorlijk wat kans is dat het zwevend vloertje niet voldoet (te hoge massa-veer resonantie).

Smile En als ik er naast zit ben ik onschuldig, want mijn buik heeft het gezegd, ikke niet.

Probeer eens een en ander uit te proberen, en meet die inzakking van dat foam bij volledige statische belasting.

Een goede zwevende vloer kan problemen oplossen. Een slechte problemen veroorzaken.

Soms kan het helpen om de agglomer in stroken te snijden waardoor de bovenplaat niet meer 100% gesteund op volle agglomer platen maar strippen met spleten tussen. Je verdeelt dus de totale belasting over een kleinere oppervlakte Agglomer, wat per definitie een grotere inzakking (samenpersing foam) veroorzaakt en geluidstechnisch positief is.
Hierdoor krijgt de vloer meer matrasachtige neigingen. Mechanisch lijkt dat slechter (verminderde stabiliteit). Akoestisch wordt het beter.
Met 2.5 à 3 mm inzakking zit je rond de 10 Hz (zonder rekenen nu) = goed.

Noteer dat die lichte Agglomer van ca 80 kg/m3 geschikt is om beton chape topvloeren te dragen die 15 tot 20 x zwaarder zijn dan jouw MDF plaat. Jij voelt die MDF plaat (terecht) als zwaar aan. Akoestisch is dit echter een lichte plaat.

Vaak worden juist voor lichte bovenplaten als die MDF hogere densiteiten van Agglomer gebruikt, ter verbetering van de stabiliteit, maar slechter voor de ontkoppeling.

Dus: 2.5 à 3 mm doorzakking. Indien je dat hebt en het probleem is nog niet opgelost, ben ik niet meer thuis ...
Grapje: dat betekent dat luchtgeluid gaat meespelen en er dus bijkomende maatregelen nodig zijn (duurder dan dat vloertje)

Ik gebruik allemaal ruwe getallen nu.

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
anja
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Apr 20, 2008 12:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Eric,

Bedankt voor de uitgebreide info !

De agglomer is 3,5 cm dik, en daarvan liggen er twee op elkaar, dus 7 centimeter.
Hierop een MDF plaat van ca. 2,8 cm dik. Daarop vloerbedekking.

De basisvloer zelf is beton.

Datgene wat jij hier vermeld ga ik grondig nakijken en eventueel aanpassen ( dat van die stroken lijkt me een goed plan)

Ik zit inderdaad als drummer op het vloertje. En ik heb niet zo het idee dat het vloertje erg veel inzakt ( ga ik opmeten ) . Wellicht dat dat verholpen is, als ik die stroken ga maken ?

Hoe groot zouden de "spleten " tussen de stroken moeten zijn? Vloertje is 1.45 bij 1.45

Anja
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Apr 20, 2008 11:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anja,

Ik kom hierop terug morgen of zo om je te begeleiden.
Blijft mijn nieuwsgierigheid: wat is de densiteit van die platen?

Als jij met 70 mm haast geen doorzakking voelt heb ik het oppervlakkig gevoel dat dat hogere densiteiten zijn.
Een zéér wild gokje zonder gegevens: 120 kg/m3?
Toch belangrijk om een beetje gevoel te krijgen voor jouw vloertje.

De densiteit is het soortelijk gewicht per m3. (gewoonlijk zoiets als 60, 80, 120 enz)
En als dat niet op je rekening staat of in de juiste materiaalcode verwerkt zit:
Als je een stuk kan wegen (misschien heb je nog ergens een restje, of een stuk vanonder je vloer) en je geeft het gewicht en de juiste maat kunnen we dat eenvoudig berekenen.

Op een briefweger of goede keukenweegschaal kan je tamelijk nauwkeurig gewichten meten (te wegen stuk niet te klein maken om fout te minimaliseren). Normaal kan je dat foam mooi met een electrisch keukenmes snijden (als het remt beetje vet aan doen).

Eric
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
anja
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 21, 2008 1:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Eric,

even de gegevens opgezocht van het product dat ik heb:

Agglomer (Zwevende vloer)

Kleur: Bont, Dikte: 30 mm
Afmeting: 100 x 50 cm = 0,50 m2
Gewicht: 4,2 kg/m2, Niet zelfklevend

( hier staat dus gewicht per m2 en niet per m3????)

heb jij iets aan deze info ?
Ik heb dus twee van die platen op elkaar liggen , dus dat is dan 60 mm.

Ik wacht eerst jouw reactie af.

Alvast bedankt!

Groet Anja
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 21, 2008 2:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anja,

Dat is 140 kg/m3 (zelfs iets harder dan de 120 kg/m3 van mijn wilde gok).

Ik zou mijn oude documentatie moeten terugvinden voor juiste gegevens, maar dat is een densiteit waar je bij wijze van spreken een zwevende vloer van 15 cm beton op kwijt kan.
Ik kan mij voorstellen dat jij amper inzakking voelt.

Wie maakt een dergelijk voorstel?

Deze densiteit is echt gekozen in functie van de stabiliteit van je vloertje, ten kost van de akoestische werking (heb ik weer eens lief uitgedrukt).

Ken jij toevallig een link naar de site van je leverancier? Mr. Green Iedereen heeft sites nu.
Geef mij gewoon wat meer tijd. Je buur kan nog wel even wachten neem ik aan?

Warme groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 21, 2008 2:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

'k heb even gezocht en enorm véééééél geluk gehad. Die documentatie moet >> 15 jaar oud zijn, en ik had geen idee waar ik deze gelaten had.

Een 140 kg/m3 vraagt een belasting van +/- 1627 kg/m2 (drukspanning volgens oude metingen van het WTCB) voor een indrukking van 10%.
Nu is agglomer geen lineaire veer en heb jij bij 60 mm slechts een indrukking van 4,2 à 5% nodig hebt, maar die betonvloer van 15 cm was uit voorzichtigheid mijnentwege (zonder meetgegevens ter beschikking te hebben) nog een behoorlijke onderschatting.

Tssssssssss

Eric

PS: bijkomend vraagje(s):
Is dat 1 enkele MDF plaat van 18 mm (die dingen zijn toch smaller dan 1.45 m?).
Beschrijf die bovenplaat of samenstelling van bovenplaat eens juist?

Heb jij een link op het net naar je drumstel (gewichten en verdeling)?
.


Laatst aangepast door Eric Desart op Di Apr 22, 2008 12:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 22, 2008 11:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, en wat weeg je zelf?
Very Happy Very Happy
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 23, 2008 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anja,

Mijn vraagjes waren gemeend. Ik was eigenlijk een beetje aan het wachten.

Als je het niet doorhad: Bert heeft zo zijn eigen manier van praten.
Wat hij bedoelde is dat inderdaad de totale belasting helpt om dingen juist te ontwerpen. En de musicant maakt natuurlijk deel uit van de belasting van het vloertje.
Ik heb echter geen goed idee van zo'n drumstel.

Maar zo nauwkeurig hoeft een en ander niet te zijn.
Op dit ogenblik is de dynamische stijfheid van dat foam zo hoog (te hoog), dat 20 - 30 kg afwijking het echt niet zullen maken. Dit is geen juwelierswerk.

Groetjes
Eric

Smile Bert, kan je niet gewoon stellen waarom je dat vraagt? Niet iedereen heeft een Bert handleiding bij de hand. Wat voor jou een evidente vraag is in functie van akoustiek, klinkt daarom niet hetzelfde voor derden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 23, 2008 9:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, ik hoop inderdaad ook dat Anja er nog op terug komt. Het is een erg interessante discussie...

Ik zag dat je een -naar ik aanneem- op oprechte verbazing gebaseerde kreet / vraag in een eerdere posting hebt verwijderd? Wink Had niet gehoeven hoor... Ik was ook wel benieuwd Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Do Apr 24, 2008 9:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
anja
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 24, 2008 7:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Eric ( en Bert !)

Hier ben ik weer, paar dagen uit de lucht geweest.

De MDF plaat is 2,3 cm dik en bestaat uit één stuk van 1.45 bij 1.45 m
Deze heb ik bij een hout handel gehaald, en het was een nogal zwaar gevaarte, maar het exacte gewicht ervan weet ik helaas niet.... Ook weet ik niet exact het materiaal ervan, omdat dit volgens Akoestiekwinkel niet veel uitmaakte ( zeiden ze )

Bij de winkel waar ik de agglomer heb besteld, zeiden ze dat als de mdf ( of multipex ) plaat meer dan 18 mm dik is, dat het dan goed moest zijn.
De plaat die ik er op heb liggen, is dus dikker. Wat wil je nog meer weten over de plaat? En erboven op ligt vloerbedekking.

Zoals je al wel in de gaten hebt, heb ik van technische en bouwkundige constructies niet bar veel verstand..... Embarassed

Ik begrijp, dat ofwel de agglomer te dik is, ofwel de bovenplaat en het gewicht erop te laag ?? Maar ik kan er natuulijk geen betonnen laag bovenop storten (bij wijze van spreken dan he ) want anders stort straks het hele appartement in ?? Confused

Het electronisch drumstel ( merk Roland, TD 3) ik kan helaas geen foto posten, maar zo'n apparaat is niet al te zwaar. Ik schat zo'n 30 of 35 kilo ? Plus drum kruk erbij, nog enkele kilo's.

Ik zelf weeg 60 kilo dus dat zet ook niet echt aan natuurlijk Wink

Op onderstaande site zie je een idee van zo'n drumstel,
Maar bij mij zitten er andere pads op, namelijk gaasvellen. Verder heb ik een andere hihat, op standaard. Ruwe gok, alles bij elkaar gewicht 50 a 60 kilo ??


Beetje moderatorhulp Wink Foto van www.feedback.nl

De buren naast mij hebben nergens last van, en bovenburen heb ik niet.
Het probleem verplaatst zich dus echt via de basdrum door de vloer.

Ik wacht op je reactie,
groetjes Anja
Naar boven
Anja
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 24, 2008 7:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even een aanvulling,

zou je denken, dat als ik één laag agglomer weg haal, ( zodat er een laag ligt van 3 cm in plaats van het dubbele : 6 cm ) het dan zou veranderen? ( ivm de "inzakking")

Naar mijn idee ligt er dan maar een dunne laag isolatie onder ???


Ik heb destijds namelijk voor totale dikte van 6 cm gekozen ( in overleg met de Akoestiekwinkel ! ) om het zekere voor het onzekere te nemen, en ik ongestoord kon spelen zonder dat de buren iets zouden horen.

Groetjes Anja
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.