Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Gebruik Voltcraft sl-50 voor journalistiek onderzoek

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sascia
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 3:56 pm    Onderwerp: Gebruik Voltcraft sl-50 voor journalistiek onderzoek Reageer met quote

Beste forumbezoekers,

voor onze studie journalistiek doen wij een onderzoek naar risico's op gehoorbeschadigingen in situaties waar je het niet in verwacht: bij het draaiorgel, restaurant, station etc. Nu begreep ik dat een db(c) meter goed is voor 'harde' geluiden. Kan ik dan de gemeten geluiden met bovenstaande meter als betrouwbaar indiceren? Het gaat ons om een indicatie, bijv. 10 minuten bij het draaiorgel luisteren geeft gehoorschade want 110 decibel (ik noem maar iets). Klopt dit? Hebben jullie nog tips? Bedankt alvast voor jullie reactie.

groet Sascia
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 5:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Sascia,

Je moet in elk geval een meter hebben die dB(A)'s kan weergeven, dus een meter met een A-filter. Een c-weging is niet representatief voor geluidsniveaus in relatie tot gehoorschade.

De SL-50 kan dit niet, de iets duurdere modellen van dit merk wél!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sascia
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 6:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je snelle reactie. Helaas heb ik de meter al gekocht (omdat ie zo goedkoop was kon dit van het studentenbudget af)

kan ik deze meter dan helemaal niet gebruiken? Ook niet ter indicatie?

groet Sascia
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 6:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wegingscurves_A_en_C

(Heel) ruwweg worden de frequenties onder de 1000 Hz door het A-filter onderdrukt. Voor hoogfrequente geluiden zal het verschil tussen de A-weging en de C-weging dus gering zijn. Komen er laagfrequente componenten in voor dan meet je met de C-weging dus consequent te hoge niveaus. Ruilen die meter dus!

Algemeen wordt aangenomen dat een 8-uur belasting > 80 dB(A) schadelijk is.

8 uur = 480 minuten

Stel je meet X dB(A), dan geldt (4,8*10^10)/(10^(X/10)) voor de maximale belastingsduur (in minuten) voor het gemeten geluid (gesteld dat er geen andere significante belasting is binnen dezelfde 8 uur.

Voor 110 dB(A) dus een halve minuut!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sascia
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 9:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Alweer bedankt voor de uitgebreide info.

Ruilen wordt niet wat, qua verzendkosten. Maar voor ik evt. een nieuwe aanschaf is de SL-100 wel goed? Houdt "beleidskrommen A of C" in dat db(a) gemeten kan worden? Zie onderstaande specificaties. Of moet ik dan zelfs de SL-200 hebben. De 100 is budgettair wel het uiterste

groet Sascia

Meetbereik 30 tot 130 dB
Bereikskrommen A of C
Conform EN 60651 klasse 3
Digitale geluidsniveaumeter met twee bereiken van 30 tot 130 dB. De uitgebreide en professionele uitrusting van het apparaat is vrijwel onovertrefbaar in deze prijsklasse.

Uitvoering:
A/C-omschakeling van evaluatiekarakteristieken
Omschakelbare tijdevaluatie (snel/langzaam)
Opslagfunctie voor maximumwaarden.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 9:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sascia schreef:
Houdt "beleidskrommen A of C" in dat db(a) gemeten kan worden?

Daar mag je vanuit gaan. Deze meter, de SL-100 dus, kan het niveau in dB(A) meten. Maar waarom vraag je niet eens rond (technische opleidingen, milieudienst gemeente, grotere bedrijven) of je ergens een meter mag lenen? Het best en makkelijkst is een integrerende meter, die meet het (energetisch) gemiddelde niveau over een bepaalde periode en is daarmee nauwkeuriger en makkelijk af te lezen dan die goedkope meters met hun zenuwachtig springende getallen Wink!

Grappig, ik wist niet eens dat klasse 3 bestond...

Prosoundweb schreef:
(...)
Class 3 +/-1.5dB Intended for noise surveys
(...)
(Table showing permitted tolerances as defined by the IEC 60651 and ANSI S1.4-1983.)

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sascia
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 10:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik mag op mijn werk een meter lenen. Maar de waarde van die meter is rond de tienduizend euro. Daar durf ik niet mee rond te lopen, veel te bang dat er iets gebeurt. we hebben ook in ziekenhuizen en bij een audicien geïnformeerd, maar ook zij werken met dure meters en die willen ze niet eens uitlenen. De SL 100 is ongeveer 50 euro, wil ik het risico ook niet voor lopen, maar zou je die kunnen adviseren voor het doel dat wij beogen?

Alvast bedankt voor je advies!

Groet Sascia
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 10:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die SL 100 zal voldoen voor je doel.

Ik zelf ben gewoon verwend ben ik bang (meet met een B&K 2260 Observer) Wink

Bestaan er nog draagbare meters van > 7500 EURO Shocked?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 10:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens, ik hou me aanbevolen het artikel op dit forum te publiceren! Very Happy

Als dank daarvoor wil ik het artikel wel vooraf voor jullie doornemen op akoestische aspecten...

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sascia
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 15, 2008 11:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou die ik mocht lenen was uit het gulden-tijdperk ongeveer 17.000 gulden. Deze was echter zo groot dat ik niet 'stiekum' kon meten. De nieuwe is nog niet afgeschreven maar was duurder dan (omgerekend) de oude, dus dat durfde ik niet aan. Daarbij was de oude zo ingewikkeld dat ik bang was dat door mijn onhandigheid de meting alsnog fout gaat. Nu begint de tijd te dringen en heb ik net de sl 100 besteld. Hartelijk dank voor je tijd en advies!

groetjes Sascia
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.