Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Contactgeluid nieuwbouwwoning
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robert
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 21, 2008 9:36 pm    Onderwerp: Contactgeluid nieuwbouwwoning Reageer met quote

Goededag,

Ik woon sinds een jaar in een nieuwbouwwoning (dus 2007 opgeleverd) en de geluidsisolatie valt me zwaar tegen.
Het is een rijtjeshuis (bijde kanten dus buren) van slechts 4,5 meter breed. De muren zijn zogenaamde ankerloze spouwmuren.

Ik denk dat dit huis net zo gehorig is als het huis wat mijn ouders ooit kochten in 1980. Dat is toch niet normaal.

Mijn buren hebben allebei een houten/laminaatvloer en de buren lopen altijd op sokken om geen vuil in huis te krijgen. Het lopen veroorzaakt een irritant gebonk. Ik word er gek van. Ook andere geluiden zijn goed hoorbaar zoals de trap (kan ik verklaren want die zit aan de muur die aan mijn muur grenst), maar ook deuren, kasten etc.

Maar ook hard praten en soms tv-geluiden zijn soms hoorbaar. Ik ben zeer teleurgesteld want ik ben juist verhuisd vanwege geluidsoverlast. Ik wilde dit aankaarten bij de bouwer maar wil ook weer geen slapende honden wakker maken. Wat als dit echt een fout is, kan ik mijn huis dan nog wel ooit verkopen...

Wat denken jullie?

Gr,
Rober
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Nov 22, 2008 1:12 pm    Onderwerp: Re: Contactgeluid nieuwbouwwoning Reageer met quote

Robert schreef:
(...) Ik wilde dit aankaarten bij de bouwer maar wil ook weer geen slapende honden wakker maken. (...)


Ik zou het aankaarten bij de bouwer. Je hebt een nieuwbouwwoning met bouwgarantie etc. neem ik aan? Dan betaal je toch voor hulp en ondersteuning in dat soort situaties? Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? De eisen aan woningen staan in het Bouwbesluit, dus mocht iets écht niet voldoen dan moet de bouwer maatregelen nemen!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Nico
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 25, 2008 1:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een nieuwbouw huis zou dit niet mogen.
Ik zou nagaan of de huizen onder bouwgarantie zijn gebouwd.
De stichting Woningborg heeft eigen controleurs in dienst, de woningisolatie moet aan normen voldoen van de Bouwverordening.
Zij zijn deskundig en kunnen controlemetingen verrichten. Indien de isolatie onvoldoende is kunnen ze de aannemer gelasten de isolatie te verbeteren.
Ook zou ik bij de gemeente vragen wie de controleur is geweest voor uw woning en hem persoonlijk vragen of er een controlemeting is verricht en zoniet alsnog vragen om een meting. Ze hebben er vast wel een potje voor om dit te laten doen als ze het zelf niet kunnen.
De meting gaat als volgt : ze zetten in de ene woning een geluidsbron neer (maak heel veel lawaai) en meten dan wat er aan de andere kant door heen komt.
In het ergste geval kan je ook zelf een akoestisch adviesburo (bijv. Peutz in Zoetermeer) inschakelen voor een advies.
Naar boven
P & L
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Dec 08, 2008 10:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ons huis is ook in 2007 opgeleverd en de geluidisolatie valt ons ook erg tegen. Er valt volgens mij weinig aan te doen. Wat ik zo links en rechts een beetje gelezen heb ligt volgens het bouwbesluit de geluidsoverdracht bij 20 decibel wat overeenkomt met fluisterende mensen of het ruisen van de bomen.

Ik krijg echter wel sterk het idee dat een huis gebouwd met spouwmuren qua geluidsisolatie veel en veel beter is. Ik ben wel van plan om de aannemer binnenkort schriftelijk op de hoogte te stellen van onze ervaring van de geluidisolatie, maar denk dat dit verder weinig uithaalt.

Gelukkig is het in ons geval nog niet hinderlijk, maar kan me wel voorstellen dat het wel hinderlijk kan zijn of kan worden.

Ik heb ook sterk het idee dat er veel meer mensen met dit probleem zitten, maar misschien allemaal in het achterhoofd hebben dat ze het huis ooit gaan verkopen en dat deze negatieve reclame er niet bij willen hebben.

Ideeen om het e.e.a. aan te pakken of te beperken horen wij graag.
Naar boven
Tim
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Dec 10, 2008 11:30 pm    Onderwerp: geluidsoverlast Reageer met quote

Hallo,

Wij wonen sinds kort in een huis dat is gebouwd in 2002. De geluidsisolatie valt zwaar tegen. Vooral veel contactgeluid (voetstappen, gebonk op trap en veel badkamergeluid als kranen en de wc). Ook luchtgeluid is te horen (gepraat, tv en kasten die worden opengeschoven). Ook op de slaapkamer horen we geluiden die uit de woonkamer en badkamer van de buren komen.
In het huis zit een warmtewisselaar die met buizen door het hele huis loopt. Kan dit een oorzaak zijn van de geluidsoverlast?
En in hoeverre is een aannemer nog aan te spreken op deze gebreken? Zijn het eigenlijk wel gebreken? In mijn ogen wel, maar dat kan natuurlijk subjectief zijn.
Tot slot: wat kunnen we er aan doen? Is geluidsabsorptie in het eigen huis al een stap in de goede richting? En zou het helpen om op de slaapkamer kasten tegen de scheidingsmuur met de buren te plaatsen met daarachter isolerend materiaal?
Ik weet: veel vragen, maar ik hoop dat jullie een paar antwoorden hebben.

Groet,
Sjoerd
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Dec 11, 2008 7:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tim = Sjoerd? Wink

Zie de reactie van Nico hierboven. Zelf knutselen geeft alleen effect als je een goed beeld hebt van het ontstaan en het transmissiepad van het geluid. Zonder metingen of specifieke kennis dus nogal een 'trial and error' gebeuren!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Robert
Gast





BerichtGeplaatst: Za Dec 27, 2008 1:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Weet iemand de verklaring voor het contactgeluid van vloeren. De huizen hebben ieder hun eigen vloer maar delen wel de fundering. Geeft dat de geluiden dan door aan de andere huizen? Ik kan dit wel aankaarten maar als echt blijkt dat er een constructiefout is, kunnen ze er dan nog iets aan doen??? Zo niet, dan zit ik dadelijk met een onverkoopbaar huis omdat bekend is dat het gehorig is. In deze tijden mag je zowieso allang blij zijn als je je huis verkocht krijgt...
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Dec 27, 2008 10:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Robert schreef:
Weet iemand de verklaring voor het contactgeluid van vloeren.


De oorzaak is gebrekkige ontkoppeling, ergens in de verbinding... Zonder onderzoek verder moeilijk te zeggen... Sorry!


Robert schreef:
In deze tijden mag je sowieso allang blij zijn als je je huis verkocht krijgt...


Tijden veranderen, bovendien woon je er toch pas net? Dit soort doemdenken veroorzaakt crises Wink (heb zelf ook twee woningen momenteel, waarvan één appartement te koop...)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Pets



Sinds: 23-2-2009
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Ma Feb 23, 2009 11:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Robert schreef:
Weet iemand de verklaring voor het contactgeluid van vloeren.


De oorzaak is gebrekkige ontkoppeling, ergens in de verbinding... Zonder onderzoek verder moeilijk te zeggen... Sorry!

Met wat voor onderzoek kun je dit aantonen? Wij hebben een tussenwoning die in 2007 is opgeleverd. Deze is ook gebouwd met een ankerloze spouwmuur. Afgelopen week hebben wij de leverancier samen met de aannemer in huis gehad aangezien wij het belachelijk vinden wat voor geluiden wij van de buren horen! Ik heb het gevoel dat de leverancier (Calduran) ons niet serieus neemt. Misschien kan ik met zo'n onderzoek ons gelijk aantonen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di Feb 24, 2009 12:41 pm    Onderwerp: Nieuwbouw en bouwbesluit Reageer met quote

Beste mensen,

Het bouwbesluit stelt 'slechts' minimum eisen. Ook al voldoet een huis hier wel aan, dan is het niet uitgesloten dat je de buren kunt horen. Maar natuurlijk niet als de buren op sokken door het huis lopen en ook deuren van kasten zou je niet mogen horen.

Om te kunnen reclameren is het wel zinvol om meetresultaten te hebben. Met meting kan nog niet zomaar de oorzaak worden gevonden maar dat is een probleem van de aannemer/bouwer.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
gast
Gast





BerichtGeplaatst: Za Mrt 28, 2009 7:37 pm    Onderwerp: Re: geluidsoverlast Reageer met quote

Tim schreef:
Hallo,

Wij wonen sinds kort in een huis dat is gebouwd in 2002. De geluidsisolatie valt zwaar tegen. Vooral veel contactgeluid (voetstappen, gebonk op trap en veel badkamergeluid als kranen en de wc). Ook luchtgeluid is te horen (gepraat, tv en kasten die worden opengeschoven). Ook op de slaapkamer horen we geluiden die uit de woonkamer en badkamer van de buren komen.
In het huis zit een warmtewisselaar die met buizen door het hele huis loopt. Kan dit een oorzaak zijn van de geluidsoverlast?
En in hoeverre is een aannemer nog aan te spreken op deze gebreken? Zijn het eigenlijk wel gebreken? In mijn ogen wel, maar dat kan natuurlijk subjectief zijn.
Tot slot: wat kunnen we er aan doen? Is geluidsabsorptie in het eigen huis al een stap in de goede richting? En zou het helpen om op de slaapkamer kasten tegen de scheidingsmuur met de buren te plaatsen met daarachter isolerend materiaal?
Ik weet: veel vragen, maar ik hoop dat jullie een paar antwoorden hebben.

Groet,
Sjoerd
Naar boven
deskundige
Gast





BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2009 10:09 am    Onderwerp: Re: geluidsoverlast Reageer met quote

hallo allemaal het probleem is heel simpel
de vloeren zijn aan het einde niet dicht gemaakt met steen wol.
een kanaalplaat vloer werkt net als een trommel tik je op de enne kant
dan komt er geluid uit.
en de tussen spouw moet gevult zijn met steenwol en niet met glaswol.
herstel kosten ongeveer 10000,-

kosten meerwerk het goed werk verrichten tijdens de bouw 150,-

conclusie de woningen zijn 20000 minder waard(jammer)

jj de vries
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2009 11:05 am    Onderwerp: Re: geluidsoverlast Reageer met quote

deskundige schreef:

en de tussen spouw moet gevult zijn met steenwol en niet met glaswol.

jj de vries


Waarom?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Aug 25, 2009 12:53 pm    Onderwerp: Re: geluidsoverlast Reageer met quote

deskundige schreef:
hallo allemaal het probleem is heel simpel
de vloeren zijn aan het einde niet dicht gemaakt met steen wol.
een kanaalplaat vloer werkt net als een trommel tik je op de enne kant
dan komt er geluid uit.
en de tussen spouw moet gevult zijn met steenwol en niet met glaswol.
herstel kosten ongeveer 10000,-
jj de vries

jj,

beschrijf deze constructie eens beter a.u.b.
Het gaat over isolatie tussen woningen (contactgeluid en/of luchtgeluid) met ankeloze spouwmuur.
Bedoel je dat die vloerplaten met open kanalen los van elkaar maar tegenover elkaar liggen tussen de woningen. En dat die vloerplaten niet eindigen in de muur maar 100% doorheen de muur zitten van de individuele woningen?
Met de spouw bedoel jij de spouw, die zowel tussen muren, als de los van elkaar liggende kanaalvloerplaten liggen waarvan de openingen vrij uitkijken in deze spouw?
Ik probeer me deze constructie juist voor ogen te krijgen.

Bert's vraag: Waarom? was in feite geen vraag (waar Bert zelf het antwoord zeer goed op weet). Normaal zijn materialen als rotswol en glaswol uitwisselbaar. Dat deel van je advies klopt zeker niet.
Maar jij hebt wel constructietechnisch blijkbaar zicht op de zaak en zou graag hier iets meer over horen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
PeterAM
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 06, 2010 1:20 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast Reageer met quote

Tja, ook ik heb een jaar geleden een huis gekocht met de hoop wat meer rust te krijgen. Helaas heb ik soms de indruk dat mijn buren rechtstreeks op het beton wonen en ik een speld kan horen die bij hun op de vloer valt. Ik hoor geen stemmen, TV of muziek maar alles wat op de grond gebeurd hoor ik.
Toen ik de bouwer hiervan op de hoogte bracht reageerde die van HAHA het valt net buiten de bouwgarantie (wij zijn de 2de bewoners van deze woning) Andere mensen schijnen er minder last van te hebben maar wij zijn zowat de enige bewoners van het complex zonder kinderen. Als ik hier iets aan zou kunnen laten doen zou ik daar ook graag wat voor over hebben
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.