Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidshinder mechanische ventilatie buren
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter Frans
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2009 12:51 pm    Onderwerp: geluidshinder mechanische ventilatie buren Reageer met quote

Wij ervaren veel overlast van het geluid van de mechanische ventilatie van onze naaste buren (nieuwbouwwoning). Bestaan er geluidsnormen voor de mechanische ventilatie en dan met name voor het geluid naar buiten? Bij welke instantie kan ik mij het beste melden?[/b]
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2009 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er bestaan normen ten aanzien van het geluid van installaties van derden aan uw gevel. Informeer bij uw gemeente!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Vr Jan 16, 2009 4:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij nieuwbouw moet er ook worden voldaan aan het bouwbesluit. Een mechanische ventilatie van derden mag binnen in uw woning een zekere geluidsniveau niet overschrijden.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Peter Frans
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 3:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb al bij mijn gemeente voor de geluidsnormen geďnformeerd, maar die kunnen mij de informatie niet verstrekken. Zij stellen voor dat ik eerst een geluidsmeting doe, vervolgens leggen zij het voor aan hun geluidsdeskundige.
Zijn er ten aanzien van de geluidsnormen geen landelijke regels. Het kan toch niet zo zijn dat elke gemeente zijn eigen normen vast kan stellen.
De meeste overlast ervaren wij, wanneer we in de tuin buiten zitten, dus vooral zomers.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 5:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Peter Frans schreef:
Ik heb al bij mijn gemeente voor de geluidsnormen geďnformeerd, maar die kunnen mij de informatie niet verstrekken. Zij stellen voor dat ik eerst een geluidsmeting doe, vervolgens leggen zij het voor aan hun geluidsdeskundige.
Zijn er ten aanzien van de geluidsnormen geen landelijke regels. Het kan toch niet zo zijn dat elke gemeente zijn eigen normen vast kan stellen.
De meeste overlast ervaren wij, wanneer we in de tuin buiten zitten, dus vooral zomers.


Het lijkt erop dat de gemeente niet echt serieus met uw klacht omgaat. Hun geluidsdeskundige kan die meting toch uitvoeren? Ze kunnen u geen informatie over geluid geven, maar hebben wél een geluidsdeskundige? Bel deze man/vrouw dan even direct Wink

Het Bouwbesluit geeft (algemeen, dus landelijk) eisen voor het geluid van installaties van derden ín uw huis. Voor overlast van particulieren in uw tuin is er volgens mij geen regelgeving, behalve in lokale verordeningen. Veelal zijn deze redelijk algemeen in de zin van 'u mag geen overlast veroorzaken'. Of deze overlast ook is gekwantificeerd betwijfel ik...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
linda
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2009 1:22 am    Onderwerp: geluidshinder mechaniche ventilatie buren Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Bij nieuwbouw moet er ook worden voldaan aan het bouwbesluit. Een mechanische ventilatie van derden mag binnen in uw woning een zekere geluidsniveau niet overschrijden.

Hoe en waar is dit te vinden want ik heb hetzelfde probleem en kom hier niet verder.Wijkagent en gemeente willen niet meewerken en wijkbeheer is ook niet gelukt.Ik woon in een rijtjeswoning van 25 jaar oud.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2009 6:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda, klik hier voor het Bouwbesluit!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2009 9:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een woning van 25 jaar oud hoeft niet aan de eisen van het bouwbesluit te voldoen. Er waren toen misschien wel eisen in het besluit geluidwering woningen (de voorloper van het boeubesluit) maar daar heb je nu niets meer aan.

Als een woning wel zou moeten voldoen maar dat doen het niet, dan zijn de aannemer of het gemeentelijke toezicht op woningbouw aanspreekbaar.

Een milieudienst of de politie zullen dit in de regel niet oppakken.

Let wel: als de bron niet een andere woning is, dan is het mogelijk wel een zaak voor de milieudienst.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
linda
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mrt 31, 2009 11:46 pm    Onderwerp: geluidshinder mechanische ventilatie buren Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Een woning van 25 jaar oud hoeft niet aan de eisen van het bouwbesluit te voldoen. Er waren toen misschien wel eisen in het besluit geluidwering woningen (de voorloper van het boeubesluit) maar daar heb je nu niets meer aan.

Als een woning wel zou moeten voldoen maar dat doen het niet, dan zijn de aannemer of het gemeentelijke toezicht op woningbouw aanspreekbaar.

Een milieudienst of de politie zullen dit in de regel niet oppakken.

Let wel: als de bron niet een andere woning is, dan is het mogelijk wel een zaak voor de milieudienst.


Michiel ik wil weten over de hinder in huis.Want door de resonerende ventilatie systeem van de buren krijg ik zo'n lekkere bromtoon in huis.
Het hele verhaal van LF en Hertz etc.ken ik nu wel maar daar kan ik niets mee.Jij had het over geluid binnen.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2009 1:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuwe poging Wink, Linda...

Als jij en je buurman een huurwoning hebben en jij hebt last van zijn centrale afzuiging (en je weet zéker dat het die afzuiging is en geen aquariumpomp, modeltreinset of iets anders), dan zou de Technische Dienst van de woningbouwvereniging op zijn minst de afzuiging van je buurman kunnen vervangen, schoonmaken of inspecteren.

Als je een koopwoning hebt zul je toch met je buurman moeten overleggen of hij de installatie wil (laten) inspecteren. Heb je hem al eens gevraagd de afzuiging uit te zetten (stekker eruit!) en dan geluisterd in je eigen woning?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 14, 2009 9:17 pm    Onderwerp: Mechanische ventilatie systeem van de buren Reageer met quote

Peter Frans schreef:
Ik heb al bij mijn gemeente voor de geluidsnormen geďnformeerd, maar die kunnen mij de informatie niet verstrekken. Zij stellen voor dat ik eerst een geluidsmeting doe, vervolgens leggen zij het voor aan hun geluidsdeskundige.
Zijn er ten aanzien van de geluidsnormen geen landelijke regels. Het kan toch niet zo zijn dat elke gemeente zijn eigen normen vast kan stellen.
De meeste overlast ervaren wij, wanneer we in de tuin buiten zitten, dus vooral zomers.


Ik herken dit probleem van jullie, ben zelf al 1 1/2 jaar bezig met buren om het systeem aan te laten passen. Tussen de motor en de aan- en afvoerbuis zit een harde alu. buis. die moet vervangen worden door een flexbuis met isolatie materiaal van minimaal een 1 mtr. dan is het opgelost, maar als jou buren niet meewerken heb je een probleem.
Er zijn geluid metingen gedaan in de tuin en in mijn woning 40 db maar men (Bouwfonds) zegt alles is binnen de norm 30 db binnenshuis. Ga nu een rechtszaak beginnen tegen twee buren, omdat zij weigeren de juiste aanpassing uit te laten voeren. Een pluspunt! mijn woning hoor je niet meer buiten met velen buren die ook op mijn aanwijzing de aanpassing hebben laten doen.

Naar boven
kie
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jun 21, 2009 3:37 pm    Onderwerp: Re: Mechanische ventilatie systeem van de buren Reageer met quote

Ik herken ook dit probleem, ben zelf ook al enige tijd bezig met buren om een oplossing te vinden voor dit geluidsprobleem. Ik heb zowel binnen als buiten geluidsoverlast. In overleg is er een nieuwe motor geinstallleerd en zijn er rubbers geplaatst achter de behuizing die bevestigd zit aan de scheidingsmuur. Desondanks hoor ik nog steeds een donkere brom in mijn huis als de ventilator op z´n hoogste stand staat. Buiten in de tuin ervaar ik geluidsoverlast van de afvoerbuis die op het dak is geplaatst aan achterzijde van onze woning. Wie kan mij adviseren over bouwtechnische maatregelen die aan deze geluidsoverlast (zowel binnenshuis als buitenshuis) definitief een einde maakt?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jun 21, 2009 5:51 pm    Onderwerp: Re: Mechanische ventilatie systeem van de buren Reageer met quote

kie schreef:
Ik herken ook dit probleem, ben zelf ook al enige tijd bezig met buren om een oplossing te vinden voor dit geluidsprobleem. Ik heb zowel binnen als buiten geluidsoverlast. In overleg is er een nieuwe motor geinstallleerd en zijn er rubbers geplaatst achter de behuizing die bevestigd zit aan de scheidingsmuur. Desondanks hoor ik nog steeds een donkere brom in mijn huis als de ventilator op z´n hoogste stand staat. Buiten in de tuin ervaar ik geluidsoverlast van de afvoerbuis die op het dak is geplaatst aan achterzijde van onze woning. Wie kan mij adviseren over bouwtechnische maatregelen die aan deze geluidsoverlast (zowel binnenshuis als buitenshuis) definitief een einde maakt?


Lijkt dus geluid ín de leidingen te zijn, dat d.m.v. dempers (als eerder getoond in dit topic) grotendeels kan worden gereduceerd.

Overigens is het erg afhankelijk van het type rubbers en de plaatsing of een juiste contactgeluidisolatie is gerealiseerd. Heb je foto's?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Jun 24, 2009 7:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

heb hetzelfde probleem, diepe lage brom, de hele dag door als gevolg van de mechanische ventilatie van de buren. Buren geven aan ze de ventilatie nauwelijks (misschien wel niet) schoonmaken. Ik kan ze niet dwingen. Inmiddels de GGD ingeschakeld (hanteren de richtlijn laag frequentie geluid en kunnen een meting komen verrichten) omdat brom tot slappenloze nachten met alle problemen van dien leidt. Hebben geluidsniveau gemeten maar meter gaf nauwelijks uitslag. Zoek wanhopig naar een afdoende oplossing. Rubbers, filters, nieuwe motor, lagers vervangen, hele nieuwe stillere unit (hebben nu de CMFe)? denk er zelfs over de buren een onderhoudscontract voor het ding aan te bieden of om een caravan in de tuin neer te zetten en daar maar te slapen. Ellende is dat je afhankelijk bent van de behulpzaamheid van de buren...Heeft iemand ervaring met methoden om de unit stiller te maken (naast de methoden die al op dit forum zijn opgebracht), zijn er units die minder geluid produceren?
Naar boven
kie
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jul 05, 2009 7:35 pm    Onderwerp: Re: Mechanische ventilatie systeem van de buren Reageer met quote

Geluidforum schreef:
kie schreef:
Ik herken ook dit probleem, ben zelf ook al enige tijd bezig met buren om een oplossing te vinden voor dit geluidsprobleem. Ik heb zowel binnen als buiten geluidsoverlast. In overleg is er een nieuwe motor geinstallleerd en zijn er rubbers geplaatst achter de behuizing die bevestigd zit aan de scheidingsmuur. Desondanks hoor ik nog steeds een donkere brom in mijn huis als de ventilator op z´n hoogste stand staat. Buiten in de tuin ervaar ik geluidsoverlast van de afvoerbuis die op het dak is geplaatst aan achterzijde van onze woning. Wie kan mij adviseren over bouwtechnische maatregelen die aan deze geluidsoverlast (zowel binnenshuis als buitenshuis) definitief een einde maakt?


Lijkt dus geluid ín de leidingen te zijn, dat d.m.v. dempers (als eerder getoond in dit topic) grotendeels kan worden gereduceerd.

Overigens is het erg afhankelijk van het type rubbers en de plaatsing of een juiste contactgeluidisolatie is gerealiseerd. Heb je foto's?


Wat voor soort dempers bedoelt u en welke type rubbers werken het beste voor contactgeluidisolatie? Heeft u foto's of info over deze materialen?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.