Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluid bovenburen (plavuizen op ondervloer)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
markm
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2015 8:28 am    Onderwerp: Geluid bovenburen (plavuizen op ondervloer) Reageer met quote

Beste mensen,
Graag zou ik jullie advies willen.
Ik ben woonachtig in een appartement. Ik heb geregeld geluidsoverlast van mijn bovenburen (deze zijn na mij in het appartement komen wonen betreft een nieuwbouw appartement)
Het geluid betreft: voetstappen, kasten die dicht gaan, deuren die dichtgaan, dingen die vallen en dingen die verplaatst worden.
Ik heb aan meerdere bewoners in het pand gevraagd of ze weleens geluid horen van hun bovenburen, maar schijnbaar ben ik de enige.
Ben al een keer naar boven gegaan met de vraag of ze op hakken lopen binnenshuis. dit was dus niet zo.
Ik zag wel dat ze plavuizen hebben liggen in de gang ( de rest van de woning heb ik geen idee zo ver kon ik niet kijken) Dit heb ik ook aangekaart bij ze, maar dit werd gelijk afgedaan met het feit dat er een goede ondervloer onder ligt.
Ik heb gekeken in het huishoudelijkregelement, hierin staat wel vermeld dat plavuizen zijn toegestaan, mits er een goede ondervloer aanwezig is.

Mijn vraag is , is dit gebruikelijk dat er in een appartementencomplex plavuizen mogen worden toegepast? Moet er bij plavuizen een aparte constructie worden toegepast?
Naar mijn idee zijn plavuizen in tegenstelling tot laminaat (dat los ligt van de muren) een vaste constructie met de muren waarbij geluid en trillingen dus worden doorgegeven de muren in en zodoende geluidsoverlast geven. correct me if im wrong.

Graag hoor ik jullie advies.
Alvast bedankt voor de moeite.

Grt Mark
Naar boven
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2015 10:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik heb gekeken in het huishoudelijkregelement, hierin staat wel vermeld dat plavuizen zijn toegestaan, mits er een goede ondervloer aanwezig is.

Wat staat er precies in het reglement van de Vereniging van Eigenaren (VvE)?
Je zou de VvE kunnen inschakelen of er een juiste ondervloer is gebruikt.
Hoe oud zijn de appartementen?
Zie voor meer info appartementeneigenaar.nl/vve/overlast/een-stille-vloer-minder-overlast + platformwoonoverlast.nl/vve.

*Edit* aanvulling appartementeneigenaar.nl/vve/juridisch/overlast-door-harde-vloerbedekking.


Laatst aangepast door Linda op Ma Jul 06, 2015 11:23 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2015 10:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Bedankt voor je reactie.

In het regelement staat dat het is toegestaan mits een goedgekeurde ondervloer toegepast word.
Echter is in mijn ogen de ondervloer van ondergeschikt belang.
Plavuizen worden ingevoegd en deze voegvulling is hard, waardoor vloer en wanden met elkaar verbonden worden en 1 geheel gaan vormen. Geluid en trillingen wat op de plavuizen word gemaakt worden hierdoor doorgegeven aan de wanden, met al het gevolg vandien.
Dit is ook de reden dat je iemand 10 verdiepingen boven je in de andere hoek van het complex hoort boren. het complex is een betonnen karkaas wat het geluid zal dragen.

Dus of je de ondervloer nu 5 cm of 50 cm zal maken, dat zal weinig verschil maken in overlast denk ik.
Of is mijn theorie niet juist?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2015 11:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Hoi Bedankt voor je reactie.

In het regelement staat dat het is toegestaan mits een goedgekeurde ondervloer toegepast word.
Echter is in mijn ogen de ondervloer van ondergeschikt belang.
Plavuizen worden ingevoegd en deze voegvulling is hard, waardoor vloer en wanden met elkaar verbonden worden en 1 geheel gaan vormen. Geluid en trillingen wat op de plavuizen word gemaakt worden hierdoor doorgegeven aan de wanden, met al het gevolg vandien.
Dit is ook de reden dat je iemand 10 verdiepingen boven je in de andere hoek van het complex hoort boren. het complex is een betonnen karkaas wat het geluid zal dragen.

Dus of je de ondervloer nu 5 cm of 50 cm zal maken, dat zal weinig verschil maken in overlast denk ik.
Of is mijn theorie niet juist?


Grotendeels juist in de zin dat een ondervloer in een betonnen gebouw (te) weinig oplevert als de dekvloer (in dat geval plavuizen (lelijk!)) de wanden raakt.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
markm
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2015 12:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Linda,

Het complex is ca. 8 jaar oud.
Naar boven
Andere Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2015 9:56 pm    Onderwerp: Re: Geluid bovenburen (plavuizen op ondervloer) Reageer met quote

markm schreef:
Ik heb gekeken in het huishoudelijkregelement, hierin staat wel vermeld dat plavuizen zijn toegestaan, mits er een goede ondervloer aanwezig is.
Staat er een definitie wat met een "goede" ondervloer wordt bedoelt?

Voor een modelreglement, zie ook de links in dit topic http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1817
Naar boven
markm
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jul 07, 2015 7:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Er staat in het reglement dat de ondervloer moet voldoen aan bepaalde NEN normen. (weet zo 123 niet uit het hoofd welke het zijn , maar ze staan erbij)

Maar nogmaals, in mijn ogen is een ondervloer (ook een goede) van ondergeschikt belang aangezien je plavuizen gaat invoegen en dit gebeurd met een materiaal dat uithard en zodoende de vloer met de muren word verbonden.
Op die manier gaat het 1 geheel woren wat geluid kan dragen, zodat het net als bij het boren van gaten in een muur, door heel het complex hoorbaar is. en hoe dichter je bij de bron zit hoe meer overlast er van is.

Tenzij gewerkt word met voegen van kit langs de muren, zodat het kan dempen. Maar ik kan me niet voorstellen dat de naden langs muren met een ander materiaal worden gevuld dan tussen de tegels onderling.
Naar boven
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2015 1:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Er staat in het reglement dat de ondervloer moet voldoen aan bepaalde NEN normen.

Dat zal NEN 5077 zijn.
Dit probleem zal je moeten aankaarten bij de VvE want die moeten onderzoek laten doen.
Zie ook PDF over de eisen en praktijk van harde vloerbedekking in appartementen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
markm
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2015 10:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt inderdaad NEN norm 5077. ik heb inmiddels het huishoudelijkreglement erbij gepakt en daar staat het volgende in:

Artikel 22 geluidsoverlast

3. Het leggen van harde vloerbedekking zoals parket, laminaat, tegel, kurk, marmer en alle andere soorten harde vloerbedekking is toegestaan op voorwaarde dat daarbij van een goede contactgeluidsisolatie sprake is (NEN-norm 0170 of 5077). In appartementen met onderbewoning moet bovendien, met uitzondering van de sanitaire ruimten, voor het leggen van de harde vloerbedekking, een degelijke isolerende constructie worden aangebracht, waardoor de constructie als geheel een contactgeluidsisolatie van tenminste 10 db waarborgt.

4. Het bestuur van de vereniging is bevoegd, na het ontvangen van schriftelijke klachten, in het betreffende appartement metingen te laten uitvoeren voor het vaststellen van de contactgeluidsisolatie. Indien de klacht gegrond is, worden de kosten van het onderzoek verhaald op de eigenaar of gebruiker van het appartement waarin de desbetreffende vloerbedekking is aangebracht, terwijl deze tevens door het bestuur word gesommeerd de klacht binnen een gestelde termijn te verhelpen.


Ik heb het probleem aangekaart bij de vve en het komt er een beetje opneer dat de vve zich er niet mee wilt gaan bemoeien.

hun reactie is:

Zowel in de Splitsingsakte als het Huishoudelijk regelement is iets vastgelegd/geregeld over het aanbrengen van een harde vloer in een appartement.


Voor de splitsingsakte (zie bijlage) is dit artikel 17 lid 5
Voor het Huishoudelijk reglement zie bijlage is dit artikel 22 lid 3, 4, 5 en 6

Een harde vloer in een appartementen toestaan is gebeurt omdat relatief veel eigenaars een laminaat vloer wensten te laten leggen.
Daarvoor zijn een aantal voorwaarden in de "Akte van splitsing" opgenomen m.b.t de geluidsisolatie onder de vloer. Hoe de constructie van de vloer bij je bovenburen is uitgevoerd dat weet ik niet omdat het bestuur geen toezicht houdt op de privé gedeelten in het complex. Uitgangspunt is en blijft dat elke eigenaar bekend is met de regels in de akte van splitsing en het Huishoudelijk reglement en zich er ook aan houdt.

In de tweede algemene vergadering op 27 oktober 2009 is ons Huishoudelijk reglement vastgesteld, hierna is het twee keer gewijzigd respectievelijk op 2 november 2010 en op 21 mei 2013. De wijzigingen hadden overigens geen gevolgen voor de voorwaarden tot het mogen aanbrengen van een harde vloer in de appartementen.

Mede gelet op het feit dat het moeilijk aantoonbaar zal zijn of de vloer wel of niet volgens de voorwaarden is aangelegd verwacht ik niet dat het bestuur in deze kwestie veel voor je kan betekenen. Het beste is het m.i. om er in goed overleg met je bovenburen proberen uit te komen, zodat ze niet met harde schoenen en/of hoge hakken door het huis lopen. Het lijken mij twee meegaande mensen die open staan voor een redelijk verzoek. Maar goed, je moet m.b.t. je probleem de voornoemde artikelen in akte van splitsing en het Huishoudelijk reglement er maar eens op door lezen. Ik heb ze hierbij gevoegd. Je moet er wel rekening mee houden dat de voorwaarden in de akte boven die in het Huishoudelijk reglement gaan. Het wijzigen van de splitsingsakte is nagenoeg een onmogelijke en een zeer kostbare zaak.

Sterkte en succes er mee
Naar boven
markm
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2015 1:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb in de tussentijd ook nog even gekeken in de splitsingsakte wat de vve noemt bij het door hun aangehaalde artikel 17 lid 5.
Hierin staat letterlijk:
De vloerbedekkkking van de prive gedeelten dient van een zodanige stelling te zijn dat contactgeluiden zo veel mogelijk worden tegengegaan. Met name is het niet toegestaan om in andere dan sanitaire ruimten en keukens harde vloeren aan te brengen, tenzij dit geschied in overeenstemming met het hierna in dit lid bepaalde. Onder harde vloeren wordt onder meer verstaan: natuursteen, gebakken steen, plavuizen, tegels, parket, laminaat, kurkvloeren, plaatmateriaal, vinyl, linoleum, marmoleum. Wanneer wel een harde vloer gewenst is, dient deze ZWEVEND aangelegd te worden. tevens dient er een geluidsisolerende ondervloer aangebract te worden, die ook zwevend gelegd moet worden en die voldiet aan een geluidsisolerende waarde van ico 10 decibel. Er mag in de vloer en ondervloer/isolatie niet gespijkerd, geschroefd, geniet of geboord worden. Bij huishoudelijk reglement kunnen gemelde voorschriften gewijzigd worden.

Dus m.a.w. mijn theorie zoals ik begon in mijn topic is dus juist. de vloer mag geen geheel gaan worden met de muren, er mag dus geen voegvulling worden gebruikt die uithard tussen plavuizen en muren.

Klopt dit of zit ik er naast?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2015 1:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Mede gelet op het feit dat het moeilijk aantoonbaar zal zijn of de vloer wel of niet volgens de voorwaarden is aangelegd verwacht ik niet dat het bestuur in deze kwestie veel voor je kan betekenen.

Ze zouden toch een expert kunnen laten kijken. Het lijkt me erg makkelijk van het VVE bestuur bij voorbaat niet huis te geven.

Je stelling is correct, echter is juist het 'mechanisch vrij zijn / ontkoppeld zijn' van de vloer ten opzichte van de muren, niet in de reglement-tekst opgenomen. Lijkt me een omissie. Weet niet of andere VVE's dit wél opnemen overigens.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Jul 08, 2015 2:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
markm
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2015 2:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Het is inderdaad niet in het huishoudelijk reglement opgenomen, maar ook de splitsingsakte is gewoon van toepassing is.

de vve zegt namelijk ook: Uitgangspunt is en blijft dat elke eigenaar bekend is met de regels in de akte van splitsing en het Huishoudelijk reglement en zich er ook aan houdt.

dus volgens mij kan de vve gewoon een visuele inspectie doen om het probleem vast te stellen.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2015 2:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat staat er letterlijk in de splitsingsakte dan? Toch ook niets over contactloos (moeten) zijn van harde vloeren naar wanden?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
markm
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2015 2:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zie het bericht boven jou eerste reactie.
Dat is wat er letterlijk staat.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jul 08, 2015 3:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

'Zwevend' is voor iemand die er wat vanaf weet redelijk alles omvattend. Voor leken is dit allemaal niet evident. Je buren zullen zeer wel mogelijk te goeder trouw de lelijke plavuizen in de hal hebben gelegd op een willekeurig ondervloertje van een bouwmarkt. Jij hebt er helaas niets aan.

Misschien eens met ze gaan praten?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.