Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Vuvuzela, de luidruchtige stadion-toeter uit Zuid-Afrika!
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2009 7:45 pm    Onderwerp: Vuvuzela, de luidruchtige stadion-toeter uit Zuid-Afrika! Reageer met quote

(bron: AD.nl)

Quote:
Vergeet het brulshirt, vergeet de oranje helm en maak plaats voor de vuvuzela, de luidruchtige stadion-toeter uit Zuid-Afrika.

De vuvuzela is al jaren een populaire lawaaimaker in de Zuid-Afrikaanse stadions. De hoorn, meestal rond een meter lang, produceert een geluid dat het midden houdt tussen een scheepshoorn en een olifantengetoeter.

Niet iedereen is er even blij mee. Er gaan stemmen op om de vuvuzela te bannen uit de stadions tijdens het WK in Zuid-Afrika in 2010. Inmiddels zijn de eerste vuvuzlea's al in Nederland gesignaleerd.


Filmpje mét geluid via de site van het AD (zie linkje onder 'bron')![/quote]
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 26, 2010 4:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gevaar voor doofheid bij deze toeters!

Tevens een mooi nieuw woord geleerd (in het betreffende artikel): Oorbehoedsmiddelen Laughing
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 07, 2010 11:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Artikel in Belgisch Nieuwsblad
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 10, 2010 4:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

FIFA verbiedt (te lange) vuvuzuelas
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jun 10, 2010 10:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dan mag je waarschijnlijk ook niet met een alpenhoorn binnen.
Twisted Evil Je mag niets meer tegenwoordig.
http://www.annevanhoek.nl/annevanhoek.nl/wp-content/uploads/2008/04/alpenhoorn-blazers.jpg

De stemming en de lengte van de hoorn gaan hand in hand, net als bij elke andere hoorn. Meer dan drie meter is ie in elk geval.
  • De stemming in As 3 meter
  • De stemming in Fis is 3,40 meter lang (standaardmaat/stemming in Zwitserland)
  • De stemming in F is 3,60 meter lang
  • De stemming in E is 3,90 meter lang
  • De stemming in Es is 4.05 meter lang = grondtoon ca 38.9 Hz
Razz Grappig:
En als je nu denk dat dit alleen voor volksfestivalachtige dingen is: best een sexy meid ->
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Bardentreffen_2009_2169.jpg
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 14, 2010 3:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://weblogs.nos.nl/presentatoren/2010/06/12/wat-u-niet-ziet-op-tv-de-vuvuzela

Quote:
(...) En terecht, want het lijkt wel alsof de voetbalwedstrijden gespeeld worden in een gigantisch wespennest. Het is net als met een druppelende kraan, als je er eenmaal op gaat letten, wordt het nog irritanter. Voldoende reden om bij ons op de nieuwsredactie het een en ander uit te zoeken.

Verslaggever Marieke de Vries en ik gingen op speurtocht binnen dit gebouw. Want zo’n monotoon geluid zou je toch kunnen filteren? Het klinkt als een en dezelfde toon, en als je die frequentie eruit haalt, is het probleem opgelost, toch? Zo simpel blijkt het niet te zijn. Een geluidsman van het Journaal vertelt ons dat de vuvuzela maar liefst 7 frequenties heeft.

Bij de VRT klinkt de toeter toch een stuk zachter. Even bellen met de Vlamingen wat ze daar anders doen. Hij legt uit dat het geluid vanuit het stadion in twee sporen binnenkomt, een met de commentaarstem en een met general noise, oftewel het stadiongeluid. De Belgische commentaarstem heeft dezelfde microfoon als die van de NOS; eentje die je tegen je lippen aanhoudt, waardoor het overige geluid een stuk zachter is. De VRT kiest ervoor om het general noise uit het stadion vrijwel weg te draaien, en alleen het stadiongeluid dat via de commentator doorkomt te laten horen.

Even praten met NOS-geluidsman Pieter die bij de wedstrijd Argentinie-Nigeria achter de knoppen zit. Hij probeert voortdurend een balans te vinden tussen de twee binnenkomende geluidssporen.

Studio Sport hecht er aan dat je ook de sfeer in het stadion meekrijgt, dat je de fluitsignalen van de scheidsrechter hoort bijvoorbeeld. En het geluid van de bal (tegen een paal) of het commentaar van de coach tegen de spelers. Bij de VRT (en BBC) hoor je dat inderdaad minder. Het blijkt dus een kwestie van smaak te zijn. NOS-directeur Jan de Jong zei tegen verslaggever Marieke de Vries: ‘Ik denk dat we er aan gaan wennen’…

Dit om even de verschillen tussen VRT en NOS toe te lichten Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 14, 2010 5:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het inderdaad ook gevolgd.

Dit geluid is gewoon irritant en betekeningsloos. Dat mensen beginnen roepen, zingen, scanderen, of lawaai maken bij specifieke spannende gebeurtenissen is nog te snappen en een uiting van emoties bij iets waar ze in op gaan.
In feite als er dan echt wat gebeurd proberen anderen boven dat getoeter uit te geraken.

Dit is echter een constant lawaai dat evengoed doorgaat op dode momenten. Het is lawaai om het lawaai. Gewoon: we hebben onze toeter betaald en die is een doel op zich. We kunnen hier ongestraft lawaai maken, we hebben er voor betaald (die toeter) dus lawaai zal er zijn. Aaaah, tiens, er blijkt ook nog voetbal gespeeld te worden.
De vergelijking met het geluid van een bijenkorf of wespennest dat onophoudelijk doorgaat (maar zeker ter plaatse enorm versterkt) is zeer treffend (heeft echt een vergelijkbaar spectrum of type van geluid, tenminste zoals het op TV doorkomt).
Ik denk dat daar tussen zitten, in functie van geluidsniveau, een uitputtende verschrikking moet zijn.


Laatst aangepast door Eric Desart op Ma Jun 14, 2010 8:22 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Jun 14, 2010 5:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar het bevordert wel de volksgezondheid (mits de toeteraars en luisteraars oordoppen dragen) en is dus goed voor de bezuinigingen.
De kleine hier heeft ook zo'n ding, en een hele wedstrijd toeteren is schat ik net zo vermoeiend als 20 kilometer joggen.
Zo zie je maar weer: elk nadeel heb z'n voordeel.

Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 14, 2010 5:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:

De kleine hier heeft ook zo'n ding, en een hele wedstrijd toeteren is schat ik net zo vermoeiend als 20 kilometer joggen.
Zo zie je maar weer: elk nadeel heb z'n voordeel.
Very Happy

Yep, als de kleine dat 90' volhoudt in jouw buurt, kan hij maar beter in de startblokken gaan staan, niet?
Nu is dat zeker goed want dan doe je beiden aan hardlopen.
Of is jouw gehoor als muzikant ( Twisted Evil uitgaande dat het muziek is dat jij speelt) al zodanig dat je het toch maar beperkt hoort?
Beethoven zou op latere leeftijd ook geen last van "de kleine" gehad hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jun 15, 2010 12:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, ik zit hier ook alleen maar hoog van de toren te blazen omdat ik thuis niks te vertellen heb, Eric.
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jun 18, 2010 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Duits artikeltje met voorbeelden, van iemand die met wat software het geluid van de Vuvuzela op TV heeft weggefilterd!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jul 03, 2010 8:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier wat meetgegevens voor gevonden. Moet die nog verwerken.
Ruwweg kom ik op een schijnbaar vermogen van ca 125 dB. Zou dB(A) zijn, maar moet dit nog verder checken.
Met "schijnbaar vermogen" bedoel ik het vermogen berekend in/uit de as van zo'n vuvuzela van op 2 m afstand. Dus reëel vermogen ligt lager (directionaliteit).

Hoe dan ook deze ganse zaak is krankzinnig in deze dat het gemiddeld niveau voor bezoekers over een totale match 100.5 LAeq is (is mij nog niet duidelijk of de pauze hier wel of niet inzit).
Gemiddelde peak niveaus (geen max. niveaus) van 140.4 dB(C).

En voor en na match audiologische tests wijzen op een duidelijke (tijdelijke?) achteruitgang bij het gehoor.

Meer details en links volgen (paar dagen).

De reden dat de grote baas van FIFA dit niet totaal wil verbieden is omdat het zogenaamd tot de Afrikaanse cultuur behoort en de wereldkampioenschappen nu eenmaal daar zijn.
Vertaalt betekent dit: Geld en opbrengst overschrijdt alle andere belangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jul 03, 2010 8:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke info Eric! Waar heb je die gegevens vandaan, als ik vragen mag?

Of is dat geheim Wink?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jul 03, 2010 9:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Meer details en links volgen (paar dagen).

Twisted Evil Ongeduldige pier ...... (Antwerpse uitdrukking?)

Ik heb hier een chaotische bende links (heel en half dubbel en verwijzing naar dingen waar ik de originelen nog van zoek). Jij kent mij. Moet dingen wat op een rijtje krijgen, en je krijgt alles mooi op een schoteltje.
Wink Je kent mij niet als iemand die niet mooi referenties en bronnen respecteert hé. Daarom zeg ik het zelf op voorhand.
Ik was aan het rekenen in Excel, maar een aantal dingen kloppen nog niet (dus even verder zoeken voor verduidelijking).
Laat mij gewoon even verder genieten met wat rustig zoek en speelwerk.
.


Laatst aangepast door Eric Desart op Za Jul 03, 2010 9:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jul 03, 2010 9:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Succes Eric (en neem vooral de tijd)...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.