Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Hoe storend kunnen bus geluiden zijn?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Evelien
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 12, 2006 10:58 am    Onderwerp: Hoe storend kunnen bus geluiden zijn? Reageer met quote

Wij zijn van plan om een hoekhuis te kopen dat ons sprookjeshuis is, ware het niet dat er 15 m verderop een brede weg is waar redelijk veel busverkeer is. Circa om de 5 minuten een bus. Het is een doorgaande weg. De bussen zijn dus al aan het rijden als ze voorbij komen. Toch vinden wij het moeilijk om in te schatten hoe storend de motorgeluiden zullen zijn. Heeft iemand daar ideeen over?

Mvg Evelien[/b]
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jul 15, 2006 1:36 pm    Onderwerp: Re: Hoe storend kunnen bus geluiden zijn? Reageer met quote

Evelien schreef:
Wij zijn van plan om een hoekhuis te kopen dat ons sprookjeshuis is, ware het niet dat er 15 m verderop een brede weg is waar redelijk veel busverkeer is. Circa om de 5 minuten een bus. Het is een doorgaande weg. De bussen zijn dus al aan het rijden als ze voorbij komen. Toch vinden wij het moeilijk om in te schatten hoe storend de motorgeluiden zullen zijn. Heeft iemand daar ideeen over?


Dat zou zelfs doorgerekend kunnen worden.
Kan je je geen beeld vormen door daar zelf te staan?

Hou er rekening mee dat eventueel verhoogde isolatie van de belaste plaatsen steeds mogelijk blijft. Vermoedelijk zijn ramen, mogelijk deuren, en ventilatie bepalende schakels (betekent wel bijkomend investeren indien nodig).

Als de aankoop van de woning hier afhankelijk van gemaakt wordt, en je komt er zelf niet uit, lijkt mij het bezoek van en/of gesprek met een gerelateerd studiebureel aangewezen.

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 15, 2006 10:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Moet de gemeente dat niet doorrekenen aan de hand van verkeerstellingen?
Anders verplichten ze jullie wel om dat te laten doen, vermoed ik.
Maar als je verkeerstellingen hebt kun je dat vrij makkelijk uitrekenen.
Anders doet Eric dat wel even (of ik).
Very Happy
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 24, 2006 10:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Aardig aangeboden (ook voor Eric), Bert!

Bij verkoop van een bestaande woning (zonder verbouwplannen o.i.d.) worden toch geen nieuwe zaken t.a.v. geluid gevraagd. Het gaat volgens mij vooral om het geluid dat de topic-starter denkt te gaan 'ervaren'...

Erg moeilijk objectief in te schatten dus.

Ik woon zelf langs een busbaan. De oude bussen (die, doordat de Phileas zo slecht presteerde Wink) nogal lang langsreden 'ervaar' ik als minder hinderlijk dan het hoogfrequentere geluid van de nieuwe. Ik neem me voor het verschil van een passage tussen een nieuwe en een oude bus eens te gaan meten. Verder heeft de gemeente de oversteekplaatsen als ware het spoorwegovergangen met bellen beveiligd Confused. Ook erg leuk!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Laurens
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 06, 2009 10:08 am    Onderwerp: Busherrie Reageer met quote

Je spreekt over jullie sprookjeshuis. Maar is het dat wel als je langs een drukke weg en bulderende bussen woont? Bussen en veel ander (vracht)verkeer lijkt me niet echt sprookjesachtig.
Wij wonen langs een stadstraat met veel doorgaand verkeer en een busroute. Ook 15 meter er vandaan en een halte voor de deur. Als bussen gewoon langs je huis rijden, maken ze niet meer lawaai dan een vrachtauto. Ze kunnen wel trillingen veroorzaken, maar die worden in de 15 meter redleijk door de bodem geabsorbeerd. Bij ons stoppen en trekken de bussen op. Dat is uitermate hinderlijk. Zo"n buschaufeur trapt het gaspedaal van de automatische versnellng altijd diep in en de bus buldert ervandoor. Geluidsoverlast is subjectief. Maar ik denk dat een voorbijridende bus te verkiezen is boven een optrekkende.
Naar boven
lersch



Sinds: 4-10-2015
Berichten: 59
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2015 8:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een bus die een constante snelheid rijdt maakt inderdaad veel minder lawaai dan een optrekkende bus.
De buschauffeur zal inderdaad het gas vol intrappen. Een bus heeft een automaat. De chauffeur kan dus niet hoog in de toeren doortrekken.

Vrchtwagens maken beduidend meer lawaai dan stadsbussen.

Vrachtwagens hebben ook een veel groter gewicht doorgaans en zijn vaak handgeschakeld, waardoor de chauffeur, zeker in de lagere versnellingen, nog wel eens flink wil doortrekken in de hogere toeren, wat natuurlijk meer herrie oplevert.

Bij mij voor het huis rijden ook stadsbussen. Het geluid vind ik zeker niet hinderlijk. Het is wel iets van 100 meter van mijn huis. Dit zonder enige obstakel om het geluid tegen te houden.

Ik zou me eerder zorgen maken om andere motorvoertuigen of bijvoorbeeld aangepaste scooters.

Deze kunnen veel meer herrie veroorzaken. Soms komen er scooters voorbij die op grote afstand nog steeds hoorbaar zijn. Ook bepaalde motorfietsen en autos kunnen een aangepaste uitlaat hebben, waardoor het lawaai niet te harden is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.