Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidbelasting op woning

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JackRnl
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Aug 07, 2009 10:42 am    Onderwerp: geluidbelasting op woning Reageer met quote

Ik woon ca 10 m van de enige spooruitgang van het Chemelotterrein in Geleen.

A) Chemelot heeft in een worst-case scenario berekend dat er een bronvermogen van 122 db(A) is bij 100 km. Provincie stelt dat de maximale rijsnelheid slechts 25 km/u mag bedragen. het hoogste piekgeluid op de gevels van woningen bedraagt in bovengenoemde situatie (MIJ is niet duidelijk of dat bij 100 km/u danwel 25 km/u is !) 65.5 db(A).
Mijn vraag (a1) dienaangaande is : wanneer er een bronvermogen van 1222 db(A) is, is dit dan op 10 m afstand afgenomen tot 65.5 db(A) ?

B) Provincie gedoogt "tijdelijk" (zonder voorwaarden, zonder verplichting tot verbetering, zonder tijdlimiet) een overschrijding van de geluidnormen zodanig dat zowel overdag als 's avonds als 's nachts 80 db(A) op mijn woning mag staan.
Vragen:
b1) is 80 db(A) schadelijk voor de gezondheid?
b2) kan het zo maar dat de provincie dit soort overschrijdingen "tijdelijk" zonder aan te geven hoe en wanneer het veranderd moet worden toestaat?
b3) Men heeft sowieso al een vergunning verleent en geaccepteerd dat mijn huis binnen de 55 db(A) geluidcontour van de REGULIERE activiteiten van het complex liggen (dat heb ik dus continue te verduren). Moet ene particulier bedrijf er niet voor zorgen en verplicht worden dat die geluidcontour binnen haar terrein blijft?
b4) de waarde van de woning is aanzienlijk gedaald en het huis is feitelijk onverkoopbaar. Kun je hiervoor schadevergoeding krijgen?

C) Er wordt steeds gesproken van piekgeluiden. Maar mij zijn een aantal dingen dienaangaande niet duidelijk.
c1) Hoe lang mag een piekgeluid duren ojm nog als piekgeluid te gelden?
c2) Wanneer een piekgeluid is geweest (zeg 80 db(A)) en er daarna binnen korte tijd (1 tot enkele minuten) weer piekgeluiden zijn (krakende wielen e.d.) welke boven de 65 db(A) uitkomen, dan kun je toch niet van AFZONDERLIJKE piekgeluiden spreken daar die piekgeluiden afhankelijk zijn van het eerste piekgeluid en derhalve dus ook niet meer van een piekgeluid doch van een "periode met een veel te hoog geluid". Gelden hiervoor normen en hoe kan ik afdwinging hiervan bewerkstelligen?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.