Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Theorie

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sascha
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 10, 2015 1:40 pm    Onderwerp: Theorie Reageer met quote

Ondertussen heb ik me een stuk ingelezen over de theorie achter geluid, en hoe dat precies werkt. Interessant, maar er is toch iets wat ik niet begrijp...

Ik merk dat lucht eigenlijk een soortgelijke eigenschap heeft als een vloeistof: als je een steentje in het water gooit, dan komen er rimpels en golven. In lucht lijkt dit ook te gebeuren, en die trilling/golven is dan wat we waarnemen als geluid.

Dit betekend dan eigenlijk dat al het geluid een luchttrilling is. En derhalve dat de oorzaak van geluidsoverlast voornamelijk ligt in geluidslekken: zoals een vloeistofdruk, perst het geluid zich door kieren en spleten. Het ligt voor de hand om alle kieren te dichten, zodat de lucht en daarmee geluid niet meer kan voortplanten?

Goed, kieren kunnen we eenvoudig dichten. Ik ben begonnen met de plinten, kozijnen en wandcontactdozen, die zijn nu nagenoeg "luchtdicht". En toch hoor ik nog geluid. Minder, maar het is er nog steeds.

Maar wat ik niet begrijp, is hoe een zwak geluid (stemverhef) een betonnen muur in trilling kan brengen? Als ik bijvoorbeeld mijn hand voor een subwoofer hou, dan zijn de bassen weg. Ik heb hierdoor het "geluidslek" gedicht door het af te dekken. De lucht kan niet meer ontsnappen en de druk zal dus contant of nul in de kamer van de subwoofer, en geen lucht kunnen laten trillen. De wandjes van mijn subwoofer zijn van 10mm hout. Hoe kan een subwoofer dan een gehele vloer of duizenden kilo's zware muur laten trillen? Je zou verwachten dat zoveel massa een eenvoudig luchttrilling gewoon terugkaatst?
Naar boven
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Zo Mei 10, 2015 3:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluid wordt geabsorbeerd, doorgezonden of gereflecteerd als het een kamergrens (dak, plafond, muur of vloer) raakt. Een deel van de geluidsenergie zal dus opgeslokt worden (absorptie), deels gereflecteerd en deels doorgestuurd. Zoals lucht in trilling wordt gebracht, word ook beton of hout in trilling gebracht.
Geluidstransmissie in iets solide (bv staal) is vele malen groter dan door lucht (320 meter per seconde en staal 5200 meter per seconde). Water is het slechtste en langzaamste medium voor geluidstransmissie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mei 10, 2015 3:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidssnelheid in water is ca. 1500 m/s... Dus van je laatste zin klopt een en ander niet.

Verder zegt de snelheid niets over de transmissie. Het gaat dan meer om energieverlies (door verschillende mechanismen)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sascha
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 10, 2015 7:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

9WEST schreef:
Geluid wordt geabsorbeerd, doorgezonden of gereflecteerd als het een kamergrens (dak, plafond, muur of vloer) raakt. Een deel van de geluidsenergie zal dus opgeslokt worden (absorptie), deels gereflecteerd en deels doorgestuurd. Zoals lucht in trilling wordt gebracht, word ook beton of hout in trilling gebracht.
Geluidstransmissie in iets solide (bv staal) is vele malen groter dan door lucht (320 meter per seconde en staal 5200 meter per seconde). Water is het slechtste en langzaamste medium voor geluidstransmissie.


Oke dat klinkt logisch, dus massa in de zin van "hardheid" of stijfheid zorgt juist voor het doorgeven van trillingen? Aha, het kwartje begint te vallen! Smile vandaar dus die voorzetwand met: hard->zacht->hard. of: gips->wol->gips.

Maar, ik neem dan aan dat hoe stijver de wand is, hoe minder trilling? of krijg je dan weer te maken met resonantie verschijnselen?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2015 1:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.homerecording.be/gids/isolatie

Slap is beter dan stijf, in het geval van isolatie in ieder geval, whahhahaa!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2015 1:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
http://www.homerecording.be/gids/isolatie

Slap is beter dan stijf, in het geval van isolatie in ieder geval, whahhahaa!


Laughing
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.