Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Ik ben kapot, ik kan niet meer!!!
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gerard



Sinds: 22-1-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Di Jan 26, 2010 7:58 am    Onderwerp: Ik ben kapot, ik kan niet meer!!! Reageer met quote

Ik ben kapot, ik kan niet meer!!!
dinsdag 26 januari 2010
Na het lezen van vele onderwerpen van lot-genoten in dit forum,
voel ik me iets getroost dat ik niet de enige ben met een brom in huis.
Maar dat neemt helaas het feit niet weg dat ik hier knettergek word!
Ik woon in een rijtjeshuis (beton, bouwjaar nog niet bekend) in een heerlijk rustige buurt. Een voormalige bejaardenwoning die nu aan middelbare leeftijd wordt verhuurd. uhm, ik ben 45 Wink In mijn woning is alles goed gestoffeerd, tapijt als vloerbedekking, dikke gordijnen en zelfs aangepast behang (dik geluids-absorberend). en zelf maak ik nooit lawaai.
Heb een high-end headset en die gebruik ik als ik werk en prive naar een muziekje luister.
Want een ander tot last zijn is het laatste wat ik wil.
Ik als geluidstechnicus (luidsprekerbouwer) weet het een en ander van geluid en ondertonen.
Vanaf begin december 2009 is er in mijn woning een diepe pulserende brom aanwezig.
en daarvoor (herfst 2009) heb ik de brom al enkele malen gedurende enkele dagen waargenomen,
dat is wel te doen, daar kom ik wel doorheen maar nu duurt het al bijna twee maanden 24/7 met de bijbehorende slapeloze nachten. Ik ben kapot, ik kan niet meer!!! Help!
vanaf 8 januari stevige hoofdpijn omdat ik probeer het geluid 'weg te denken'.
De Brom is door de medewerker van de verhuurder ook geconstateerd,
en als ik in een andere woning ben hoor ik m niet.
Dus dat sluit Tinitus uit.
Wat ik intussen ook heb ontdekt is dat 'het geluid' door de bevroren grondlaag verder kan resoneren dan gewoonlijk,
maar dan rijst bij mij het argument dat het gedurende de eerdere waarnemingen, dus zonder vorst was.
Dat spoort dan ook weer niet.
Lees ik in andere onderwerpen dat het zelfs een zendmast verderop of een windmolen kan zijn.
Even dacht ik dat het een wissel-verwarming naast het spoor was, dat is 800 meter hiervandaan.
Ik ben al meerdere malen snachts op pad geweest om te zoeken maar de buiten geluiden overtreffen alles.
steeds meer vragen ontstaan in m'n hoofd.
Heb de water-leverancier gebeld of er misschien pompen in de grond zitten die kunnen brommen.
Er word belooft onderzoek naar te doen en ik zou terug gebeld worden hierover - maar na een week nog niets vernomen.
Ben inmiddels zo moe dat er weinig meer gebeurt, normaal werk ik thuis zo'n twaalf tot veertien uur per dag (met plezier hoor!).
Ik denk er nu aan om metingen te laten doen en hopelijk een oorzak te vinden om die dan te elimineren.
Want ik ben door deze rusteloze situatie zo boos dat ik bijna ruzie met mijn buuf had.
Dat gaat te ver dacht ik, en ben maar eens aan de studie gegaan en heb deze site gevonden, Goddank.
Het meest vervelende van deze situatie is dat niemand me gelooft,
oké, de medewerker van de woningstichting heeft de Brom ook waargenomen, maar om me heen word ik uitgelachen en nagekeken. Dat doet pijn in je hart en ziel !
De oplossing zal een actieve zijn, niet een passieve. Dat wil zeggen dat ik de bron wil uitschakelen en geen oordoppen in mijn zeer gevoelige en goed getrainde oren.


Laatst aangepast door Gerard op Ma Jan 17, 2011 10:27 am, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 26, 2010 9:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

In uw geval (al veel onderzoek zelf gedaan, interesse in en kennis van de materie) zou ik zeker gaan (laten) meten. Ik weet echter zelf geen bedrijven met een specialiteit t.a.v. het meten van LF geluid. Wellicht post iemand anders een lijstje...

Quote:
Heb zelfs gezien dat iemand voor een podium in z'n broek schijt van een te diepe bas.
(die was dan ook erg hard en way too much).


En ik maar denken dat dat een mythe was...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jan 26, 2010 11:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je zelf kunt meten, en dat geluid gaat aan en uit, zou je kunnen proberen het zichtbaar te maken met een PC met goede soundcard en een (heel stille) Rode NT1a microfoon.
Alle stroom in huis uitzetten en daarna weer aan.
Zo hebben wij links en rechts wel eens dingen opgespoord zonder dat er een dure consultant aan te pas hoefde te komen.
Met een gewone SLM ben je in ieder geval meestal kansloos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gerard



Sinds: 22-1-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Di Jan 26, 2010 11:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de reakties.
Ik heb inmiddels een telefeoontje van de water-leverancier gehad en deze zegt dat er op de kruising een dikke pomp zit en dat die pomp in 2008 is geplaatst, "dus dat kan m niet zijn". Maar naar mijn mening is er een term die luid "waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt", en daarmee bedoel ik dat er misschien montage foutjes zijn. Ach het is maar een idee.
En dan beginnen ze over mijn water-meter in de kast onder de trap, die kan 'lekken' en daardoor ook een lichte brom veroorzaken.

Heb gelukkig vandaag (overdag) een flink stuk kunnen slapen maar ik ben nog steeds erg moe en zeer kwaad over deze stoorfactor in m'n leven.

wat betreft de metingen; die ga ik misschien zelf maar doen ja, want zoals ik elders lees kunnen de kosten van een ingenieurs bureau oid nogal oplopen tot bijv boven de 1000 euro en dat vind ik wel erg veel geld voor een meting.
Ik wil eerst eens afwachten hoe de 'brom' straks is als het gaat dooien en er geen sneeuw meer ligt.
Heb een maat van me gebeld om zijn camper te lenen, dan slaap ik daar wel in.
Dat dit allemaal zo ver moet komen in de 21ste eeuw kan ik me moeilijk voorstellen, maar ja dat heeft t maken met de woede die is ontstaan omdat dit mij weer moet overkomen.

Wordt vervolgd...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Mrt 17, 2010 12:46 pm    Onderwerp: Re: Ik ben kapot, ik kan niet meer!!! Reageer met quote

Bent u op de hoogte van anti-geluid hoofdtelefoons.
Er zijn wel goede zoals de Philips SBC-HN110, die ik zelf heb maar
dat is inmiddels een ouder model. Mijn ervaring is dat zo'n hoofdtelefoon
een aangenaam alternatief is voor dopjes, die een probleem
als dit tijdelijk kan verzachten. Het haalt monotoon geluid zoals
een lichte brom in huis, redelijk goed weg. Tevens kunt
u met het antigeluid aan, gewoon uw muziek erbij aanzetten,
bijvoorbeeld met een portable mp3 speler.

Zie het artikel in ons bulletin nr.20
http://www.stopdemuziekte.nu/nieuws/RTF_bulletins/bulletin_20.rtf
of zoek op Google eens naar de nieuwste modellen.
U kunt zoeken op Antigeluid of Actieve Noise Cancelling.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 17, 2010 3:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken inderdaad modellen van zowel Philips als ook van Bose. Met beide merken echter geen ervaring!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 17, 2010 4:41 pm    Onderwerp: Re: Ik ben kapot, ik kan niet meer!!! Reageer met quote

Gerard schreef:
Ik ben kapot, ik kan niet meer!!!
<snip>
..............maar nu duurt het al bijna twee maanden 24/7 met de bijbehorende slapeloze nachten. Ik ben kapot, ik kan niet meer!!! Help!
vanaf 8 januari stevige hoofdpijn omdat ik probeer het geluid 'weg te denken'.
<snip>
.....Dat wil zeggen dat ik de bron wil uitschakelen en geen oordoppen in mijn zeer gevoelige en goed getrainde oren.
Anonymous schreef:
....Mijn ervaring is dat zo'n hoofdtelefoon een aangenaam alternatief is voor dopjes, die een probleem als dit tijdelijk kan verzachten. .....

Dat is allemaal wel mooi, maar niet erg gerelateerd aan de vraagstelling.
Slapen met een hoofdtelefoon (ongeacht hoe goed, met of zonder anti-geluid) is niet direct een droom van een oplossing.
Het blijkt ook duidelijk dat het hier wel degelijk over een bestaande bron gaat, en de vraagsteller is duidelijk dat hij het probleem wil opsporen en aan de bron oplossen (de keuze gaat hier dus niet over stoppen of hoofdtelefoons, waar, indien geen andere oplossing, stoppen zeker handiger blijven om mee te slapen).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peterdammguitars
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 10, 2010 2:41 pm    Onderwerp: brom Reageer met quote

Ik neem aan dat je onder de koelkast al rubber hebt gedaan en de CV uitgesloten hebt? Electraleidingen kunnen ook brom veroorzaken.
En sommige electrische apparaten bijv. op standby???
Zelfs waterleiding kan storende geluiden produceren.

Mocht het wel van "buiten" komen zoals hoogspanningsmasten, dan is alleen verhuizen een optie.
Als ik in Engeland ben en ik loop onder de hoogspanningsmastenkabels door dan hoor je zo'n erge brom, dat je daar inderdaad ook gauw wilt doorlopen, vreselijk. (in Engeland hangt het ook lager dan bij ons.)

Heel veel sterkte,

Peter
Naar boven
Gottie
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Sep 17, 2010 11:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben je al verder? ik heb exact hetzelfde !!
In Nijverdal, randje woonwijk en grezend aan een natuurgebied.
Weet je iemand die een meeting kan verrichten zonder dat ik gelijk een diepteinvestering moet doen?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 12:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gottie schreef:
Ben je al verder? ik heb exact hetzelfde !!
In Nijverdal, randje woonwijk en grezend aan een natuurgebied.
Weet je iemand die een meeting kan verrichten zonder dat ik gelijk een diepteinvestering moet doen?

Smile Hoe weet jij dat jij exact hetzelfde hebt? Zelfs de topicstarter weet niets eens juist wat zijn probleem is.

Als exact hetzelfde gelijk staat aan iets niet weten, dan bestaat heel mijn leven hoofdzakelijk uit exact hetzelfde.
Je moet eens proberen of leren een vraag zodanig te stellen dat er minstens een kans bestaat dat iemand iets zinnig kan beantwoorden.

Voor meten: gelijk wat .......
  1. Of je haalt er een expert bij met de nodige apparatuur. En dat kost nu eenmaal geld.
  2. Of je leert zelf meten, maar dat betekent dat je er meer energie moet insteken dan dat er uit jouw vraagstelling blijkt. En meten betekent ook begrijpen wat je doet, wat meer is dan weten waar de knoppen staan.
Adviesbureaus: http://www.adviseurs-geluid.nl - De gouden gids moet zeker ook kunnen helpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda.
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 4:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric door alle bedrijven eens na te zoeken van jouw link kwam ik eindelijk iets tegen hoe Laag frequent geluid gemeten behoort te worden nl met versnellingsopnemers!
Bedoelen ze daarmee een apparaat dat de trillingen van een gebouw meet (door geluid veroorzaakt) en daar een uitdraai van kan geven zoals bv een seismograaf? Question
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 5:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda,

Als je je een gewone geluidsmeter voorstelt weet je dat vooraan een microfoon zit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsdrukmeter
In feite de echte microfoon is een klein kapsel dat vooraan zit aan de punt.
Dit is gevoelig voor luchttrillingen.

Je kan je ook voorstellen dat je een microfoon los koppelt via een draad aan een computer.
Dit is zo'n typisch goedkope meetmicrofoon:
http://www.behringer.com/EN/Products/ECM8000.aspx

Bij een versnellingsopnemer vervang je in feite de microfoon door een trillingsgevoelige opnemer die bedoeld is om in plaats van luchttrillingen (microfoon) rechtstreeks de trillingen van gebouwendelen, of plaatmateriaal of wat ook op te nemen en door te geven aan dat meetapparaat, wat ruwweg eigenlijk vergelijkbaar is met een geluidsmeter.
Hier vind je wat figuren van zo'n opnemers die dan met een draad verbonden worden aan het meettoestel:
http://images.google.com/images?sourceid=groowe&ie=UTF-8&q=Piezoelectric%20accelerometer

Het is dus meer een kwestie van de sensor die je gebruikt om de trilling op te vangen. Zo'n sensors worden meestal tijdelijk op de te meten ondergrond bevestigd (gekleefd) met speciale was.

Zo kan ik op één en dezelfde geluidanalysator kiezen of ik die ga gebruiken om trillingen mee te meten of luchtgeluid.
Voor het omrekenen tussen de niveaus die je krijgt met trillingen en geluidsafstraling moet je de gerelateerde wiskundige relaties kennen.

Zo kan ik met trillingsmetingen de geluidsafstraling van zware muren (metselwerk, beton) meten en berekenen, terwijl diezelfde techniek voor lichte wanden (gyprocwanden, ramen, enz.) veel onzekerder is. Hier worden meestal nog andere technieken voor gebruikt (intensiteitmeettechnieken).
De bedoeling van dergelijke technieken is dat je gedetailleerden kan bepalen wat de individuele bijdrage van de verschillende gebouwendelen (v.b. verschillende muren, ramen) of machinedelen is aan het totale geluidsniveau. In feite helpt dit tot bronopsporing.

Tussen haakjes:
Quote:
.... kwam ik eindelijk iets tegen hoe Laag frequent geluid gemeten behoort te worden nl met versnellingsopnemers!

Dat hoeft dus niet zo gemeten te worden. Dat is één techniek, maar als jij luchtgeluid wil meten, laagfrequent of niet, zelfs in het subaudiogebied, kan je dat ook met microfoons.
De gekozen techniek is afhankelijk van wat je waar wil meten. De keuze wordt akoestisch bepaald door met wat je het best de gewenste doelstelling bereikt (niet zelden een combinatie van technieken). En je moet apparatuur hebben die bedoeld is om deze toepassing(en) aan te kunnen.

Ik ben hier duidelijk over zaken bezig die in de professionele, niet de DHZ wereld thuishoren.
Je vergelijking met een seismograaf klopt eigenlijk, maar praktisch kan je stellen dat je deze trillingsgegevens vergelijkbaar kan weergeven zoals je ook geluid kan weergeven (FFT, octaafbanden, totaalniveaus, enz). En zo'n trillingen kunnen ook in dB uitgedrukt worden. Alleen betekenen die dB's niet exact hetzelfde dan de normale geluidsdruk dB's die je meer gewend bent, en kan je zonder gerelateerde achtergrond deze niveaus niet direct beoordelen.

Edit: comma bij geplaatst om zin leesbaarder te maken + extra zin bijgevoegd.


Laatst aangepast door Eric Desart op Za Sep 18, 2010 10:23 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda.
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 5:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric ,dank voor je snelle en uitgebreide uitleg. Smile
Zal eens kijken of hier als particulier deze vorm van meten gedaan krijg.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 6:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mr. Green Jij wordt hier eigenlijk nogal vertroeteld hé? En dat voor een gast ...

Gewoon een beetje plagen (mijn slecht karakter).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda.
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2010 6:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Jij wordt hier eigenlijk nogal vertroeteld hé? En dat voor een gast ...

Zo blijf ik voorlopig een vertroetelde gast. Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.