Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

luchtventilatie gesloten ruimte

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oevergewas
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mrt 14, 2010 10:09 pm    Onderwerp: luchtventilatie gesloten ruimte Reageer met quote

Beste muziekanten ed,

In een berging ruimte, 450x250x250, heb ik geforceerde ventilatie gemaakt. Het is een berging die 150cm ondergronds is en 100cm bovengronds. Toch is de doorstroom niet optimaal. De inlaat met een douche ventilator, 120 m3/h, zit op 170 cm en de af zuiging, op 225cm vanaf de grond. Soms zitten we er met 3personen in, pianist, gitarist, en een drummer, er wordt dan ook gerookt. toch stinken we verschrikkelijk na rook. Uiteraard kunnen we stoppen met roken maar..

Op de aanvoer heb ik een buis gemonteerd met extra gaten erin, de afvoer is maar een gat in de boven hoek van de berging.

Weet een van jullie of er een formule of berekening of oplossing zodat er continu frisse lucht in de berging is, het warmte verlies speelt geen rol

Alvast bedankt
groet,
Marcel
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 15, 2010 9:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn ervaring is dat afzuigen beter werkt dan inblazen. Verder ververs je (rekening houdend met wat verlies op de ventilatiecapaciteit en beperkte menging) maar ongeveer 2 x het volume van de ruimte per uur.

De oplossing lijkt me een grotere capaciteit in combinatie met afzuigen in plaats van inblazen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
oevergewas



Sinds: 5-7-2010
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2010 1:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reactie,

Sorry voor de late reactie, maar ben er weer.

Het volgende doet zich voor; Afvoer capaciteit is nu meer dan 2x de inhoud van de ruimte, maar wat is de de beste plaats voor het afvoergat?of is het beter meerdere afvoer gaten te plaatsen?

De bedoeling is eigenlijk om een overdosis aan verse lucht in de ruimte te krijgen en afgestemde afvoer zonder over en/of onderdruk.

Bij reactie zal ik foto's toesturen.

en de situatie precies uitleggen.

groet,
Marcel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2010 8:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

oevergewas schreef:
Bedankt voor de reactie,

Sorry voor de late reactie, maar ben er weer.

Het volgende doet zich voor; Afvoer capaciteit is nu meer dan 2x de inhoud van de ruimte, maar wat is de de beste plaats voor het afvoergat?of is het beter meerdere afvoer gaten te plaatsen?

De bedoeling is eigenlijk om een overdosis aan verse lucht in de ruimte te krijgen en afgestemde afvoer zonder over en/of onderdruk.

Bij reactie zal ik foto's toesturen.

en de situatie precies uitleggen.

groet,
Marcel


Voor mijn gevoel (maar ben geen HVAC expert) bij gewone ventilatie de afvoer bovenin de ruimte en zo ver mogelijk van de inblaas...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
oevergewas



Sinds: 5-7-2010
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Di Jul 06, 2010 1:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste geluidsform,

Bedankt voor de reactie, ben inmiddels een stuk verder met de ventilatie in deze kleine ruimte. Komen een hoop factoren bij kijken. Ga eerst proberen de verliezen te berekenen en de bochten van de afvoerbuis aan te passen.
Volgende probleem is dat er twee gietijzeren buizen door de berging heen lopen.
Eên voor de wc en één voor de douche afvoer van de boven buren.
Door deze buizen hebben de boven buren alleen geluidsoverlast in de badkamer waar ook de wc is geplaatst. Hoe te isoleren? Wil graag foto's opsturen over de situatie maar lukt niet , ben geen computerheld vandaar.

groet,
Marcel
ps hoe krijg ik fotootjes op de site?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jul 06, 2010 1:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

oevergewas schreef:
Beste geluidsform,

Bedankt voor de reactie, ben inmiddels een stuk verder met de ventilatie in deze kleine ruimte. Komen een hoop factoren bij kijken. Ga eerst proberen de verliezen te berekenen en de bochten van de afvoerbuis aan te passen.
Volgende probleem is dat er twee gietijzeren buizen door de berging heen lopen.
Eên voor de wc en één voor de douche afvoer van de boven buren.
Door deze buizen hebben de boven buren alleen geluidsoverlast in de badkamer waar ook de wc is geplaatst. Hoe te isoleren? Wil graag foto's opsturen over de situatie maar lukt niet , ben geen computerheld vandaar.

groet,
Marcel
ps hoe krijg ik fotootjes op de site?


  • De buizen kun je omtimmeren met een voldoende zwaar materiaal, bijvoorbeeld een laag multiplex met een laag gips of 2 lagen gips. Ruimte tussen omtimmering en buis houden (zo'n 50 tot 80 mm) en deze vullen met een lagere densiteit steenwol of glaswol. Zorgen dat er geen contact is tussen omtimmering en buis / buizen
  • Foto's ergens hosten (op een website plaatsen, bijvoorbeeld via één van deze sites en de URL tussen IMG tags plaatsen:
    Code:
    [img]httt://www.xxxx.xxxx/xxxx.jpg[/img]

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.