Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

verbouwen, wat zijn de regels voor geluidsoverlast

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peertje
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jun 30, 2008 11:34 am    Onderwerp: verbouwen, wat zijn de regels voor geluidsoverlast Reageer met quote

Hallo,

Ik den aan het verbouwen, samen met de buren. Onze buitengevel is verwijderd en er is isolatie aangebracht. We zijn nu de gevel aan het opmetselen.

Zijn er richtlijnen over wat er wel en niet toegestaan is? Ik doel met name op de tijden, gebruik van elektrische gereedschappen (betonmolen, boormachinenes, slijptollen, breekhamers e.d.). Dus voornamelijk rchtlinen voor de geluidsoverlast.

Onze achterbuurvrouw klaagt dat ze in het weekend en savonds niet rustig thuis kan zitten. Ik vind dat ze te moeilijk doet. Metselen bijvoorbeeld ervaart zij als hinderlijk door het kloppen op de stenen. Betonmolen is hinderlijk omdat deze af en toe 10 min draait om specie te draaien (max 4 keer op een dag, sneller kan ik niet metselen). Ik begin niet absurd vroeg (meestal 9/9.30 uur) en de laaste specie wordt rond een uur of 7 gedraaid (opwerken en opruimen is dan rond een uur of 9/9.30). Bijkomend nadeel voor haar is dat er toevalling 4 huizen op een rij fors aan het verbouwen zijn, niet alleen ik dus. Dit zijn allemaal doe het zelvers.

Wat zijn nu mijn rechten en plichten en die van haar.

alavst bedankt,

Peter
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jul 01, 2008 7:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Informeer bij je gemeente naar de uren waarop je mag werken. Ik denk dat tussen 10:00 en 20:00 geen probleem zal zijn.

Relevanter vind ik hoe lang de verbouwing gaat duren. Je buurvrouw kan toch bijvoorbeeld wel één seizoen wat hinder ondervinden (waarbij jij/jullie zo veel mogelijk rekening met haar houden) om de jaren daarna naar een stuk nettere rij huizen te kunnen kijken?

Als jullie 2 jaar jaar continu verbouwen kun je je inderdaad gaan afvragen of dit nog sociaal is ten aanzien van je buren. Sommige woonsituaties lenen zich nu eenmaal niet voor grote doe-het-zelf-bouwprojecten-in-de-vrije-uurtjes. Om de hinder te verminderen zou je dan eigenlijk gewoon een aannemer in de hand moeten nemen die het in een redelijke, aaneegesloten periode, voor je uitvoert.

Financieel / budgettair heeft dit ook consequenties. Een buurman die maandelijks aan het begin klust tot het geld voor die maand weer op is -en dat jarenlang- kan op weinig begrip van de buurt rekenen. Zorg dan dus dat je eerst de volledige verbouwing kunt financieren voordat je eraan begint / laat beginnen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peertje
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jul 01, 2008 12:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Buiten is de verbouwing vanaf 30 april aan de buitenkant bezig. We zijn toen gaan slopen omdat ik toen toch vrij was en er heel veel buren op vakantie waren (behalve zij dus uiteraard). Dit heeft 6 dagen geduurd. Toen gaan isoleren, is af en toe wat gaatjes boren voor de spouwankers vast te zetten. Vanaf begin juni ben ik begonnen met metselen en dit zal nog wel een paar weken duren. Voor de winter wil ik buiten alles afgewerkt hebben (dak gaat ook nog omhoog).

Vanwege het geld doe ik alles zelf, materiaal kan gekocht worden geld is er. Aannemer zit er niet aan, is te duur.

Echter, de drie huizen langs me zijn ook bezig. Buurman doet het zelfde als ik, daarnaast zijn ze nieuwe kozijnen, nieuwe vloer en nieuwe keuken aan het plaatsen en daarnaast wordt er in de vrije tijd een garage van 50 m2 gezet. Al met al een drukke bedoening. De klaagster woont in de zijstraat achter onze rij huizen (ca 30 meter).

Alle andere buren vinden het alleen maar prachtig om te zien en maken geregelt een praatje. Is meer een soort van straat hapening. Is denk dat de klaagster dus gewoon nogal snel van slag is, van de rest heb is dus nog nooit iets gehoord.




Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jul 01, 2008 1:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk dat je fotootjes plaatst!

Ik denk dat, mits jullie alle vergunningen netjes in orde hebben en je zoals nu sociaal blijft gedragen naar de klaagster, het allemaal wel los zal lopen. Vermijd vooral de 'onnodige' irritaties (hard spelende radio's op de steiger en zo) en probeer lawaaiige werkzaamheden niet in de avond te plannen voor zover mogelijk!

Succes met de buurtverbouwing! Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peertje
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jul 04, 2008 3:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Foto's kleden altijd wat leuker aan en ik had ze toch Smile

Radio heb ik niet op de steiger, alle lawaaimakers zijn voor 8 uur meestal opgeruimt (op enkele keren na, dan is het misschien 9 uur). Heb voor de zekerheid de overburen van de klaagster nog gevraagd, maar deze hebben nergen last van. Vergunning heb ik, inclusief de sloopvergunning voor de gevel.

De klaagster zit er trouwens maar tijdelijk, na augustus is ze weg.

Ben benieuwd of ze kermis kan waarderen, deze staat namelijk ook in het dorp Smile. Begint dit weekend.
Naar boven
erco06
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 01, 2009 8:20 pm    Onderwerp: Duur werkzaamheden Reageer met quote

Beste,

Mijn buurman heeft zijn woning in November 2008 gekocht.Wij leven nu in Oktober 2009 en mijn buurman is nog steeds aan het klussen in zijn woning.
Tot heden heb ik nog geen een aannemer oid gezien in zijn woning.Hij wilt alles zelf gaan doen blijkbaar.
Heel vaak begint hij rond 7 uur met zijn werkzaamheden en rond 22/22.30 uur stopt hij ermee. Gezien ik werk en mijn kinderen naar school gaan is dit erg lastig moet ik zeggen.
Ik wil niet in aanvaring komen met mijn buurman.wat kunt mijj adviseren in deze siuatie?
Naar boven
lersch2
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2015 8:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijns inziens is topicstarter erg redelijk bezig. Gelet op de aanvangstijden en eindtijden van het geklus.

Je kunt eventueel je buurvrouw er meer bij betrekken. Houd haar op de hoogte van wat je gaat doen.
Als zij erop bedacht is, dan heeft ze er misschien meer begrip voor. Ook als je haar het gevoel geeft enige invloed te hebben op alles, kan dit voor haar ook al helpen. Men kan zich snel onmachtig voelen als men het idee heeft geen controle te hebben. Dat is een psychologisch iets.

Ook kun je de buurvrouw eventueel de vraag stellen wat jij in haar ogen dan anders zou moeten doen.
Je hebt kans dat de buurvrouw dan tot de realisatie komt dat zij het eigenlijk ook niet weet en dat ze dan stopt met zich ergeren en klagen.

Klagen is meestal erg gemakkelijk, maar met een gedegen oplossing komen voor een situatie is veel moeilijker.

Je kunt dan eventueel zeggen, dat als je buurvrouw ook geen goede (en redelijke) oplossing heeft, dat als zij het al niet weet, jij het ook niet kan weten wat zij nu precies verlangt. Jij kunt niet in haar hoofd kijken.

Dat er meerdere personen tegelijk aan het verbouwen zijn kun je opvatten als een probleem. Je kunt het ook opvatten als een voordeel. De tijdsduur van overlast zal hierdoor beperkt blijven. Wel zal de overlast voor een kortere periode eventueel intenser zijn.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.