Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidhinder van studio buren
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Grietje
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2010 8:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

sorry dat ik nog niet gereageerd had. Ik dacht dat ik via de mail een antwoord zou krijgen. Dit heb ik ergens via bladwijzers weggezet en toen ik hier perongelijk weer keek zag ik dat hier de antwoorden waren gekomen. Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het allemaal doorlezen. En dan opnieuw reageren, ik weet nu hoe het moet. Sorry. Gisteren ging er dus ook iets verkeerd. Wist niet hoe ik moest antwoorden.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2010 9:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geen probleem Grietje,

Smile Als je fora niet gewend bent kan ik mij hier iets bij voorstellen.

De bedoeling van fora (forums) is wel dat je een publieke vraag stelt, en publiek gereageerd wordt. Op deze wijze kan iedereen leren uit dergelijke situaties.
Daarom is het ook fijn dat mensen reageren (eventueel later) hoe een en ander afgelopen is. Dit helpt anderen dan weer om te zien wat wel of niet werkt.
Een forum is een kwestie van geven en nemen (of krijgen), in het belang van velen.

Gewoon praktisch: als je je registreert kan je wel zorgen dat je een email krijgt die je verwittigt dat er gereageerd is in je topic. Zo geraak je de link nooit kwijt en hoef je ook niet telkens te gaan kijken of er reeds 'wel of geen' antwoord gekomen is.
In zo'n email staat een link naar het betreffende topic. Dus gewoon klikken en je bent er weer.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2010 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met onderscheid tussen versterkte en niet versterkte muziek is inderdaad niet makkelijk en staat aan veel kritiek bloot.

De reden moet worden gezocht in het feit dat het met name voor muziekverenigingen zoals harmonieën en fanfares heel moeilijk wordt ergens te repeteren, c.q. voor een gemeenschap onbetaalbaar is om repetitie-faciliteit voor zulke gezelschappen te realiseren.

Goed bedoelt, maar pakt soms verkeerd uit.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2010 1:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Michiel,

Een vraagje.
Een inrichting is ingedeeld in klassen (ken ik).
Deze muzikante, zelfs indien erkend/beschouwd als inrichting heeft geen milieuvergunning nodig.

De reden is heel simpel: voor zware (of zwaardere) industrie of inrichtingen maakt men een op maar gemaakte milieuvergunning.

Dit is hier echter niet van toepassing. Zij is wettelijk (indien beschouwd als inrichting) niet gebonden aan een milieuvergunning maar aan het activiteitenbesluit.
Gewoon een kwestie van geen massas (maatwerk) milieuvergunningen te moeten maken voor all kleine inrichtingen.

Echter moest dit niet zo zijn, zouden haar wellicht geluidsnormen opgelegd worden of zijn.

Vraag
: Heeft de gemeente wettelijk het recht, in een specifieke en individuele situatie als deze, haar toch een beperkte en doelgerichte beperking op te leggen of is dat wettelijk niet mogelijk, en kan een en ander dus alleen via een algemeen APV of weet ik welke algemene verordening geregeld worden (uitgaande dat er niet reeds iets toepasselijk in het APV bestaat)?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2010 2:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor inrichtingen die onder het Activiteitenbesluit vallen heeft een gemeente altijd de mogelijkheid om een maatwerkvoorschrift op te leggen (dat heette voorheen "nadere eis").

Zoals de naam al zegt kan dat in individuele gevallen. De gemeente kan bijvoorbeeld op basis van referentiemeting van een (laag) achtergrondniveau een geluid-eis opleggen die strenger is dan in de algemene regels van het besluit.

Zo'n nadere eis moet natuurlijk worden onderbouwd (gemotiveerd).

Mij lijkt dat een maatwerkvoorschrift over niet-verstrekt geluid alleen mogelijk is als hierover iets in een APV geregeld is. Ik heb het nog niet aan de hand gehad ...

Als de dame in kwestie zingt voor haar hobby dan is het Activiteitenbesluit helemaal niet van toepassing en de kwestie maatwerkvoorschrift ook niet relevant.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 29, 2010 10:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank U Michiel,

Het lijkt dus dat er inderdaad meer onderzoek (navraag bij gemeente) nodig is.
Als zij geen inrichting is is het duidelijk (gewoon behandeld als elke particulier via algemene dingen als APV).

De situatie als zij als inrichting kan beschouwd worden (op basis van de info doet zij dit duidelijk professioneel), en zonder rekening te houden met een APV:
Zij is gebonden door het activiteitenbesluit, wat zowel een wettelijk plicht (beperkingen) is als ook een recht (vrijstelling van beperking).

Dit betekent dat als er al een gemotiveerde individuele nadere eis zou gesteld worden inzake geluid, dat dit een beperking is die haar recht (vrijstelling beperking) aantast. Dit is een mogelijke contradictie.

Verder herinner ik mij (weet niet meer of dit via rijdende rechter was of jullie alternatief voor wat wij vrederechter noemen) dat bij klachten over het pianospel van buren (niet professioneel) er afspraken en beperkingen opgelegd werden door de rechter, waar een maximaal aantal uren per dag, en bepaalde dagen per week opgelegd werden.
Ik herinner mij de juiste details niet meer, maar hier zijn dus nog mogelijkheden buiten het APV ten individuele titel (heeft te maken met het recht op ongehinderd woongenot en het afwegen van belangen).
In deze situatie ben ik gevoelsmatig overtuigd dat er wegen te bewandelen zijn. Het lijkt mij niet logisch, ook niet bij afweging van belangen, dat iemand full- of parttime professioneel met zang en piano kan bezig zijn, met open deuren van een soort ministudio in een aangrenzende tuin.
Zeker gezien er technische mogelijkheden bestaan deze onnodige overlast te voorkomen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
grietje
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2010 4:57 pm    Onderwerp: reactie Reageer met quote

Hoi

Bedankt voor jullie info tot zover. Ik heb het idee dat ik echter nu nog niet weet of ik wel of niet in mijn recht sta om zowiezo te verlangen dat ze de buitendeur van de studio dicht doet. Al die geluidsnormen etc. Om helemaal kriegel van te worden. Het is toch ook heel persoonlijk of je er overlast van hebt. Het zijn ook de beloftes geweest vooraf die ze zelf hebben gedaan( we hebben het goed geissoleerd dus je zult niets horen). Daarin ben ik nu erg teleurgesteld. Heb ik nu wel of niet rechten in deze situatie of kunnen ze tussen de mazen van de wet door?

Grietje
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2010 5:21 pm    Onderwerp: Re: reactie Reageer met quote

grietje schreef:
Heb ik nu wel of niet rechten in deze situatie of kunnen ze tussen de mazen van de wet door?

Grietje, hier is in het lang en het breed op in gegaan, en de conclusie is duidelijk: bespreek dit eerst met de gemeente. Vraag gewoon welke dienst en persoon je juist terecht moet zijn en maak een afspraak.

Of jij wel of niet actie neemt om deze eerste stap te zetten is jouw keuze.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2010 5:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.politie.nl/PolitieABC/Overlast/geluidsoverlast.asp

Gewoon de pliesie bellen en uitleggen dat je graag wilt dat ze die deur dichtdoet. Lijkt me niets onredelijks aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 10, 2010 5:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het idee van Bert lijkt mij inderdaad een goede start, in zover ze niet vertellen dat ze hier niets aan kunnen doen.
Politie moet en kan actie nemen als er gemeentelijke of andere reglementen overtreden worden, niet omdat iemand iets redelijk of onredelijk vindt.
Daarom kan het best nuttig zijn eerst na te kijken wat je rechten en mogelijkheden wel of niet zijn.

Maar als bemiddelaar hebben ze vanuit hun functie (Smile en uniform) natuurlijk wel meer impact.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.