Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast van de buren bij nieuwbouwwoning
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 9:21 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast van de buren bij nieuwbouwwoning Reageer met quote

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht (2-onder-1-kap) en wonen er sinds eind 2009. Nu horen wij veel geluiden van onze buren. Oa slaan van de deuren, trap lopen, bonken op de vloer, muziek enz...

Wij zijn al bezig met geluidsmetingen, maar deze normen zijn goed. Kan het zijn dat het geluid via de kanaalplaatvloeren waarvan de gaten niet dicht zijn gestopt in onze woning komt? Zo ja, is daar nu nog niets aan te doen?

Graag jullie advies.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 18, 2010 10:13 pm    Onderwerp: Re: Geluidsoverlast van de buren bij nieuwbouwwoning Reageer met quote

Gast schreef:
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht (2-onder-1-kap) en wonen er sinds eind 2009. Nu horen wij veel geluiden van onze buren. Oa slaan van de deuren, trap lopen, bonken op de vloer, muziek enz...

Wij zijn al bezig met geluidsmetingen, maar deze normen zijn goed. Kan het zijn dat het geluid via de kanaalplaatvloeren waarvan de gaten niet dicht zijn gestopt in onze woning komt? Zo ja, is daar nu nog niets aan te doen?

Graag jullie advies.


Volgens mij zouden de vloeren hoe dan ook niet mogen doorlopen. Dat wil zeggen dat de vloerplaten helemaal géén contact met elkaar mogen maken. Vraag dit even na bij een bouwkundige. Als de woning aan de normen voldoet zul je nergens aanspraak kunnen maken op maatregelen of aanpassingen. Mocht er dus (bij een uitvoering van de woning conform de bouweisen) toch nog hinder zijn komt dit voor rekening van de eigenaar/klager/gehinderde. Voor zover verdere ontkoppeling (luchtgeluid door de kanalen in de vloerplaten lijkt onwaarschijnlijker dan contactgeluid gezien het type geluiden dat u ervaart) al mogelijk is zal het zeer kostbaar zijn!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Mei 19, 2010 8:51 am    Onderwerp: Re: Geluidsoverlast van de buren bij nieuwbouwwoning Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Gast schreef:
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht (2-onder-1-kap) en wonen er sinds eind 2009. Nu horen wij veel geluiden van onze buren. Oa slaan van de deuren, trap lopen, bonken op de vloer, muziek enz...

Wij zijn al bezig met geluidsmetingen, maar deze normen zijn goed. Kan het zijn dat het geluid via de kanaalplaatvloeren waarvan de gaten niet dicht zijn gestopt in onze woning komt? Zo ja, is daar nu nog niets aan te doen?

Graag jullie advies.


Volgens mij zouden de vloeren hoe dan ook niet mogen doorlopen. Dat wil zeggen dat de vloerplaten helemaal géén contact met elkaar mogen maken. Vraag dit even na bij een bouwkundige. Als de woning aan de normen voldoet zul je nergens aanspraak kunnen maken op maatregelen of aanpassingen. Mocht er dus (bij een uitvoering van de woning conform de bouweisen) toch nog hinder zijn komt dit voor rekening van de eigenaar/klager/gehinderde. Voor zover verdere ontkoppeling (luchtgeluid door de kanalen in de vloerplaten lijkt onwaarschijnlijker dan contactgeluid gezien het type geluiden dat u ervaart) al mogelijk is zal het zeer kostbaar zijn!


De vloeren liggen ook niet door, maar de gaten in de vloeren zijn niet dicht. Nu denken wij dat het contact en luchtgeluid via de gaten in de vloeren naar de andere kant gaat. En dat je hierdoor dus het geluid hoort. Is er wellicht een mogelijkheid om dit probleem nog op te lossen? En is het verplicht om de gaten in de kanaalplaatvloeren te dichte met isolatie?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 19, 2010 7:52 pm    Onderwerp: Re: Geluidsoverlast van de buren bij nieuwbouwwoning Reageer met quote

Anonymous schreef:
De vloeren liggen ook niet door, maar de gaten in de vloeren zijn niet dicht. Nu denken wij dat het contact en luchtgeluid via de gaten in de vloeren naar de andere kant gaat. En dat je hierdoor dus het geluid hoort. Is er wellicht een mogelijkheid om dit probleem nog op te lossen? En is het verplicht om de gaten in de kanaalplaatvloeren te dichte met isolatie?


Voor luchtgeluid zou het gesuggereerde geluidspad kunnen, voor contactgeluid (bij verder juiste ontkoppeling) niet. Een 'combinatie' is wél mogelijk, bijvoorbeeld wanneer het tikken op de vloer luchtgeluid in de kanaalplaatvloer veroorzaakt. Hoe waarschijnlijk dit is kan ik niet inschatten.

Volgens mij zijn er niet speciaal 'plichten' om dit soort vloeren af te werken, wel een soort 'regels der kunst' (Belgische term?). Bel anders een leverancier van betonnen kanaalplaten met die vraag (en post hun antwoord hier als je wilt)?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Nov 21, 2011 8:11 pm    Onderwerp: Geluidsoverdracht door de kanaalplaatvloer Reageer met quote

Bij onze zoektocht naar de geluidshinder die wij van onze buren ervaren hebben wij ook het vermoeden dat de kanaalplaatvloeren de verbinding voor geluid zijn.

De reden dat wij hieraan denken is dat bij onze 2 onder 1 kap, met het trappenhuis aan de buitenzijden van de woningen, juist het meeste lucht- en contact (voordeur en traplopen) horen als wij bij ons in de hal zijn. Dus de geluiden geproduceerd op de uitersten van de woningen komen het meeste naar voren. Hetzelfde hebben wij op de bovenverdieping, als de buurvrouw op het uiterste kamertje is aan de zijkant van hun huis, horen wij het geluid ook het hardst bij ons op diezelfde uiterste plek in ons huis.

Heeft iemand op dit forum hier ook ervaring mee, of kan van advies dienen ?

Ik kan mij voorstellen dat de kanaalplaatvloeren, ze liggen op een massieve woningscheidende wand van 27 cm (kalkzandsteen), wel los van elkaar liggen, echter dat er niets tussenin zit als scheiding van de luchtkanalen en dat de luchtkanalen ook nergens gedicht zijn op de uitersten van de woningen.

Zou het helpen als de kanalen dichtgemaakt worden of gevuld met bijvoorbeeld glaswol ?

Ik zie namelijk ook op internet dat dit soort platen worden aangeboden die al voorzien zijn van isolatie.

Als iemand van raad kan zijn, graag !
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Nov 21, 2011 8:27 pm    Onderwerp: kanaalplaatvloer - kanalen dichten? Reageer met quote

Interessante vraag! Kun je een link geven naar die betreffende platen?

Op basis van dit verhaal lijkt het goed gebruik de kanalen te dichten bij de uiteinden. Hoe weet je nu zeker of dit bij jouw woning wel danwel niet is gebeurd?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2011 5:14 pm    Onderwerp: Kanaalplaatvoer als geluidslek Reageer met quote

Geen idee voor wat betreft de platen (merk en type).

Ons huis is uit 1992, dus ik weet niet of het controleplan toen al werd toegepast. Ik heb het grote vermoeden van niet omdat juist de geluidsgang van de beide uitersten van de woningen zo extreem is. Zelfs zo, dat geluid geproduceerd in de hal bij de buren (uiterste van hun woning rechts) harder doorklinkt in onze gang (andere uiterste in onze woning) dan aan de woningscheidende muur. Zeker ook omdat het trapgat op die plek in beide woningen zit, dus daar houdt de kanaalplaatvloer niet op in de buitenspouw maar in het trapgat.

Is er wellicht een eenvoudige manier om uit te vinden of de kanalen geisoleerd zijn ? Is er mogelijkheid deze na te isoleren, ik denk aan isofloc of iets dergelijks. Is natuurlijk wel lastig om zomaar bij de kanalen te komen zonder echt iets open te breken.

Als iemand suggesties heeft, graag.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2012 9:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand al een oplossing gevonden?

Wij zitten hier met exact hetzelfde. Koopwoning net betreden sind 2 week.
Bijvoorbeeld de buren gaan naar de wc (die zit aan de buitenkant muur van hun) en wij horen het duidelijk in de slaapkamer aan de andere kant van ons huis.
Ook de visite die weg gaat horen wij als hun in de gang staan.

De bim bam klok zit van hun aan de buitenste muur en die hoorik in alle slaapkamers.
En zo zijn er meerdere dingen.
Hier ook kanaalvloerplaten. Zijn in de kruipruimte wezen kijken en zagen dat de kanalen opgevult waren meteen propje pur.
Hebben nu zelf nieuwe pur erin gedaan puur om te proberen maar het helpt niks.
Ik heb het idee dat het mss ook in de trapkast ziten dat de kanalen open zijn.
Zou fijn zijn als de topic starter iets heeft gevonden wat helpt.

Ik word er knettergek van en ik hoop dat er iets te doen is.
Het zijn gelukkig aardige mensen en geen aso familie.
Maar ik wilrust in mijn huis.
Beetje je buren horen is prima maar hier is het zo raar.

Alvast bedankt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2012 10:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Iemand al een oplossing gevonden?

Wij zitten hier met exact hetzelfde. Koopwoning net betreden sind 2 week.
Bijvoorbeeld de buren gaan naar de wc (die zit aan de buitenkant muur van hun) en wij horen het duidelijk in de slaapkamer aan de andere kant van ons huis.
Ook de visite die weg gaat horen wij als hun in de gang staan.

De bim bam klok zit van hun aan de buitenste muur en die hoorik in alle slaapkamers.
En zo zijn er meerdere dingen.
Hier ook kanaalvloerplaten. Zijn in de kruipruimte wezen kijken en zagen dat de kanalen opgevult waren meteen propje pur.
Hebben nu zelf nieuwe pur erin gedaan puur om te proberen maar het helpt niks.
Ik heb het idee dat het mss ook in de trapkast ziten dat de kanalen open zijn.
Zou fijn zijn als de topic starter iets heeft gevonden wat helpt.

Ik word er knettergek van en ik hoop dat er iets te doen is.
Het zijn gelukkig aardige mensen en geen aso familie.
Maar ik wilrust in mijn huis.
Beetje je buren horen is prima maar hier is het zo raar.

Alvast bedankt.


In elk geval aankaarten bij de bouwer (als die nog niet failliet is)!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2012 8:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wij willen sowieso de bouwtekeningen aanvragen om te zien hoe het is gebouwd.
Nu hopen dat die nog te vinden zijn.

Ik ben vergeten te melden, zie ik nu, dat ons huis geen nieuwbouw is maar gebouwd in 1984.
Voor de rest zijn het dezelfde klachten.

Kwam vandaag ineens op het idee om de ondervloer te bekijken van de woonkamer en keuken.
Het parket wat hier nu ligt, ligt hier al vanaf het begin (in 1985 gelegd door de 1ste bewoner).
Uiteraard ligt er dus ook een ondervloer van bijna 30 jaar in en die is op.
Ondervloer is thermopethe gemaakt van soort papier/karton en piepschuim.

Ik heb al het bedrijf een email gestuurd met de vraag hoe wij het beste de vloer kunnen verwijderen zodat het weer hergebruikt kan worden.
En dan een nieuwe betere ondervloer erin en ik hoop en duim dat het dan al beter word.

Voor de rest blijven wij zoeken naar een oplossing en ik hoop dat de topic starter een oplossing heeft gevonden die werkt.
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2012 10:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ten eerste, er is geen verplichting om de kanalen dicht te maken met isolatie. Als de kanalen dicht gemaakt worden is het veelal nodig omdat tussen de stuiknaden van de platen beton gestort wordt.

Voor mij is het belangrijk om te weten hoe de scheidingsmuur gemaakt is. Indien dit een dikke muur is ongeveer 22 cm dik dan zijn de platen gekoppeld middels beton.

De platen liggen alleen los bij een ankerloze scheidingsmuur (2 muren niet gekoppeld met ankers)

Wat geluid betreft, is het soms verstandig te luisteren bij de voor of achtergevel. Deze zijn tegenwoordig gemaakt van prefab elementen (houtskelet of beton) en deze elementen sluiten vaak niet zo goed aan. om dit te verbeteren wordt de naad opgevuld met PUR schuim. Het dicht wel af maar akoestisch niet de beste oplossing.

Wat betreft geluidswering zijn er eisen maar deze worden zelden gemeten of wordt er goed aandacht aan besteed,

Qua oplossingen het kost (veel) geld en wie gaat het betalen?

Dit is wat ik zo globaal over kan berichten.

Ik hoor het wel
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Nov 18, 2012 11:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bart,

Steeds meer regels en steeds minder effect van al die regels.
Of zie ik dat verkeerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Ma Nov 19, 2012 9:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bert
In Nederland is het niet interessant hoe er daadwerkelijk gebouwd wordt, maar hoeveel papierwerk je kan overleggen dat hte goed gebouwd wordt. Dit heet dossiervulling met rapporten en certificaten.
In de gewone bouw gaat het als gewoonlijk. Controle of het daadwerkelijk wordt uitgevoerd is er weinig of slecht. Ik heb het zelf meegemaakt dat een controleur de meest essenciele zaken over het hoofd ziet.

Nu de topic. Ik had het even snel gelezen, daarom ga ik nu even dieper op het onderwerp in.
Als er een dikke muur op kanaalplaten gebouwd wordt, dan word de ruimte tussen de kanaalplaat afgestort, dus een koppeling tussen de platen. De gaten van de kanaalplaten worden niet dichtgestopt voor het geluid, maar anders moet je teveel beton storten daar de kanalen volloopt. Een geluidsoverdracht door de kanalen lijkt mij daarom niet aan de orde en ik betwijfel of ook in andere situaties dit aan de orde is.

Het probleem zit volgens mij in het omloopgeluid.
Ik denk dat het geluid via de voor en de achterkant komt. Dan is het interessant om te weten of het een houtskelet bouw is of dat het beton is.
De gevelelementen passen nooit exact tussen de bouwmuren waarbij de naden dicht gespoten wordt met PUR schuim. Verder wordt er niet zoveel aandacht geschonken of de naden akoestisch goed dicht zijn.

Hoe het ook zij, het oplossen gaat een hoop geld kosten, als het al gaat.
Dit is op dit moment wat ik denk wat er aan de hand is
sorry
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Dec 08, 2012 11:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het huis is van steen gebouwd met aan de buitenkant spouwmuren (geen idee of het geďsoleerd is of niet. Gaan wij nog mee bezig om erachter te komen)
De binnenmuur (gezamenlijke muur van de buren en ons) is steen en zonder spouw.

De voorgevel (gevelelement?) aan de voorkant is gedeeltelijk van hout (binnen en buiten) en zover wij zien geďsoleerd met piepschuim. (er zitten ook rolluiken op de 1ste verdieping en bij het verwijderen van een onderdeel daarvan zag ik dat er piepschuim achter het hout zit)
De achtergevel (gevelelement?) was van hout maar de buitenkant is vervangen door een kunststof gevel en ook piepschuim platen als isolatie
Kozijnen zijn allemaal van hout op de begane grond en 1ste verdieping.

Wij willen het piepschuim vervangen door betere isolatie.
Ook willen wij onder de dakpannen kijken hoeveel isolatie daar nog zit.
Er zitten soms vogeltjes onder de dakgoot en laatst hoorde ik ze wel heel erg duidelijk piepen in de slaapkamer.
Geen idee of hun wat hebben weggepikt in al die jaren.
Sinds het huis is gebouwd is nog nooit iets gedaan aan isolatie oid van het huis aan de buitenkant.

qua warmte echt niks te klagen hier maar qua geluid is het gewoonweg bagger.

In de kleine slaapkamer waar wij nu liggen willen wij vloerbedekking leggen met een goede ondervloer zodat het hopelijk iets helpt tegen het geluid van hun naar ons en ook andersom.
Het zal hoe dan ook beter zijn dan het linoleum zonder ondervloer wat er nu ligt.

Bouwtekening hebben wij binnen gekregen van de week maar er staat helaas niet alles op. Vanavond is een email naar de persoon gestuurd die toen het huis heeft gebouwd.
Ook zal mijn man contact opnemen met o.a. een aannemer die hij kent en wie weet kan hij ook helpen met tips e.d.

Ik hoop dat wij wat kunnen vinden en dat later eventueel een ander er ook mee geholpen kan worden.
Vind het zelf vervelend om een topic te lezen en dat de topic starter nooit meer wat laat horen zodat je niet weet of er een oplossing is gevonden of niet.
Dit topic staat in mijn favorieten en ik zal posten als ik weer iets heb te vertellen.

Omloopgeluid! Weer iets erbij geleerd en heb het meteen op google opgezocht.
Dat ziet er wel verdacht veel uit waar wij last van hebben.
Dankjewel! Maakt het weer wat duidelijker allemaal hoe dit huis in elkaar zit.

Nogmaals ik hou dit topic in de gaten en ik blijf posten.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Di Dec 11, 2012 10:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een houten blokje methode gedaan op sommige plekken en ik merk dat de muur veel geluid door laat.

Ook een houten gedeelte weggehaald bij de gevel om te kijken wat erachter zit.
Onder het raam en ernaast zit zover wij zien piepschuim platen.
Maar achter het hout boven de ramen helemaal niks Shocked

Ik snap nu waarom ik de wekker van de buren hoor terwijl ik aan de andere kant van ons huis zit in een slaapkamer.
Het geluid gaat via de buitenmuur zo naar ons toe.
Ook snap ik dat onze buren de vorige bewoners hoorden als die hun kinderen naar bed deden.

Ik hoop dat bv de spouw te isoleren is of in ieder geval dat het op de scheiding van onze huizen geďsoleerd kan worden zodat het geluid onderbroken word.
Heeft iemand tips of ervaring met zoiets?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.