Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

extra last door verlaagd plafond ??
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ruud
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 23, 2010 11:12 pm    Onderwerp: extra last door verlaagd plafond ?? Reageer met quote

Sinds korte tijd heb ik nieuwe buren die last van mij schijnen te ondervinden van loopgeluid. De vorige bewoners waar ik al tien jaar boven woonde heb ik daar nooit over gehoord.
Voor dat de nieuwe bewoners inhuisden hebben zij om verlichting weg te werken aan hun plafond regels geboord en geschroeft met daarop gipsplaat. (zo'n 300 gaatjes met de bijbehorende herrie.)
In die constructie is geen isolatie toegepast.
De woningscheidende betonvloer is inclusief afwerklaag 26cm dik met daarop een bamboostrokenvloer van 22mm dik op een 4mm dikke rubber composiet onderlaag die 10dB dempt.
De vloeroverspanning is 5,7 meter.
Kan het zijn dat dit nieuwe plafond, door klankkast werking, nadelig is voor de geluidsisolatie????
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Mei 23, 2010 11:30 pm    Onderwerp: Re: extra last door verlaagd plafond ?? Reageer met quote

Ruud schreef:

Kan het zijn dat dit nieuwe plafond, door klankkast werking, nadelig is voor de geluidsisolatie????

Dit is zeer goed mogelijk, tot zelfs dicht bij waarschijnlijk.
Kan je beschrijven hoe dik dat dat lattenwerk was bij de onderbuur? Hoe dik die gyproc? Maatvoering van dat lattenwerk (hoe ver uit elkaar)? enz?

Hier is echt behoorlijk wat kans dat zij zelf mee oorzaak zijn van dit probleem.

Dat is slechts deels een klankkastwerking maar de eigenresonantie van een dubbelwandig systeem, dat dan scherper wordt van Q (dip) door het ontbreken van wol, maar ook MET wol (dus geen klankkast) zou dat waarschijnlijk nog een probleem zijn.

Hier is ergens een topic met links naar cursusmateriaal als je hier dieper zou willen op in gaan. Dit probleem, of beter fenomeen is gekend als de massa-veer resonantie.
Dus hoe contra-intuïtief ook, meer (bijkomend plafond) kan slechter worden.

Iets dergelijks is dus na te zien om dit te bevestigen of ontkennen door deze resonantiefrequentie te vergelijken met het storend luchtgeluid bij de benedenburen. Zijn verschillende trucjes voor en natuurlijk meer professionele benaderingen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruud



Sinds: 24-5-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Ma Mei 24, 2010 10:18 pm    Onderwerp: Re: extra last door verlaagd plafond ?? Reageer met quote

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik hoop donderdag de gevraagde gegevens bij mijn buurman los te krijgen.
groet Ruud
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 25, 2010 12:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ruud,

Als je medewerking van je buur krijgt, experimenteer dan zelf ook eens, zodat je hier kan beschrijven wat je hoort en hoe dat klinkt?

Vraag gewoon aan een vriend dat hij boven wat rondstapt terwijl jij bij de benedenbuur bent.
Hij kan dat doen met zachte sloffen of op kousen (Twisted Evil vraag dan wel dat hij eerst zijn voeten wast en propere sokken aantrekt), schoenen met leren zolen enz.
Het gaat er mij om of je die typische meer hoogfrequente klank van leren zolen nog duidelijk hoort.
Klop met een lepel op de vloer en de muur bij jou boven .... Wat is het verschil in klank?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruud



Sinds: 24-5-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Di Mei 25, 2010 11:22 pm    Onderwerp: extra last door verlaagd plafond ?? Reageer met quote

Eric

Ik ga kijken of dat lukt.
Onze flat meet 16 x5,7 meter.(zie indeling hieronder)

slaapk 1----badk--keuken----woonkamer
slaakp 1----badk--keuken----woonkamer
slaapk 1------wc--bijkeuken--woonkamer
slaapk-2-.entree--bijkeuken--woonkamer
slaapk-2--entree---gang------woonkamer

Omder de woonkamer 6x5,7 meter en de keuken 2,5x 2,5 meter is een verlaagd plafond aangebracht.
Er zijn woningscheidend gezien nu 4 vloersituaties.

1: SLAAPKAMERS- ENTREE en GANG
bamboo 22mm
rubbercomposiet demping 10dB 4mm
beton+afwerking 26cm
2: WOONKAMER
bamboo 22mm demping
rubbercomposiet demping 10dB 4mm
beton+afwerking 26cm
verlaagd plafond buren
3: BADKAMER-WC en BIJKEUKEN
betonvloer incl tegelafwerking 29cm
4: KEUKEN
betonvloer incl tegelafwerking 29cm
verlaagd plafond buren

Mijn vraag is nu of ik de slaapkamersituatie en de badkamersituatie als referentie kan zien voor de vroegere situatie.
Of zou lopen in slaapkamers of badkamer toch al beinvloed worden door het verlaagde plafond.


Laatst aangepast door Ruud op Di Mei 25, 2010 11:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2010 10:42 am    Onderwerp: Re: extra last door verlaagd plafond ?? Reageer met quote

Ruud schreef:
Eric
Mijn vraag is nu of ik de slaapkamersituatie en de badkamersituatie als referentie kan zien voor de vroegere situatie.
Of zou lopen in slaapkamers of badkamer toch al beinvloed worden door het verlaagde plafond.

Wat bedoel jij met vroegere situatie?
Behoort die
      bamboo 22mm
      rubbercomposiet demping 10dB 4mm
tot de nieuwe situatie of refereer je uitsluitend naar dat verlaagd plafond bij de benedenbuur?

Ik wacht verder even af tot je de beschrijvingen gaf waar ik naar vroeg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruud



Sinds: 24-5-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Wo Mei 26, 2010 11:43 am    Onderwerp: extra last door verlaagd plafond ?? Reageer met quote

Erik, met vroegere situatie bedoel ik de situatie zoals die was, voordat het plafond door de nieuwe buren werd aangebracht.
Dus de situatie waar mijn vorige buren in de afgelopen 10 jaar nooit over geklaagd hebben.
Ik probeer nog wel bij mij oude buren te achterhalen hoe ze ons als bovenburen hebben ervaren. (geluidstechnisch dan)

groet Ruud
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruud



Sinds: 24-5-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Di Jun 01, 2010 10:53 pm    Onderwerp: extra last door verlaagd plafond ?? Reageer met quote

Eric,
Ik heb vandaag mijn buren gesproken.
Het verlaagde plafond is als volgt opgebouwd.
Eerst tegen het betonplafond regels 44x44mm h.o.h. +/- 80cm
Dwars daarop tengels 18x50mm h.o.h. 30cm
Daarop gipsplaten breed 60cm geschroefd met rigips schroeven.
Daarop 1 a 2 mm stucwwerk.

Volgens mijn buren horen ze wel mijn loopgeluid, maar niet het geluid van mijn vrouw.
Ik weeg 104kg. mijn vrouw 70kg.

Graag reactie groet Ruud
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jun 03, 2010 1:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Reageer morgen.

Welk soort schoeisel gebruik jij gewoonlijk (of vaak) in huis, en je vrouw?
Het gaat mij om de hardheid en oppervlakte van de hielen van de zolen. Gewoon een ruw idee (geen details).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruud



Sinds: 24-5-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Zo Jun 06, 2010 9:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn vrouw loopt altijd op lage schoenen met middelharde rubberen zool.
Zelf loop ik op schoenen met halfharde rubberenzool. Die voor mij in de ruimte niet klikken.

Verder op pantoffels met een kunststof zool die een schuivend geluid geven en soms op schoenen met een hardere rubberen zool die bij het lopen een scherp geluid geven.

De laatste 2 opties draag ik zo weinig mogelijk meer om hinder te voorkomen.

Ik loop of op blote voeten of op sokken of op de halfharde rubberen zolen.

Ik weet niet of dit werkelijk minder hinder geeft. Ik heb de buren daar nog niet over gesproken.

Ik ben nu eerst een week naar Engeland. 12 juni ben ik terug.

Groet Ruud
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 07, 2010 11:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ruud,

Ik heb wat last met benodigde software installeren, maar kom hier op terug.

De reden van mijn vraag is/was de volgende. Je zegt dat ze je vrouw niet horen maar jou wel.
Een duidelijke verschil is al het gewicht wat natuurlijk meer kracht geeft aan de impact van jouw voetstappen.

Een belangrijk verschil in type van contactgeluid dat je veroorzaakt is de snelheid van de drukopbouw van de impact van deze voetstappen.
Hoe korter in tijd, hoe meer dit spectrum zich zal uitbreiden naar de hoge frequenties (vergelijk naaldhakken met sokken, sloffen of zacht sportschoeisel).
Normaal met contactgeluid is het hoogfrequent aandeel zeer belangrijk, maar is ook veel gemakkelijker te isoleren.
Het feit dat ze je vrouw niet horen en jou wel kan indedaad wijzen op het feit dat de isolatie van dat plafond goed werkt, maar dat jij door je zwaardere gewicht wel degelijk deze lage massa-veer resonantie van dat dubbel plafond aanstoot.

Indien dit zo is zou dit betekenen dat ze dit op de benedenverdieping horen als een laagfrequente bonk (geen typische voetstappenklank).
Als ze dit evengoed zouden horen als jij op je sokken loopt als op hardere schoenen wordt deze waarschijnlijkheid zelf behoorlijk groot.

Het vervelende is dat ik dat zo zou kunnen zeggen na een beetje experimenteren ter plaatse, en natuurlijk met meten beter.
Maar hoe kan ik dit gevoel overdragen via een forum?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruud



Sinds: 24-5-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 11:36 pm    Onderwerp: extra last door verlaagd plafond ?? Reageer met quote

Mijn buren zijn nu op vakantie, dus op dit moment geen mogelijkheid om te experimenteren.

groet Ruud
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ruud



Sinds: 24-5-2010
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Wo Sep 01, 2010 3:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn buren zijn naar de VVE gestapt.
Ik ben nu op basis van het huishoudelijk regelement gesommeerd om binnen 3 weken een geluidstechnisch rapport te produceren.
Weet iemand op het forum een buro in de omgeving van Zandvoort (ofverder) dat dat voor mij kan doen.
Bedankt vast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Sep 01, 2010 4:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Adviesbureaus: http://www.adviseurs-geluid.nl

De gouden gids moet zeker ook kunnen helpen.

Wat betekent "WE"?
Je zult hoe dan ook medewerking van de buren moeten verkrijgen.

Dit zal vermoedelijk met een klopmachine dienen te gebeuren (+eventueel enige andere metingen).

Dus dit is reeds een check: vragen aan dat bureel of ze zo'n klopmachine hebben.
Blijft jouw vraag. Stel dat het niveau bij hen te hoog is, beantwoordt dit nog steeds de vraag niet of hun eigen plafond hier oorzaak aan is of niet.
Of dit zou zichtbaar moeten worden door een smalbandige toon (met Q afhankelijk van demping structuur) die het gevolg is van de resonantiefrequentie (MSM = massa-veer resonantie) van dat plafond.

Dit veronderstelt al een akoesticus die kan denken buiten metingen in functie van de regels volgens de normen. Dit is onderzoeksakoestiek.
Dus iemand die afkomt met 1/1 of 1/3 octaaf meetapparatuur lijkt mij niet de juiste.
Trillingsmeting op dit plafond is ook een optie om die MSM te vinden (weer smalbandig = FFT of 1/24 octaaf).


Laatst aangepast door Eric Desart op Wo Sep 01, 2010 5:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Sep 01, 2010 4:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit eens oppervlakkig berekend:

Uitgaande van beton van ca 160 mm (maakt niet zoveel uit) en een gipsplaat hieronder op ca 62 mm spouw (jouw 44 + 18 mm) en een rots- of glaswol vulling met een gipsplaat van 9,5 mm + 1,5mm (jouw 1 à 2 mm) bepleistering geeft dit een resonantie van ruwweg 97 Hz (afhankelijk juist type en densiteit pleisterplaat).

Aangezien hier geen wol inzit komt deze resonantie hoger te liggen.
Ik heb het niet juist uitgerekend nu, maar dit kan ruwweg tot een factor 1.4 hoger liggen (+ sterker zijn omdat spouw ongedempt is)
D.w.z. 97 Hz x 1.4 = tussen 130 à 140 Hz.
Dit is gewoon akoestisch dwaas en vragen om problemen.

Hier kunnen zich eventueel nog een aantal hoogfrequentere effecten voordoen. Het is eenvoudiger metingen te analyseren die je kan checken aan/met de constructie dan op ruwe beschrijvingen voort te gaan.
Hoe gek dit ook klinkt maar het is zelfs theoretisch zo dat zij oorzaak zouden kunnen zijn dat zij de gewogen geluidsisolerende waarde van deze woningscheidende vloer zelfs verlaagd hebben (waar zij aansprakelijk zouden kunnen voor gesteld worden).

Als je die toon daar ergens dominant terugvindt, mag je haast zeker zijn dat zij zichzelf een probleem bezorgd hebben. Die kan ook enigszins gedempt zijn (lage Q).

Hou er rekening mee als dit aantoonbaar zou zijn dat je hen voor de kosten van dit onderzoek kan laten opdraaien. Het is niet aan jou om te bewijzen dat je niet schuldig bent, het is aan anderen om jouw schuld aan te tonen. Het enige dat momenteel blijkt vast te staan is het bestaan van overlast, niet het hoe en waarom (en overlast is subjectief tot gemeten met een hamermachine en getoetst aan normen).

Als zij dat zouden willen oplossen, achteraf op terugkomen.
Als jij hier metingen zou van hebben en mogen in het forum plaatsen, zou dat zeer nuttig en educatief kunnen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.