Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Ma Okt 21, 2013 7:38 am Onderwerp: |
|
|
Wat is de opbouw van de huidige wand (de basiswand dus)? _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
Oefenen baart kunst
Sinds: 10-10-2013 Berichten: 15 Woonplaats: Groningen
|
Geplaatst: Ma Okt 21, 2013 8:38 pm Onderwerp: |
|
|
Daar zit ik nog aan te rekenen. Maar het neigt naar 2 x 12.5mm gips, 1 x 12.5 mm fermacell, 1 x 12mm OSB. (40.2 Kg/m2).
Mijn opmerking over Phonestar is niet echt gelijk van praktische aard. Ik heb wat ervaring met zand als sandwich demper in luidsprekerkasten. Dat werkt erg goed. Phonestar is voor zijn massa veel te duur om een volle wand mee te bekleden. Maar voor coincidentie lijkt het me een fijn materiaal. |
|
Naar boven |
|
|
Singer-Sax player
Sinds: 7-8-2017 Berichten: 34 Woonplaats: Venhuizen
|
Geplaatst: Do Apr 09, 2020 12:39 am Onderwerp: |
|
|
Was nog eens aan het kijken naar deze platen en kwam een test tegen in het Russisch.
Het is (voor zover ik het volgen kan) een test met 3 verschillende materialen.
De basis in allen is 1 laag gipsvezel (10mm).
1 is afgewerkt met Phonestar, 10mm + 12mm gipsplaat (+/- 25db demping)
2 is afgewerkt met een product wat Tecsound heet, 3,5mm dik + 12mm gipsplaat (+/-24 db demping)
3 is afgewerkt met 2 lagen 12mm gipsplaat.(+/-25 db demping
als je luistert lijkt wel of de Phonestar iets meer dempt en ook anders klinkt dan de 12mm gipsplaat.. (minder mid/hoog) maar niet drastisch beter presteert in DB's. De Phonestar neemt wel iets minder volume in maar is wel behoorlijk heavy.
Het product met de naam Tecsound ben ik wel benieuwd naar.. lijkt wel flexibel en is maar 3,5mm dik en dempt tcch maar 1 db minder.
Voor de vergelijking was het ook wel interessant geweest om een meting te zien van de 2 basis platen (gipsvezel 10mm + gipsplaat 12mm).
Ik heb de vertaling via YT gebruikt maar correct me if I'm wrong:
https://www.youtube.com/watch?v=b3EU8H3Mlp4 |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Do Apr 09, 2020 10:13 am Onderwerp: |
|
|
"één dB is géén dB" heb ik altijd geleerd als het om geluidsisolatie gaat... _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
Singer-Sax player
Sinds: 7-8-2017 Berichten: 34 Woonplaats: Venhuizen
|
Geplaatst: Do Apr 09, 2020 8:34 pm Onderwerp: |
|
|
Het is niet heel veel DB wat er tussen de verschillende materialen zit. Toch hoor ik in de test wel een klein verschil maar had van Phonestar meer verwacht.
Het Tecsound materiaal doet het wel heel goed voor zo'n dikte. Qua dichtheid zet het net iets onder gipsvezel en Phonestar. Ze hebben ook dikkere versies: http://www.texsa.com/en/files/doc60/folleto-tecsound-angl-low.pdf |
|
Naar boven |
|
|
|