Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Profielwerkstuk Akoestiek

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse Roet
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2009 8:38 pm    Onderwerp: Profielwerkstuk Akoestiek Reageer met quote

Nu ik eenmaal 6 vwo van het voortgezet onderwijs volg, is het de bedoeling dat leerlingen een profielwerkstuk (pws) maken. Ik heb, met Natuur&Techniek als profiel, ervoor gekozen om een werkstuk over een natuurkundig onderwerp te maken. Omdat wij op school een lokalen tekort hebben, zijn er tijdelijk noodlokalen geplaatst. Nu is alleen het probleem dat bijna niemand te verstaan is in dat lokaal. Daardoor ben ik op het idee gekomen om mijn profielwerkstuk over akoestiek te houden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment nog weinig over dit onderwerp weet. Ik hoop dat daar snel verandering in komt, en dat ik uiteindelijk een mooi werkstuk in kan leveren. Mijn uiteindelijke doel is, om geluidsmetingen te verrichten in de noodlokalen, en uiteindelijk met bepaalde materialen de akoestiek te verbeteren.

Nu is het probleem alleen, dat ik over het specifieke onderwerp "akoestiek" weinig boeken/informatie kan vinden. Ik heb al in enkele bibliotheken in de buurt, en zelfs in technische bibliotheken gezocht. Maar helaas... Ik kan op zich wel boeken vinden die deels over dit onderwerp gaan, maar die gaan vaak al te diep in op bepaalde delen.

Ik zou u dan ook vriendelijk willen vragen, en het fantastisch vinden als u mij op weg kunt helpen.

met vriendelijke groeten,

Jesse Roet

Ps. Mocht u het leuk vinden of geïnteresseerd zijn mijn plan van aanpak, of wilt u mij helpen, stuur dan even een mailtje naar: Jesseroet@hotmail.com.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2009 10:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote


Er moeten er nog zijn op het net.

Het is wel leuk dat je ook vertelt wat jij reeds vond, en wat de beperkingen waren. Op die manier wordt het tweerichtingsverkeer. Ik kan mij niet voorstellen dat jij nog niets nuttig vond.
Wat voor jou niet nuttig is (te diepgaand, of niet direct gerelateerd aan wat je zoekt, maar nog steeds akoestiek) kan het misschien voor anderen zijn.

Je hebt natuurlijk cursussen van scholen, organisaties en individuen die cursussen organiseren (en maken), maar die zijn meestal niet beschikbaar op het net (Copyright issues).
En als je de moeite doet om contact op te nemen met Univs en Profs die akoestiek geven kunnen je die zeker ook titels van interessante gerelateerde eindwerken geven en namen van betrokken studenten.

Edit: * enkele links toegevoegd en bladspiegel herwerkt • 27 & 28 mei 2012.


Laatst aangepast door Eric Desart op Zo Mrt 24, 2013 1:41 pm, in totaal 21 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2009 9:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

JBL en Harman gaan (zo ik snel, 5 seconden per file) zie vooral (ook) over versterkt geluid / PA-systems?

Hulde voor de geweldige links Eric! Cool

Jesse, kijk eens op de site van Ecophon (www.ecophon.nl) voor wat basisinformatie over spraakverstaanbaarheid in klaslokalen en instructiezalen. Dan weet je in elk geval een beetje wat het probleem is en kun je wat (eenvoudiger Wink) theorie zoeken (Sabine, Eyring) om e.e.a. primair wat te kwantificeren.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2009 11:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie links!
Die cursus van Ingelaere vind ik vooral geweldig, Eric. Hij legt het heel begrijpelijk uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Nov 17, 2009 1:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
JBL en Harman gaan (zo ik snel, 5 seconden per file) zie vooral (ook) over versterkt geluid / PA-systems?

Dank je

Dat klopt, zij benaderen akoestiek vanuit de audiowereld.
Als je al deze papers eens doorneemt zal je zien dat deze akoestiek in belangrijke mate (mee) benaderen vanuit modale akoestiek van (akoestisch relatief kleine) ruimtes. Dit zijn echter ruimte volumes waar men zéér vaak met te maken heeft.

Dit is een stuk waar audiomensen of -akoestici ruimteakoestiek vaak beter begrijpen dan mensen die zich hoofdzakelijk bezighouden met geluid vanuit het standpunt van omgevingsgeluid, isolatie, handhaving enz. in functie van regelgeving.
Dit is ook direct gerelateerd aan geluidsmeten en begrijpen wat je juist meet en welke invloeden hier meespelen.

Het gaat mij hier (in deze topic) niet in eerste instantie om het electrogedeelte van deze documenten maar het ruimteakoestisch aspect (direct of afgeleid) hiervan. Ik merk niet zelden dat het gebrek aan (praktische) kennis/inzicht hiervan beperkend kan zijn voor akoestici die zich met meer algemeen met ruimteakoestiek (klassieke Sabine/Eyring benadering) bezig houden, zonder dat zij dit zelf beseffen.
Zij benadering akoestiek haast steeds vanuit de klassieke nagalmtijdbenadering (statistisch gedrag en diffuus veld) en maken zelden onderscheid tussen modale en geometrische akoestiek. Dit is direct gerelateerd aan het uitvoeren en interpreteren van metingen. En door het meestal meten in 1/1 octaafbanden of 1/3 octaafbanden worden deze fenomenen ook vaak (deels) gemaskeerd en leren zij dit ook niet uit praktijkervaring.

@ Bert

Ja dit is een goede cursustekst.
Hou er echter rekening mee dat die systematisch een andere constante gebruikt voor de berekening van massa-veer resonanties in functie van geluidsisolatie dan dat je zal vinden in andere cursussen en de IRC/NRC documenten die meer gangbaar zijn op het net. (Ik heb het over die factor 75 - zie blz 80 van PDF is pag. 24 op pagina zelf).
Voor mij zijn hier nog steeds onduidelijkheden. Zo zal de cursus van KULeuven hier een duidelijk onderscheid maken tussen invalshoek (recht of alzijdig) van het geluid terwijl je dit (haast) nergens terugvindt in Amerikaanse literatuur en papers. + nog andere benaderingsverschillen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jesse Roet
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jan 16, 2010 5:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Whow,,, bedankt voor de mooie links,, ik kan hier zeker mee verder.
sorry voor de late reactie, maar wilde toch even bedanken.

Ik ben nu op zoek naar geschikte materialen/methodes om de akoestiek te verbeteren
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jan 16, 2010 9:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse Roet schreef:

Ik ben nu op zoek naar geschikte materialen/methodes om de akoestiek te verbeteren

Als dit voor een profielwerkstuk is en je hebt reeds voldoende cursussen, moet je reeds een idee hebben waar je naar zoekt.

Gelieve te vertellen wat je reeds zelf gevonden hebt en wat je ideeën hierover zijn inzake het hoe en waarom.

Met één zinnetje: "Jongens laad mijn bak maar vol zodat ik maar te slikken heb" kom je er niet vanaf.
Het is JOUW profielwerkstuk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2011 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voorbeeld van een profielwerkstuk (online als website) van een drietal VWO scholieren. Leek me gewoon leuk om even te linken!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2011 8:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

En een Afstudeerwerk uit 1987 uitgevoerd bij Philips Gloeilampenfabriek

Quote:
Voor U ligt het produkt van 8 maanden onderzoek, gedaan bij het Centrum voor Fabricage Technieken van de Nederlandse Philips Bedrijven B.V
Dit onderzoek werd verricht als afstudeeropdracht voor het behalen van het diploma werktuigbouwkundig ingenieur aan de Technische Universiteit Eindhoven.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Desoxy
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2011 10:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe staatsexamen en ik heb m'n profielwerkstuk nog niet hoeven inleveren op 1 mei. De examinatoren krijgen hem pas voor het mondeling te zien. Kan iemand me vertellen hoe het zit als ik het profielwerkstuk onvoldoende gemaakt heb? Krijg ik dan nog de kans om hem dit jaar te herkansen of ben ik dan de sjaak?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2011 12:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Desoxy schreef:
Krijg ik dan nog de kans om hem dit jaar te herkansen of ben ik dan de sjaak?

Dit is een akoestisch forum.

Als je iets dergelijks wil weten adviseer ik: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php
Daar stikt het van studenten, recent en langer afgestudeerden en beroepsmensen uit het onderwijs zelf op alle mogelijke niveaus en richtingen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sascha
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 03, 2015 2:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Veel van de bovenstaande hyperlinks zijn niet meer... heeft iemand nog een kopietje? alt adres?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mei 03, 2015 4:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sascha schreef:
Veel van de bovenstaande hyperlinks zijn niet meer... heeft iemand nog een kopietje? alt adres?


Titel 'Googlen' werkt veelal.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.