Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidhinder van studio buren
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
grietje
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 15, 2010 1:39 pm    Onderwerp: geluidhinder van studio buren Reageer met quote

We hebben buren gekregen die in hun schuur achter het huis een studio hebben gebouwd. Ze vertelden vol trots destijds dat hij goed geissoleerd is en je niks hoort. Nu laten ze de buitendeur van de studio steeds openstaan en alleen de glazenbinnendeur hebben ze dicht. Als de vrouw nu zanglessen geeft dat galmt de toonladders bij mij de tuin in. Nu staan we op niet zo'n goede voet met de buren omdat we in het verleden haar hebben gevraagd niet in de keuken te zingen omdat onze woonkamer er naast zit. Ze heeft een harde stem en ik hoorde letterlijk haar teksten. Daarna hebben we nog 2 keer hun op iets moeten aanspreken waardoor ze ons nu met een scheef gezicht aankijken. Heb ik het recht om tegen hun te zeggen dat ze tijdens hun werk de buitendeur ook dicht moeten doen, omdat ik graag wil genieten van mijn moment in de tuin. Verder hebben ze elk half uur nieuwe lessen en hun tekkels als die in de tuin zijn slaan dus ook steeds weer aan. Ik vind het heel vervelend dat ze zelf niet realiseren dat het voor de buren niet fijn is. Ik weet nu niet hoe ik het aan moeten pakken maar ik wil graag geen last meer van hun werk in de studio. Wie kan mij helpen
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Apr 15, 2010 2:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is het zo dat wanneer zij professioneel zanglessen of muzieklessen geven, zij moeten voldoen aan de geldende geluidseisen.

Bovenstaande vraag mag je overigens best voorleggen bij de gemeente (afdeling Milieu). Maak gewoon een telefonisch afspraak!

Heb je het algemene linkonderwerp over burengerucht al gelezen?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
linda
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 15, 2010 3:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En deze link is ook interessant met veel info over geluidhinder > buren > juridisch recht.

http://nsg.nl/showpdf.php?fileid=75 Exclamation
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 15, 2010 5:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

linda,

Een prachtlink.
Wink Ik heb je vereeuwigd: kijk onderaan >
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=2438#2438
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
linda
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 15, 2010 5:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric deze vond ik eerder hier ergens op het forum.Dus is niet helemaal van mij maar wel erg compleet. Very Happy
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Apr 17, 2010 5:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Volgens mij is het zo dat wanneer zij professioneel zanglessen of muzieklessen geven, zij moeten voldoen aan de geldende geluidseisen.

Geluidforum,

Gewoon maar een losse gedachte. Zit je hier dan ook weer niet met het argument dat live muziek niet onder de normale beoordeling valt?

Rolling Eyes Hier is zwaar behoefte aan een ter zake juridisch expert.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 9:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij geldt inderdaad een strafcorrectie voor muziekgeluid, MITS het inderdaad om bedrijfsmatig handelen.... euh... handelt!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Apr 18, 2010 4:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je ontwijkt mijn vraag of verstaat ze verkeerd.

Ik heb het hier niet over wel of geen toeslag voor muziek, maar het onderscheid tussen live en elektronisch versterkte muziek.
Hier wordt een "vreemd" onderscheid tussen gemaakt.

http://geluid.startpagina.nl/prikbord/4243627/4243639/re-h#msg-4243639
en lees deze topic maar eens door: Twisted Evil Over een soep gesproken ......
http://geluid.startpagina.nl/prikbord/4243460/4243485/re-advies-constructie-geluidsstudio-in-souterrainbeletage-hoekpand-rdam-centru#msg-4243485

Ik zit hier met iets vergelijkbaars.
Een studio met tracking (relatief groot) gekoppeld aan buren. Onvoldoende isolatie bij bepaalde opnames (vleugelpiano, bas, drums, etc).
Buur klaagt. Stad zegt hier niets aan te kunnen doen aangezien dit live is.
Als DEZELFDE ruimte gebruikt wordt om DEZELFDE muziek weer te geven op HETZELFDE niveau via luidsprekers is het elektronisch versterkt en kunnen maatregelen geëist worden.
Dit geldt dus voor een semi-pro (en pro?) studio.

Dit is dus ook in Nederland zo'n vage onduidelijke bedoening.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 7:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Je ontwijkt mijn vraag of verstaat ze verkeerd.


Voorwaar, de eerste mogelijke veronderstelling stuit mij zeer tegen de borst! Shocked

Het zal derhalve mijn onkunde in deze zaak zijn Wink

Ik ben immer van mening geweest dat dit onderscheid (met name t.a.v. horeca) niet (meer) bestond. Als het voor horeca én voor andere bedrijven wél het geval is, is dit inderdaad nogal vaag.

Laten we even wachten op een expert inzake Very Happy

Uit het door je aangehaalde topic (weet uiteraard niet in hoeverre correct):
Quote:
In Nederland wordt het onderscheid tussen onversterkt en versterkte muziek alleen gemaakt bij bedrijven die volgens het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer (IV een inrichting zijn en tevens vallen onder het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit)
en
Quote:
Een inrichting is volgens de Wet milieubeheer :
"elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht"

Vervolgens wordt de activiteit in het IVB genoemd (Bijlage I , categorie 19.1 onder d):
"muziekscholen, muziekoefenlokalen en andere inrichtingen waar een of meer voorzieningen aanwezig zijn voor het beoefenen van muziek"

Afhankelijk van hoe bedrijfsmatig van omvang de geluidsstudio is, valt hij dus onder de Wet milieubeheer en dan dus ook onder het Activiteitenbesluit (inrichting type .

Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit) :
Als aannemelijk is dat in "enig vertrek van de inrichting het equivalente geluidsniveau (LAeq) veroorzaakt door de ten gehore gebrachte muziek in de representatieve bedrijfssituatie, meer bedraagt dan: 70 dB(A), indien dit vertrek in- of aanpandig is gelegen met gevoelige gebouwen;" (artikel 1.11.2.) moet ook een akoestisch onderzoek bij de melding ingediend worden, waaruit moet blijken dat aan de grenswaarden uit het Activiteitenbesluit kan worden voldaan (artikel 2.17. ):

Deze grenswaarden moeten beoordeeld worden met een 10 dB toeslag voor de herkenbaarheid van muziekgeluid.

In de dagperiode is de grenswaarde 35 dB(A), in de avondperiode 30 dB(A) en in de nachtperiode 25 dB(A).
Rekening houdend met de muziektoeslag van 10 dB, mag er dus in de woning ernaast overdag 25 dB(A) gemeten/berekend worden.
Muziekgeluid krijgt geen bedrijfsduurcorrectie, dus mag geen gemiddelde over een dag beschouwd worden.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 10:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Eric Desart schreef:
Je ontwijkt mijn vraag of verstaat ze verkeerd.
Voorwaar, de eerste mogelijke veronderstelling stuit mij zeer tegen de borst! Shocked
Sorry voor de formulering, die harder overkwam dan bedoeld.

Uit het activiteitenbesluit:
http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/publicaties/7568.pdf&dn=7568&b=vrom
    Specifieke bepalingen
    Voor bepaalde activiteiten of branches bestaan er uitzonderingen:

  • de waarden voor de maximale geluidsniveaus zijn in de dagperiode niet van toepassing op laad- en losactiviteiten;

  • voor tankstations gelden twee in plaats van drie perioden per etmaal waarvoor de geluidsnormen gelden.
    Van 7.00 tot 21.00 uur geldt een etmaalwaarde van 50 dB(A) en van 21.00 tot 7.00 uur geldt een etmaalwaarde van 40 dB(A). In het Besluit tankstations milieubeheer was dit ook het geval;

  • bij het bepalen van geluidsniveaus worden de volgende geluiden buiten beschouwing gelaten:

    • het stemgeluid van mensen op een onverwarmd en onoverdekt terrein dat onderdeel is van een bedrijf, tenzij dit terrein kan worden aangemerkt als een binnenterrein;

    • het stemgeluid van bezoekers op het open terrein van een bedrijf/instelling voor sport- of recreatieactiviteiten;

    • geluid voor oproepen en belijden van geloof;
      Mr. Green Ik kan hier een binnenpretje niet laten. Denk aan de klokkendiscuties hier.

    • muziek tijdens het hijsen en strijken van de nationale vlag bij zonsopkomst en zonsondergang bij militaire inrichtingen, en de muziek tijdens het oefenen door militaire muziekcorpsen in de buitenlucht;

    • het onversterkt ten gehore brengen van muziek tenzij en voorzover daarvoor bij gemeentelijke verordening regels zijn gesteld.

  • de toepassing van bedrijfsduurcorrectie bij muziekgeluid is niet toegestaan;

  • maximale geluidsniveaus als gevolg van horeca- of sportactiviteiten in de openlucht en geluid veroorzaakt door het komen en gaan van bezoekers worden buiten beschouwing gelaten;

  • maximale geluidniveaus zijn in de nacht niet van toepassing op aandrijfgeluid van motorvoertuigen als de ondernemer aantoont dat, ondanks het nemen van alle beschikbare maatregelen er niet voldaan kan worden aan de geluidnorm (maatregelen komen uit programma PIEK), en het aandrijfgeluid aan bepaalde voorwaarden voldoet;

  • maximale geluidsniveaus als gevolg van het uitrukken van motorvoertuigen bij ongevallenbestrijding, brandbestrijding en bergingswerkzaamheden na een ongeval worden buiten beschouwing gelaten.

In deze situatie klinkt het misschien stom, maar er is evenveel of meer kans dat je actie kan ondernemen als betrokken muzikante niet als prof/inrichting beschouwd wordt dan wel. In hoever deze redenering wel of niet klopt is mij niet echt duidelijk.

Dit begrip ONVERSTERKT is hier de bepalende factor (lees: live muziek). Dit staat als tegenstelling tegen elektronisch versterkt, en wordt praktisch zo gebruikt. Zo wordt (in Nederland) stoorgeluid van een liveband (zonder elektronische versterking) anders beoordeeld dan een DJ.
Deze muzikante, zelfs met haar piano is onversterkte muziek.

Twisted Evil Wat een onduidelijke situatie .....
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
linda
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 1:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dus de gemeentelijke verordening er op nakijken en eens kijken of je juridische hulp
via de rechtsbijstandsverzekering kan krijgen. Exclamation
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 1:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

linda schreef:
Dus de gemeentelijke verordening er op nakijken en eens kijken of je juridische hulp
via de rechtsbijstandsverzekering kan krijgen. Exclamation


Gesteld dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
linda
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 19, 2010 8:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En dat hij wel alles dekt!

Zoals de mijne die niet voldoende aanvullend was en er dus niets aan heb ondanks jarenlange lidmaatschap! Evil or Very Mad
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2010 12:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Grietje,

Het zou wel leuk zijn dat je iets terug laat horen (niet stimulerend zo).

Ik heb dit nog eens iets dieper nagezien (gaat echt ver):

Wet milieubeheer
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=24299
Quote:
1. Wat is een inrichting?

Grofweg is een inrichting een bedrijf of instelling. De 'inrichting' is een centraal begrip in de Wet milieubeheer. Volgens artikel 1 van de Wm is een inrichting: 'elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht.'
Deze definitie wordt ruim uitgelegd. Zo worden bijvoorbeeld ook tijdelijke werkzaamheden met mobiele installaties zoals een puinbreker of baggerwerktuigen tot inrichtingen gerekend, mits de werkzaamheden minstens enkele maanden duren of met enige regelmaat terugkeren.
Zelfs een hobby die je gewoon thuis uitoefent kan onder het begrip 'inrichting' vallen. Een belangrijke vraag daarbij is of de activiteit op winst gericht is. Maar ook zonder winstoogmerk kan het voor de wet een inrichting zijn. Dat kan bijvoorbeeld als de hobby zo'n omvang heeft, dat het op een bedrijf lijkt. Voor vragen daarover kunt u het beste contact opnemen met uw gemeente.

Naar best vermogen en zonder garanties op juistheid (en mogelijk beïnvloed door mijn Belgisch gedachtenpatroon).

Zelfs als de buur muzikante als inrichting kan beschouwd worden is zij niet meldingsplichtig en heeft zij geen milieuvergunning nodig.
Dit betekent dat zij moet voldoen aan de algemene bepalingen van het Activiteitenbesluit (voorheen vermeld).
Hierin zit dus geen automatische bescherming tegen deze overlast.

Echter, het APV van de Gemeente zal vermoedelijk wel bepalingen hebben inzake overlast, die dan niet specifiek op dergelijke activiteit terugslaan, maar dat mee dekken in een breder geheel.

Indien dit niet bestaat, lijkt het mij dat de gemeente hier specifieke milieuvoorwaarden kan stellen aan betrokken muzikante.

De start is hier dus duidelijk deze zaak grondig door te nemen met de Gemeente.

Wanneer deze weg niet goed bewandeld kan worden, zijn er steeds algemene wetten die het onbekommerd genot van woonst garanderen (maar is een complexere weg).

Ik vermoed dus dat de Gemeente hierin kan helpen, en mogelijk reeds gedekt door het APV.

Er is hier sprake van professionele activiteiten en zeker geen gebruik van Best Beschikbare Technologie en dus onnodige overlast (wat juridisch verwijtbaar is).
Vermoedelijk of mogelijk is deze studio wel behoorlijk geïsoleerd, maar is hier geen voldoende kwalitatieve verluchting/airconditioning voorzien, waardoor de wens tot het openzetten van deuren/ramen wenselijk kan zijn. In dat geval is deze studio niet aangepast aan de doelstelling.
Een goede airconditioning die tegelijkertijd aan alle geluidseisen moet voldoen eigen aan een goed geïsoleerde studio of muziekruimte is kostelijk en vraagt vaak veel inbouwruimte (dempers) zeker in relatie met de beschikbare ruimte in een kleine studio. Men werkt hier normaal met veel lagere stromingssnelheden dan gebruikelijk voor industriële of bureeltoepassingen.

Verder kan nagekeken worden hoe het zit met de bouwvergunning van deze studio, en het gebruik/definitie dat voor deze ruimte werd opgegeven in de aanvraag. Met andere woorden: staat die studio daar rechtmatig in functie van de beschrijvingen/doelstelling in de aanvraag en in hoever beantwoord deze actuele studio aan deze goedgekeurde aanvraag (uitgaande dat hier een officiële aanvraag voor bestaat, waarbij het ontbreken hiervan natuurlijk het sterkste argument zou kunnen zijn.)
Het scenario is niet ondenkbaar dat die ruimte (of verbouwing, wat ook) aangevraagd werd met een meer neutrale bestemming dan gebouwd, juist om potentieel lastige vragen te ontlopen.

De gemeente is dus de eerste stap die dient genomen te worden (al is het in eerste instantie maar om aan een aantal juistere antwoorden en inzichten te geraken).

Als tweede stap zou ik nogmaals, eventueel met een bemiddelaar, met betrokken buren een gesprek aangaan in de hoop tot een compromis te komen, waarbij je duidelijk kan maken dat bij onwil, je alle juridische middelen zal uitputten om het respect voor jouw woongenot terug te herstellen.

Als je over een rechtsbijstandsverzekering beschikt is dat zeker een plus.
Ga er in eerste instantie echter van uit dat ook de Gemeente je kan helpen en adviseren.
Een rechtsbijstandsverzekering is bedoeld om je te helpen in een juridisch dispuut, NADAT de normale wegen je geen recht hebben kunnen verschaffen.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Di Apr 20, 2010 2:31 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
grietje
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 26, 2010 2:06 pm    Onderwerp: burengeluid Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Grietje,

Het zou wel leuk zijn dat je iets terug laat horen (niet stimulerend zo).

Ik heb dit nog eens iets dieper nagezien (gaat echt ver):

(...)

*EDIT* zie post van Eric hierboven
 


*EDIT* Neem aan dat Grietje hiermee wil laten zien dat ze het topic leest. Heb de lange quote even ingekort Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.