Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Vrijdragend plafond met minimaal hoogteverlies
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 12, 2010 12:19 am    Onderwerp: Vrijdragend plafond met minimaal hoogteverlies Reageer met quote

Hallo,

Ik heb wat last van contactgeluid van de bovenburen (houten verdiepingsvloeren) en wil vrijdragend verlaagd plafond aanbrengen. Ik wil wel zo weinig mogelijk hoogte verliezen.

Ik heb het volgende bedacht: bestaand plafond (stuc op riet) eruit, ruimte tussen de balken vullen met isolatie. Hieronder direct aan de houten balken gipsplaten (t.b.v. brandveiligheid). Daaronder het eigenlijke vrijdragend plafond met nog een laag gipsplaten, met ruimte ook gevuld met isolatie. T/m eerste laag gipsplaten is het al uitgevoerd.

Voor verlaagd plafond wil ik het systeem van Knauf gebruiken (profielen 26/27 mm). De (directe) ophangers ga ik met een trillingdemper door de eerste laag gipsplaat aan de houten balken schroeven en eronder profielen hangen: http://img585.imageshack.us/img585/7969/tekeningsysteem.png

Vragen:
1. Is dit goed?
2. Wat voor trillingdemper moet ik gebruiken? Ik heb deze gekocht: http://www.muepro.nl/index.php?id=9503 . Zijn ze goed?

Alvast bedankt,

Andrey.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 12, 2010 9:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dit lijkt me niet de beste of meest eenvoudige oplossing. De tussenlaag gips heb je naar mijn mening niet echt nodig. Beter zou je dan absorptie (zo'n 100 à 150 mm steenwol of glaswol) aanbrengen in de spouw (tussen de balken) en een in trillingdempers afgehangen plafond voorzien met een dubbele laag gipsplaat (naden laten verspringen). Denk ook aan een ontkoppelde, maar wel afgesloten aansluiting naar je wanden. Je kunt dan kiezen voor goede dempers (hangelementen) die tussen de balken vallen (de gipsplaten moeten uiteraard nog wel vrij zijn van de balken) waardoor je zelfs dichter op het bouwkundig plafond kunt werken en hoogte in je kamer overhoudt.

Over de effectiviteit van de dempers kan ik niet veel zeggen. Het is echter wel zo dat rubber dempers enkel op druk mogen worden belast (dus niet op trek). Industrieel zie je meestal deze typen hangelementen met doorslagbeveiliging:



De schijf die je toont hoort bij een demper van hetzelfde type. Deze is echter ook alleen voor drukbelastingen, dus je zou alsnog een soort beugeltje moeten verzinnen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Nov 12, 2010 2:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Dit lijkt me niet de beste of meest eenvoudige oplossing. De tussenlaag gips heb je naar mijn mening niet echt nodig.


Advies aan beiden:
Dit gaat niet alleen over niet echt nodig hebben, maar gewoon schadelijk zijn of kunnen zijn. En in deze specifieke situatie bij behoud van dezelfde binnenhoogte haast met zekerheid schadelijk (niet ondersteunend aan, maar ten koste van geluidsisolatie).

In principe, waar mogelijk, 3-wandige systemen (dus een systeem waar 2 spouwen ontstaan met of zonder absorptievulling) mijden als de pest.
Het real-live gedrag is vaak onvoorspelbaar, maar theoretisch krijg je 2 resonantiefrequenties waarbij de hoogste (binnen dezelfde buitenmaat en gelijke totaalmassa = totale dikte wand of vloer) beduidend hoger en kan behoorlijk negatieve gevolgen hebben op de geluidsisolatie.
Haast systematisch is het eerste dat ik doe bij het zien van studioramen, waar men toch zo graag meerdere ruiten combineert (staat chique en akoestisch), is die centerramen laten uitbouwen.
Meerwandsystemen (massa-veer systemen met meerdere vrijheidsgraden) kunnen eventueel nuttig zijn bij dominant hoog- of hogerfrequent geluid (technische toepassingen), maar zelden of nooit voor normale bouwtechnische toepassingen.

Voor de tweede maal reeds, via het net, ben ik geconfronteerd geweest met een advies van één en hetzelfde Nederlands gekend akoestisch bedrijf dat een driewandig systeem voorstelde als woningscheidende wand voor een soort disco.
Ik gruwel van dit laatste voorstel aangezien datzelfde bedrijf reeds andere klant(en) echt in PROBLEMEN gebracht heeft met een fysisch vergelijkbare fout, zonder hier enige verantwoordelijk te willen voor opnemen.

Op dit ogenblik zaagt men uit de reeds gemonteerde en verlijmde centerwand (die ook een structurele functie heeft) zéér grote gaten uit (> 140 m² wand) om een maximale kortsluiting te krijgen met de spouw van de nog te bouwen elastisch ontkoppelde extra Fermacel voorzetwand met dubbele of drievoudige beplating.

Wat belangrijk is hier:
Wat voor een houten vloer is dat bovenaan? Is die akoestisch dicht of lek (planken vloer?). Welke isolatie wordt verwacht?

Er zijn nog dempers voor dergelijke toepassingen als:
http://www.pac-intl.com/rsic.htm
http://www.pac-intl.com/assy_dwgs_fc_concrete.html
Maar of je dingen hier gemakkelijk vindt is mij onduidelijk. In de States hebben die veel succes omdat die véél meer met gipskartonwanden werken dan hier.

En deze:
www.phoenixvibrationcontrols.com
En hier zit nog ergens een goede tussen (zelfde leverancier):
Ik weet niet hoe direct te linken maar:
Ga via: http://213.164.133.30/vcweb/showVCCatalog.do?Language=English
Dan via Menu: Standard Product Range > Schwingmetall Classic Plus > Special mounts > Bell mounts
Product details: Bell mounts
Deze "Bell mounts" heb ikzelf reeds vaker gebruikt voor vergelijkbare dingen.


Laatst aangepast door Eric Desart op Vr Nov 12, 2010 3:28 pm, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 12, 2010 2:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Drywalling is inderdaad een typisch Amerikaanse bezigheid. Ze hebben er zelfs aparte stelten voor Laughing


(foto: www.ourfixerupper.com)

Verder onderschrijf ik de opmerking van Eric. De 'extra' laag gips is inderdaad een mogelijke 'dealbreaker' wat betreft isolatie. In mijn betoog gaf ik te veel nadruk aan de (eveneens van belang zijnde) ontkoppeling.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 16, 2010 4:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties! Ik begrijp nu inderdaad dat een systeem met drie wanden tot problemen kan leiden. Maar ik meen dat dit alleen voor luchtgeluid geldt, niet waar? Met luchtgeluid is er niet echt een probleem, ik hoor vrijwel niets van wat er gesproken wordt boven. Met contactgeluid is het echter wel erg. De vloer boven is gewoon houten plankenvloer met erboven een soort parket (wat heel erg kraakt).
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Nov 16, 2010 4:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het maakt allemaal weinig verschil.
Als door kontaktgeluid dit geluid op je muren komt, mag je plafond er uit zien zoals je wil het blijft op de muren.

Het verschil tussen kontakt en luchtgeluid is dat de trillingen efficiënter ergens in of opgebracht worden, maar ook luchtgeluid brengt een massa aan het trillen die dan aan de andere kant weer afstraalt.

Om het gestileerd uit te drukken: Luchtgeluid gaat niet DOOR een wand maar brengt die wand aan het trillen. Die wand dan op zijn beurt gaat de lucht aan de andere kant weer aan het trillen brengen.
En met kontaktgeluid breng je die wand gewoon door directe impact aan het trillen.

Ik begrijp niet wat je met deze vraag wil.
Wat je ook doet of wenst, die beplating rechtstreeks tegen die balken en aldus het creëren van een driewandig systeem is ongunstig.

En als je ruimte wil winnen: kijk ook eens hier:
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=3556#3556
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Nov 17, 2010 5:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik snap het, dank je voor de uitleg. Ik ga die extra tussenlag eraf halen. Los hiervan: zijn die rubberen ringen wat ik vermeldde (http://www.mupro.nl/index.php?id=9504&L=0) goed voor de ontkoppeling? Ik wil de directe ophangers van Knauf op de balken schroeven met tussen schroef en de ophanger zo'n ring en boven (tussen ophanger en balk) ook een of andere pakking. De vermelde maximale belasting van die ringen is 300 N. De massa van de profielen is 13 kg/m2 plus massa van 2x gipsplaten. Dat zal volgens mij wel onder de 30 kg zijn. Is dat niet genoeg?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Nov 17, 2010 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Andrey schreef:
Los hiervan: zijn die rubberen ringen wat ik vermeldde (http://www.mupro.nl/index.php?id=9504&L=0) goed voor de ontkoppeling? Ik wil de directe ophangers van Knauf op de balken schroeven met tussen schroef en de ophanger zo'n ring en boven (tussen ophanger en balk) ook een of andere pakking. De vermelde maximale belasting van die ringen is 300 N. De massa van de profielen is 13 kg/m2 plus massa van 2x gipsplaten. Dat zal volgens mij wel onder de 30 kg zijn. Is dat niet genoeg?


Quote:
De schijf die je toont hoort bij een demper van hetzelfde type. Deze is echter ook alleen voor drukbelastingen, dus je zou alsnog een soort beugeltje moeten verzinnen.


Je gaat in mijn beleving (van je uitleg) het rubber gewoon strak inklemmen met een schroef. Dat gaat niet werken. Kijk nog eens goed naar de plaatjes hierboven en het voorbeeld op de Müpro site.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2010 5:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik ze niet strak inklem, maar de ophangers erop als het ware laat rusten, heeft dit het nodige effect? Tussen de ophanger en de balk komt een pakking die bij bevestigen eerst inkrimpt (en dus niet de rubberen schijf).
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2010 5:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Andrey schreef:
Als ik ze niet strak inklem, maar de ophangers erop als het ware laat rusten, heeft dit het nodige effect? Tussen de ophanger en de balk komt een pakking die bij bevestigen eerst inkrimpt (en dus niet de rubberen schijf).


Tekeningetje graag! Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 12:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zo dan:

http://img441.imageshack.us/img441/7969/tekeningsysteem.png

De bedoeling is dus dat bij vastschroeven eerst de pakking (ik denk aan een zelfklevende band die je ook met U-wandprofielen gebruikt) eerst samengedrukt wordt en dus niet de schijf. De ophanger is dan niet in cotact met de balk en ook niet met de schroef. Wat denkt u? Smile
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 1:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Andrey schreef:
Zo dan:

http://img441.imageshack.us/img441/7969/tekeningsysteem.png

De bedoeling is dus dat bij vastschroeven eerst de pakking (ik denk aan een zelfklevende band die je ook met U-wandprofielen gebruikt) eerst samengedrukt wordt en dus niet de schijf. De ophanger is dan niet in cotact met de balk en ook niet met de schroef. Wat denkt u? Smile


Duidelijk, maar ik ben nog niet overtuigd van een juiste werking. Ik zou wat meer uitgeven voor speciale hangelementen (voorbeelden hierboven genoemd).

Dit is (1) geen optimale ontkoppeling, (2) het inklemmen kan de werking sterk verminderen (afhankelijk van materiaal pakking), het is (3) niet doorslagbeveiligd en (4) je weet feitelijk niet wat de draagkracht van deze ophanging is.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 3:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bijkomend aan (niet in de plaats van) Geluidforum

Ik denk dat je beter gewoon naar trildempers gaat speciaal gemaakt voor dergelijke toepassingen en de vraagtekens en bedenkingen van Geluidforum ernstig nemen. Geluidforum is dag in dag uit beroepsmatig met geluid en gerelateerde techniek bezig.

Ik zal dit later verder uitwerken in een afzonderlijke topic. Dit is ooit opgesteld in functie van een ander probleem, maar de basisprincipes zijn gelijk.

De eerste figuur geeft de resonantiefrequentie in functie van de doorzakking van het elastisch materiaal onder statische belasting (het gewicht dat op de trildemper of elastisch materiaal drukt) uitgaande van een lineair werkende demper.
Hoe lager deze eigenresonantie, en dus hoe groter je inzakking onder statische belasting, hoe beter je trillingsontkoppeling. Beneden die blauwe lijn werkt je ontkoppeling in plaats van als trillingsisolatie, als een versterker met de maximale versterking op de rode lijn (=resonantiefrequentie).
Ik heb dit speciaal gemaakt zodat ook leken met relatief eenvoudige middelen kunnen experimenteren (bij niet beschikbaarheid van technische/akoestische gegevens), en een gestileerde relatie leggen tussen een te meten doorzakking en het effect hiervan op trillingsontkoppeling.

Grafiek 1


Om te weten waar deze grafieklijnen zich situeren heb ik een extra grafiek uitgewerkt.

De kleuren van deze bijgevoegde verticale lijnen hier kloppen met de grafieklijnen van eerste figuur.
Verder heb ik de isolatiewaarde in dB hierbij uitgerekend zodat je een idee hebt wat een bepaalde doorzakking in mm, niet alleen betekent als resonantiefrequentie op zich, maar ook wat dat dan +/- betekent in functie van ontkoppeling (isolatie) uitgedrukt in dB.

Grafiek 2


Hier kan je zien:
  • Dat je al behoorlijk wat indrukking nodig hebt, voor je aan een behoorlijke ontkoppeling geraakt. Verder stijgt die isolatie a rato van ruwweg ca 12 dB/octaaf (tot aan een bepaalde bovengrens).
    .
  • Dat bij onvoorzichtig of nonchalant omgaan met ontkoppeling en trildempers, je zeer snel met een NEGATIEVE isolatie kan zitten.
    Dit gebeurt niet zelden door ONDERBELASTING van zo'n materialen (niet zelden schuld van leveranciers door gebrek aan info, of geen inzicht van audiofielen, homestudio-mensen, enz. in de principes van ontkoppeling).
    En een materiaal onderbelasten, geeft ogenschijnlijk alleen of hoofdzakelijk maar voordelen in functie van stabiliteit, reserve en veiligheidsmarge.
    .
  • Al wat boven die horizontale 0 dB-lijn zit is dus wel degelijk versterking i.p.v. demping of ontkoppeling.
De dominante eigenschap die de kwaliteit van je ontkoppeling bepaald is dus waar deze resonantiefrequentie ligt t.o.v. de te isoleren frequentie.

Zie links op Grafiek 2 de trillingsoverdracht terug naar 1 verschuiven (bij 1 = geen versterking & geen ontkoppeling = 0 dB, het is alsof de demper gewoon niet bestaat). Bij de resonantiefrequentie krijg je opslingering en naar de hogere frequenties krijg je een stijgende trillingsisolatie.

In feite zijn dergelijke trildempers meer isolators dan dempers.
Een verdere maar ondergeschiktere eigenschap is de interne demping zelf.
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Andrey
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 4:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

M.a.w. je moet eerst de mate van doorzakking onder normale belasting weten (meten/uitrekenen) om uberhaupt te kunnen zeggen of een trillingdempend element gaat werken. Hiervoor moet je weten wat je belasting gaat worden (makkelijk uit te rekenen) + op basis van het materiaal doorzakking berekenen (dan wel aan de fabrikant vragen).

Als onvoldoende belasting de demper als versterker laat werken, dan moet je dus wel eerst even berekeningen doen ipv. domweg eerste beste geluiddemper (bijv. http://www.mupro.nl/index.php?id=9509&L=3) kopen. Toch?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2010 6:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Andrey schreef:
Als onvoldoende belasting de demper als versterker laat werken, dan moet je dus wel eerst even berekeningen doen ipv. domweg eerste beste geluiddemper (bijv. http://www.mupro.nl/index.php?id=9509&L=3) kopen. Toch?

Mr. Green Wel ..... akoestiek is een vak voor iets ......

De reden dat ik x aantal jaren geleden op het net kwam (als oudere burger) en in kontakt kwam met nieuwsgroepen en fora, was dat ik verstomd was over de fouten die gemaakt werden met ontkoppeling, zwevende vloeren, driewandige systemen (hoe meer spouwen hoe beter enz.).
Twisted Evil En velen zaten maar te lullen en te adviseren over zaken waar ze mééééér dan duidelijk geen kaas van gegeten hadden. Niet te onderbouwen vermoedens en gokjes werden verkocht als kennis en feiten.
Ik zag adviezen waarmee de vraagsteller echt van de kant in de gracht geholpen werd. Mijn hart deed er pijn van, en ik vroeg mij af waarom mensen de behoefte voelden om een kennis en inzicht te suggereren die ze meer dan duidelijk niet hadden.
Als je audiofielen fora bezoekt die beoefenen inzake akoestiek en trillingen zeer vaak metafysica, geen fysica.

Nu in dit geval is het simpel:
Je gaf jouw link = een goede
http://www.mupro.nl/index.php?id=9509&L=3
Als je nu onderaan die tabel kijkt zie je daar staan gegevensblad. Klik hierop en je komt hier:
http://www.mupro.nl/index.php?id=9510

Daar staat de maximale belasting (in Newton) voor 2 types:
Als je nu je ophangpunten zodanig berekend dat je wat lager maar in de buurt van dat maximum zit heb je de maximale compressie/doorzakking van die demper. En hoe meer indrukking hoe akoestisch beter (binnen de voorziene grenzen).
Very Happy En voor je verder vraagt, en uit het vuistje: zorg dat je ruwweg tussen 85% en ca 95%, en liever richting die 95%, blijft van dat maximum (normaal betekent die 100% een langeduursbelasting, geen piekbelasting). Dat kan dus inderdaad betekenen dat je aan de randen iets minder dempers kan of moet gebruiken, of hoe je je ophanging ook oplost zodanig dat hier geen dempers tussen zitten die duidelijk te laag belast worden.
In akoestiek zijn de akoestisch zwakste schakels zeer dominant.
Op dat ogenblik weet je dat je die demper op zijn maximale akoestische efficiëntie gebruikt.

Als je die nu maar voor 10% belast vanuit de idee dat jouw plafond 1000 jaar moet meegaan weet je dat je jouw dempers akoestisch ongunstig gebruikt. Vergroting mechanische reserve betekent hier akoestische achteruitgang.

En voor kritische technische jobs gaan akoestici inderdaad meer rekenen.

Het klopt echter wel dat voor kritisch technische jobs hier te weinig info op dat blad staat. Men geeft een maximale demping van 16 tot 17 dB(A) maar de demping van een trildemper is zéér frequentieafhankelijk (zoals je kan zien op mijn grafiek 2).

Héél grof met de natte vinger:
Bereken het gewicht van het plafond. Bereken het aantal dempers dat je hier voor nodig hebt aan de maximale belasting. Verhoog dit aantal met ca 10, maximum 15 %. Ontwerp je ophanging dat je het met deze dempers kan doen en dat de belasting per demper ca gelijk blijft, ook aan de randen. Als je gekende ophangpunten hebt voor luchters voer deze doorheen het plafond.
Kleine prullen kunnen rechtstreeks aan het plafond in zover je de maximaal voorgeschreven belasting niet overschrijdt.

Als je verschillende types en merken wil vergelijken en je vindt het niet in de documentatie:
Bel die bedrijven en vraag wat de resonantiefrequentie is bij hun maximale/nominale langeduursbelasting. Dit is simpel: hoe lager hoe beter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.